Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Fries of PRE.. please help me kiezen!!

Fries
99 (23%)
PRE
204 (48%)
of toch maar een KWPN-er...
118 (28%)

Totaal aantal stemmen: 421


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 23:30

Onwijs!!!!!!!!!! bedankt voor jullie lieve aanbiedingen om jullie pre of fries te mogen komen testen, super lief en aardig vind ik dat (en je hebt een pb van me ;-) ) dat is misschien voor mij wel de manier om er achter te komen, dan zit er geen koop-druk achter..

Ik weet dat er hele mooi, leuke, lieve en knappe kruisingen hier op bokt te vinden zijn en daarbuiten, maar ik vind de keuze zo al moeilijk genoeg dus ik hou het even hierbij..

hoog opgooien vind ik ook niet het probleem, maaien wel en als het paardje niet uit te zitten is, wordt het hem ook niet..

PrizTwir schreef:
Pre's zijn meestal klein, 9/10 maaien wat Friezen niet doen. En daarnaast zijn pre's niet de makkelijkste paarden en de meeste zijn hengst of ruin. En je moet goed bedenken of je een rustig paard of een druk paard wilt. Een Fries is toch wel een stuk rustiger dan een pre. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ik zou gewoon bij Friezen en pre's moeten gaan kijken en het gewoon gaan proberen. Je krijgt dan vanzelf het moment wauw dit is mijn paard!

Als ik had geweten dat mijn Andalusiër zo is, dan had ik hem destijds niet gekocht. Ik moet zeer veel geduld hebben. Hij is erg slim en lenig, wat zijn voor- en nadelen heeft. In het begin ging ik 1 stap vooruit en vervolgens weer 3 achteruit. Gelukkig gaat dat nu beter. Ze zijn vast niet allemaal zo, maar de meeste die ik gezien heb zijn zeer temperamentvol. En als ik er dan een Fries naast zie dan zijn die zo koel. Onze Fries is ook wel pittig, maar wel op een rustige manier ofzo.

Hoef geen dood/saai dier, beetje pit is prima, maar hoef ook geen stuiterbal, denk dat je in beide rassen wel koele kikkers hebt en ook genoeg die beide pit hebben, zit echt in het karakter.
Maar wat jij hierboven schrijft zou ik dus graag willen voorkomen voordat ik er 1 aanschaf.. Het 'gewoon gaan proberen' gaat bij mij echt mis, dan ga ik echt na 3-4 paarden gewoon met 1 naar huis... ken mezelf.. moet echt eerst huiswerk doen, ben gewoon te snel verliefd <3

Temeraire schreef:
Hou er ook rekening mee dat ze allebei heel anders zitten. In het algemeen is het bij een Fries echt een opgave om de draf een beetje uit te zitten, terwijl een PRE zit als een stoel (beetje overdreven maar om het verschil even aan te geven).
Een Fries gooit een stuk hoger op.
Ik heb ervaring met beide rassen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ik vind beide rassen leuk maar het uitzitten van de draf vind ik wel echt een verschil.

supertip vind ik dit! Ben niet zo'n hele goede zitter, stuiter niet op het zadel ofzo, maar als een paardje een beetje makkelijk zit of je wordt er uit gestuiterd dan maakt dat bij mij wel het verschil of ik het dier aanschaf of niet, maar lees hier ook weer dat beide lekker kunnen zitten...

neile schreef:
Overigens heb ik het ook wel wat moeilijk met het feit dat je 'een PRE' en 'een Fries' gaat uitproberen. Moeilijk is het juiste woord niet, maar ik denk dat dat even veel en even weinig zegt dan de persoonlijke beschrijvingen die hier worden gegeven. Ieder paard heeft een eigen karakter, eigen opvoeding ook (niet te onderschatten!) en geeft gewoon een ander gevoel. Je kan maar net op die logge PRE gaan testrijden en zeggen "hé, dat logge vind ik wel leuk, ik ga voor een PRE", terwijl ze lang zo allemaal niet zijn. Nu, kwaad kan het totaal niet, maar hou het in het achterhoofd.

Ik heb voor de PRE gekozen en binnen de PRE's gezocht op een paard met een stabiel karakter, een open blik, een evenwichtige bouw en correcte bewegingen. Als je je wat verdiept in bloedlijnen, en wat met fokkers en kenners gaat praten, ga je al snel een aantal grote lijnen kunnen trekken qua karakters binnen bepaalde bloedlijnen. Escalera en Yeguada Militar geeft bijvoorbeeld ruwweg betrouwbare, stabiele paarden. Ik heb even moeten zoeken, heel wat paarden gaan kijken en testen, en ben uiteindelijk erg blij met het paard dat ik nu gevonden heb. Maar ik heb dus echt op een individu gezocht, niet gewoon 'een PRE'. Dat raad ik je hoe dan ook aan, of je nu kiest voor een PRE of een fries.

je snapt me helemaal, daarom wil ik het liefste voordat ik ook maar iets ga proberen eigenlijk al weten of het een fries of een pre wordt.. denk dat ik anders helemaal gek wordt, omdat ik weet dat je een paard altijd op karakter en klik kiest, en dit bij beide rassen positief of negatief aanwezig kan zijn in het lijstje dat ik in de op heb genoemd.. ik ga sowieso niet over 1 nacht ijs en dat ik daarbij vooraf de keuze of fries of pre maak, maakt het voor mij al een beetje makkelijker.. anders ben ik over een jaar nog op zoek.. of kom ik met een weetikveelwatvoorras thuis..

BernetteO schreef:
Ik lees vooral dat je bang bent een 'foute' keuze te maken en dan spijt te krijgen. Waarom zou je spijt krijgen? Je koopt toch geen paard als je er sowieso geen klik mee hebt, of het nu een Fries of een PRE is? Waarom zou je spijt krijgen van de koop van een paard waar je een klik mee hebt? Omdat je dan niet het andere ras in je achtertuin hebt staan? Omdat je het andere ras niet goed genoeg getest hebt? Omdat je uiteindelijk het andere ras mooier denkt te gaan vinden? Zou dat ook maar iets veranderen aan de klik die je hebt met het paard dat je wél gekocht hebt?

En dan nog iets, weet jij al heel zeker hoe de situatie er over een paar jaar uitziet? Wie weet heb je dan tijd, geld en zin in een tweede paard en komt het andere ras er alsnog. Wie weet zit je dan wel financieel zwaar en moet je noodgedwongen het paard dat je nu zou kopen weer verkopen. Misschien heb je vijf jaar daarna wel weer geld voor een paard en koop je het andere ras. Misschien raak je wel zo verknocht aan het ras dat je nu koopt dat je nooit meer anders wil. En zou dat dan ook maar iets uitmaken?

Ik denk dat je jezelf tekort zou doen door niet bij beide rassen te gaan kijken. Beide hebben hun voor- en nadelen, maar voor beide geldt ook dat ze niet over een kam te scheren zijn en er dus altijd uitzonderingen zullen zijn. In beide rassen zou je je droompaard kunnen vinden.

Wauw... hele ware woorden denk ik.. zet me wel even aan het denken. Denk dat ik bang ben dat ik een kat in de zak koop, dan net die ene fries heb die toch opeens van de zomerexceem blijkt te hebben, of die pre heb die bij elke graspriet staat te krabblen/piafferen/huppelen (of hoe het hier dan ook genoemd wordt)

3 paarden gaat het nooit worden hoor! 2 vind ik echt max. Wil gewoon een paardje voor de komende jaren, niet 1 die ik over x aantal jaar weer van de hand moet doen, zo zit ik niet in elkaar, noodgedwongen is noodgedwongen, maar als je van 'normale' situatie uit gaat kan je jaren plezier hebben van je paardje..
Denk dat ik sowieso bij beide rassen moet gaan kijken, wie weet zeg ik na 3 pre's of 3 friezen dat 1 van die twee rassen niet bij me past.. maar dan doe ik beide rassen ook weer tekort.. ik ben er echt nog niet uit lieve bokkers!!

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:21

Ga dan gewoon eerst lekker bij wat eigenaren wat proberen, wat praten over de paarden,... en maak dan je keuze. Als je gaat kijken bij mensen die hun paard niet verkopen maar er wel voor open staan dat je langs komt om kennis te maken met het ras, heb je die koopdruk ook niet en kan je ook niet 'verliefd' worden. En wie weet kom je nog wat leuke mensen tegen ook!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:23

Je bent ook welkom bij mij hoor, een fries en een andalusier :)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:11

Kijken kan echt geen kwaad.
Je kan inderdaad eerst bij wat mensen die het ras hebben. Maar het kan ook geen kwaad om gewoon te gaan kijken bij een paard wat je aanstaat.
Al ziet de foto er nog zo leuk uit en de omschrijving klinkt perfect. Dan kan er nog steeds geen klik zijn.
En dat is niet erg, want je moet gewoon veel paarden proberen.
Bij mijn vorige paarden heb ik er ook 10 bekeken voor ik een klik had. En natuurlijk is het rot voor de eigenaar om te horen nee. Maar die snapt ook wel dat je een klik moet hebben.
Misschien kan je bij bijv een fokker gaan kijken die meerdere friezen heeft dan kan je er een paar proberen.
En zit daar niks bij kan je bijv bij een persoon gaan kijken met meerdere PRE's etc etc. Tot je bij het juiste paard bent. En het is echt niet erg om bij particulieren te gaan kijken met oprechte interesse. Dat hebben ze liever als iemand die gewoon voor de lol even komt rijden.
Dan horen ze liever nee als van iemand die het maar voor de lol deed. Ik denk persoonlijk dat je meer hebt aan bij meerdere paarden die je eventueel leuk vind te gaan kijken. Want alle paarden die je gaat testen zijn geen optie zeg maar.
Dus er zit een leuke tussen en je hebt er een klik mee dan kan je er niks mee.
Eigenlijk ben ik voor veel proberen, maar het is wat jij zelf het fijnste vind.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:55

ik ga binnenkort bij een arabofries kijken :)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:09

Wat leuk!

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:12

Ts, hoe was het bij de Arabofries?
Heb je inmiddels al je keuze voor het ras kunnen maken?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:44

Estherr__1 schreef:
Ts, hoe was het bij de Arabofries?
Heb je inmiddels al je keuze voor het ras kunnen maken?
nee nog steeds niet helaas, heb nog te weinig tijd gehad om te gaan en paardje staat niet dichtbij

Dit weekend met een PRE-eigenaresse gesproken en dat maakt me weer aan het twijfelen.

Zij heeft een hele mooie PRE die helemaal aan m'n plaatje voldoet (maar niet te koop is helaas)

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:25

Zidore schreef:
nee nog steeds niet helaas, heb nog te weinig tijd gehad om te gaan en paardje staat niet dichtbij

Dit weekend met een PRE-eigenaresse gesproken en dat maakt me weer aan het twijfelen.

Zij heeft een hele mooie PRE die helemaal aan m'n plaatje voldoet (maar niet te koop is helaas)

Ok jammer
Je zou het misschien ook om kunnen draaien, je eisen op een papiertje zetten en dan kijken welke paarden daar aan voldoen, die dan wel te koop staan ;)
Ongeacht het ras

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:25

ja ik ben al begonnen met een lijstje, maar het probleem is dat de eigenschappen die ik wens in veel rassen te vinden zijn..

Het idee van een paardje erbij maakt me al heel enthousiast.. haha

maar het wisselt echt met de dag, dan zie ik een leuke arabofries, dan weer een toffe KWPN-er, dan een mooie PRE.. wordt er wel een beetje gek van nu eigenlijk..

nadeel is ook nog eens dat er zoveel leuks te koop staat.. pffffff

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:48

Waarom niet gewoon alle leuke paarden opschrijven. Dan alle voors en tegens en zo een top 6 maken en bij die gaan kijken.

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:57

Weet niet of je ver woont, maar hier ook nog een PRE die je eens kan komen 'aanvoelen' :)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 10:29

Wat onwijs lief van je VisibreTeam! Ik woon niet heel ver bij je vandaan dus ik ga je even een PB sturen

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:27

Een fries x PRE :')