Fries of PRE.. please help me kiezen!!
Fries 23%  23%  [ 99 ]
PRE 48%  48%  [ 204 ]
of toch maar een KWPN-er... 28%  28%  [ 118 ]
Totaal aantal stemmen : 421

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 164 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

 

Ik denk dat ik de twijfel wel snap; men valt gewoon voor een bepaald type paard en ik begrijp dat als je de PRE mooi vindt, de Fries ook kan waarderen... (ik ben de uitzondering op de regel denk ik, want ik heb echt niks met Friezen). Kijk gewoon wat je past en waar je het beste gevoel bij krijgt. Voor- en nadelen wb beide paardensoorten zijn al aan bod gekomen hier. Ps. Ik verbaas me erover hoe ik heel veel Friezen zie lopen met de kin richting of bijna op de borst en met goede scores de baan uitkomen. Valt me echt de mond van open soms. Succes met de zoektocht TS!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 09:21 



 
Profiel   

Zidore schreef
Snap heel goed wat je bedoelt @janine1990 en waarschijnlijk kunnen we bij de fries er nooit meer alles uit-fokken.. Blijft qua plaatje wel een prachtig paard, maar ik lees toch net iets te vaak over allerhande kwalen..
Dan maar een PRE of KWPN-er?
Vind dat hele sensibele ook weer niet fijn in een paard, sensibel mag, maar overdreven vind ik niet meer leuk.. Zie overigens ook veel kwpn-ers met kwalen dus tja.. Ik slaap er nog eens een nachtje over denk ik ;)


Mwah.... of dat nooit meer kan... Lijkt me sterk. Echter is het stamboek wel erg gebonden aan het ras, het is niet zoals bij de tuigpaardenrichting dat je even een hackney kan goedkeuren en die er bij inzetten.
Inteelt is gewoon een probleem, maar gelukkig kan je heel eenvoudig nazoeken hoeveel % inteelt er is het beleid gericht op zo min mogelijk inteelt. Er zijn Friezen met een lager inteeltpercentage dan KWPN'ers ;)
Denk bijvoorbeeld eens aan Franklin: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1539500

De gekleurde blokjes geven inteelt aan, en dit op slechts 4 niveau's... Maak het wat groter en er is er nog veel meer... Franklin is nota bene een goedgekeurde hengst en dit valt onder de noemer lijnenteelt.


Ik ben overigens zelf niet erg bekend met de 'typische' gezondheidsklachten van Friezen. Dat wil zeggen, persoonlijk bekend... De man waar ik voor rij heeft in zijn hele leven 1 merrie gehad die een aortascheuring heeft gehad. Verder altijd gezond. Alle paarden ruim 20 geworden. Momenteel is de oudste 24 en nog superfit en zelfs nooit gezondheidsklachten gehad.

Zaken waar goed mee te leven is, zijn wat mij betreft plekken op de benen. En andere huidgerelateerde aandoeningen (muv zomereczeem!)


IsabelHx schreef
En heb je bijv al eens gekeken naar hannoveraan, oldenburger e.d rassen? Zijn ook mooie sportpaarden?


AAAAAAAAAAAAAAAAH DIT ZIJN GEEEEEEEEEEEEN RASSEN!!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 09:51 



 
Profiel   

Citaat
AAAAAAAAAAAAAAAAH DIT ZIJN GEEEEEEEEEEEEN RASSEN!!!!!


?? wist niet dat je boos werd :')
En hoezo niet?
KWPN is trouwens ook geen ras..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 12:22 



 
Profiel   

Jeetje Janine, relax.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 12:25 



 

Vind Janine wel grappig... :D
Kan me de ergernis wel een beetje voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 12:28 



 
Profiel   

IsabelHx schreef
Citaat
AAAAAAAAAAAAAAAAH DIT ZIJN GEEEEEEEEEEEEN RASSEN!!!!!


?? wist niet dat je boos werd :')
En hoezo niet?
KWPN is trouwens ook geen ras..


Daar werd in dit topic al eerder over gesproken. Vandaar de caps lock ;)

Het zijn enkel stamboeken, er is in het bloed en DNA niet aan te tonen dat het om een bepaald ras gaat. Zoals dit bij een Arabier, Fries, Ardenner, Haflinger, Shetlander etc. etc. wel aan te tonen is. Omdat het om rassen gaat is het stamboek tevens gesloten, aanparing van een Fries met een Shetlander is bijvoorbeeld niet mogelijk.
Er is enkel aan te tonen dat het gaat om een bepaald type. Omdat de stamboeken onderling ook hun hengsten 'uitwisselen' en de inschrijving bij stamboek X keuze van de fokker is. Als jij een KWPN merrie hebt en je fokt een veulen met een hengst die ook KWPN geregistreerd is, mag jij deze gerust inschrijven bij het NRPS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 12:29 



 
Profiel   

Picasso schreef
Vind Janine wel grappig... :D
Kan me de ergernis wel een beetje voorstellen.


Dank, ik denk dat jij de intentie begrijpt.

Zeg maar gewoon een gillende keukenmeid die niet boos is. Als je boos wordt op internet, dan heb je geen leven meer :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 12:30 



 

Janine1990 schreef
Picasso schreef
Vind Janine wel grappig... :D
Kan me de ergernis wel een beetje voorstellen.


Dank, ik denk dat jij de intentie begrijpt.

Zeg maar gewoon een gillende keukenmeid die niet boos is. Als je boos wordt op internet, dan heb je geen leven meer :')


8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 12:33 



 
Profiel   

Ik heb nu zelf een Fries nadat ik altijd kwpnrs heb gehad.
En hierna komt er geen Fries meer. Niet omdat ik ze lelijk vind. Of een oordeel over ze heb.
Simpelweg omdat het opkroppen en het opslot schieten niet fijn is. Hij is soms niet te lezen. Als hij pijn heeft geeft hij het niet aan. Als hij iets niet wil keert hij in zichzelf en reageert hij niet meer.
Gisteren deed ik een longeer training met balkjes.
Hij struikelde over een balk en schoot opslot en je kreeg hem niet meer vooruit.
Ik heb hem geaaid en toen kwam hij weer los en tot zichzelf toen zijn we samen over de balkjes gegaan en toen was het weer goed.

De training met dit paard vraagt zo veel geduld... En hij is goed aan het been hij maait niet hij loopt niet op de borst.
hij is correct gereden alleen sluit hij zichzelf af en dat maakt het trainen soms heel moeilijk.

En niet alle Friezen zijn zo. Maar er zijn exemplaren bij die zo zijn. En wil je dat? Ben je bereid voor uren lessen, en trainingen met veel geduld?
Dat is iets waar je ook over na moet denken.

Je hebt ook zeker Friezen die niet zo zijn en je alles mee kan doen. Maar je hebt er ook genoeg zoals die van mij.
En voor die paarden heb je engelen geduld nodig. En heel veel les. Maar ook uren lezen op internet en boeken. Zoeken naar de juiste methode, hierdoor werd ik ook uit mijn comforzone getrokken.
En moest ik het bij de NH gaan zoeken. En dat hielp. En dit gecombineerd met de klassieke training werkt voor mijn paard. Wat ik hier mee wil zeggen mocht je een paard vinden en dan bijv een Fries. En hij schiet zo opslot of gaat aan de loop.

Ben je bereid om hard te werken, ben je bereid om methodes anders als anders te proberen? Ben je bereid om met veel geduld en kleine stapjes te trainen? Of om je paard weer terug te laten komen uit zichzelf? Is het antwoord op al deze vragen ja, dan kan je het zeker proberen met een Fries. Blijf je twijfels houden, dan kan je beter voor een PRE gaan.

Dit slaat natuurlijk op veel meer paarden, maar ik heb het nog nooit zo sterk gemerkt als met mijn Fries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:24 



 
Profiel   

ik vind dat je plicht als paarden eigenaar om dat allemaal te doen wat je net aangeeft..... maar goed wie ben ik (ik zeg niet dat je het niet doet of negatief ben over je post)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:28 



 
Profiel   

Lau schreef
Ik heb nu zelf een Fries nadat ik altijd kwpnrs heb gehad.
En hierna komt er geen Fries meer. Niet omdat ik ze lelijk vind. Of een oordeel over ze heb.
Simpelweg omdat het opkroppen en het opslot schieten niet fijn is. Hij is soms niet te lezen. Als hij pijn heeft geeft hij het niet aan. Als hij iets niet wil keert hij in zichzelf en reageert hij niet meer.
Gisteren deed ik een longeer training met balkjes.
Hij struikelde over een balk en schoot opslot en je kreeg hem niet meer vooruit.
Ik heb hem geaaid en toen kwam hij weer los en tot zichzelf toen zijn we samen over de balkjes gegaan en toen was het weer goed.

De training met dit paard vraagt zo veel geduld... En hij is goed aan het been hij maait niet hij loopt niet op de borst.
hij is correct gereden alleen sluit hij zichzelf af en dat maakt het trainen soms heel moeilijk.

En niet alle Friezen zijn zo. Maar er zijn exemplaren bij die zo zijn. En wil je dat? Ben je bereid voor uren lessen, en trainingen met veel geduld?
Dat is iets waar je ook over na moet denken.

Je hebt ook zeker Friezen die niet zo zijn en je alles mee kan doen. Maar je hebt er ook genoeg zoals die van mij.
En voor die paarden heb je engelen geduld nodig. En heel veel les. Maar ook uren lezen op internet en boeken. Zoeken naar de juiste methode, hierdoor werd ik ook uit mijn comforzone getrokken.
En moest ik het bij de NH gaan zoeken. En dat hielp. En dit gecombineerd met de klassieke training werkt voor mijn paard. Wat ik hier mee wil zeggen mocht je een paard vinden en dan bijv een Fries. En hij schiet zo opslot of gaat aan de loop.

Ben je bereid om hard te werken, ben je bereid om methodes anders als anders te proberen? Ben je bereid om met veel geduld en kleine stapjes te trainen? Of om je paard weer terug te laten komen uit zichzelf? Is het antwoord op al deze vragen ja, dan kan je het zeker proberen met een Fries. Blijf je twijfels houden, dan kan je beter voor een PRE gaan.

Dit slaat natuurlijk op veel meer paarden, maar ik heb het nog nooit zo sterk gemerkt als met mijn Fries.


Leuk en helder verhaal. Hoewel in jouw geval extreem, heb ik wel gemerkt dat een Fries inderdaad eerder in zichzelf keert dan in paniek door de bak tettert en na twee minuten weer klaar is, dus bij zinnen is.

Die van mij keert niet snel in zichzelf. Maar we hebben het vorig jaar wel gehad op indoor wedstrijden, dan keerde hij in zichzelf. Ik kon slaan en schoppen, maar hij ging echt niet doen wat ik wilde. Alles was extreem behouden. Gek genoeg tegelijk ook het meest nieuwsgierige paard van de stal.

