nieuw paard kopen, maar welk ras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whisper5

Berichten: 213
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Steenwijk

nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 12:53

Hi,

Ik ben opzoek naar een nieuw paardje, maar weet niet goed naar welke rassen ik moet kijken.. Dit is wat ik er allemaal mee wil doen;

- af en toe dressuur in de bak, maar hoef er niet de sport mee in.
- af en toe een sprongetje in de bak, maar hoef er ook niet de sport mee in.
- af en toe een oefencross
- af en toe mennen.
- het meest gewoon lekker ontspannen bosritten maken. paard moet dus alleen op pad kunnen, verkeersmak zijn en vooral heel koel in zijn hoofd.
- misschien endurance starten.
- voltige met hem/haar doen. (paard moet dus min. 1.60 of groter zijn)

Zelf zat ik bijvoorbeeld al te denken aan het Groninger paard, omdat ze zo veelzijdig zijn. Maar daar staan er zo weinig van te koop, kan ook geen fokkerij ergens vinden.

een Knabstrupper vind ik ook hele toffe beesten, maar ook daarvan zijn er zo weinig te koop en kan ik geen fokkerij vinden.

Wat voor rassen denken jullie dat bij mijn ambities zouden passen? of misschien weet je wel een paardje die te koop staat die aan mijn ambities voldoet? :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:57

Ga gewoon opzoek naar een paard en beperk je niet tot een ras. Van bijna elk ras zijn er wel exemplaren te vinden die binnen je zoekopdracht vallen en velen die er buiten vallen.
Je wil een leuk veelzijdig recreatiepaard waarmee je veilig in je eentje kan buiten rijden... dat zou mits een beetje goede opvoeding met elk ras moeten lukken.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:02

Helemaal mee eens, er zijn genoeg leuke veelzijdige warmbloeden die braaf genoeg zijn of brave bijzondere rassen die toch genoeg kunnen in je genoemde disciplines.
Ik hen hier een kwpner en een bwper staan die beide bij de juiste persoon dit allemaal zouden kunnen.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:30

Ik denk dat een Arabier wel aan je verwachtingen voldoet! Tenminste die van mij wel. Hij springt 90 cm (niet hoger geprobeerd) dressuur oefeningen tot de Z ben nu bezig met grand-prix oefeningen. Echt een top conditie kunnen lekker lang mee lopen, en een geweldig karakter. Ze zijn vaak wel rond de 1,60 of iets kleiner! Succes

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:40

Hmm. Ik ben zelf ook Arabieren-fan, en heb er zelf best een aantal gehad en gefokt, maar het lijstje van TS doet me nou niet meteen aan Arabier denken.

TS: endurance en minimaal 1.60 voor voltige zijn alvast twee 'eisen' die bijna niet te rijmen zijn. De meeste endurancepaarden zijn klein, omdat je dan gunstiger kunt koelen (relatief groot hart tov lijf)

Ik zou eerder richting NRPS denken - dat zijn over het algemeen goede all-round paarden.
Naast Groninger kun je ook aan de oorspronkelijke Duitse rassen zoals Holsteiner denken. De Freiberger is ook een mooi compact veelzijdig paard, net als wat de Britten en Ieren als 'jachtpaard' fokken (vaak koudbloed x volbloed F1 kruising)

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:43

Ibbel, ik denk dat het heel erg aan de 'opvoeding' van je paard ligt. Maar ik geef je wel gelijk dat het lastig wordt met die eigenschappen bij elkaar.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:45

Ik zou mij gewoon niet vastpinnen op een ras. Ga kijken bij paarden die aan je "eisen" voldoen en kies het dier dat het beste bij je past.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:50

Riel schreef:
Ik zou mij gewoon niet vastpinnen op een ras. Ga kijken bij paarden die aan je "eisen" voldoen en kies het dier dat het beste bij je past.


vergeet je budget niet en evt toebehoren die je er soms bij krijgt of zelf wilt kopen!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:52

Er zijn brave coole multifunctionele Arabieren. Maar er zijn er véél meer die nerveuze hittepetitten zijn.
Er zijn Arabieren die kunnen springen en crossen. De meeste laten hun benen te veel hangen boven de sprong.
Er zijn Arabieren die (hoog) in de dressuur kunnen lopen. De meeste hebben een te vlak kruis waardoor ze hun achterhand niet goed kunnen onderbrengen.
Er zijn Arabieren van 1.60 en hoger. De meeste zijn echter toch echt 1.50-1.55.

Als je een ras aanbeveelt, kun je beter naar de grootste gemene deler kijken dan naar de uitzonderingen.

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:56

Ik zou gaan zoeken op leeftijd en wat binnen je budget valt. Ik was er echt van overtuigt dat een kwpner bij me zou passen, kwam thuis met een fries. Maak een lijstje hoe oud, verkeersmak etc en aan de hand daarvan gaan zoeken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:59

Zijn veel rassen die aan je eisen voldoen, je moet gewoon net tegen een leuk paard aanlopen dat bij je past.
Zou voor een al doorgereden niet te jong paard gaan, die als het even kan ook al betuigd is.
Dus eentje die al laat zien dat hij braaf en veelzijdig is.

Groningers zijn inderdaad leuke paarden, geen idee wat ze kosten.
Hier de website van het Groninger paard, daar kan je vast wel fokkers of verkopers vinden.
http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/
Bij vraag en aanbod staan ook paarden te koop.

Knabstruppers zal je vermoedelijk voor over de grens moeten en zijn niet goedkoop en vaak kleiner dan 1.60. (Mijn zwarte is een knabstrupper)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:02

Als je Groningers leuk vind kan je ook kijken naar Gelderse.

Ook veelzijdig. tikkie luxer en er zijn er wat meer van.

Whisper5

Berichten: 213
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Steenwijk

Re: nieuw paard kopen, maar welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 14:09

hmm bedankt allemaal! mijn budget is max. 3500. Moet lukken toch? voor die prijs een paard vinden met bovenstaande kenmerken? En aan leeftijd zit ik te denken aan rond de 10 jaar.