Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarde [ras]??

 
Profiel   

Hallo mede bokkers,

Ik zag laatst een Ijslanders voorbij komen op mijn facebook die te koop stond voor 12.000€. Ik schoot direct in de lach en kon me niet voorstellen dat dat beestje echt zo duur was en dat het een typfout was. Dit was het dus niet..

Nu vraag ik mij af of de gemiddelde Ijslander zoveel waard is? Ik ken niks van Ijslanders dus dacht gooi het eens op bokt!

Het ging over een 4 jarige en er stond geen afstamming bij.

Sorry modjes als het hier fout staat!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 14:56 



 
Profiel   

De gemiddelde IJslander niet, maar als je een sport gefokte, zich in de sport bewezen dier hebt dan is 12.000 niet eens veel.

EDIT: Wat betreft dit paard, is afhankelijk van de ouders en de bloedlijnen. Maar ook dan is 12.000 niet ondenkbaar als er goede lijnen achter zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 14:59 



 
Profiel   

En waarom zou dat zoveel zijn? Een goed sportpaard en/of een paard met goede bloedlijnen ga je toch in principe niet voor 2500 euro even op Marktplaats vinden. Ongeacht het ras.

Kan niks zeggen over dit paard maar de hogere klasse warmbloed (KWPN etc), PRE, Arabier, Akhal-Teke en ga zo maar door hangt ook een hoger prijskaartje aan.

Edit: typo


Laatst bijgewerkt door Fenrir op 31-10-15 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:03 



 
Profiel   

Een goede vijfganger met een natuurlijke sterke tölt en een goede (sport)afstamming is dat al snel waard, zo niet meer. Maar sowieso zijn IJslanders geen goedkope paardjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:06 



 
Profiel   

idd zelfs voor de recreatie ijslander betaal je al gauw het dubbele ( of nog meer) dan voor een gewone pony van die hoogte :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:08 



 
Profiel   

was hier net over de grens in duitsland een kudde van 100 - 150 stuks afgegeven.
verwachte prijzen liepen rond de 100 euro incl. een paspoort.
doordat alles door elkaar liep in de kudde en verder uitdehand gelopen (verwaarloosd) zit daar geen papier meer bij.

Is natuurlijk geheel het tegenover gestelde van jouw voorbeeld, een beleerde super ijsco tegen onbeleerd en verwaarloosd.
Het koopje brengt wat extra DA kosten, heeft hersteltijd nodig voordat kan gaan beleren en rijden, is geschikt als gezelschap of kinderpaard en misschien ooit geschikt als sport paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:10 



 
Profiel   

De gemiddelde IJslander niet, maar kan inderdaad makkelijk hoor. IJslanders zijn sowieso vrij duur. Vooral goede sportpaarden of met een heel goede afstamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:11 



 
Profiel   

Ijslanders over het algemeen zijn aa aardig aan de prijs. Voor een leuke brave recreatie ijslander betaal je al rond de 3500/4000.

Waar stond dat paard te koop? Nederland of Duitsland. In Duitsland liggen de prijzen nog iets hoger als hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:13 



 
Profiel   

BMHP schreef
was hier net over de grens in duitsland een kudde van 100 - 150 stuks afgegeven.
verwachte prijzen liepen rond de 100 euro incl. een paspoort.
doordat alles door elkaar liep in de kudde en verder uitdehand gelopen (verwaarloosd) zit daar geen papier meer bij.

Is natuurlijk geheel het tegenover gestelde van jouw voorbeeld, een beleerde super ijsco tegen onbeleerd en verwaarloosd.
Het koopje brengt wat extra DA kosten, heeft hersteltijd nodig voordat kan gaan beleren en rijden, is geschikt als gezelschap of kinderpaard en misschien ooit geschikt als sport paard.



maar met een ijslander zonder papier kun je weinig en is eigenlijk ook geen ijslander maar een gewone pony :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:15 



 
Profiel   

ras echte ijslander alle 150, met dna kan je pa en ma terug vinden, als die teminste aangemeld waren.

Je kan er alles mee als met jouw ijslander, geen enkel verschil.
Fokken is inderdaad af te raden, maar ik had niet het idee dat we het hier over tophengsten hadden.

overigens een 4 jarige uit het voorbeeld heeft zich natuurlijk ook nog niet bewezen.


Laatst bijgewerkt door BMHP op 31-10-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:17 



 
Profiel   

Bmhp dan hebben die mensen geluk.
Normaal zijn ijslanders aardig duure paardjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:24 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden!

Wauw wist niet dat ijslandertjes toch redelijk duur waren.. Zoals ik al zei ik ken helemaal niks van Ijslanders vandaar ook mijn vraag. Dit ponytje was inderdaad beleerd en volgens de verkoper hele goede gangen en tölt. Dan is het toch niet zo raar dan! De pony stond te koop in België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:26 



 
Profiel   

skaay schreef
Bmhp dan hebben die mensen geluk.
Normaal zijn ijslanders aardig duure paardjes.


de mensen weet ik niet, de paarden die een nieuw huis hebben gevonden hebben geluk :) :) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 15:27 



 
Profiel   

BMHP schreef
ras echte ijslander alle 150, met dna kan je pa en ma terug vinden, als die teminste aangemeld waren.

Je kan er alles mee als met jouw ijslander, geen enkel verschil.
Fokken is inderdaad af te raden, maar ik had niet het idee dat we het hier over tophengsten hadden.

overigens een 4 jarige uit het voorbeeld heeft zich natuurlijk ook nog niet bewezen.

Ze hebben dus stamboek papieren? Zo niet dan zijn het 'grijslanders' en zijn ze automatisch feel minder waard. Werkt net als met warmbloeden zonder papieren, die zijn ook veel minder waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 16:59 



 
Profiel   

Nee geen papier, wel paspoort
Dus een gewone pony en geen ijslander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 17:57 



 
Profiel   

Ik volg op facebook wat fokkers en een echte goede hengst tikt wel eens de 50 of hoger aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:03 



 
Profiel   

Ijslanders zijn al duurder dan gewone ponies omdat ze pas met 5 jaar ingereden kunnen worden. Dus al 2 jaar extra opfokkosten hebben. Het hier genoemde bedrag is wel erg hoog, maar je weet, een paard is waard wat een gek er voor geeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:19 



 
Profiel   

Nu zie ik dat het over een 4jarige gaat,nou die moet dus nog een jaar doorgroeien voor je ermee aan het werk kunt. Dan mag hij\zij wel een heel goede afstamming hebben om er zoveel voor te kunnen vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:22 



 
Profiel   

Alja schreef
Nee geen papier, wel paspoort
Dus een gewone pony en geen ijslander.


Dan is het niet meteen opeens geen ijslander meer hoor.... Rare opmerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:28 



 
Profiel   

Als er geen ijslander papier bijzit ben je niet welkom op clubs of wedstrijden.
Dus geen vol ijslander papier is gelijk een stuk minder waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:34 



 
Profiel   

Alja schreef
Als er geen ijslander papier bijzit ben je niet welkom op clubs of wedstrijden.
Dus geen vol ijslander papier is gelijk een stuk minder waard.


Dat zijn de stamboek regels, maar ik ben duidelijk geweest in het hoe en waarom.
Het hangt af wat je met een paard wilt en gaat doen.
Van een paard met een moeilijke start of groeiachterstand mag je ook niet hetzelfde verwachten.
Het zijn echter gewone ijslanders, geen mix, of een gewone pony maar ijslanders.
dit speelde eind van de zomer, ik weet niet voor hoeveel er toen een plaats is gevonden.

ik heb dit als ander kant van het spectrum tegenover de wel heel dure 4 jarige geplaatst.
niet om een discussie over de waarde van stamboekpapier te starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:54 



 
Profiel   

Alja schreef
Als er geen ijslander papier bijzit ben je niet welkom op clubs of wedstrijden.
Dus geen vol ijslander papier is gelijk een stuk minder waard.


Maar dat ontken ik ook niet. Maar een ijslander zonder papier is nog steeds een ijslander. Net als dat een haflinger zonder papier nog steeds een haflinger is

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 18:56 



 

Inderdaad een beetje aparte opmerking.
Wij hebben een [ras] met een goedgekeurde [ras] vader en een volle [ras] moeder, maar er zit geen papier bij.
Dat maakt hem niet minder [ras], hooguit minder waard voor IJslandersporters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 19:33 



 
Profiel   

anjali schreef
Ijslanders zijn al duurder dan gewone ponies omdat ze pas met 5 jaar ingereden kunnen worden. Dus al 2 jaar extra opfokkosten hebben. Het hier genoemde bedrag is wel erg hoog, maar je weet, een paard is waard wat een gek er voor geeft!


Lijkt me sterk dat de prijs daarom hoger is, voor zover ik weet heeft het oa met (de zuiverheid/potentie) van de gangen te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 19:42 



 
Profiel   

anjali schreef
Ijslanders zijn al duurder dan gewone ponies omdat ze pas met 5 jaar ingereden kunnen worden. Dus al 2 jaar extra opfokkosten hebben. Het hier genoemde bedrag is wel erg hoog, maar je weet, een paard is waard wat een gek er voor geeft!



Nee...ijslanderruiters zijn verstandige mensen die het dier eerst laten uitgroeien.
Je kan er net als elk ander paard ook met 3 jaar opstappen als je zou willen.

Overigens heb ik de leeftijds grens wel naar beneden zien gaan en rijd men de paarden al in op 4 jarige leeftijd ipv de 5 of 6.
De hogere prijs komt denk ik eerder door de extra gangen.

En verder is een goed paard gewoon duur. Ik sprak onlangs iemand en die vertelde dat een goede haflingerhengst ook tegen de 20 kost.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-15 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen