Fries of PRE.. please help me kiezen!!
Fries 23%  23%  [ 99 ]
PRE 48%  48%  [ 204 ]
of toch maar een KWPN-er... 28%  28%  [ 118 ]
Totaal aantal stemmen : 421

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 164 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

 
Profiel   

Janine1990 schreef
Zidore schreef
Ben wel een beetje stil van de "slechte" verhalen over de fries...

Wil geen kruising, al eerder gemeld ;)


Ik denk dat de nadelen van een PRE wat duidelijker zijn. Wat bekender.

De Fries staat vooral bekend als gezinspaard etc. etc. Terwijl het dit heel erg vaak niet is. Van de 7 die wij op stal hebben, is er 1 die aardig in de buurt komt van een gezinspaard, maar waar je niet een onervaren iemand zo alleen op zet. Die ook nog wel zo z'n dingetjes heeft...

Dat zien veel liefhebbers van het Friese paard denk ik, en het is niet aan het stamboek want die zeggen er niets over. Het is omdat het paard zo vreselijk is ingeburgerd in Nederland. Ik denk dat er geen Nederlander is die niet weet hoe een Fries paard er uit ziet. Terwijl als je zegt PRE, enkel paardminnend Nederland er bekend mee is.



Hier sluit ik mij bij aan.
De Fries is vooral "lief, schattig, mooi, statig, gezinspaard" en daarom hebben veel mensen een verkeerd beeld. Dit omdat het uiterlijk vertoon heel koel en lief is.
En dan word het karakter en andere kwaaltjes vergeten.
Wat natuurlijk normaal is, maar het is dus nooit verkeerd je te verdiepen in het ras. En natuurlijk speelt proef rijden ook mee.
Ga bij beide rassen kijken en probeer ze beide. Je moet je niet blind staren op een ras. Maar probeer ze eerst beide en bekijk dan de klik.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-16 14:26 



 
Profiel   

Ook hier iemand die op Friezen rijd, moet zeggen dat ik ook wel een beetje schrik van sommige slechte verhalen.
Rijd zelf op een stal waar 3 Friese paarden staan, alle 3 erg verschillend.
De mijne is vrij barok en soms wat traag voor mijn been. Op eigen terrein super braaf en kan je er gewoon kinderen op zetten. De andere is bijvoorbeeld super werkwillig en kan je bijna niet aankomen met je been want dan schiet ze al naar voren, is vrij eenkennig maar wil super graag werken. Kan je zo een buitenrit op maken en dat kan met de mijne dus juist weer niet, die vind buiten alles eng.
Staan al jaren op stal en hebben nog nooit wat gemankeerd.

@Ts, ik denk dat je echt zal moeten gaan voor het paard waar je een klik mee hebt, iedereen heeft verschillen ervaringen en voorkeuren waardoor het moeilijk word op op basis daarvan een keuze te maken.
Wat bijvoorbeeld de een vervelend vind aan een paard hoeft een ander dat niet te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-16 14:29 



 
Profiel   

Estherr__1 schreef
Ook hier iemand die op Friezen rijd, moet zeggen dat ik ook wel een beetje schrik van sommige slechte verhalen.
Rijd zelf op een stal waar 3 Friese paarden staan, alle 3 erg verschillend.
De mijne is vrij barok en soms wat traag voor mijn been. Op eigen terrein super braaf en kan je er gewoon kinderen op zetten. De andere is bijvoorbeeld super werkwillig en kan je bijna niet aankomen met je been want dan schiet ze al naar voren, is vrij eenkennig maar wil super graag werken. Kan je zo een buitenrit op maken en dat kan met de mijne dus juist weer niet, die vind buiten alles eng.
Staan al jaren op stal en hebben nog nooit wat gemankeerd.

@Ts, ik denk dat je echt zal moeten gaan voor het paard waar je een klik mee hebt, iedereen heeft verschillen ervaringen en voorkeuren waardoor het moeilijk word op op basis daarvan een keuze te maken.
Wat bijvoorbeeld de een vervelend vind aan een paard hoeft een ander dat niet te vinden.


Traag voor het been is te trainen. Een flegmatiek paard is maar in sommige gevallen te veranderen.
Een paard dat voor je been wegschiet is ook gewoon niet aan het been, maar freaking sensibel. Die moet je desensibiliseren en op die manier wel aan het been krijgen.

Dus of jouw paard is flegmatiek, of gewoon traag wat zeker weten te trainen is. Ik heb de mijne ook een tijd traag voor het been gekregen. Eigen schuld dikke bult, kon ik aan trainen.
We hebben ook een vreselijk flegmatiek paard op stal, wat 'm waarschijnlijk zit in z'n karakter, sluit zich af, wil niet voorop op buitenrit is onzeker etc. etc. Het schijnt dat er iemand met beleren niet meer op durfde, maar geen idee wat er daadwerkelijk is gebeurd. Hij loopt verder braaf z'n rondje, maar is geen harde werker. Een Tristan Tucker zou er mogelijk wel wat mee kunnen.
En dat andere paard is gewoon super sensibel en daardoor niet aan het been.

Beide is wat aan te doen. Traag aan het been is eenvoudig te trainen. Flegmatiek vergt gewoon vreselijk veel meer energie en kunde. Een sensibel paard is te desensibiliseren, maar vergt ook wat energie en kunde, het zij minder dan een flegmatiek paard.

Je moet verder kijken dan hoe een paard reageert. Je moet je altijd afvragen waarom een paard zo reageert. Dan wordt de uitkomst heel erg anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-16 14:35 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Traag voor het been is te trainen. Een flegmatiek paard is maar in sommige gevallen te veranderen.
Een paard dat voor je been wegschiet is ook gewoon niet aan het been, maar freaking sensibel. Die moet je desensibiliseren en op die manier wel aan het been krijgen.

Dus of jouw paard is flegmatiek, of gewoon traag wat zeker weten te trainen is. Ik heb de mijne ook een tijd traag voor het been gekregen. Eigen schuld dikke bult, kon ik aan trainen.
We hebben ook een vreselijk flegmatiek paard op stal, wat 'm waarschijnlijk zit in z'n karakter, sluit zich af, wil niet voorop op buitenrit is onzeker etc. etc. Het schijnt dat er iemand met beleren niet meer op durfde, maar geen idee wat er daadwerkelijk is gebeurd. Hij loopt verder braaf z'n rondje, maar is geen harde werker. Een Tristan Tucker zou er mogelijk wel wat mee kunnen.
En dat andere paard is gewoon super sensibel en daardoor niet aan het been.

Beide is wat aan te doen. Traag aan het been is eenvoudig te trainen. Flegmatiek vergt gewoon vreselijk veel meer energie en kunde. Een sensibel paard is te desensibiliseren, maar vergt ook wat energie en kunde, het zij minder dan een flegmatiek paard.

Je moet verder kijken dan hoe een paard reageert. Je moet je altijd afvragen waarom een paard zo reageert. Dan wordt de uitkomst heel erg anders.


Dat klopt zijn we ook mee bezig, bij de een om ze sneller voor het been te maken en bij de ander om juist been aan te leggen. Maar daar gaat het hier niet om.

Ik bedoel er alleen mee aan te geven hoe verschillend paarden kunnen zijn en ook Friezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-16 14:20 



 
Profiel   

Ik zou bij allebei kijken, het gaat niet om het ras maar om de klik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-16 14:23 



 
Profiel   

Wij hebben een fries.
Onze eerste fries.

Ik zou er zo weer voor gaan. Puur voor de uitdaging.

Kort omschreven:

Sensibel.
Schrikkig.
Heet, en voorwaarts.
Looplust tot ze dood neervalt.
Stresser.
Super gevoelig.
Bang om alles verkeerd te doen.
Heel eerlijk!!
Redelijk dominant, maar ook onderdanig.
Erg op 1 of 2 mensen gericht. (Wij kunnen er alles mee, vriend en ik. Anderen ook, als ze ons maar ziet en bevestiging bij ons zoekt.)

Wij kochten haar, als ingereden en doorgereden.
Ik daar naar rijden. Was dus niets van waar.
Erg vervelend.
Ze is ingereden als blok beton, door een ruiter, waar ik meer paarden van heb gereden.
Licht echt niet aan het paard, is echt de ruiter die ze zo gereden heeft.
Veel been, en hard in de mond.
Maarja, dat krijg je er bij met de koop.

Iedereen om me heen helpen "Gas er op zetten! Voorwaarts is alles." Ik braaf luisteren naar iedereen.
Jap, gas wel gekregen, maar geen rem of stuur :') Thanks!!!

Toen maar eigenwijs gaan doen.

Alles op rust, alles stapje voor stapje, opnieuw beginnen.
Eerst maar op de grond leren halsstekken en relaxe blijven in moeilijke momenten.

Nu een jaartje verder, osteopaat bij gehad, had ze ook echt nodig!!
Tandarts er bij.
Zadel gezocht, zadelmaker erbij, en daar gaan we nu langzaam mee beginnen!
Lekker dubbele lijnen, naast longeren en alles op stem en lichaamstaal.

Boem... Heel ander paard nu.

Nog wel wakker, fris en allert.
Wel sensibel. Maar wacht op mij.
Als ze aan de longe iets ineens heel eng vind, komt ze bij mij. Gaat ze staan, beginnen we opnieuw.
Op haar rug, (nu nog maar 7 x gedaan, en 1 x met zadel en stukjes gedraafd) als ze rillerig wordt? Teugels loslaten (Nee niet letterlijk, gewoon contact houden, maar niet klemmen!!!), ademhaling checken en heel duidelijk laten merken..."Boeiend! Is niks! Wij zijn dapper en sterk!!"

Met contact? Volledig halsstrekken.
Helemaal ontspannen en wachtend op mij.

Straks gaan we rustig met voorwaarts bezig, en met korte stukjes draf.

Goed? Direct afsluiten! Morgen weer verder!!

Voor de wagen? super paard, vriend kan er alles mee.
Echt een mannenpaard. En ik mag mijn handen dicht knijpen dat ze met mij nu zoveel doet!!

Eerlijk?
Hierna weer 1.
Lekker sámen bezig zijn! Samen opweg naar vertrouwen, goed lichaam gebruik en vooral lol.
Wedstrijden? Komen ooit wel en anders maar niet.

Dus voor wedstrijden? Zou ik zo'n paard als deze niet doen.
En zorg er voor, dat de manier van inrijden en trainen jou aanstaat.
Als dat niet stroomt, kunnen ze er erg heftig op reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-16 14:37 



 
Profiel   

Wel leuk om te lezen dat de verschillen in karakter toch ook echt wel in beide rassen naar voren komen!! Had ik niet verwacht! Maakt mijn keuze echter nog wel steeds moeilijk...

Neig nu wel meer naar een arabofries, maar zie ook mooie PRE's voorbij komen.. De fries waar ik binnenkort op mocht komen rijden, dat gaat niet meer door, die is verkocht, die pre mag nog wel, ga misschien binnenkort een fries bekijken, toch maar een x de stap wagen..

Zie in de poll overigens wel duidelijk de voorkeur van bokt voor de pre, maar in de opmerkingen zie ik de friezen-eigenaars meer aan het woord..

aardje kijken om niet te kopen vind ik lastig, ben iemand die als ik iets zie, wat ik leuk vind, dan ook moeilijk nee kan zeggen. Vandaar dat ik eerst de "rasbepaling" er uit wil hebben dmv dit topic, zodat me dat alvast een hoop teleurstellingen kan voorkomen.. Ik hou niet zo van dat Hollandse 'kijkenkijkenmaarnietkopen'...

Maar ik denk dat ik daar toch aan moet, want elk paard is uniek en je koopt er niet elke dag 1.

Ik weet dat het om de klik gaat bij een paard, maar weet ook dat je dat met meerdere paarden kan hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 00:54 



 

Ik zou persoonlijk juist wel naar een kruising kijken. Zowel bij Friezen als bij Andalusiers/PRE's zie je tegenwoordig veel zwakke ruggen voorbij komen. Ze zetten beide mooi de hals erop en dan lijkt het heel wat, maar je zit toch echt op de rug en dan zie ik veel problematische rug-bekken aansluitingen voorbij komen, zeker bij de Friezen. Ook kleven er aan beide rassen best wel wat gezondheidsproblemen.

Genetisch gezien is de kans op een gezond dier bij een kruising (F1, maar helemaal bij F2) veel groter doordat je de sterke punten van twee rassen combineert. En er zijn al behoorlijk wat leuke kruisingen die alweer hun eigen stamboek/vereniging hebben, mocht je dat belangrijk vinden. Zo heb je de Warlander (PRExFries), het Baroque Gaited Horse (PRExbarok gangenpaard), de Barock Pinto, AraboFries...
Ze zijn vaak wat minder extreem/gematigder qua bouw en karakter als hun voorouders (en dat moet je leuk vinden), maar je krijgt er over het algemeen wel gezondere paarden voor terug die net zo barok zijn als hun (voor)ouders. Ik heb zelf een Baroque Gaited Horse, chique term voor een kruising PRE x Mangalarga Marchador, en ik heb er geen moment spijt van dat ik niet voor een raszuivere PRE ben gegaan. Soms komt het overgevoelige, bezorgde PRE-temperament weer even opzetten en dan vergeet hij nog wel eens uit te ademen, ;) maar als je gewoon doorgaat met waar je mee bezig was of hem even de kans geeft om even de benen te strekken dan laat hij dat binnen een paar minuten zelf weer los en dan hou je een heel relaxed en naar de trainer toe eigenlijk heel nuchter en vergevingsgezind paard over - iets wat volgens mij echt de invloed van de Marchador is. Na de eerste paar maanden wennen ziet hij conflicten niet meer als reden voor paniek, maar als iets om op te lossen en dat vind ik een erg fijne, flexibele werkhouding. Bij de Andalusiers/Lusitano's waar ik op reed merkte ik toch vaak dat ze wat sensibeler waren, wat sneller bij conflicten in de stress schoten en zich dan ook moeilijker lieten kalmeren, en dus ook een sensibeler ruiter/trainer nodig hadden. Ik kon daar tijdens de lessen goed mee omgaan, maar zonder instructeur had ik dat denk ik wel pittiger gevonden, gewoon al omdat ik als ik alleen rijd graag een wat cooler, relaxter paard heb zodat ik zelf wat meer durf te experimenteren.
Aan de andere kant zijn dat dan ook perfecte leermeesters als het gaat om het scholen/sensitiever maken van hun ruiter! Het is dus denk ik net wat je zelf zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 01:23 



 
Profiel   

Waar woon je ergens, misschien dat er een aantal bokkers je wel een keer op hun Fries of Pre willen laten rijden. Je bent vrij om mijn Pre te proberen, die deel ik wel vaker uit. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 08:04 



 
Profiel   

Waarom zou je moeten kiezen? Je hoeft toch niet een paard op ras te kopen en alle paarden zijn anders qua uiterlijk. Ik heb zelf vanalles op stal staan. Van Welsh tot Zangersheide. Maar mn meeste pony's zijn super en bij sommige is het ras niet eens goed zichtbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 08:20 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Ik zou persoonlijk juist wel naar een kruising kijken. Zowel bij Friezen als bij Andalusiers/PRE's zie je tegenwoordig veel zwakke ruggen voorbij komen. Ze zetten beide mooi de hals erop en dan lijkt het heel wat, maar je zit toch echt op de rug en dan zie ik veel problematische rug-bekken aansluitingen voorbij komen, zeker bij de Friezen. Ook kleven er aan beide rassen best wel wat gezondheidsproblemen.

Genetisch gezien is de kans op een gezond dier bij een kruising (F1, maar helemaal bij F2) veel groter doordat je de sterke punten van twee rassen combineert. En er zijn al behoorlijk wat leuke kruisingen die alweer hun eigen stamboek/vereniging hebben, mocht je dat belangrijk vinden. Zo heb je de Warlander (PRExFries), het Baroque Gaited Horse (PRExbarok gangenpaard), de Barock Pinto, AraboFries...
Ze zijn vaak wat minder extreem/gematigder qua bouw en karakter als hun voorouders (en dat moet je leuk vinden), maar je krijgt er over het algemeen wel gezondere paarden voor terug die net zo barok zijn als hun (voor)ouders. Ik heb zelf een Baroque Gaited Horse, chique term voor een kruising PRE x Mangalarga Marchador, en ik heb er geen moment spijt van dat ik niet voor een raszuivere PRE ben gegaan. Soms komt het overgevoelige, bezorgde PRE-temperament weer even opzetten en dan vergeet hij nog wel eens uit te ademen, ;) maar als je gewoon doorgaat met waar je mee bezig was of hem even de kans geeft om even de benen te strekken dan laat hij dat binnen een paar minuten zelf weer los en dan hou je een heel relaxed en naar de trainer toe eigenlijk heel nuchter en vergevingsgezind paard over - iets wat volgens mij echt de invloed van de Marchador is. Na de eerste paar maanden wennen ziet hij conflicten niet meer als reden voor paniek, maar als iets om op te lossen en dat vind ik een erg fijne, flexibele werkhouding. Bij de Andalusiers/Lusitano's waar ik op reed merkte ik toch vaak dat ze wat sensibeler waren, wat sneller bij conflicten in de stress schoten en zich dan ook moeilijker lieten kalmeren, en dus ook een sensibeler ruiter/trainer nodig hadden. Ik kon daar tijdens de lessen goed mee omgaan, maar zonder instructeur had ik dat denk ik wel pittiger gevonden, gewoon al omdat ik als ik alleen rijd graag een wat cooler, relaxter paard heb zodat ik zelf wat meer durf te experimenteren.
Aan de andere kant zijn dat dan ook perfecte leermeesters als het gaat om het scholen/sensitiever maken van hun ruiter! Het is dus denk ik net wat je zelf zoekt.


Worden automatisch alleen de sterke genen doorgegeven dan?

Want daar hoop je ook op wanneer je gewoon gaat fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 10:28 



 
Profiel   

F1 zijn vaak sterker en gezonder. (Outcross effect) F2 heeft in de fokkerij wel duidelijke nadelen ten aanzien van het te verwachte resultaat. Krijgt het de eigenschappen van Opa of Oma 1 of 2 mee.

Bij het KWPN hebben ze daar ervaring mee. De Gelderse en Groningers werden met volbloeds gekruist. De producten daar uit werden ook gekruist en de resultaten waren soms erg matig omdat sommige alle eigenschappen van de volbloeds meekregen.
Dat heeft wel een aantal generaties gekost.

Maar goed dat is een fokkerij dingetje. Als je een paard gaat kopen kan je hem precies zo uitzoeken naar je wens. Laat hem keuren en je kan een inschatting van de gezondheid maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 10:37 



 
Profiel   

Ts mag zéker langskomen! Staat niet te koop. Dus geen kijkenkijkenmaarnietkopen.
En als je dr écht leuk vind. Misschien maken we dan wel n uitzondering voor je voor n veulen! ! Hahaha.

Mag mij best pben!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 10:52 



 
Profiel   

Hou er ook rekening mee dat ze allebei heel anders zitten. In het algemeen is het bij een Fries echt een opgave om de draf een beetje uit te zitten, terwijl een PRE zit als een stoel (beetje overdreven maar om het verschil even aan te geven).
Een Fries gooit een stuk hoger op.
Ik heb ervaring met beide rassen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ik vind beide rassen leuk maar het uitzitten van de draf vind ik wel echt een verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 10:55 



 
Profiel   

Pre's zijn meestal klein, 9/10 maaien wat Friezen niet doen. En daarnaast zijn pre's niet de makkelijkste paarden en de meeste zijn hengst of ruin. En je moet goed bedenken of je een rustig paard of een druk paard wilt. Een Fries is toch wel een stuk rustiger dan een pre. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ik zou gewoon bij Friezen en pre's moeten gaan kijken en het gewoon gaan proberen. Je krijgt dan vanzelf het moment wauw dit is mijn paard!

Als ik had geweten dat mijn Andalusiër zo is, dan had ik hem destijds niet gekocht. Ik moet zeer veel geduld hebben. Hij is erg slim en lenig, wat zijn voor- en nadelen heeft. In het begin ging ik 1 stap vooruit en vervolgens weer 3 achteruit. Gelukkig gaat dat nu beter. Ze zijn vast niet allemaal zo, maar de meeste die ik gezien heb zijn zeer temperamentvol. En als ik er dan een Fries naast zie dan zijn die zo koel. Onze Fries is ook wel pittig, maar wel op een rustige manier ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 10:58 



 
Profiel   

Als PRE liefhebber en eigenaar is 't voor mij uitgemaakte zaak wat het zou worden, PRE dus. Daarbij komt dat ik dus totaal niets met friezen heb, vind een correct gebouwd sportpaard mooier dan de gangbare Fries. Maar da's compleet eigen goesting, en erg subjectief, daar moet je je dus niets van aantrekken.

Ik heb ook slechts beperkte ervaring met Friezen, maar dus wel erg veel ervaring met PRE's. Een PRE met een goed, betrouwbaar karakter waar je een leuk proefje mee kan gaan rijden, kost wel wat (ga alsjeblief voor een paard met een goede bouw!) maar om nou te zeggen dat het onbetaalbaar is? Nee hoor. Ligt er natuurlijk wel wat aan wat jouw budget is, maar rond de 5000 euro moet je écht wel een tof, correct paardje vinden. Ga je daarmee de beste op stal hebben staan? Misschien niet, maar moet dat? Goed rondkijken is de boodschap en als je je goed bevraagt en informatie opdoet, moet je er wel uit kunnen geraken. Ik heb wél het idee dat er rond de prijs van 2000-3000 wél weinig te vinden is dat min of meer de moeite is, of je moet een koopje kunnen doen. Ze kosten natuurlijk net wat meer dan het gemiddelde recreatiepaard. Bekijk dus eerst ook je budget (maar ik veronderstel dat een goede Fries ook niet voor de prijs van een recreatiepaardje weg gaat... fokkers zijn niet goed gek).

Overigens heb ik het ook wel wat moeilijk met het feit dat je 'een PRE' en 'een Fries' gaat uitproberen. Moeilijk is het juiste woord niet, maar ik denk dat dat even veel en even weinig zegt dan de persoonlijke beschrijvingen die hier worden gegeven. Ieder paard heeft een eigen karakter, eigen opvoeding ook (niet te onderschatten!) en geeft gewoon een ander gevoel. Je kan maar net op die logge PRE gaan testrijden en zeggen "hé, dat logge vind ik wel leuk, ik ga voor een PRE", terwijl ze lang zo allemaal niet zijn. Nu, kwaad kan het totaal niet, maar hou het in het achterhoofd.

Ik heb voor de PRE gekozen en binnen de PRE's gezocht op een paard met een stabiel karakter, een open blik, een evenwichtige bouw en correcte bewegingen. Als je je wat verdiept in bloedlijnen, en wat met fokkers en kenners gaat praten, ga je al snel een aantal grote lijnen kunnen trekken qua karakters binnen bepaalde bloedlijnen. Escalera en Yeguada Militar geeft bijvoorbeeld ruwweg betrouwbare, stabiele paarden. Ik heb even moeten zoeken, heel wat paarden gaan kijken en testen, en ben uiteindelijk erg blij met het paard dat ik nu gevonden heb. Maar ik heb dus echt op een individu gezocht, niet gewoon 'een PRE'. Dat raad ik je hoe dan ook aan, of je nu kiest voor een PRE of een fries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 11:27 



 
Profiel   

@Neile :j ik ben het helemaal met je eens

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 12:54 



 
Profiel   

Neile, ik denk dat je voor een goede Fries ook wel wat meer dan 5000 euro kwijt bent. Beleerd en al.

Verder ook helemaal met je eens... Er op na dat ik voor een Fries zou kiezen. Maar je licht het heel erg mooi toe allemaal. Bij een Fries kan je ook kijken naar de bloedlijnen e.d. Is ook heel wat van bekend.

TS, dat kijken, kijken niet kopen.. Moet je in dit geval lekker op zij zetten. Juist kijken is zó belangrijk! Oriënteer je goed... Het is als het goed is een partner die meerdere jaren bij je moet horen. Je wilt niet het gedoe hebben dat je er over twee weken op terug moet komen en weer opnieuw opzoek moet. Beter in één keer goed... En er zullen maar weinig verkopers zijn die je een zunige hollander vinden omdat je niet meteen koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 13:06 



 
Profiel   

Klopt, voor kwaliteit betaal je. En dit zijn beiden rassen die, als je zoekt op kwaliteit, iets meer kosten dan een kwaliteitsvolle haflinger. Niet om afbreuk te doen aan de haflingers, maar ze zijn gewoon net iets goedkoper voor dezelfde kwaliteit qua paard.

En wat betreft het kopen van een partner, ga ik ook helemaal met je akkoord. Je kan beter meerdere paarden gaan kijken, goed nadenken en niet alleen kopen met je hart want dan maak je soms ook beslissingen waar je later toch van terugkomt. Gaan voor een maatje, en denk op voorhand goed na over welke eigenschappen je voor jouw maatje belangrijk vindt. Alleen dan kan je een goede keuze maken!


Laatst bijgewerkt door neile op 02-03-16 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 14:41 



 
Profiel   

Temeraire schreef
Hou er ook rekening mee dat ze allebei heel anders zitten. In het algemeen is het bij een Fries echt een opgave om de draf een beetje uit te zitten, terwijl een PRE zit als een stoel (beetje overdreven maar om het verschil even aan te geven).
Een Fries gooit een stuk hoger op.
Ik heb ervaring met beide rassen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ik vind beide rassen leuk maar het uitzitten van de draf vind ik wel echt een verschil.

Een Fries gooit misschien hoger op maar ik ken genoeg Friezen die echt heerlijk zitten.
Waaronder de Fries die ik rijd zit heerlijk, als een huis.
Denk dat dat ook een beetje achterhaalt is dat Friezen moeilijk uit te zitten zijn

@ Ts, je mag ook bij ons op stal eens langs komen om Friezen te kijken en te rijden voor de ervaring, we hebben er 3 staan :) en er staan er momenteel ook 2 te koop (merries)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 14:43 



 
Profiel   

Ik lees vooral dat je bang bent een 'foute' keuze te maken en dan spijt te krijgen. Waarom zou je spijt krijgen? Je koopt toch geen paard als je er sowieso geen klik mee hebt, of het nu een Fries of een PRE is? Waarom zou je spijt krijgen van de koop van een paard waar je een klik mee hebt? Omdat je dan niet het andere ras in je achtertuin hebt staan? Omdat je het andere ras niet goed genoeg getest hebt? Omdat je uiteindelijk het andere ras mooier denkt te gaan vinden? Zou dat ook maar iets veranderen aan de klik die je hebt met het paard dat je wél gekocht hebt?

En dan nog iets, weet jij al heel zeker hoe de situatie er over een paar jaar uitziet? Wie weet heb je dan tijd, geld en zin in een tweede paard en komt het andere ras er alsnog. Wie weet zit je dan wel financieel zwaar en moet je noodgedwongen het paard dat je nu zou kopen weer verkopen. Misschien heb je vijf jaar daarna wel weer geld voor een paard en koop je het andere ras. Misschien raak je wel zo verknocht aan het ras dat je nu koopt dat je nooit meer anders wil. En zou dat dan ook maar iets uitmaken?

Ik denk dat je jezelf tekort zou doen door niet bij beide rassen te gaan kijken. Beide hebben hun voor- en nadelen, maar voor beide geldt ook dat ze niet over een kam te scheren zijn en er dus altijd uitzonderingen zullen zijn. In beide rassen zou je je droompaard kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 15:01 



 
Profiel   

TS, ik lees dat je ook interesse hebt in een arabofries. Die kunnen inderdaad ook leuk zijn maar let wel dat het om een 'echte' arabo gaat. Vaak wordt een kruising tssn een fries en warmbloed ook zo genoemd.
Indien je een arabo wenst, zou ik me richten tot een betrouwbare fokker of stoeterij.
En, uiteraard logisch, is het karakter en werklust langs friese kant ook erg belangrijk. Kortom, een arabo is meer dan een fries x arabier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 15:18 



 
Profiel   

Estherr__1 schreef
Temeraire schreef
Hou er ook rekening mee dat ze allebei heel anders zitten. In het algemeen is het bij een Fries echt een opgave om de draf een beetje uit te zitten, terwijl een PRE zit als een stoel (beetje overdreven maar om het verschil even aan te geven).
Een Fries gooit een stuk hoger op.
Ik heb ervaring met beide rassen.


mijn PRE springt met haar voorbenen 3 meter in de lucht tijdens galop, dus ze zit dan als een schommelstoel misschien :') Dus dat hoeft niet altijd zo te zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 18:57 



 
Profiel   

IsabelHx schreef
Temeraire schreef
Hou er ook rekening mee dat ze allebei heel anders zitten. In het algemeen is het bij een Fries echt een opgave om de draf een beetje uit te zitten, terwijl een PRE zit als een stoel (beetje overdreven maar om het verschil even aan te geven).
Een Fries gooit een stuk hoger op.
Ik heb ervaring met beide rassen.


mijn PRE springt met haar voorbenen 3 meter in de lucht tijdens galop, dus ze zit dan als een schommelstoel misschien :') Dus dat hoeft niet altijd zo te zijn!


Idd en mijn Fries gooit ook niet hoog op :')

Dus je hebt altijd wat algemene dingen maar daarin heb je ook nog allerlei uitzonderingen dus je moet gewoon kijken bij beide rassen en wss vind je dan wel het paard waar je een klik mee hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 19:56 



 
Profiel   

hannelover schreef
Idd en mijn Fries gooit ook niet hoog op :')

Dus je hebt altijd wat algemene dingen maar daarin heb je ook nog allerlei uitzonderingen dus je moet gewoon kijken bij beide rassen en wss vind je dan wel het paard waar je een klik mee hebt


Hoog opgooien is niet zo zeer het probleem denk ik.
Niet kunnen uitzitten is bij elk paard lastig als deze niet lekker over de rug gaat. Dus bij een correct gereden paard moet je er ten alle tijde prima op kunnen doorzitten.

Tenzij je zelf rugproblemen hebt natuurlijk. Maar dan is doorzitten altijd lastig.

Mijn Fries gooit ook niet hoog op, vind ik in ieder geval. Maar ik weet niet hoe iemand anders hem zal ervaren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-16 20:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 164 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen