Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 15:01

Hallo bokkers,

Hier even een (misschien best domme) vraag over het stamboek; Non A.Q.H.A Horse.

Dit staat bij mijn (vermoedelijke kruising) in het paspoort. Het is een pony van bloedtapperij Bouwman. En ik dacht het zal wel een of ander mengelmoesje zijn, en dat is ook helemaal prima! Maar nu kwam ik er dus achter dat bovenstaand in het paspoort staat.
Bouwman geeft aan dat de pony uit een prive merrie kwam (zwarte merrie). Maar door een ander topic kwam ik erachter dat iemand met ook een pony uit hetzelfde bouwjaar /maand als mijn pony die ook van Bouwman af komt te horen heeft gekregen dat haar pony van een zwartbonte hengst af komt. (Paint of Quarter).

Het zou dus mogelijk zijn dat dat ook de papa van mijn merrie is. Al weet ik niet of het kleurtechnisch mogelijk is. Mijn pony is namelijk bruinbont met overwegend wit.

Maar weet iemand wat voor stamboek dat is en wanneer dit op het paspoort van je pony komt. Moet dan een van de ouders goedgekeurd zijn als Quarter of denk ik dan helemaal verkeerd?

Alle beetjes info helpen!
_/-\o_

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 16:58

Lees overigens dat de Quarter (excuses, totaal niet bekend met het ras) geen bonte heeft. Enkel effen kleuren zijn toegestaan. De hengst zou volgens Bouwman dan ook Paint zijn. Heb helaas geen naam o.i.d.

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:15

Ik volg! Wil hetzelde graag weten :+

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:20

uit een zwarte merrie x zwart bonte hengst kan geen bruin bont veulen komen :) alleen zwart of vos. dus of de moeder klopt niet, of dat is dus niet de vader, die zwartbonte. Of de hengst moet al exteem donkerbruin zijn in plaats van zwart.

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:36

Set_Elkol schreef:
uit een zwarte merrie x zwart bonte hengst kan geen bruin bont veulen komen :) alleen zwart of vos. dus of de moeder klopt niet, of dat is dus niet de vader, die zwartbonte. Of de hengst moet al exteem donkerbruin zijn in plaats van zwart.


Oke duidelijk! Alleen is de hengst waarschijnlijk van onze paardjes hetzelde maar bij mijne de moeder nog onbekend, moet ik nog achteraan.mijne is bruintbont geboren en is nu volgens mij schimmelbont? In ieder geval zwart bont geworden alleen komen er wel heeeel veel witte haren tevoorschijn..

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:40

Die van jou is inderdaad schimmel lijkt me, dus is de moeder een schimmel. Hij lijkt inderdaad bruin bont geboren aan het hoofd te zien.

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:49

Bedankt Set_Elkol, dat vermoedde ik al. Nu heb ik zelf meer het idee dat de kans groter is dat diePaint hengst wel papa is, dan dat de zwarte merrie mama is. Dit gezien de toevalligheid dat de pony van Vosje precies dezelfde geboortemaand/jaar heeft en ik vermoed dat ze daar een hengst bij meerdere merries laten lopen. Terug te lezen is op de site dat die hengst inderdaad in de zomer van 2012 bij Bouwman heeft gestaan.

Nu alleen nog erachter komen wat dat Non AQHA inhoud..

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:51

Ik denk dat het gewoon inhoudt dat hij geen volle AQHA is? Dus geen volle Quarter. Bij welke instantie is het paspoort uitgegeven? bij AQHA ook? wat staat er op de buitenkant/voorkant? Misschien krijg je meer antwoorden op de western afdeling van het forum..

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:53

Set_Elkol schreef:
Die van jou is inderdaad schimmel lijkt me, dus is de moeder een schimmel. Hij lijkt inderdaad bruin bont geboren aan het hoofd te zien.


Aah dankjewel voor je duidelijke uitleg!

Ik heb toevallig net een foto gemaakt van het paspoort zal het ff hier ff plaatsen!

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:57

en bij jullie beide staat dit zelfde in het paspoort? Ik heb zelf ook weinig verstand van de afkortingen. AQHA is American Quarter Horse Association, NQHA volgens mij de Nederlandse Quarter Horse Association. Maar non is denk ik puur omdat het kruisingen zijn. Speculaties van mijn kant :D

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:00

Non AQHA is geen stamboek. Er staat ook geen afstamming in het paspoort, waarmee je paard automatisch niet tot een stamboek (welk dan ook) kan behoren. De definitie van stamboek is nl dat de afstamming bekend is.
Het feit dat het paspoort door het NQHA is uitgegeven doet daar niets aan af. Het had ook door het Fjordenstamboek, het Shetlandstamboek of de KNHS uitgegeven kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-11-15 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:01

Haha ja diezelfde speculatie had ik ook al gemaakt maar snapte het non quarter niet, zou het dan niet logischer zijn als er non paint stond... :p
Nou.. dat is bijna een kopie van mijn paspoort alleen andere nrs bij Moeder en de Naam is anders haha

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:03

Ibbel schreef:
Non AQHA is geen stamboek. Er staat ook geen afstamming in het paspoort, waarmee je paard automatisch niet tot een stamboek (welk dan ook) kan behoren. De definitie van stamboek is nl dat de afstamming bekend is.
Het feit dat het paspoort door het NQHA is uitgegeven doet daar niets aan af. Het had ook door het Fjordenstamboek, het Shetlandstamboek of de KNHS uitgegeven kunnen zijn.


Bedankt voor je reactie!:)
Maar wat is het dan wel en waarom staat het bij Stamboek: ...?
Kan je daar dan random alles neerzetten of slaat het non aqha wel echt ergens op?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:03

Er staat non Quarter omdat het paspoort door het NQHA is uitgegeven.
Geen idee of er bij een afstammingsloos paspoort uitgegeven door het Fjordenpaardenstamboek non-Fjord staat, maar ik denk van niet. Omdat de Quarters gewild en duur zijn, zullen ze extra duidelijk willen maken dat het echt geen Quarter is.

Ieder paard heeft een paspoort nodig, en voor afstammingsloze paarden kies je een stamboekvereniging (of de KNHS) die het snelst is, of het goedkoopst, of die je het aardigst vindt, of vul maar in. Die keuze mag je zelf maken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-11-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:06

zoiets denk ik ook Ibbel :j

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:06

Kijk nu wordt het al duidelijker! Vond het ook al zo vreemd waarom ineens quarter bij een paint x ? Kruising wordt gehaald. Blijft vreemd en zou logischer zijn als bv het APHA het paspoort zou hebben uitgegeven maar goed. Who cares:p

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Informatie stamboek; Non A.Q.H.A Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:08

Het heeft geen enkele meerwaarde voor een papierloos paard een paspoort bij de APHA aan te vragen. Had ook bij het KWPN gekund, of bij ieder (erkend) stamboek dat (dus) paspoorten mag uitgeven.

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:09

WM_ schreef:
Haha ja diezelfde speculatie had ik ook al gemaakt maar snapte het non quarter niet, zou het dan niet logischer zijn als er non paint stond... :p
Nou.. dat is bijna een kopie van mijn paspoort alleen andere nrs bij Moeder en de Naam is anders haha


Ja dat dacht ik dus ook een quarter kan niet bont wezen dus zou ook denken non paint haha..haha ja dacht al wel dat jou paspoort hetzelde eruit zag :j