gedrag pre hengst na dekking?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stroobosje

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Arrien

gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 08:39

Ik heb gisteren een bloedmooie pre hengst gekocht, met een superbraaf karakter. Ik weet niet of hij al eens gedekt heeft, en ik vraag me nu af of iemand er ervaring mee heeft of het karakter gaat veranderen als we m evt zouden laten dekken. ik heb het al gevraagd aan verschil. mensen. Deze mensen hebben ervaring met kwpners en de een zegt dat ze heeft meegemaakt dat een paard lastiger wordt, de ander heeft juist de ervaring dat het paard liever/ rustiger is geworden. Maar nu hoor ik ook nog dat het met pre paarden nog weer anders is. wie o wie heeft hier ervaring mee?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:55

Ga er maar vanuit dat 9 op de 10 paarden er wat luidruchtiger van worden met bij komend hengsten gedrag

Heeft die papieren om te dekken ?

stroobosje

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Arrien

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:18

hij is apto goedgekeurd

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:22

Ik zou er wel vanuit gaan dat hij wat baldadiger wordt, maar wel hanteerbaar. Het is hoe jij er vanaf dan mee om gaat wat bepaald hoe je paard zich zal gedragen naar andere paarden.

stroobosje

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Arrien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:18

Afbeelding

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:20

Ik weet niet hoe het zit met hengsten gedrag maar ik weet wel dat dat een prachtig paard is op de foto <3

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:22

Heb met een pre hengst op stal gestaan en die was altijd super netjes in omgang. Ook langs hengstige merries was hij een heer, wie hem ook vast had. Net voor en tijdens het dekken was hij wat bewegelijker, maar als hij klaar was kon je hem zo weer met een peuter meegeven om hem op stal te zetten :)

Dus denk dat het heel erg aan de opvoeding en omgang ligt (en een deeltje karakter ook natuurlijk)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:25

Ik volg even. Denk dat je het van te voren nooit kunt weten. Ik heb zelf een hengst die nooit gedekt heeft en hij is zo mak als een lammetje. Je kunt hem zo tussen de hengstige merries zetten en hij geeft geen kick. Ik ben bang dat dat gigantisch veranderd als hij eenmaal gedekt hebt.

Al denk ik dat hij nu niet eens weet hoe het moet :+

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:29

Ik volg ook!!

Hier ook een heel braaf en rustig hengstje, staat in kudde. Misschien dat hij over een maand een merrie gaat dekken. Ben erg benieuwd of hij dan nog a) geaccepteerd wordt in de kudde b) zo braaf blijft.

Mocht ie niet braaf blijven is dat hier niet zo'n issue, ik wil hem uiteindelijk toch wel castreren, dan doen we het gewoon wat eerder. Evt een tijdelijk apart zetten is hier ook geen probleem.

Maar zolang hij geen last heeft van zijn hengst zijn mag hij van mij hengst blijven.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:39

Die van mij liep ook met andere ruinen, maar sinds de merries hengstig worden en er nog een hengst is, pikken ze hem niet meer. Hij scheidt hormonen af die de ruinen boos maken... Terwijl hij zelf gewoon alleen maar wil spelen. Maar dat zal wel weer wegtrekken als het straks weer kouder wordt.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:51

Het hangt allemaal volledig af van de eigenaar en hoe die er mee omgaat.

Ik heb hengsten gezien van 1.40 waar je niet mee over de gang kon zonder hengstenbit en zweep. Ik heb ook KWPNers gezien die gewoon tussen de andere paarden op stal stonden en zonder gebler en gedribbel naar de merrie lopen, even ruiken, springen en weer net zo rustig terug wandelen.

Opvoeding, opvoeding, opvoeding. Ik zou er zonder ervaring met dekhengsten niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 13-05-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:08

Jasmijn159 schreef:
Het hangt allemaal volledig af van de eigenaar en hoe die er mee omgaat.

Ik heb hengsten gezin van 1.40 waar je niet meer over de gang kon zonder hengstenbit en zweep. Ik heb ook KWPNers gezien die gewoon tussen de andere paarden op stal stonden en zonder gebler en gedribbel naar de merrie lopen, even ruiken, springen en weer net zo rustig terug wandelen.

Opvoeding, opvoeding, opvoeding. Ik zou er zonder ervaring met dekhengsten niet aan beginnen.

Dat en dan is het ook nog per paard verschillend. Dus hoe het met het paard van TS zou vergaan is afwachten..

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:05

_Reneee schreef:
Die van mij liep ook met andere ruinen, maar sinds de merries hengstig worden en er nog een hengst is, pikken ze hem niet meer. Hij scheidt hormonen af die de ruinen boos maken... Terwijl hij zelf gewoon alleen maar wil spelen. Maar dat zal wel weer wegtrekken als het straks weer kouder wordt.

Ja zoiets ben ik dus ook bang voor. Nu staan er nu ook hengstige merries naast en de ruinen accepteren hem zonder issues, ook als hij de hele tijd langs het hek staat te hinniken naar die merrie.
Het is ook wel een uitermate rustige groep waar die in staat. Allemaal hele makkelijke, rustige, kalme dieren.

Dus ben erg benieuwd of het dan anders wordt.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:18

Idd zoals al eerder gezegd: opvoeding is alles!
Dat er bij pre keuring "gewoon" rustig 20 (dek)hengsten naast elkaar staan, is zo'n mooi voorbeeld hiervan :D

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:28

Evelienepien schreef:
Idd zoals al eerder gezegd: opvoeding is alles!
Dat er bij pre keuring "gewoon" rustig 20 (dek)hengsten naast elkaar staan, is zo'n mooi voorbeeld hiervan :D


Ja maar ik zag van de week ook wat er gebeurt als één van die hengsten los breekt... Word je niet vrolijk van.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: gedrag pre hengst na dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:40

Onze (Tinker) hengst is het luiste, saaiste paard dat er bestaat. Je krijgt hem voor een foto niet aan het rennen. Staat langs de merries op wei, allemaal prima. Wordt aan de hand eventjes een beetje hyper als hij mag dekken en daarna is hij meteen weer liever lui dan moe.
Het ligt er naar mijn ervaring met een paar hengsten wel aan hoe het paard opgevoed is, wat ermee gedaan is, en hoe hanteerbaar hij al is. En het karakter zelf zegt al veel. Een paard begint zonder dekken toch hengsten trekjes te krijgen en de ander blijft hengst zonder ooit zulke trekjes te krijgen zelfs tijdens dekken.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:23

_Reneee schreef:
Evelienepien schreef:
Idd zoals al eerder gezegd: opvoeding is alles!
Dat er bij pre keuring "gewoon" rustig 20 (dek)hengsten naast elkaar staan, is zo'n mooi voorbeeld hiervan :D


Ja maar ik zag van de week ook wat er gebeurt als één van die hengsten los breekt... Word je niet vrolijk van.

Tja, dat is niet pre afhankelijk gedrag als er zoiets gebeurd.
Heb aantal jaar geleden een oh zo makke tinkerdekhengst los achter mijn ruin gehad tijdens fotoshoot.
Of vriendin had kwpnhengst ( met gpruiter erop!!) in haar nek hangen toen ze aan het rijden met haar merrie was...maar je zal nooit geen 20 ggk kwpn dekhengsten op 1 rij zien staan iig!

Als je een hengst goed opvoed, weet hij wanneer hij mag dekken en dus even macho mag zijn.
Maar dan mot je als baas erg consequent, zeker, 120% oplettend zijn.