wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:56

Zijn er mensen op bokt die gefokt hebben met een fjord x fries merrie?

Mijn merrie is nu 3,5 en gaat deze zomer onder het zadel maar je kent het vast wel, overal zie je veulentjes geboren worden en dan gaat het wel weer kriebelen om rond te kijken naar een leuke hengst.

Mijn merrie is nu rond de 1,50 en ik zou graag wat groter fokken maar mét een leuk kleurtje. Ik hou niet zo van bont en blauwe ogen en zou zelf niet voor een bruine of vos hengst kiezen. Maar dan wordt het pas echt lastig, welk ras??? Ik neig naar koudbloeden maar daar is ook zoveel keuze in. Dus ik vroeg me af of er mensen zijn die gefokt hebben met deze kruising en wat het resultaat is/was.

Hier mijn merrie Dinky Toy, geboortedatum 26-7-2012.


Afbeelding

Anoniem

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:59

Schwarzwalder Fuchs?

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:06

KoudbloedKim schreef:
Schwarzwalder Fuchs?


Dat word redelijk lastig als ze geen bruine of vos hengst wil..

Ik ken volgens mij geen fjord x Fries kruisingen, misschien dat je op Google foto's en informatie van deze kruisingen kan vinden.

Misschien een merens?

Anoniem

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:07

Schwarzwalder Fuchs zijn wel een mooi type vos, vind ik zelf.
Zou anders ook niet zo goed weten welk ras ze kan kiezen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:09

Afbeelding
van deze ruin wordt gezegd dat het een kruising Fries/Fjord is

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:11

Bij RC het Fjordenpaard hebben ze een paar fries x fjord kruisingen geloof ik.

Leuk paard trouwens :D

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:14

Ze heeft zelf al een Fjord x Fries ;) zie de foto in de OP. De vraag is hoe ze verder kan fokken met haar Fjord x Fries merrie.

Wil je ranker gaan fokken, en aan wat voor leuk kleurtje zit je te denken? Is bijvoorbeeld een rocky mountain horse iets of ga je inderdaad meer voor een robuust type als een Schwarzwalder Fuchs?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:14

Je paard is heterozygoot wildkleur bruin (1x dun-factor, 1x agouti) en draagt vermoedelijk geen vosfactor (zit vrijwel niet in de Friezen en vrijwel niet in de Fjorden). Voor vos hoef je dus niet zo bang te zijn, zelfs met een vos zal er bruin of zwart uitkomen (al dan niet met wildkleur).
Maat wordt lastig, want qua type, en als je van koudbloed houdt, zou ik zeggen: Welsh cob. En ik dacht dat er minimaal 1 perlino Welsh hengst rondloopt, en dat zou je een valk/buckskin of dunskin kunnen geven. Of evt smokey of smokeydun.
Maar dan moet je dus wel op maat inleveren, want dan zul je rond die 1.50 blijven zitten.

Edit: idd, Sublime Sponté is een perlino Cob:
http://perlinowelshcob.webs.com/

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:19

Mariett schreef:
Ze heeft zelf al een Fjord x Fries ;) zie de foto in de OP. De vraag is hoe ze verder kan fokken met haar Fjord x Fries merrie.

Wil je ranker gaan fokken, en aan wat voor leuk kleurtje zit je te denken? Is bijvoorbeeld een rocky mountain horse iets of ga je inderdaad meer voor een robuust type als een Schwarzwalder Fuchs?


Bij RC het fjordenpaard fokken ze veel kruisingen, wellicht hebben ze ook wel met een fjord x Fries gefokt :)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:22

Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een ford x fries waar ik mee verder wil fokken.

Ik vind de fuchs ook heel leuk, vooral de dunkel fuchs vind ik mooi van kleur. De grootste maat daarin is 1,55 en dat is ook een mooie maat maar ik denk dat fokken wel lastig wordt aangezien daar een vrij streng beleid op zit.

Ik hou van een wat steviger paard maar zou geen trekpaard kiezen. Al vind ik de percheron ook leuk.

Ik ben eens bij het rc fjordenpaard geweest maar zij kruisen alleen tussen rassen en fokken niet met de kruisingen verder.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:22

KoudbloedKim schreef:
Schwarzwalder Fuchs zijn wel een mooi type vos, vind ik zelf.
Zou anders ook niet zo goed weten welk ras ze kan kiezen.


Ben ik helemaal met je eens :D anders zou ik ze zelf niet hebben haha


Welsh Cob is inderdaad ook wel een goeie match denk ik.
Maar heb je al bedacht wat je wilt verbeteren bij je merrie?

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:23

har166 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een ford x fries waar ik mee verder wil fokken.

Ik vind de fuchs ook heel leuk, vooral de dunkel fuchs vind ik mooi van kleur. De grootste maat daarin is 1,55 en dat is ook een mooie maat maar ik denk dat fokken wel lastig wordt aangezien daar een vrij streng beleid op zit.

Ik hou van een wat steviger paard maar zou geen trekpaard kiezen. Al vind ik de percheron ook leuk.

Ik ben eens bij het rc fjordenpaard geweest maar zij kruisen alleen tussen rassen en fokken niet met de kruisingen verder.


Ik stuur je even een pb wat betreft de schwarzwalder fuchs

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:23

Waarom zou je willen fokken met zo'n kruising? alleen voor de leuk? want eigenlijk ben je vooral aan het vermeerderen..en er zijn al zoveel paarden.

Wil je de nakomeling zelf houden? want qua verkoop levert zo'n kruising weinig op..en het is ook goed om te bedenken dat er ook risico's zitten aan een veulen fokken, je kunt ook je merrie er door kwijt raken.

Ik wil niet heel negatief overkomen, maar vind het wel belangrijk dat je goed doordachte keuzes maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:26

Jammer dat deze discussie in bijna elk topic aan bod komt...
Als je het zo bekijkt zijn we allemaal vermeerderaars i.p.v fokkers, uitgezonderd de echte IJslanderfokkers (gedeeltelijk, want ook dat is nog maar zo'n 1000 jaar een zuiver ras).
Het is niet zo dat TS een Shetje op haar kruising wil zetten of een ras dat mijlenver uit elkaar ligt, als ik het zo lees.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:33

Elisa2 schreef:
Waarom zou je willen fokken met zo'n kruising? alleen voor de leuk? want eigenlijk ben je vooral aan het vermeerderen..en er zijn al zoveel paarden.

Wil je de nakomeling zelf houden? want qua verkoop levert zo'n kruising weinig op..en het is ook goed om te bedenken dat er ook risico's zitten aan een veulen fokken, je kunt ook je merrie er door kwijt raken.

Ik wil niet heel negatief overkomen, maar vind het wel belangrijk dat je goed doordachte keuzes maakt.



Ik heb juist heel bewust gekozen voor een kruising ipv "raspaard" . Als ik om me heen kijk zijn het juist de paarden die gefokt zijn op een "goed" papier, de paarden die vaak iets mankeren.

Prachtige merrie heb je :j

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:40

Elisa2 schreef:
Waarom zou je willen fokken met zo'n kruising? alleen voor de leuk? want eigenlijk ben je vooral aan het vermeerderen..en er zijn al zoveel paarden.

Wil je de nakomeling zelf houden? want qua verkoop levert zo'n kruising weinig op..en het is ook goed om te bedenken dat er ook risico's zitten aan een veulen fokken, je kunt ook je merrie er door kwijt raken.

Ik wil niet heel negatief overkomen, maar vind het wel belangrijk dat je goed doordachte keuzes maakt.


Ik mis eigenlijk nog de opmerking ' je weet toch dat je aan fokken geen geld verdient ' _O-

Nee, het veulen is niet voor de verkoop maar om te houden. Uiteraard staan er veel paarden te koop, dat zal door dit ene veulen niet veel anders worden en ja ik weet dat er risico's aan verbonden zijn.

Ik heb op dit moment geen specifieke verbeterpunten aan de merrie, ze heeft een wat korte rug maar dat is op die maat lastig eruit te fokken dus ik fok liever op karakter. Zij is rustig in het hoofd en laat zich niet de kaas van het brood eten. Ik rij met name recreatief ( nog niet met haar ) en wil haar voor de kar. Ik vind het noordzweeds koudbloed ook leuk en de rocky mountain ook, maar een extra gang hoeft niet.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:42

Ik heb juist heel bewust gekozen voor een kruising ipv "raspaard" . Als ik om me heen kijk zijn het juist de paarden die gefokt zijn op een "goed" papier, de paarden die vaak iets mankeren.

Prachtige merrie heb je :j[/quote]

Dank je! Ik heb anderhalf jaar gezocht voordat ik 'haar' vond. Wat voor kruising heb jij?

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:49

Een fjord lijkt me ook leuk :j
Of een Fries. Dan blijf je wat dichter bij je paard, lijkt me leuker dan er nog een ras aan toevoegen.
En anders is een welsh cob inderdaad wel een idee.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:53

Elisa2 schreef:
Waarom zou je willen fokken met zo'n kruising? alleen voor de leuk? want eigenlijk ben je vooral aan het vermeerderen..en er zijn al zoveel paarden.

Wil je de nakomeling zelf houden? want qua verkoop levert zo'n kruising weinig op..en het is ook goed om te bedenken dat er ook risico's zitten aan een veulen fokken, je kunt ook je merrie er door kwijt raken.

Ik wil niet heel negatief overkomen, maar vind het wel belangrijk dat je goed doordachte keuzes maakt.


Ik ben het hier wel mee eens. En je kunt wel zeggen dat het om te houden is. Maar wat als je ze toch noodgedwongen moet verkopen.
Als je zo graag een veulentje wilt hebben, zou ik aan het eind van dit jaar gewoon eentje kopen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:56

Ik heb erg de neiging om nu te zeggen laten we dan ook eerst alle wezen adopteren voordat we zelf het bed induiken :D

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:02

En een knabstrupper dan? Zijn barokke paarden en blijft dus in de wat grovere bouw, die je naar mijn idee graag wilt behouden. Deze paarden hebben vaak een leuk kleurtje, maar zijn ook niet zo heel groot. Het oude type is tussen de 152 en de 158 en het nieuwe type tussen de 157 en de 160. Zie http://www.bokt.nl/wiki/Knabstrupper

Anoniem

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:04

Knabstrupper heb ik ook naar gekeken, maar vond bij mijn merrie de rassen te ver uit elkaar liggen en volgens mij staat dit ras niet in Nederland ter dekking.

Is Sublime Sponte (als ik het goed schrijf) niet iets voor je?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:11

har166 schreef:
Ik heb erg de neiging om nu te zeggen laten we dan ook eerst alle wezen adopteren voordat we zelf het bed induiken :D



Dat is inderdaad een goede.
Waarom worden dit soort dingen over vermeerderen alleen bij kruisingen gezegd, ik zie dat nou nooit eens terug bij KWPN x KWPN Terwijl die enorm veel gefokt worden.

Een goede kruising zeker op recreatief gebruik is erg gewild.
En het is niet dat ze weer het zoveelste Shetlandertje fokt.
Ze is duidelijk goed aan het zoeken en welbewust bezig.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:14

Voor vragen over het kruisen met verschillende rassen hebben we een eigen forum, ik verplaats het topic daar naartoe:

F-AM -> RPA

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: wie heeft er gefokt met een fjord x fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:19

Als je een kleurtje wilt en toch richting koudbloed wilt kijken zou je best met een Tinker kunnen fokken.
Er zijn ook genoeg solid(niet bont) tinkers die leuke kleurtjes doorgeven, dus dat zou zeker mogelijk zijn.
Misschien een Ijslander? Maar daar ga je niet veel groter mee fokken vermoed ik als je merrie 1.50 is.