De Hunter: zijn ze er nog?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:03

Ik heb er ook een en ben er helemaal weg van :+: Koel maar voorwaarts en super meewerkend!

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:48

@Mist wat een geweldig mooi paard. Gefeliciteerd met je aanwinst. Wat is het, merrie/ruin/hengst? En hoe heet hij/zij?

@Paljaslaura jou hoofdstel is ook erg mooi, ik houd niet zo van sperriempjes.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:23

@Annoya, dankjewel !het is een 6 jarige ruin, volle Irish Draught en hij heet Max, komende week komt hij naar NL

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:30

Wat gaaf Mist! Gefeliciteerd met je knapperd!
Dankje Annoya :)
Vandaag met crossles liep er ook een Irish Draught Horse mee. Die was gewoon de zwaardere versie van mijn Mickey :P Jammer dat ik mijn kwpn mee had haha

emily68

Berichten: 349
Geregistreerd: 13-04-13

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:33

Ik heb geen hunter, wel een Groninger, een heel geschikt ras voor de ts denk ik.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:05

Oh nu zie ik het jij bent het baasje van Mickey de knappe schimmel. Op bokt onthoud je de mensen aan hun paard.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:09

De hunter types zijn er zeker nog wel !!
We hadden onlangs een op t werk .
Was precies zo,n type ...
Eigen fok van de baas

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:44

Annoya schreef:
Oh nu zie ik het jij bent het baasje van Mickey de knappe schimmel. Op bokt onthoud je de mensen aan hun paard.


Ik ook :D Mickey was mij idd ook al opgevallen, geweldig leuk dier !

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:48

Oh ik heb twee paarden gereden die jachten hebben gereden.
Eentje kwam van Seven hills in groesbeek en was altijd first hunting horse.
Hoewel hij succesvol in de jachten was, was het een dressuurgefokt KWPN paard. (v. Farrington)
Echt een geweldig dier.

Daarna heb ik een hele grote stevige schimmel gereden die uit engeland kwam en voor de jachten is gebruikt. Deze was wel ontzettend stug en dressuurmatig niet lekker te rijden, ben daarom ook gestopt.
Maar voor mezelf zou ik graag zo'n soort paard kopen, niet zo'n hittepetit maar toch die hoogte en gangen van een warmbloed. :)

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:58

Ik zelf heb een pinto hunter, telt dat ook?

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:19

Mist schreef:
Annoya schreef:
Oh nu zie ik het jij bent het baasje van Mickey de knappe schimmel. Op bokt onthoud je de mensen aan hun paard.


Ik ook :D Mickey was mij idd ook al opgevallen, geweldig leuk dier !


Aah wat lief haha dankje :D Ben ook nog steeds erg blij met die mafketel

Pinto hunter, klinkt gaaf!

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:06

Misschien zouden wij uit de kwpn merrie van mij moeder ook een 'hunter type' kunnen fokken. Ik noem haar voor de grap ons politiepaard. Ik vind mega groot 1.73 m. Ik houd meer van paarden onder 1.60 m. En als ze met buitenrijden iets eng vind gaat ze stilstaan en kijken.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:24

Mist schreef:
Volgende week is er eentje meer bij in Nederland :-)


[ [url=m/Y7ShZx.png]Afbeelding[/url] ]


Wat een prachtpaard! En ook nog eens de traditionele kleur. Hoe ben je bij dit paard terecht gekomen?


leeneliefje schreef:
.
Maar voor mezelf zou ik graag zo'n soort paard kopen, niet zo'n hittepetit maar toch die hoogte en gangen van een warmbloed. :)


Dat is ook mijn idee. Mijn vriend is een absolute beginner en ik denk dat ie het makkelijker heeft op de wat soepeler gedragen gangen een warmbloed dan op een belg of shire (wat desondanks de andere opties zijn). Groot en breed, maar gefokt om te dragen ipv te ploegen. Wat overigens niet betekent dat ik het niet geweldig zou vinden om zo'n enorm trekpaard op stal te hebben. Maar hunter lijkt toch een beetje best of both worlds....

Kan iemand mij misschien vertellen wat de verschillen zijn tussen een groninger en een irish draught? Want die twee rassen komen steeds langs en ik vind ze allebei wel interessant klinken. Uiteraard gaat het uiteindelijk om het paard zelf, maar toch....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:27

KPet schreef:
Als ik aan een hunter denk (en dan heb ik het over de field hunter) denk ik aan rassen als de irish draught horse of de cleveland bay, maar volgens mij zou het groninger paard daar ook nog wel tussen kunnen passen. Volgens mij zijn het vooral de multidoel-paarden van vroeger.....sterk genoeg voor het werk op de boerderij, maar snel en sierlijk genoeg om op te rijden. En vooral rust in de kop natuurlijk.

Ik zit me al een hele tijd te beraden op wat voor type paard ik zou willen als 'familiepaard' zeg maar. Rustig en groot genoeg om mijn boomlange en onervaren vriend te dragen, maar ook interessant voor mij of voor vrienden om eens een rondje te kunnen rijden. Lekker zitten om lange buitenritten te maken en krachtig genoeg om lekker te springen. En misschien ook nog es voor de kar te gaan. Ik kom steeds maar weer bij het huntertype uit, maar waar vind je nog een echte hunter?


Het Gelderse Paard. Stamt af van de Cleveland Bay en is een echte allrounder.

Officieel uiteraard geen Hunter( kruising volbloed x Irish Drought) maar wel een middelzwaar warmbloed.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:38

Precies een Gelders paard met spring genen is ook een ideaal hunter paard ...

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 00:18

Ik heb persoonlijk niet veel met gelderse paarden, maar dat komt wellicht omdat ik met gelderse vooral voor de kar heb gereden of echt tuigpaarden onder het zadel. De paarden die ik tegen ben gekomen vond ik te 'tuiger', vaak erg zwaar in de hand en erg languit lopen. Dat meters de lucht in gegooid worden staat me minder aan. Ik vind ze uberhaupt vaak wat lang. Mind you, ik hou qua warmbloeden ook van vierkante paarden. Die lange kwpners vind ik ook niets.

Ik heb nooit een groninger of irish draught x gereden, dus misschien idealiseer ik te veel hoor, maar ik heb het idee dat die een iets compactere bouw hebben. Groot, maar wat vierkanter. Hoewel heel compact voor springen ook weer niet ideaal is......

Goed, ik weet het dus nog niet. Ik zou een gelderse ook niet noodzakelijk afwijzen hoor.

Misschien zoek ik ook een paard dat niet bestaat als ik een uit de kluiten gewassen koele knol wil die ook fijn in de hand is en soepel beweegt..... Zoiets als een deense dog te vragen te wenden als een collie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:04

KPet schreef:
Ik heb persoonlijk niet veel met gelderse paarden, maar dat komt wellicht omdat ik met gelderse vooral voor de kar heb gereden of echt tuigpaarden onder het zadel. De paarden die ik tegen ben gekomen vond ik te 'tuiger', vaak erg zwaar in de hand en erg languit lopen. Dat meters de lucht in gegooid worden staat me minder aan. Ik vind ze uberhaupt vaak wat lang. Mind you, ik hou qua warmbloeden ook van vierkante paarden. Die lange kwpners vind ik ook niets.

Ik heb nooit een groninger of irish draught x gereden, dus misschien idealiseer ik te veel hoor, maar ik heb het idee dat die een iets compactere bouw hebben. Groot, maar wat vierkanter. Hoewel heel compact voor springen ook weer niet ideaal is......

Goed, ik weet het dus nog niet. Ik zou een gelderse ook niet noodzakelijk afwijzen hoor.

Misschien zoek ik ook een paard dat niet bestaat als ik een uit de kluiten gewassen koele knol wil die ook fijn in de hand is en soepel beweegt..... Zoiets als een deense dog te vragen te wenden als een collie.


Gronigers zijn qua exterieur ongeveer hetzelfde(als in niet vierkant) en veeeeel zwaarder.

Mijn Alexandro is in ieder geval wat vierkanter dan ze prutsmutsen (vierkanter is beter ivm souplesse van de rug) De Saron's zijn ook niet altijd de meest lange modellen. En dat is heel best springbloed die zelf ook nog een heel goed is in de dressuur.

Verwissel Gelderse niet met Tuigers. Het Tuigpaard is een andere fokrichting binnen het KWPN.

Afbeelding

Mijn Gelderse. (net onder het zadel)

BTW,..Gelderse zijn juist niet zwaar in de hand....ze dragen hun kop juist zelf. Ze hebben de neiging om eerder te licht in de hand te zijn. In ieder geval diegene die ik gereden heb en dat zijn er inmiddels heel wat.
Edit ik las het verkeerd. Ik dacht dat je een Gelderse te zwaar als paard vond,....maar je bedoeld het in de hand zijn....sorry.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:38

De irish draught is vaak wel een vierkants model. Mijn irish sport horse is ook vierkant gebouwd (en m'n kwpn ook :') ) is wel ideaal voor het allround werk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:42

Ik zie twee erge typo's in mijn bericht.
de eerste laat ik maar even zitten. Maar ik zeg vierkant is beter....ik bedoel uiteraard rechthoeksmodel is beter ivm souplesse.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:48

NatasjavE schreef:
Ik zie twee erge typo's in mijn bericht.
de eerste laat ik maar even zitten. Maar ik zeg vierkant is beter....ik bedoel uiteraard rechthoeksmodel is beter ivm souplesse.


Daar ben ik het deels mee eens. Een werkelijk vierkant model is als allrounder vaak wat beperkt. Aan de andere kant zie ik dat warmbloeden de laatste jaren steeds maar langer en langer worden. Zo'n lange rug is vaak zwakker en het wordt heel erg lastig om zo'n lang dier fatsoenlijk bij elkaar te rijden. Vandaar dat ik die voorkeur voor vierkant uitspreek. Een werkelijk rechthoeksmodel is als allrounder ideaal, maar tegenwoordig hebik het idee dat die paarden al als 'korte rug' worden bestempeld. Daarbij denk ik dat als je, zoals ik, een flinke schofthoogte wilt (liefst 1.75m+) je moet oppassen dat het paard niet daarnaast ook nog enorm languit loopt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:05

Wat bedoel je met languit lopen?

Te lang is niet goed nee. Paard moet goed in verhouding zijn.
Een rechthoeksmodel heeft overigens niet alleen een lange rug....die is een rechthoeksmodel doordat het een lange schuine schouder heeft en een lange licht hellende croupe.

Overigens,...ook een lange rug kan heel sterk zijn. Liever een teckelpaard(bij wijze van) met brede sterke iets bolle lendenen(nee geen karper rug) dan een korte rug met weke lendenen. De sterkte en draagkracht van de rug wordt mede bepaalde door de verbindingen.

Overigens een rondgeribt paard zoals een Groninger of een Gelderse hoeft geen stokmaat van 175 te hebben. Ook een grote vent kan op mijn Gelderse van 170 rijden.
Mijn man is een grote vent en kan makkelijk op mijn paard rijden.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:56

En er zijn grote Gelderse hoor .
Die van mij is 173 cm
Wel klassiek type , korte rug althans weinig plaats omdat ze lekker rondgeribt is .
Zwaar in de hand totaal niet , ze kruipt er eerder achter als dat ze zwaar en sterk wordt .m
Enige moment wanneer met me gaat gooien is als ze iets heel spannend vindt , dan wil ze weg en drukt de rug wat weg . Maar dan gooit elk paard je rond op z'n rug ...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:47

Zinzi_jewel schreef:
Wel klassiek type , korte rug althans weinig plaats omdat ze lekker rondgeribt is .
Zwaar in de hand totaal niet , ze kruipt er eerder achter als dat ze zwaar en sterk wordt .m
Enige moment wanneer met me gaat gooien is als ze iets heel spannend vindt , dan wil ze weg en drukt de rug wat weg . Maar dan gooit elk paard je rond op z'n rug ...


Korte rug heeft niets met rondgeribt te maken.

Mijn merrie is en rondgeribt en langgelijnt.
Genoeg plaats voor een 18 inch zadel.

Een Gelderse heeft inderdaad eerder de neiging om licht in de hand te worden.

Franse paarden die kunnen goed hangen in de hand. Die hebben vaak een horizontale hals en een korte nek vaak met een lang (volbloed) achterbeen wat achter de massa staat.
Dan zou ik maar leren handschoenen aantrekken.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:05

Ik heb een tijdje een Hunter gereden, die is nu verkocht en doet het erg goed.
Daarnaast staan er op een stal waar ik af en toe werk ook nog twee en komt er binnenkort een derde bij.
Je ziet ze inderdaad niet veel meer, deze komen ook allemaal uit Ierland.

Ik heb ook het idee dat de jachten niet meer zo populair zijn als vroeger, veel mensen die voorheen jachten reden zijn overgestapt naar het springen inclusief paarden.

edit: ik ken ze trouwens als "irish draught horse"

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:09

Hier in de regio zijn jachten anders onverminderd populair. (Soest)