Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Fries of PRE.. please help me kiezen!!

Fries
99 (23%)
PRE
204 (48%)
of toch maar een KWPN-er...
118 (28%)

Totaal aantal stemmen: 421


Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 01:53

Er mag een nieuw paardje bij, maar ik weet echt NIET wat ik moet kiezen, wordt langzaam een beetje gek van mezelf.. Hoop dat jullie mening me meer inzicht biedt

- wil wat groter paardje (ben 1,80)
- wil meer dressuur gaan rijden
- wil een merrie

Voordelen Fries/nadelen
* veel keuze in Nederland
* mooi zwart
* veelzijdig
* hogere dressuur
* kou-bestendig
* bij fokken makkelijk hengst vinden
* koel karakter

-/-
* maaien/scheppen met benen niet mooi
* zwanenhals niet mooi
* soms log
* bang voor zomerexceem
* of zwakke rug
* of inteelt
* of andere 'Friezen'-kwaaltjes

Voordelen PRE/nadelen
* mooie paarden
* hogere dressuur
* slim karakter
* verschillende kleuren verkrijgbaar :#
* gevoelig voor kou
* sterke hoeven
* bij fokken hengst verder weg
* soms fel in karakter

-/-
* ramshoofd vind ik niet mooi
* als ze uit Spanje komen kunnen ze 'kwaaltjes' hebben
* maaien/scheppen met benen niet mooi
* "kunstjes"-paard

mooie van dit topic is dan weer dat de prijzen niet uitmaken, kunnen allebei belachelijk hoog zijn _O-
niet gelijk je beledigd voelen als er een opmerking staat die niet voor jou fries of PRE bij staat... ik weet ook niet meer hoe ik anders moet kiezen... Alle tips zijn welkom!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:00

Wat is jouw definitie van groter paardje? Pre is vaak kleiner (al worden ze ook groter gefokt), maar zijn qua bouw ook vaak wat ronder dus past het misschien ook.
Maar met jouw formaatzou ik persoonlijk eerder voor een fries gaan.

Ik vind je nadelen bij de fries gegrond en zou daardoor veel sneller neigen naar een pre. Ook vind ik die over het algemeen veel gevoeliger en dat zou ik zelf weer een pluspunt vinden.
Ramshoofden vind ik ook niet mooi, maar naar mijn idee zijn er zat zonder te vinden.

Pre vind ik vaak kleiner en compacter en daarmee makkelijker dressuurmatig te rijden. Ik vergelijk dan wel even met de klassieke fries en niet het sport type.

Misschien is een arabofries ook nog wel wat voor je.

Lizziewizzie
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:03

Waarom juist de keuze tussen deze twee? Dit komt vreemd op mij over omdat je de been actie niet fijn vindt.
Ik zou trouwens voor de PRE gaan, daar zit zoveel moois tussen en ook wel verschillende paarden. Bij veel krijg ik wel de "hebbe hebbe hebbe" neiging. :9

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:06

Die pol gaat je waarschijnlijk niet helpen :P De meeste mensen zijn meer fan van PRE's. Dus dat zal waarschijnlijk de uitslag worden haha.

Maar je moet misschien toch gaan kijken naar beide paarden. Misschien zit daar toch een paard tussen waarvan je toch meer de klik mee hebt ;)

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:17

Pre's zijn ontzettend doorgefokt. Wil je dus echt een goeie treffen betaal je daar ook voor. Ik zou niet op ras zoeken, maar gewoon bij paarden die je aanspreken gaan kijken. Als er eentje is waar van je denkt 'Dit is hem!!' dan maakt het toch niet zo veel uit welk ras het is?

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:17

Waarom ga je niet voor een barock Pinto?
Die optie lijkt me meer in het plaatje passen :j
En je verliest al een hoop nadelen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 02:21

@jotoma, arabofries zat ik ook aan te denken! groter dan het paardje van 1,50 waar ik nu op rijd, dus dat zijn friezen en PRe's sowieso al :) vind dat gevoelige bij een PRE ook wel heel interessant eigenlijk, paardje wat ik nu heb is dat ook, maar die kan ook log zijn (koudbloed) en dat wil ik niet meer denk ik...

@lizziewizzie vind de beenactie zeker wel mooi, maar dan wel vooruit of omhoog, niet naar de zijkant ;-) beide karakters spreken me wel aan, en wat je zegt met 'hebbehebbehebbe' heb ik wel met beide rassen..sommige friezen vind ik echt lelijk (lang hoofd, korte hals) maar pre's met een ramshoofd ook weer.. dus tja...

@maureen95 kom maar op met die pol, er zitten ook genoeg fries-liefhebbers en ben echt nieuwsgierig, ik weet dat het uiteindelijk altijd om de klik gaat met een paard, daar valt of staat de aanschaf mee, maar die kan je met beide rassen hebben, het gaat hier even om het plaatje

@castamickey friezen toch ook... ik denk bij beide rassen vaak 'wauw' dus tja...

@tessyke ik weet helemaal niets van de barock pinto "gaat huiswerk doen" - gedaan, heb niets met bonte paarden.. sorry!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:44

Ik vind deze rassen vooral heel verschillend in karakter... Daar zou ik zeker ook naar kijken.

Waarom precies de keuze tussen een van deze twee?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:49

1. wil wat groter paardje (ben 1,80) -> Past op bijna alles behalve de echte ponyrassen
2. wil meer dressuur gaan rijden -> Wat is 'meer' dressuur? Ben je tevreden met een L/M proefje, of wil je tot minstens Z?
3. wil een merrie -> compleet irrelevant voor raskeuze

'Ik vind dit mooi, ik vind dat mooi'.... Hartstikke leuk, maar wat wil je nou echt?

Ik denk oprecht dat je je veel teveel vastgrijpt aan een raskeuze. Daarbij, wat zijn je punten waardoor je voor deze 2 rassen zijn gegaan? Omdat ze mooi zijn? Friezen en PRE's zijn namelijk echt niet met elkaar te vergelijken. Zowel qua karakter, als bouw, als beweginsmechaniek zijn ze zo compleet anders, en dan zit er ook nog eens giga verschil in de ouderwetse Fries en het sporttype en de hoogte van het bloed van de PRE.

Wil je een makkelijker paard, wat makkelijk door anderen gepakt kan worden?
Wil je een paard wat 100% voor jou door het vuur gaat, maar daardoor wel extra verantwoordelijkheden mee brengt?
Friezen hebben extra risico doordat ze zo kapot gefokt zijn, PRE's omdat ze niet gefokt zijn op ons klimaat en het gras / hooi hier
Hoe ver wil je komen in de dressuur? Wat wil je daarnaast nog doen?
Wil je een paard met kortere, snellere beweging of een ruimere, bijna zwaaiende? Wat kan jij als ruiter beter aan?
PRE's zijn imo vaak gevoeliger dan Friezen -> Wel sneller heet, maar blijven beter hanteerbaar dan een hete Fries
Hoe is je eigen postuur? Beide rassen hebben vaak een extreem korte rug. Stom gezegd, kan jij je kont erop kwijt?

Je hoeft niet alles te beantwoorden, maar denk er eens over na :) 9 van de 10 voor/nadelen die je noemt kan ook voor het andere ras gelden en/of hoeft helemaal niet van toepassing te zijn. Ga kijken naar waar je ambities liggen en wat bij jou past als ruiter en persoon, en kies daar je paard op uit, ongeacht ras.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:51

Waarom tussen deze 2 rassen kiezen, ze zijn inderdaad héél verschillend van karakter.

Ga gewoon paarden bekijken die in je eisenplaatje passen, zal je vast meer tegenkomen.

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:59

Ga eens wat Friezen en PRE s uitproberen voor je een keuze maakt. Geeft je denk ik een iets beter beeld van de paarden.


Daarnaast de pre als "kunstjes" paard? Ze hebben bijna meer Friezen in het circus hoor :p

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 04:36

Ik zie bij friezen voordelen, ook nog wel iets staan wat nadeel is...

Hogere dressuur, is niet standaard voor fries.
Ze zijn doorgefokt en niet altijd gezond, verbening hoefkraakbeen ed en worden snel oud.
Zijn traag aan been, dus niet geschikt voor hogere dressuur
Lopen van nature niet los door hun lijf, van achter naar voren.
En kunnen niet galloperen, zoals je wel verwacht bij een hoger dressuurpaard.

Hoger dressuurpaard is alles boven de z2 dressuur voor mij

En dan is er maar 1 type paard, en in harmonie en evenwicht gebouwd paard. En dat is voor mij een spring gefokt paard Die hunzelf goed gymnastisren, dus alles wat ongetraind is, maar ontwikkelde onderhals herft, en geen mooie bespierde bovenlijn valt af! En gereden paarden met onderhals in aanleg wel goed, moeten omgeschoold worden. Maar de op voorhand gebouwde springpaarden vallen natuurlijk af..

Maar als je kiest voor fries of pre, met goed harmonieus type, dan weet ik zeker dat je dat bij pre eerder zal aantreffen dan bij Friezen....en het type wat ik mooi vind, vind je bij de ouderwetse friezen, en die zijn er niet veel meer.....zijn vaak veel sportfriezen, met trechtervormige ribbenkast en op voorhand gebouwd.

Helaas zie ik genoeg mensen die dit zelf niet goed inschatten, kwa correct type, om je voordeel mee te doen kwa sport.

Dus zal mn reactie hier ook wel niet gewaardeert worden door zulke mensen...

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 05:08

Vind het verschil tussen de 2 in karakter nogal groot!
Onderhand 2 uitersten!
Die allebei voordelen hebben maar ook nadelen...
Zou proberen je daar eens eerst irl kennis mee te maken en uit te zoeken wat het beste bij je past !
Succes er mee!

Jschaffer
Berichten: 580
Geregistreerd: 14-03-06
Woonplaats: enschede

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 07:37

Ga bij beide rassen kijken! En wees kritisch. Recht op de benen, geen weke rug. Mooi paard. Laat het keuren! En zoek een paard wat bij jou past, waar je de klik mee hebt en waar het karakter fijn van is. Ik geloof erin dat elk gezond paard gewoon Z kan lopen. Als je zijn beperkingen accepteert.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:28

Als je een beetje een sport gefokte fries hebt dat hebben ze die been actie opzij niet hoor. Die van mij loopt keurig, niks heen uitzwaaien. En log en lomp zijn ze dan ook niet meer. Deze is bijna 4 en zit nu op 1.65 dus die groeit als mooi Door naar 1.70. Karakter is gevoelig maar daardoor juist heel fijn.. bouwen echt een band op zo.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:33

sigrid1182 schreef:
Ik zie bij friezen voordelen, ook nog wel iets staan wat nadeel is...

Hogere dressuur, is niet standaard voor fries.
Ze zijn doorgefokt en niet altijd gezond, verbening hoefkraakbeen ed en worden snel oud.
Zijn traag aan been, dus niet geschikt voor hogere dressuur
Lopen van nature niet los door hun lijf, van achter naar voren.
En kunnen niet galloperen, zoals je wel verwacht bij een hoger dressuurpaard.

Hoger dressuurpaard is alles boven de z2 dressuur voor mij

En dan is er maar 1 type paard, en in harmonie en evenwicht gebouwd paard. En dat is voor mij een spring gefokt paard Die hunzelf goed gymnastisren, dus alles wat ongetraind is, maar ontwikkelde onderhals herft, en geen mooie bespierde bovenlijn valt af! En gereden paarden met onderhals in aanleg wel goed, moeten omgeschoold worden. Maar de op voorhand gebouwde springpaarden vallen natuurlijk af..

Maar als je kiest voor fries of pre, met goed harmonieus type, dan weet ik zeker dat je dat bij pre eerder zal aantreffen dan bij Friezen....en het type wat ik mooi vind, vind je bij de ouderwetse friezen, en die zijn er niet veel meer.....zijn vaak veel sportfriezen, met trechtervormige ribbenkast en op voorhand gebouwd.

Helaas zie ik genoeg mensen die dit zelf niet goed inschatten, kwa correct type, om je voordeel mee te doen kwa sport.

Dus zal mn reactie hier ook wel niet gewaardeert worden door zulke mensen...



Inderdaad niet nee. Ik snap niet hoe je kan zeggen dat een fries niet kan galloperen. En dat een fries niet aan het been is. Dat zijn echt voor oordelen en rijtechnise dingen. Mijn fries is juist super voor het been en op mijn zit te rijden. En dat daar bij ik hoef maar aan gallop te denken en ze zit al in gallop (gewoon rustig had gallopje). Vaak wordt er bij Friezen nog aan het barokke type gedacht dat wat lomp en niet lenig is. Maar tegen woordig gaat dat al helemaal niet meer op. Ik kan je zo al 4 a 5 mensen opnoemen hier in mijn omgeving die m2 of hoger rijden met hun fries. Dus die voor oordelen wat je daar geeft zijn totale onzin. Natuurlijk zit er wel eens een misser bij. Maar ik ben dan van mening dat het 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt. Immers elk paard kan galloperen en kan soepel gemaakt worden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:04

Probeer ook een beetje 'out of the box' te denken.

Kijk rond naar wat er te koop is en wat je aanspreekt, probeer hier en daar wat uit.
En als je dan helemaal verliefd bent en de aankoopkeuring staat op de agenda, dan kun je eens kijken wat voor ras het is.

Dat is als je puur voor het rijden zoekt.

Als je ook wil fokken is het wat lastiger, want dan wil je toch een rasdier met papieren, goed gezond en dan nog jouw eisenlijstje erbij.

Ik vind het overigens wel goed hoor dat je op papier hebt wat je wel en niet graag wil, ik zie dat graag dat iemand goed nadenkt en niet zo maar wat koopt.

Wat het maaien van de benen betreft, kun je met correct bekappen ook al veel bereiken.
Friezen en Spanjaarden staan nog al eens met hoge hielen, waardoor het gewicht van de hoef wat tijdens het lopen aan het been 'bungelt', iets anders verdeeld is.

Bij het verlagen van de hielen zie je vaak dat ze wat meer lengte in hun passen krijgen en het maaien minder wordt.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:09

CastaMickey schreef:
Ik zou niet op ras zoeken, maar gewoon bij paarden die je aanspreken gaan kijken. Als er eentje is waar van je denkt 'Dit is hem!!' dan maakt het toch niet zo veel uit welk ras het is?

dit.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:27

Van Friezen heb ik niet veel verstand, maar wij hebben hier wel 2 PRE's. Allebei groot, 1.65 en 1.70m. De grootste hebben we vooral op beweging geselecteerd. Nauwelijks maaibenen en grote bewegingen, geen krabbelaartje dus. Verder staan ze hier jaarrond 24/7 buiten (met schuilstal) in de groep zonder deken. Jouw opmerking over kougevoelig heken ik niet. Beide PRE's heb ik nog nooit zien bibberen. Qua karakter kunnen ze wel wat ongedurig zijn, maar onder het zadel prima te beheersen ook al lijkt het alsof er een heleboel gebeurt.

Mocht je je verder willen orienteren, dan ben altijd welkom om eens te komen kijken. Succes met je keuze verder!

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:02

Tja dan kan ik wel weer een reactie plaatsen van "neem een Fries!" Maarja ik heb er zelf dan ook een. Haha.
Kan me trouwens niet vinden in je nadelen( maargoed de ene Fries is de ander niet natuurlijk) ga gewoon paarden bekijken dan komt er vast wel een leuke langs en wie weet is het wel een heel ander ras! Succes

caspertjeP

Berichten: 73
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: malleret-boussac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:15

Waarom zoek je geen kruising?
Deze noemen ze warlanders.
Heb zelf een Friese merrie en zij gaat van de zomer naar een lusitano (cremello) hengst.
Hoop op een buckskin veulen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:48

Dank voor jullie reacties. Heb alleen niet zoveel met 'ga eens kijken of je een klik hebt' want dat kan met beide rassen..

Vind een paardje nogal snel leuk, dus vandaar dat ik liever eerst m'n huiswerk doe... Dat van 2 uitersten snapik niet zo goed, hoe bedoel je dat? Wil geen kruising.

Ik kan niet zomaar overal allerlei paarden gaan bekijken, wil het liefst eerst kiezen en dan gaan kijken, lijkt me al moeilijk genoeg...

Fijn om te lezen dat m'n lijstje niet overal klopt, dat stemt al enigszins gerust, maakt keuze helaas niet makkelijker..

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:52

Ik wilde eigenlijk niet reageren maar wat hierboven ergens gezegd wordt over Friezen is onacceptabel.

Friezen (vooral de modernere) kunnen de dressuur gemakkelijk aan. Die van mij is ook vroeger Z klaar getraind en M uitgebracht.
Het zal gerust ook een beetje genetisch bepaald zijn, net als bij KWPNers.

Maar dat een Fries traag aan het been is, niet los in zijn lijf en geen galop kan is de allergrootste onzin die er bestaat. Dat is zo'n beetje allemaal rijtechnisch en nog makkelijk op te lossen ook (want Friezen zijn erg werkwillig en leren snel).
Mijn Fries kan super fijn galopperen, zonder moeite. Lekker handgalopje. Ze kan goed springen. Ze knalt niet alleen maar op de voorhand. Ze is goed aan het been en loopt af en toe mooi opwaarts.

Natuurlijk moet je kijken of een Fries gezond is als je er een aan gaat schaffen en kijken naar het inteelt percentage. Maar dat is bij elk ras zo. Er zitten zóveel Friezen tussen die 100% gezond zijn en geen bemerkingen hebben! Geen weke rug, geen slechte achterbenen, geen last van zomereczeem of wat dan ook.

TS, ik zou gewoon van beide rassen wat paarden gaan bekijken en dan kijken waar je voorkeur naar uit gaat. En natuurlijk laten keuren en letten op gebreken.

Dat ze zeggen 2 uiterste, doelen ze denk ik op karakter. Al is dat ook láng niet altijd waar.
Een Fries is mééstal wat koeler in zijn kop en recht door zee. Een PRE een stuk heter en sensibeler.
Maar er zijn ook zat Friezen die ook soms wat druk en heet kunnen zijn.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:53

Ik zou gewoon voor een KWPN'er kiezen. Je bent zelf vrij groot en ik denk dat het beeld dan niet zo mooi gaat zijn. PRE's en friezen zijn vaak wel wat breder maar toch. Je zegt voor een merrie te willen gaan en ik vind dan net dat die barokke paarden vaak ieler zijn en dan vind ik het plaatje helemaal niet meer mooi :o

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:54

Met een beetje dressuurgefokte, correcte Fries kom je sneller de basisdressuur door dan met een PRE denk ik. Of je moet een ongelimiteerd budget hebben en een top PRE met dito bewegingen kunnen kopen.
PRE's in de normale prijsklasse vind ik vaak kort en krabbelig in de gangen.
En ja, weke ruggen komen bij Friezen meer voor dan bij andere paarden, maar het is ook echt weer niet zo dat alle Friezen een badkuip rug hebben. Gewoon je gezonde verstand gebruiken als je gaat kijken en eventueel röntgenologisch laten keuren.