Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:03

Hoi iedereen, ik zou jullie advies echt graag horen. Ik overweeg al jaren om ooit een gangenpaard te kopen. Na lang lezen op het net en alle rassen grondig op te zoeken, hou ik 2 rassen over die in mijn smaak vallen, de Peruaanse Paso (mijn hart ligt bij pittige paarden) en de Rocky Mountain (mijn verstand zegt dat ik beter een wat rustiger type koop). De Paso heb ik al 2 keer mogen rijden vorig jaar en ik ben er helemaal verliefd op. Dit jaar zou ik normaal de RM willen testen. Het was oorspronkelijk mijn bedoeling om eerst nog een paar jaar rijervaring op te doen met gangenpaarden, voor ik zelf een goed opgeleid paard zou kopen. Tot dan wilde ik iemand met mijn huidig paard laten rijden, zodat ik zonder problemen nog rustige staptochtjes met hem kon doen.
Ik wil overstappen op een gangenpaard owv nek- en rugproblemen en aangezien mijn paard nog maar 14 is, dacht ik dat ik nog al de tijd van de wereld had. Maar, Bacardi is ziek (zoals je in mijn topic paard op de sukkel kan lezen) en ik ben nu eerlijk gezegd mijn kluts kwijt. Ik wil eerst en vooral mijne grote vriend niet verliezen, maar zijn toekomst ziet er met de dag slechter uit. Als hij weg valt, dan wil ik ook niet dat mijn schetterke het zonder maatje moet stellen.
Ik wil doodgraag met een fokker afspreken om een RM te rijden, maar ik voel me zo schuldig tegenover Bacardi, dat ik blij ben als fokkers niet reageren of als de dagen die zij voorstellen niet in mijn agenda passen.
Naast het gevoel dat nu andere paarden rijden niet gepast is, ben ik ook nog een bom geld kwijt (maakt me niets uit, Bacardi gaat voor alles), waardoor ik niet voldoende meer opzij heb staan voor een goed opgeleid paard, een veulen lukt nog wel.
Ik heb eerder veulens gehad, weet waar ik een gangenpaard kan laten opleiden, dus eigenlijk zou niets me mogen tegenhouden. En toch vraag ik me af, ga ik voor een gangenpaard of stop ik gewoon met rijden als Bacardi weg valt? (Ik kan echt alleen nog maar stappen met een gewoon paard, draf en galop gaan absoluut niet meer, tenzij ik 14 dagen hoofdpijn wil).
Alvast bedankt voor het lezen.

Basilicium

Berichten: 483
Geregistreerd: 29-04-15

Re: Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:15

De emotionele overweging kan ik natuurlijk niet voor je maken. Het enige wat ik erop kan zeggen, is dat Bacardi vast wel weet dat je zielsveel van hem houdt. Hij vindt het hoogstwaarschijnlijk alleen maar leuk als er een nieuw maatje bij komt, niet waar? Kortom: je hoeft het voor hem niet te doen, maar ook niet te laten. Het is een keuze die volledig bij jouzelf ligt.

Wat ik niet goed begrijp aan je redenatie is dat het volgens mij óók heel duur gaat worden om een veulen eerst zeker twee jaar op te laten groeien, zonder dat je ook nog maar één uur gereden hebt, en hem vervolgens op te laten leiden door mensen die een vrij zeldzame dienst aanbieden waarvan zij ook hun boterham willen verdienen. Bovendien wil je in de periode tot aan het veulen is opgeleid vast nog wel eens paard blijven rijden en ook dat kost geld. Dit terwijl verkopers nu echt niet de hoofdprijs kunnen vragen voor hun reeds opgeleide paard, dus aankoop zou niet reteduur moeten zijn. Misschien zou je de rekensom voor jezelf kunnen maken om te kijken wat nu uiteindelijk écht duurder is. Bokkers die meer weten over gangenpaarden kunnen je daar vast bij helpen. Zo zie je meteen of de mensen die een gangenpaard voor je zouden willen inrijden wel een schappelijk bedrag vragen.

Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:21

Ik heb naast IJslanders weinig verstand van andere gangenpaarden, maar als jij niet normaal kan draven en galopperen zou ik absoluut niet voor een veulen gaan. Ja, iemand anders zal hem inrijden, maar daarna komt het echte werk pas.
Ik zou je aanraden om voor een goed opgeleid paard te kiezen zodra de portemonnee dat weer toelaat en in de tussentijd te zorgen voor een alternatief als maatje.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:32

Ik ga mee met Benthe, koop een goed beleerde Rocky. Als je geen draf of galop aankunt, dan zeker geen rare bokkensprongen. Ik heb overigens hele positieve ervaringen met Rockies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:22

Basilicium schreef:
Wat ik niet goed begrijp aan je redenatie is dat het volgens mij óók heel duur gaat worden om een veulen eerst zeker twee jaar op te laten groeien, zonder dat je ook nog maar één uur gereden hebt, en hem vervolgens op te laten leiden door mensen die een vrij zeldzame dienst aanbieden waarvan zij ook hun boterham willen verdienen. Bovendien wil je in de periode tot aan het veulen is opgeleid vast nog wel eens paard blijven rijden en ook dat kost geld. Dit terwijl verkopers nu echt niet de hoofdprijs kunnen vragen voor hun reeds opgeleide paard, dus aankoop zou niet reteduur moeten zijn. Misschien zou je de rekensom voor jezelf kunnen maken om te kijken wat nu uiteindelijk écht duurder is. Bokkers die meer weten over gangenpaarden kunnen je daar vast bij helpen. Zo zie je meteen of de mensen die een gangenpaard voor je zouden willen inrijden wel een schappelijk bedrag vragen.



Ik snap je redenatie wel, maar het onderhoud van een extra dier en ondertussen sparen voor het opleiden en gaan lessen lukt best. Maar een goed opgeleid gangenpaard is echt wel wat duurder als een gewoon paard. Dit geld had ik opzij staan, maar ben ondertussen duizenden euro's kwijt aan Bacardi (hij heeft al 3 keer in de kliniek gestaan), ik heb dit voor mijn paard over, maar mijn spaarrekening is serieus afgeslankt ondertussen. Ik heb al rondgekeken en weet ook hoeveel inrijden zou kosten. Maaaar, ik hoop natuurlijk dat mijn paard geen lymfoom heeft en dan is het simpel, in dat geval komt er geen paard bij tot de rekening terug aangevult is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:31

Benthe schreef:
Ik heb naast IJslanders weinig verstand van andere gangenpaarden, maar als jij niet normaal kan draven en galopperen zou ik absoluut niet voor een veulen gaan. Ja, iemand anders zal hem inrijden, maar daarna komt het echte werk pas.
Ik zou je aanraden om voor een goed opgeleid paard te kiezen zodra de portemonnee dat weer toelaat en in de tussentijd te zorgen voor een alternatief als maatje.



Een alternatief maatje ziet mijn wederhelft niet zitten, een kennis van ons kweekt wel mini paardjes en aan hem zou ik kunnen vragen of hij tijdelijk 1 van zijn paardjes bij ons wil zitten. Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor jaren.
Waar ik de paso's ging testen, hadden ze mij eerst ook afgeraden om een veulen te kopen. Ze hebben mij nu 2 keer zien rijden en ik heb via hen een aantal maanden geleden (toen was Bacardi nog niet ziek) een veulen aangeboden gekregen. Deze stond helaas in Frankrijk, dus kon ik er niet op in gaan.
Ik besef in ieder geval dat ik hoe dan ook moet gaan lessen, ook al heb ik 35+ jaar rij ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:33

MissCharlie schreef:
Ik ga mee met Benthe, koop een goed beleerde Rocky. Als je geen draf of galop aankunt, dan zeker geen rare bokkensprongen. Ik heb overigens hele positieve ervaringen met Rockies.


Mag ik vragen waar jij je ervaring met Rockies hebt opgedaan?

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:07

In Canada, dus helaas niet in de buurt!

Anoniem

Re: Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:29

Wel, het probleem heeft zichzelf opgelost. Bacardi blijkt een hyperactief immuunsysteem te hebben, ik weet nog niet wat onze toekomst gaat brengen, maar ik zal hem nog wel even mogen houden. Tijd genoeg dus om uit te kijken naar een volwassen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:29

MissCharlie schreef:
In Canada, dus helaas niet in de buurt!



Uch, dat is een paar kilometerjes uit de buurt vrees ik

mpijnappel

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-10
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:33

Heb je al een gangenpaard gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:00

mpijnappel schreef:
Heb je al een gangenpaard gevonden?



Ik ben in oktober bij een rocky fokker geweest, gewoon eens voelen hoe zo'n paard zit en of het iets voor mij is. Heb er mogen kennis maken met alle paarden en kon zeer veel vragen stellen. Na het rijden hebben we nog lang nagepraat en ik heb toen ook even aangekaart of het nu wel of niet verstandig is om in mijn geval een veulen te kopen, gezien de negatieve reacties die ik hier op bokt krijg. Deze fokker zegt dat ik zeker in staat ben om met een jong paard aan de slag te gaan.
Ik heb toen gezegd dat ik alles eens goed op een rijtje moest zetten en de men nog van mij ging horen. Helaas ben ik hopeloos verliefd geworden op een veulentje van die fokker, maar kan ik het nu niet kopen omdat mijn paard niet vlot herstelde van zijn 2de operatie. Ondertussen staat het veulen nog te koop, de fokker weet dat ik interesse heb maar nu nog niet kan doorbijten, dus ik wacht nu af tot de laatste controle van mijn paard en hoop dat ik dan alsnog dat kleine grut kan kopen.

mpijnappel

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-10
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:21

Oke!

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Re: Een gangenpaard kopen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:50

Je hebt pb!