Rassen geschikt voor voltige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:31

Heyhoi,

Allereerst sorry als het hier niet goed staat, ik kon geen rubriek vinden waar mijn vraag goed in past en deze leek me nog wel het meest geschikt. :j

Voor een school opdracht moeten wij verschillende disciplines behandelen, nu heb ik de discipline voltige gekregen. Wat ik interessant vind omdat ik zelf nooit iets gedaan heb met deze tak van de paardensport.
Alleen nu is 1 van de deelopdrachten: "6 paardenrassen die geschikt zijn voor voltige en waarom" en nu kan ik daar werkelijk waar helemaal niks over vinden.

Dus ik hoopte stiekem dat bokt mij hierbij kon helpen. :)

Alvast bedankt!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:32

Welke denk je zelf aan?

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:34

Ik heb vroeger altijd les gehad op een haflinger. Lekker stevig, vlakke gangen en koel in het hoofd.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:35

Avelienvd schreef:
Welke denk je zelf aan?


Ik heb niet echt een idee maar ik denk een paard met een brede, lange rug en vlakke gangen.
Misschien een koudbloed?

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:38

Misschien een pre?

Ben wel een leek op het gebied van voltige, probeer alleen mee te denken

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:39

Ik kreeg les op 2 verschillende kwpn'ers... En die voltige groep van de manege waar ik reed heeft best wel wat prijzen behaald vroeger.. gok dat het gewoon een uitermate braaf paard moet zijn :j

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:43

xTiffani schreef:
Misschien een pre?

Ben wel een leek op het gebied van voltige, probeer alleen mee te denken


Ik denk dat een PRE qua hoogte wel een goed ras kan zijn, ik neem aan dat hele grote paarden ook niet handig zijn voor voltige :=

@Sunrise
Klopt, ik wilde ook nog een toelichting onderaan de opdracht zetten met de belangrijkste punten die het paard gewoon moet hebben. Maar helaas moet ik voor de opdracht echt specifieke rassen uitkiezen.

Whisper5

Berichten: 213
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:45

Fjord/Tinker/Haflinger/kwpn'er/groninger vast nog wel meer. Als ze inderdaad maar braaf, breed en sterk zijn.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:46

Gaat je niet lukken... Ik kijk net foto's van voltige wedstrijden en daar zie ik zo'n beetje elk ras wel voorbij komen :) Fjord, haflinger, fries, kpwn/nrps en weet ik veel wat nog meer :)

[EV-ITP] CVI België 2013 (voltige)

Hier veel paarden dus..

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:51

xBontfire schreef:
xTiffani schreef:
Misschien een pre?

Ben wel een leek op het gebied van voltige, probeer alleen mee te denken


Ik denk dat een PRE qua hoogte wel een goed ras kan zijn, ik neem aan dat hele grote paarden ook niet handig zijn voor voltige :=

@Sunrise
Klopt, ik wilde ook nog een toelichting onderaan de opdracht zetten met de belangrijkste punten die het paard gewoon moet hebben. Maar helaas moet ik voor de opdracht echt specifieke rassen uitkiezen.

Een beetje zelfonderzoek mag ook wel maar zal je even helpen juist grote paarden wil je Voor de teamvoltige. Tussen de 1,70 en 187 zie je ze voornamelijk.
Voor de lagere klassen heb je Haflingers tinkers en fjorden. Ook eens een welsh gezien maar die is toch eigenlijk wat te smal . Dus kwpn de wat koeleren kan. Heb ook een Groningse dekhengst nou die kon d'r ook wat van je wil voornamelijk wat stevigsten solide paarden die sterk zijn in de achterhand

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:55

unihorses schreef:
xBontfire schreef:

Ik denk dat een PRE qua hoogte wel een goed ras kan zijn, ik neem aan dat hele grote paarden ook niet handig zijn voor voltige :=

@Sunrise
Klopt, ik wilde ook nog een toelichting onderaan de opdracht zetten met de belangrijkste punten die het paard gewoon moet hebben. Maar helaas moet ik voor de opdracht echt specifieke rassen uitkiezen.

Een beetje zelfonderzoek mag ook wel maar zal je even helpen juist grote paarden wil je Voor de teamvoltige. Tussen de 1,70 en 187 zie je ze voornamelijk.
Voor de lagere klassen heb je Haflingers tinkers en fjorden. Ook eens een welsh gezien maar die is toch eigenlijk wat te smal . Dus kwpn de wat koeleren kan. Heb ook een Groningse dekhengst nou die kon d'r ook wat van je wil voornamelijk wat stevigsten solide paarden die sterk zijn in de achterhand


Oh echt? Zo groot had ik niet gedacht.
Uiteraard had ik zelf al wat dingen kunnen vinden maar niet specifieke rassen, vandaar mijn vraag. :)

Bedankt voor je antwoord!

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:55


xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:00


Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:01

Waarom doe je niet gewoon de kwpn'er hoofdzakelijk bij hoge wedstrijden en fjord, haflinger etc bij de basis wedstrijden?

Probeert ook iemand bijdehand te zijn hier :')

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:04

xBontfire schreef:
_Natasja_ schreef:


Wauw ja en kun jij dan specifiek genoemde rassen vinden? Ik kwam niet echt verder als de KWPN'er. :roll:

Maar weet niet wat voor school je doet maar als alles rechtstreeks van google kwam zou het wel makkelijk zijn. Zet de eisen op een rijtje en zoek daar de rassen bij aan de hand van de eigenschappen van het ras voornamelijk op bouw kun je al een top 6 maken ze moeten stevig zijn een goede galop maar niet zoals een tuiger veel veenwerker etc

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:06

@Sunrise
Ja zoiets heb ik nu ook gedaan heb ook nog wat andere rassen ertussen zitten. :)

Nee dat snap ik dat het niet rechtstreeks van google af te halen moet zijn maar ik kon even niet goed op weg komen. Dank voor jullie hulp, zo kom ik wel verder met de opdracht.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:08

Tip; zoek wat voor rassen er te vinden zijn in het KWPN stamboek.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:10

Je hebt een website van voltige wedstrijden, anders even per categorie een lijstje maken welke paarden daar het meest geschikt voor zijn?

Succes *D

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:13

MarlindeRooz schreef:
Tip; zoek wat voor rassen er te vinden zijn in het KWPN stamboek.


Dankjewel! Slim had ik nog niet aan gedacht.

@Sunrise
Ga ik doen, dankjewel!

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:27

xBontfire schreef:
_Natasja_ schreef:


Wauw ja en kun jij dan specifiek genoemde rassen vinden? Ik kwam niet echt verder als de KWPN'er. :roll:


In de eerste link staat de volgende info:

Het voltigepaard
Niet ieder paard kan gebruikt worden voor voltige. Vooral het karakter van het paard is heel erg belangrijk; voor voltige is een rustig, nuchter paard nodig. Er zijn niet veel paarden die drie mensen kunstjes op hun rug laten doen zonder te schrikken op gespannen te gaan lopen, een geschikt paard vinden is dus heel belangrijk. Verder moet het paard nog aan een aantal fysieke criteria voldoen: het moet een grote maat paard zijn met een schofthoogte van boven de 1.65 m; stevig gebouwd, KWPN’ers, Gelderse en Friese paarden zijn erg geschikt; ze moeten een korte, stevige nek hebben; over een ruime en rustige galop beschikken en ze moeten fysiek fit zijn aangezien ze een hele proef aan het galopperen zijn.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:25

_Natasja_ schreef:
xBontfire schreef:

In de eerste link staat de volgende info:

Het voltigepaard
Niet ieder paard kan gebruikt worden voor voltige. Vooral het karakter van het paard is heel erg belangrijk; voor voltige is een rustig, nuchter paard nodig. Er zijn niet veel paarden die drie mensen kunstjes op hun rug laten doen zonder te schrikken op gespannen te gaan lopen, een geschikt paard vinden is dus heel belangrijk. Verder moet het paard nog aan een aantal fysieke criteria voldoen: het moet een grote maat paard zijn met een schofthoogte van boven de 1.65 m; stevig gebouwd, KWPN’ers, Gelderse en Friese paarden zijn erg geschikt; ze moeten een korte, stevige nek hebben; over een ruime en rustige galop beschikken en ze moeten fysiek fit zijn aangezien ze een hele proef aan het galopperen zijn.


die vind ik juist niet geschikt, heb ik ook nog maar 1x in de basis stap gezien op wedstrijd, die zijn vaak te zwak in de lendenen en die galop is niet uit te zitten laat staan dat je daar een handstand op moet gaan doen.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:54

Het was voor mij ook een apart ras ertussen. :j

Maar de andere 2 zijn wel logisch.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:22

_Natasja_ schreef:
Het was voor mij ook een apart ras ertussen. :j

Maar de andere 2 zijn wel logisch.


Gelderse zijn KWPNers. :+

Ik zie vaak paarden die wat in het Groninger type staan voorbij komen.(geen idee of ze dat ook zijn)
Sterke paarden met een goede galop, niet te kort in de rug en een rustig karakter.
Met voldoende massa en kracht.

Gelderse hebben vaak een lange horizontale hals. Maar die zie je inderdaad ook.
Tijdje terug was er een voltige paard die Gelders paard van het jaar is geweest.

Denk dat je niet een specifiek ras hiervoor kan gebruiken maar wel een paard met een bepaalde galop, bouw en temperament.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Rassen geschikt voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:08

Kijk daarom meng ik me normaal niet in rassen kwesties.

Het zijn gewoon allemaal paarden. :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:17

_Natasja_ schreef:
Kijk daarom meng ik me normaal niet in rassen kwesties.

Het zijn gewoon allemaal paarden. :+


Zou het? :D :D

Ik zie overigens dat ik een foutje heb gemaakt. Gelderse hebben gemiddeld genome een verticale hals....niet horizontaal.

Ga maar eens koffie tanken geloof ik :+