Welke rassen passen bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Welke rassen passen bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:56

30 jaar en toch nog deze vraag, waarom? Tsja, ik zit mezelf nogal in de weg als het gaat om raskeuze ^^. Nou heb ik altijd wel gedacht, ach, als de tijd daar is kom ik er wel eens, dan zie ik wel met welk ras ik eindig. Helaas is het nog niet zo ver maar het is ineens wel een stuk dichterbij gekomen.
Ik zal een idee schetsen van waar ik steeds tegenaan loop:

1. Ik hang nog wat rond in penny idealen ^^. Ik vind Andalusiers, Friezen, Rocky mountain horses, Shires etc prachtig. De wat klassieke robuuste rassen. Desondanks zou ik toch echt graag een stoer robuust paard willen. Echter:
2. Ik ben een allround ruiter. Ik spring graag en doe graag aan dressuur. (Ik zal echter niet zomaar mee doen aan wedstrijden). Ik ben voornamelijk een buitenruiter maar dan wel eentje die uitdagingen opzoekt (milde cross, maar voornamelijk endurance). Maarja, ga maar eens met een fries of shire springen ^^. Natural horsemanship staat ook bij mij op het lijstje.
3. Ik wil een veulen of jaarling. Daar kan een groot foutmarge in zitten als het aankomt op de rocky mountain of de andalusier, ik ben 1,80 lang, als het paard klein uit valt zit ik met een probleem. Verder;
4. ben ik niet de lichtste (en heb ook niet de illusie dat ik ooit een perfecte slanke den word) en heb een ongelukkige bouw, je ziet het niet aan me af maar ik heb relatief korte benen ^^. Oftewel, op wat rondere paarden zit ik ook wat instabiel en waar val ik op: Jaja, je raadt het al, ronde paarden -O-.
5. Qua karakter zit ik wel goed met deze paarden. (en ja, ik weet dat het per paard verschilt) maar ik ben op zoek naar een paard dat alles voor je zou doen zolang je maar eerlijk blijft. Oftewel een paard dat van zichzelf al stoer en zelfverzekerd is maar het je ook laat weten wanneer je de fout in gaat. Een paard met vuur maar dat ondanks dat wel bij je blijft. VD zal de basis zijn maar het moet vooral veelzijdig zijn.

Naja, ik hoop dat jullie begrijpen waarom ik deze vraag stel, het is een combinatie van wat ik wil voor het oog en karakter, dat niet gelijk staat met de disciplines die ik wil beoefenen of niet samen gaat met mijn bouw, risico is qua schofthoogte aangezien ik écht een jong onbeleerd paard wil. Welk ras past nou echt in dit plaatje?

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Re: Welke rassen passen bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:58

Niet echt makkelijk dus laat me efe denken |o

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke rassen passen bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:03

Haha neem je tijd Noukie, ik denk ook al jaren, en das was nog voordat ik er achter kwam dat mijn korte benen een issue waren voor ronde paarden.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:11

Korte benen + rondgeribd paard kan lastig zijn, maar hiervoor zou ik eerst bij een goede zadelmaker informeren naar wat mogelijk is.

Voor je wensen denk ik richting nrps en E-maat, te groot is nadelig bij lange afstanden. Anda en fries zijn geen gewichtsdragers.

Schema voor stokmaat (neem dan wel een meetstok mee, want schattingen kunnen er flink naast zitten.):
tamary schreef:
Uit het boek van veulen tot rijpaard van U. Engelmann en U. Buurman-Paul (pag.21):
Gemiddeld groeiverloop van het veulen bij goed, doch niet overdreven rantsoen:

leeftijd... gewicht ... stokmaat
bij geboorte ... 9% ... 61-64 %
2 maanden ... 25% ... 70-74%
6 maanden ... 43% ... 83-86%
12 maanden ... 60% ... 91-93%
18 maanden ...73% ... 94-96%
24 maanden ... 82% ... 96-98%
36 maanden ... 92% ... 97-99%

(in %van het op 5- tot 7-jarige leeftijd bereikte eindgewicht dan wel stokmaat)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke rassen passen bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:20

Ahh thanks, ik wist niet dat die metingen zo accuraat waren. Ik dacht dat het altijd een gok was :).
Het rondgeribte paard dat ik gereden heb was een verzorgpaard (net als alle anderen). Ik had altijd al een slechte balans op haar, ben privelessen gaan volgen en ben er op die manier achter gekomen wat het probleem nou was. Wel goed te weten dat dit soort dingen op te lossen zijn met zadels.

Ik was me er bewust van dat Friesen inderdaad geen gewichtsdragers zijn. Andalusiers had ik wel van gehoord, maar dit werd ook wel tegen gesproken (Korte ruggen zijn sterkere ruggen) maar ik weet niet tot hoe ver dit waar is.
Hoe zit het dan met mustangs, berbers en morgans? Ze zijn als ik het goed heb voorgangers en nakomelingen van de andalusiër.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:44

Ik dacht doe en gok wij zijn tot mijn verassing heel erg het zelfde in wat we willen en ik mag ook eindelijk een paard :D maar ik ben nu zelf aan het kijken naar een schwarzwalder fuch en dan een wat grotere maat het zijn geen top springers maar het in in zekere maten nog te overzien en omdat je een niet al te rond paard wil zou ik dan opzoek gaan naar een kruising misschien?

En heel misschien een kruising haflinger???

Dempsy_Liv
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:29

met een fries kan je ook springen dus misschien fries x ..?..

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:07

Misschien beetje laat, maar hopenlijk heb je er nog wat aan.
Ik zelf heb een kruising Gelders paard X KWPN.
Die van mij is 1.70m, en ontzettend veelzijdig. Hij kan voor de wagen, een aardige dressuurproef lopen en we springen / crossen! Hij is heel cool in het hoofd, maar dat varriert sterk bij deze kruising, want ik heb ze ook wel eens anders gezien.
De mijne is vrij grof gebouwd, en heeft er mooie stevige benen onder zitten.