Ik heb wel het voordeel dat de mijne het zwarte schaap van de kudde is en wel gek op aandacht is. Dus altijd blij om te werken en blij met aandacht. Hierdoor maakt hij enorme sprongen in het rijden (figuurlijke sprongen gelukkig :D ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:31 



 
Profiel   

DarkoFoitzik schreef
ik vind dat je plicht als paarden eigenaar om dat allemaal te doen wat je net aangeeft..... maar goed wie ben ik (ik zeg niet dat je het niet doet of negatief ben over je post)


Ben ik het met je eens hoor...
Maar ik denk wel dat er vaak makkelijk gedacht wordt over Friezen. Dat ze lief zijn e.d. De positieve punten aan het paard worden erg vaak benoemd, terwijl ze ook gewoon een keerzijde hebben. En die keerzijde kan je wel eens heel rauw op je dak vallen wanneer je besluit een Fries te kopen zonder er ervaring mee te hebben. Dan kunnen je verwachtingen wel eens hoger liggen dan reëel is. Snap je wat ik bedoel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:35 



 
Profiel   

DarkoFoitzik schreef
ik vind dat je plicht als paarden eigenaar om dat allemaal te doen wat je net aangeeft..... maar goed wie ben ik (ik zeg niet dat je het niet doet of negatief ben over je post)


Dat is zeker zo,

Maar toch is het met dit paard allemaal anders. Ik ken geen enkel ander paard waar ik zo veel geduld en denkwerk aan heb gehad. Als hij opslot schiet is hij weg en onbereikbaar. En ik heb dat tot nu toe alleen nog maar bij Friezen gezien.
Ik doel dus meer op het feit of je bereid bent om dat te accepteren. En er voor te willen werken. Om zelf continu na te denken en andere oplossingen te gaan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:37 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Lau schreef
Ik heb nu zelf een Fries nadat ik altijd kwpnrs heb gehad.
En hierna komt er geen Fries meer. Niet omdat ik ze lelijk vind. Of een oordeel over ze heb.
Simpelweg omdat het opkroppen en het opslot schieten niet fijn is. Hij is soms niet te lezen. Als hij pijn heeft geeft hij het niet aan. Als hij iets niet wil keert hij in zichzelf en reageert hij niet meer.
Gisteren deed ik een longeer training met balkjes.
Hij struikelde over een balk en schoot opslot en je kreeg hem niet meer vooruit.
Ik heb hem geaaid en toen kwam hij weer los en tot zichzelf toen zijn we samen over de balkjes gegaan en toen was het weer goed.

De training met dit paard vraagt zo veel geduld... En hij is goed aan het been hij maait niet hij loopt niet op de borst.
hij is correct gereden alleen sluit hij zichzelf af en dat maakt het trainen soms heel moeilijk.

En niet alle Friezen zijn zo. Maar er zijn exemplaren bij die zo zijn. En wil je dat? Ben je bereid voor uren lessen, en trainingen met veel geduld?
Dat is iets waar je ook over na moet denken.

Je hebt ook zeker Friezen die niet zo zijn en je alles mee kan doen. Maar je hebt er ook genoeg zoals die van mij.
En voor die paarden heb je engelen geduld nodig. En heel veel les. Maar ook uren lezen op internet en boeken. Zoeken naar de juiste methode, hierdoor werd ik ook uit mijn comforzone getrokken.
En moest ik het bij de NH gaan zoeken. En dat hielp. En dit gecombineerd met de klassieke training werkt voor mijn paard. Wat ik hier mee wil zeggen mocht je een paard vinden en dan bijv een Fries. En hij schiet zo opslot of gaat aan de loop.

Ben je bereid om hard te werken, ben je bereid om methodes anders als anders te proberen? Ben je bereid om met veel geduld en kleine stapjes te trainen? Of om je paard weer terug te laten komen uit zichzelf? Is het antwoord op al deze vragen ja, dan kan je het zeker proberen met een Fries. Blijf je twijfels houden, dan kan je beter voor een PRE gaan.

Dit slaat natuurlijk op veel meer paarden, maar ik heb het nog nooit zo sterk gemerkt als met mijn Fries.


Leuk en helder verhaal. Hoewel in jouw geval extreem, heb ik wel gemerkt dat een Fries inderdaad eerder in zichzelf keert dan in paniek door de bak tettert en na twee minuten weer klaar is, dus bij zinnen is.

Die van mij keert niet snel in zichzelf. Maar we hebben het vorig jaar wel gehad op indoor wedstrijden, dan keerde hij in zichzelf. Ik kon slaan en schoppen, maar hij ging echt niet doen wat ik wilde. Alles was extreem behouden. Gek genoeg tegelijk ook het meest nieuwsgierige paard van de stal.

Ik heb wel het voordeel dat de mijne het zwarte schaap van de kudde is en wel gek op aandacht is. Dus altijd blij om te werken en blij met aandacht. Hierdoor maakt hij enorme sprongen in het rijden (figuurlijke sprongen gelukkig :D ).



Dat is fijn!
Ook grappig dat onze paarden dan zo verschillend zijn.

Hier op stal staan al 3 Friezen die het ook zo extreem doen als hij. Vandaar dat ik het ook even wilde vertellen. De keerzijde word vaak vergeten als het gaat om opslot schieten en het drammen.
Ze zijn prachtig om te zien. Maar knap lastig om bij door te dringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:48 



 
Profiel   

Lau schreef
Dat is fijn!
Ook grappig dat onze paarden dan zo verschillend zijn.

Hier op stal staan al 3 Friezen die het ook zo extreem doen als hij. Vandaar dat ik het ook even wilde vertellen. De keerzijde word vaak vergeten als het gaat om opslot schieten en het drammen.
Ze zijn prachtig om te zien. Maar knap lastig om bij door te dringen.


Verschillend, maar in dat afsluiten zie ik zeker overeenkomsten.
Dus ik vind absoluut dat je een goed betoog hebt gehouden... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:50 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Lau schreef
Dat is fijn!
Ook grappig dat onze paarden dan zo verschillend zijn.

Hier op stal staan al 3 Friezen die het ook zo extreem doen als hij. Vandaar dat ik het ook even wilde vertellen. De keerzijde word vaak vergeten als het gaat om opslot schieten en het drammen.
Ze zijn prachtig om te zien. Maar knap lastig om bij door te dringen.


Verschillend, maar in dat afsluiten zie ik zeker overeenkomsten.
Dus ik vind absoluut dat je een goed betoog hebt gehouden... :)


Dankjewel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 13:57 



 
Profiel   

Citaat
Daar werd in dit topic al eerder over gesproken. Vandaar de caps lock ;)

Het zijn enkel stamboeken, er is in het bloed en DNA niet aan te tonen dat het om een bepaald ras gaat. Zoals dit bij een Arabier, Fries, Ardenner, Haflinger, Shetlander etc. etc. wel aan te tonen is. Omdat het om rassen gaat is het stamboek tevens gesloten, aanparing van een Fries met een Shetlander is bijvoorbeeld niet mogelijk.
Er is enkel aan te tonen dat het gaat om een bepaald type. Omdat de stamboeken onderling ook hun hengsten 'uitwisselen' en de inschrijving bij stamboek X keuze van de fokker is. Als jij een KWPN merrie hebt en je fokt een veulen met een hengst die ook KWPN geregistreerd is, mag jij deze gerust inschrijven bij het NRPS.


aah op die fiets,
heb niet zo veel verstand van die stamboeken en op internet lees je telkens over het RAS Hannoveraan enzo. Dus vandaar.
Ik dacht al, gevoelig puntje zeker haha :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 22:14 



 
Profiel   

Amable schreef
Ik heb een fries een Andalusiër. Mijn fries is werkwillig, vlot aan het been, iets sensibel zonder gek te zijn en heel voorzichtig met me. Mijn Andalusiër is flegmatiek, lomp en niet sensibel. Laatst een absolute beginner op gehad, loopt braaf zijn rondjes, vooral niet sneller dan nodig. Ooit een bijrijdster gehad die op een keer vast in haar rug zat vanwege kitesurfen de dag ervoor. De Andalusiër liep niet zo fijn als normaal maar niets echt geks. We wisselde halverwege de les van paard en met mijn fries kon ze niets, hij zette zich helemaal vast in het lijf omdat zij niet los kon laten. Dus ga naar paarden kijken en niet naar rassen.


grappig om te lezen dat het bij jou bij beide paarden totaal andersom is, nog niet eerder zo gehoord!
Uiteraard kies ik een paard op karakter en de klik, of hij/zij lekker zit, etc. maar omdat er veel keuze is in het aanbod van beide rassen wil ik liever eerst kiezen en dan gaan kijken... ik ken mezelf, en als ik dan beide rassen ga kijken en dan veel leuke paarden zie, dan weet ik het niet meer, wil gewoon geen spijt gaan krijgen van m'n aankoop, ondanks de klik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 23:07 



 
Profiel   

zoek eens op ibero fries dat is een kruising ;) http://www.iberofries.be/index.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 23:16 



 
Profiel   

IsabelHx schreef
aah op die fiets,
heb niet zo veel verstand van die stamboeken en op internet lees je telkens over het RAS Hannoveraan enzo. Dus vandaar.
Ik dacht al, gevoelig puntje zeker haha :)


Haha, nou een gevoelig puntje kan je wel een beetje zeggen. Al zal ik er echt niet boos om worden hoor.

Het klopt dat je het overal op internet leest, ook dan erger ik me er aan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-16 23:22 



 
Profiel   

Lau schreef
DarkoFoitzik schreef
ik vind dat je plicht als paarden eigenaar om dat allemaal te doen wat je net aangeeft..... maar goed wie ben ik (ik zeg niet dat je het niet doet of negatief ben over je post)


Dat is zeker zo,

Maar toch is het met dit paard allemaal anders. Ik ken geen enkel ander paard waar ik zo veel geduld en denkwerk aan heb gehad. Als hij opslot schiet is hij weg en onbereikbaar. En ik heb dat tot nu toe alleen nog maar bij Friezen gezien.
Ik doel dus meer op het feit of je bereid bent om dat te accepteren. En er voor te willen werken. Om zelf continu na te denken en andere oplossingen te gaan zoeken.

Hier staat een SBS'er en een NRPS'er die dat ook doen.
Ze zitten er nou eenmaal tussen. De ene omdat het karakter is, de andere omdat ie veel heeft mee gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-16 11:16 



 
Profiel   

Wat Lau zegt klopt. Friezen geven niet snel aan dat ze ergens last van hebben, maar als ze het dan ineens - zij het minuscuul - wel laten merken, dan ben je meestal al veel verder, zo niet te ver, van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-16 14:56 



 
Profiel   

Ben wel een beetje stil van de "slechte" verhalen over de fries...

Wil geen kruising, al eerder gemeld ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-16 22:39 



 
Profiel   

Zidore schreef
Ben wel een beetje stil van de "slechte" verhalen over de fries...

Wil geen kruising, al eerder gemeld ;)


Ik denk dat de nadelen van een PRE wat duidelijker zijn. Wat bekender.

De Fries staat vooral bekend als gezinspaard etc. etc. Terwijl het dit heel erg vaak niet is. Van de 7 die wij op stal hebben, is er 1 die aardig in de buurt komt van een gezinspaard, maar waar je niet een onervaren iemand zo alleen op zet. Die ook nog wel zo z'n dingetjes heeft...

Dat zien veel liefhebbers van het Friese paard denk ik, en het is niet aan het stamboek want die zeggen er niets over. Het is omdat het paard zo vreselijk is ingeburgerd in Nederland. Ik denk dat er geen Nederlander is die niet weet hoe een Fries paard er uit ziet. Terwijl als je zegt PRE, enkel paardminnend Nederland er bekend mee is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-16 22:46 



 
Profiel   

Heb je niet de mogelijkheid om ze te gaan proberen. In mijn ogen zijn het namelijk 2 compleet verschillende paarden. Niet alleen in karakter maar ook in de rijerij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-16 13:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 164 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen