Wat voor paard past bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy12

Berichten: 908
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Hilversum

Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:00

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar verschillende paardenrassen.

In het verleden heb ik een draver gehad, dit klikte niet. Daarna een nrps gehad wat wel goed klikte. Helaas toennder tijd toch moeten verkopen.

Nu heb ik op friezen, haflingers, ijslanders, arabieren, tinkers etc gereden. Maar ik kom er nog niet uit wa nou het beste paardenras voor mij zou zijn. Dus vraag ik jullie om hulp ;)

Ik zoek:
Een paard die niet al te heet is maar wel gewoon voorwaarts.
Niet schrikkerig is.
Een sprongetje kan maken en dit ook leuk vindt.
Niet te groot is.

Ik ben zelf 1.70 lang en normaal postuur.
Zelf ben ik best sensitief. Dus het zou fijn zijn als het paard niet heel erg reageert op hoe ik mij voel bijv druk in mn hoofd na een drukke werkdag. Dat mn paard dan niet meteen stijf staat van de stress.

Wie weet welke rassen er bij mij zouden passen??

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:04

Als ik je verhaal zo lees lijk je een beetje op mij ;) En ik ben gek van koudbloeden, precies om die reden: over het algemeen (een uitzondering daargelaten) pikken die mijn sensitiviteit niet zo over. Als ik een keer een dag heel nerveus ben of niet lekker in m'n vel zit, is mijn knollie gewoon z'n chille zelf. Mocht je serieus willen springen/dressuren is dit natuurlijk niet echt een optie, maar anders zou ik echt kijken naar haflingers, fjorden, tinkers, etc. Heb je dat zelf niet zo ervaren toen je erop reed?

EDIT: overigens, het draait natuurlijk uiteindelijk om het karakter van het paard. Er zijn heel gevoelige haflingers en er zijn arabieren die hun hand (hoef) niet omdraaien voor een gevoelige ruiter. Zou dus willen zeggen: staar je niet blind op een ras.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:05

Kijk wat minder naar ras en wat meer naar karakter en wat het dier geleerd heeft.
Wel een paard die past bij je postuur, maar dat zijn er veel, verder is karakter en wat ze kunnen veel belangrijker dan ras en staat ook vrij los van ras.

Denk dat jij gewoon een ervaren paard moet hebben, 1 die echt goed doorgereden is, die weet wat er van hem/haar verwacht wordt en daar ok mee is. Een paard die jou wat kan leren en waarmee je samen kan groeien. Geen groen paard, geen paard met een rugzakje, geen erg onzeker paard.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:05

:) Zie mijn profiel :)

( De Connemara is een Iers springpony ras, nuchter, sportief, werklust en prima door een volwassene te rijden)

Maar eerlijk: niet kijken naar een ras, maar gewoon naar een individu dat bij je past

Edit: Ik zie dat Bowen je eigenlijk al het beste advies geeft.)

Billy12

Berichten: 908
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:13

Dank jullie voor de reacties!

Ik vind Friezen erg mooi? Tinkerd ook alleen de tinker die ik reed staakte soms om te lopen. Dus die heeft mij een negatief beeld gegeven van de tinker.
Arabieren zijn mooi maar ze kijken zo alert haha dat maakt mij zenuwachtig.
Ook heb ik zitten kijken naa ijslanders. Vind dat echt stoere paardjes om te zien. En vroeger heb ik nog op het reelaer 2x een trektocht gedaan op een ijslander. Dat was echt een fijn paardje.

De nrps die ik had was ook echt een lieverd wel gevoelig. Dus als ik iets eng vond dan vond hij dat ook.
Haflingers en fjorden zijn mij te eigenwijs. Daar heb ik niet zoveel mee.

Billy12

Berichten: 908
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:21

@ Babbelientje: wat grappig dat jij ook zo sensitief bent en een paardje hebt die daar niet zo snel van onder de indruk is hihi

Ik heb ook op internet bij tinker stal mc cloud en de tinkerhoeve gekeken. Zijn dat goede stallen om voor een goed betrouwbaar paard te kijken???

poezeminneke
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-08-15

Re: Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:42

friezen en tinker zijn hele mooie rassen ja

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:48

Jammer dat je zo'n negatieve ervaring hebt met tinkers! Ik ben zelf echt verliefd op het ras en heb er zelf 2. Mijn oudste is onwijs braaf, maar flink voorwaarts en overal voor in. Hij kan ontzettend goed springen (record ohz bij mij is 1.10m), bomproof buiten, beleerd voor de wagen, etc. Dat veelzijdige zie je eigenlijk wel bij veel tinkers. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en zul je ook erg slome of juist hele sensibele tinkers hebben.

Mocht je t leuk vinden, binnenkort vinden de Tinkerdagen weer plaats in Leusden. Iedereen is dan welkom om te komen kijken, dan heb je misschien ook een beter idee van het ras en de verschillende types :)
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 26-08-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:50

Qua aanschaf tinker zou ik niet zo snel gaan voor een handelaar. En als je besluit toch bij een handelaar te gaan kijken zou ik eerst even goed informeren op internet. Mc Cloud staat bijvoorbeeld bekend als een stal met veel slechte ervaringen.

Lastige vind ik zelf van handelsstallen dat ze tinkers importeren vanuit Engeland. Vervolgens worden deze overdonderd, zadel erop gegooid en worden ze verkocht als zeer braaf. Ja...totdat ze op hun nieuwe huis eindelijk settelen en dan beginnen de problemen.

Mocht je voor een tinker gaan zou ik eerder voor een tinker gaan die in Nederland is gefokt :)

Billy12

Berichten: 908
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:24

Dankjewel voor je bericht Calanddra :)
Ik ben wel benieuwd naar de tinkerdagen in Leusden. Ik zal zo eens googlen waar en wanneer het is.

Gister heb ik prive les gehad op een IJslander. Dat was ook erg leuk! Heb zelfs een stuk in tölt gereden! Echt gaaf!