Waarde [ras]??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:48

Een IJslander is inderdaad meer aan de prijs dan een 'normale' pony van de zelfde hoogte.
Waarom exact weet ik niet, na jaren in de IJslanders te zitten kijken ik er ook niet meer van op en is het voor mij normaal geworden.

Bij IJslanders worden er vaak in prijscategorieën gewerkt (cat. A t/m E in NL), waarbij cat. A goedkoopst(tot €2000, en vaak kosten ze dan ook €2000 en niet minder) is en cat. E(boven de €6000) het duurst. Dit is zijn de algemene prijscategorieën, fokkers maken soms eigen prijscategorieën.
De meeste recreatie IJslanders vallen in cat. C, en dan is er vaak al een verrekening in de prijs gemaakt ivm eczeem. Kortom voor een recreatie IJslander betaal je dus al gauw €4000 euro exclusief. Natuurlijk zijn er altijd gelukstreffers die een fantastische recreatie IJslander goedkoper kan aanschaffen, maar deze zijn vaak snel verkocht.
Een paard met alleen al een beetje talent is vaak al een stuk duurder, sowieso cat D/E. Met talent betaal je toch wel tussen de €8000 - €15000.
Houdt er wel rekening mee dat het hierboven gesproken verhaal vaak voorkomt bij particulier verkochte IJslanders, bij fokker hoef je niet aan te komen met een budget van €4000(tenzij veulen).

En dan zijn de IJslanders in NL nog relatief goedkoop. Ik heb vaak in DU gekeken voor een IJslander (beleerd, beetje talent, braaf, niet heel bijzonder dus) maar daar keek ik mijn ogen uit.
Ik heb het geluk gehad een IJslander in NL te vinden in cat. B, met talent, met eczeem en erg angstig voor mensen/nerveus. Paard met gebreken, maar wel het fijnste paard ooit.

De IJslanders die vaak wat goedkoper zijn, zijn diegene zonder interessant stamboom, weinig talent, geen papier (NSIJP is verplicht als je aan wedstrijden mee wilt doen/word Grijslander genoemd), eczeem of soms met maar 3 gangen.

Neem eens een kijkje op deze website:
http://www.tolt.nl/ijs/v2/comm/verkoop.php?lang=NL
Dat geeft wel een beeld van de actuele handel.