Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

waar moet ik op letten bij aanschaf draver of pre

 
Profiel   

Hallo, ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk recreatie paard. En nu heb ik een brave draver op het oog. Ik heb niet veel ervaring met dit ras.hebben jullie misschien tips waar ik op moet letten als ik bij m ga kijken? Ook heb ik een andalusier op t oog.hiervoor dezelfde vraag. Alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:16 



 
Profiel   

Dat zijn nogal verschillende type paarden die je daar noemt!

Ik denk dat je gewoon net zoals bij ieder paard goed je ogen open moet houden. Lekker zelf poetsen en zadelen, proefrijden et cetera. Ik geloof dat er laatst een topic was over waar je op moet letten bij de bezichtiging van een paard, ik zal even zoeken.

[edit] Deze :)


Laatst bijgewerkt door Fortitude op 07-05-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:19 



 
Profiel   

het zijn wel twee heel verschillende paarden... :D
Laat ze in iedergeval keuren,met cravers kan soms wat mis zijn.(hier in frankrijk tenminste,misschien zijn ze in nederland wel goed en niet kapot?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:19 



 
Profiel   

geerke schreef
het zijn wel twee heel verschillende paarden... :D
Laat ze in iedergeval keuren,met cravers kan soms wat mis zijn.(hier in frankrijk tenminste,misschien zijn ze in nederland wel goed en niet kapot?)


Ligt er ook aan of ze gekoerst hebben, dat zou ik persoonlijk wel even vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:20 



 

Haha, dat was ook het eerste wat ik dacht. :D

Het belangrijkste is natuurlijk dat het paard in orde is en geschikt voor het doel dat je voor ogen hebt.
Gewoon lekker heen gaan, 'uitproberen' en dan merk je vanzelf welke bij je past. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:21 



 
Profiel   

Bij mij op stal, handelen ze in diverse leuke PRE paarden! Zitten erg lieve en fijne exemplaren tussen! Dus als je zoekt naar een leuke PRE, bij een betrouwbaar adres kun je me een PB sturen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:21 



 
Profiel   

Fortitude schreef
geerke schreef
het zijn wel twee heel verschillende paarden... :D
Laat ze in iedergeval keuren,met cravers kan soms wat mis zijn.(hier in frankrijk tenminste,misschien zijn ze in nederland wel goed en niet kapot?)


Ligt er ook aan of ze gekoerst hebben, dat zou ik persoonlijk wel even vragen.



zelfs al hebben ze niet gekoerst,het is in iedergeval 1x geprobeert.Dat is vaak net genoeg om de niet sterke dusdanig te beschadigen dat ze de rest van hun nietdraver leven last houden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:22 



 
Profiel   

Mijn draver is al bijna 30 en ik heb dik 10 jaar met veel plezier op haar gereden. Het is wel n type paard waarbij je geen hoge verwachtingen moet hebben van dressuur / springen. Als je houdt van een beetje tempo en je rijdt graag lange ritten dan zijn het toppertjes. Verder gewoon kijken of je het lekker vindt zitten en of het klikt.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:28 



 
Profiel   

geerke schreef
zelfs al hebben ze niet gekoerst,het is in iedergeval 1x geprobeert.Dat is vaak net genoeg om de niet sterke dusdanig te beschadigen dat ze de rest van hun nietdraver leven last houden...

Dat 1x proberen is best een ruim begrip: er zit een wereld van verschil tussen voor de sulky zetten en zien of het wat wil worden en een uitgekoerste Draver.

Maar dat terzijde, je moet bij andere typen sportpaarden ook gigantisch opletten. In ieder ras en in iedere sport heb je wel 'problemen'.

Maar even over Dravers op zich, ik vind het erg fijne paarden qua karakter. Je moet inderdaad niet de verwachting hebben er Z dressuur mee te worden, dan moet je wel net die ene hebben die daar wel aanleg voor heeft. Die van mij heeft nooit op de baan gelopen en galoppeert lieven dan dat ze draaft. Gewoon proberen! Het is wel echt qua gevoel anders dan bijvoorbeeld een KWPN'er, het is dus heel persoonlijk of je zo'n type paard fijn vindt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:32 



 
Profiel   

De draver blijkt wel betuigd te zijn maar heeft niet gekoerst. De pre trekt me ook omdat ze vaak aardig Cool zijn en mensgericht, dus NZ92 als ju nog een leuk paardje weet dat geschikt is voor recreatie, beleerd en betuigd tussen de 1.55-1.62 super verkeersmak. Dan hoor ik het graag

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:39 



 
Profiel   

dravers hebben inderdaad superkarakters...ik denk dat er ook een verschil is tussen hoe er in nederland met dravers(of paarden in het algemeen)word omgegaan en hier in frankrijk.

Ik denk dat het karakter van een draver iets minder gecompliceerd is dan van een pre.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 16:40 



 
Profiel   

geerke schreef
dravers hebben inderdaad superkarakters...ik denk dat er ook een verschil is tussen hoe er in nederland met dravers(of paarden in het algemeen)word omgegaan en hier in frankrijk.

Ik denk dat het karakter van een draver iets minder gecompliceerd is dan van een pre.


Wat een uitspraak, ik heb beide rassen. En vind juist dat een PRE makkelijker is, minder snel gestresst en erg galant!!

Ts; Ik weet zeker zo'n paardje als je me een pb stuurt geef ik war meer info!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 21:23 



 
Profiel   

Hoi ts, het kan nuttig zijn je hier eens te melden. Zitten een hoop (deskundige) bokkers die je wel willen helpen bij je zoektocht
[HK] Nieuw paard kopen Deel XVI

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 21:45 



 
Profiel   

PRE kan erg sensibel en lastig zijn, maar dat is bij elk type paard natuurlijk. Wel vraag ik me af hoe je een draver en een PRE voor hetzelfde bedrag kan vinden. Op het moment is de PRE behoorlijk in trek en normaal aan de prijs en een draver is een minder duur paard. Vraag me dan af wat het verschil opheft in deze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 21:50 



 
Profiel   

NZ92 schreef
geerke schreef
dravers hebben inderdaad superkarakters...ik denk dat er ook een verschil is tussen hoe er in nederland met dravers(of paarden in het algemeen)word omgegaan en hier in frankrijk.

Ik denk dat het karakter van een draver iets minder gecompliceerd is dan van een pre.


Wat een uitspraak, ik heb beide rassen. En vind juist dat een PRE makkelijker is, minder snel gestresst en erg galant!!

Ts; Ik weet zeker zo'n paardje als je me een pb stuurt geef ik war meer info!!



tja,wat een uitspraak...ik heb met dravers gewerkt en ik heb een spaans gefokt paard gehad.Ik roep niet zomaar wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 23:05 



 
Profiel   

Genoeg topics over Dravers :) [DRS] Draf- en Rensport of het wat voor je is, moet je gewoon proberen. Of ze gekoerst hebben maakt echt niets uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 23:11 



 
Profiel   

Azmay schreef
PRE kan erg sensibel en lastig zijn, maar dat is bij elk type paard natuurlijk. Wel vraag ik me af hoe je een draver en een PRE voor hetzelfde bedrag kan vinden. Op het moment is de PRE behoorlijk in trek en normaal aan de prijs en een draver is een minder duur paard. Vraag me dan af wat het verschil opheft in deze.


Mag ik vragen wat je budget is ??? Ben het er namelijk wel mee eens dat je voor een gezonde pre wel wat meer betaald !!! Misschien kunnen we je zo helpen of je prijsklasse reƫel is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 04:05 



 
Profiel   

WendyBZ schreef
Genoeg topics over Dravers :) [DRS] Draf- en Rensport of het wat voor je is, moet je gewoon proberen. Of ze gekoerst hebben maakt echt niets uit.

Vriendin van mij heeft ooit een draver gehad, lief dier, maar kon alleen maar linksom lopen. Op de rechterhand kon die geen bocht maken en knalde ze nogal eens tegen t bakhek...
Dat heeft wat bloed, en vooral zweet en tranen gekost!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 06:14 



 
Profiel   

Dan was er toch echt iets mis mee, want ze worden gewoon beide kanten om getraind. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 06:28 



 
Profiel   

Een draver en een pre zijn 2 totaal verschillende paarden. Het lijkt mij ook dat een pre een stuk duurder is dan een draver. Ik heb zelf bijna 8 jaar een draver gehad. Erg fijn paard in de omgang maar heel erg gevoelig. Je kon er heerlijk mee buiten rijden maar wel snel schrikachtig met bijv groot verkeer. Gallop was wel een probleem dat deden we eigenlijk alleen op buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 06:53 



 
Profiel   

Het zijn beide volbloedpaarden dus het karakter en temperament kunnen overeen komen. Hoewel ieder paard anders is. Ik zou gaan voor een PRE omdat dat mijn grote liefde is. Je moet vooral letten op het karakter,de beweging en dan de prijs. Een ''goedkope'' PRE/Andalusier moet je ook gewoon goed laten keuren en meerdere keren gaan rijden want vaak is goedkoop ,duurkoop.
De PRE is gevoelig op de pezen, kan een vreemde beenstand (stijl achterbeen of franse stand) hebben en heel heet worden als je ze te strak houd en niet ''diep'' gaat zitten met rijden.
Een PRE vraagt een geduldige ruiter die veel vertrouwen kan geven en rustig blijft als hij/zij heet wordt. De PRE is een eerlijk en betrouwbaar paard met de juiste ruiter, enige ervaring is wel gewenst want ze kunnen behoorlijk gevoelig zijn. Eenmaal het vertrouwen doen ze werkelijk alles voor je, ook als je recreatief rijdt.
Van een draver heb ik geen verstand wel de ervaring dat ze nogal sterk kunnen zijn en heel hard draven :-)
Heel veel succes, ik hoop dat je je droompaard kunt vinden

PS ik zie dat je nu haflingers hebt, totaal wat anders dan een draver of PRE dus vraag je wel af of een bloedpaardje wel bij jouw wensen past.Nogmaals veel kijken rijden en voelen hoe de klik is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 07:42 



 
Profiel   

Ik denk dat het beiden rassen zijn die heel erg snel leren. Dat is voor mensen die er mee om kunnen gaan fantastisch.

Door mensen die er niet mee om kunnen gaan krijgen ze beiden de naam 'heet' te zijn.

Qua bouw kun je overigens niet verder van elkaar af zitten. Een pre is jaren gefokt om te dragen en komt bijna niet meer vooruit, een draver is jaren gefokt om te stuwen en heeft veel meer moeite met verzamelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 07:48 



 
Profiel   

Ik heb een jaartje of 5 of een draver gereden, heerlijk paard, leerde snel, erg voorwaarts en enorm betrouwbaar. Deze merrie kwam net van de baan af en je kon er op zitten en stappen. Ze leerde enorm snel en ook op buitenrit was het een heerlijk paard, vele malen makkelijker dan mijn huidige paard (koudbloed) pre's heb ik geen ervaringen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 10:09 



 
Profiel   

Heb je al op deze site gekeken? http://www.dravers.nl/content/4-informa ... -de-draver
En dan met name de informatie over 'karakter' en 'de draver als rijpaard' is interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 10:25 



 
Profiel   

Voor goede dravers zou ik gaan kijken bij stal westfriesdijk. Zij rijden en houden dravers en je hebt genoeg keus en normale prijsklasse.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 10:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen