Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ervaring met de Frederiksborger?

 
Profiel   

Ik zou graag meer willen weten over de Frederiksborger en ik vroeg me af of er op bokt mensen zijn die een Frederiksborger hebben of ervaring hebben met het ras? Hoe zijn ze qua exterieur, qua karakter en wat doe je ermee in welke tak van de sport?

Op het internet heb ik er wel informatie over gevonden en deze spreekt me tot nu toe erg aan. Ook heb ik een liefhebber en fokker van dit ras gevonden en hiermee contact opgenomen om eens te komen kijken naar deze dieren (ik ben nog in afwachting van de reactie). Maar meer ervaringen en informatie is heel erg welkom natuurlijk!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 07:45 



 
Profiel   

Tjinta op Bokt fokt Frederiksborgers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 07:59 



 
Profiel   

Dank je voor de tip! Ik heb haar website meteen even opgezocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:05 



 
Profiel   

Ik heb er ook :)! En kleinschalige fokkerij opgezet paar jaar terug (zie fokkerij Mervaerdi op facebook, daar vind je nog meer foto's van mijn paarden)

Ben heel enthousiast over het ras, als je meer vragen hebt stuur me anders even een PB dan kan ik je op Facebook toevoegen dat praat makkelijker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:18 



 
Profiel   

JustLizz schreef
Ik heb er ook :)! En kleinschalige fokkerij opgezet paar jaar terug (zie fokkerij Mervaerdi op facebook, daar vind je nog meer foto's van mijn paarden)

Ben heel enthousiast over het ras, als je meer vragen hebt stuur me anders even een PB dan kan ik je op Facebook toevoegen dat praat makkelijker :)


En uiteraard ben je hier altijd welkom om eens kennis te maken met mijn die van mij.
Ik zit met de paarden in Tilburg

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:18 



 
Profiel   

JustLizz gefeliciteerd met je verjaardag! Ik ga je een PBtje sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:20 



 
Profiel   

Murosch schreef
JustLizz gefeliciteerd met je verjaardag! Ik ga je een PBtje sturen.



Dank je wel *\o/* !

Leuk! Vind het altijd erg leuk als mensen interesse hebben in dit geweldige ras. Ze zijn zo onbekend en zeldzaam in Nederland, maar zo ontzettend leuk <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:22 



 
Profiel   

Klopt jet dat het voornamelijk vossen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:48 



 
Profiel   

Ja dat klopt inderdaad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:52 



 
Profiel   

Is dat met een reden? Zoals ooit alleen de schimmels bij de pre?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:53 



 
Profiel   

Interessante vraag, ik zou dat ook best willen weten. Misschien dat er iemand langs komt in het topic die dit zou kunnen vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 09:54 



 
Profiel   

Niet veel verstand van kleurtjes -is vos niet vrij dominant?-
Wel ervaring met het ras en een fijne kruising :) (Frederiksborger X Gelder).
Veelzijdige paarden die zeer mensgericht zijn, degelijk en eerlijk :)
Ik ben wel verkocht :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 10:08 



 
Profiel   

Vos is inderdaad een recessief gen, maar waarom er specifiek op gefokt wordt weet ik niet (vind ik als vos-liefhebster totaal niet erg natuurlijk).

Ah interessant Fnanne, weet jij ook misschien hoe het papiertechnisch werkt wanneer je een Frederiksborger hengst op een KWPN merrie zet? Ik had begrepen dat er geen stamboek in Nederland is voor Frederiksborgers, maar waar schrijf je een veulen dan in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:06 



 
Profiel   

Leuk! Ik vind het fijne, nuchter paarden die heel veelzijdig zijn en fijn om mee te werken. Ik werkte voornamelijk met jonge paarden destijds, maar het is leuk om te zien hoe ze gegroeid zijn in die jaren naar dekhengst en sportpaard. Ik zou uiteindelijk zelf graag een merrie willen uit een bepaalde lijn, maar dat is voorlopig nog dromen :)

Wat betreft de kleur, ze worden voornamelijk gefokt in vos, inderdaad recessief. Ik weet eigenlijk niet wanneer die kleur de voorkeur heeft gekregen, maar het is niet de enige kleur waarin ze zijn toegestaan. Er zijn een aantal lijnen waarin de verdunning voorkomt, zowel valk als palomino. In de lijn van de valk komen ook nog af en toe bruine en zelfs zwarte paarden voor. Schimmels komen bij mijn weten enkel voor als kruisingen met andere rassen, bij mijn weten, maar ik zit er niet meer volledig bovenop :+ , zijn er geen goedgekeurde schimmelhengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:31 



 
Profiel   

Ik heb een zomer mogen werken met deze prachtige paarden, heel fijn! Ik geloof dat het fokken met vossen er oorspronkelijk mee te maken had dat ze gebruikt werden als oorlogspaarden en ook voor het trekken van koetsen. In beide gevallen heb je er voordeel bij als de paarden qua exterieur op elkaar lijken. Maar inderdaad bestaan er ook prachtige palomino- en valkkleurige exemplaren... super mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:40 



 
Profiel   

Wat is de gemiddelde prijs van een 7 jarige? Zijn ze duurder dan de pre's? Zijn ze net zo makkelijk als hengsten te houden als de pre's?

Zou leuk zijn als er net zo een topic als de lusitano's en pre's komt met veel foto's en info....ik vind ze nl ook gaaf...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:44 



 
Profiel   

Er is een vrij rustig HK topic: [HK] Fredjes in de HaaKaa

Wat betreft het houden van hengsten, ik vind ze net iets cooler dan de PRE's waarmee ik gewerkt heb. Ze zijn wat minder snel onder de indruk, wat minder luidruchtig als het niet nodig is. Wel keizerlijk, maar eigenlijk altijd goed te hanteren. Maar het blijven wel hengsten, het zijn geen dooie rakkers. De merries overigens ook niet, fijne paarden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:52 



 
Profiel   

Ik heb een pre hengst en die is heel fijn, maar inderdaad ook wel snel onzeker of bangig, verder heel relaxed, vriendelijk en geduldig....makkelijk te corrigeren...hierdoor heb ik een voorliefde voor barokke hengsten omtwikkeld....wie weet mijn volgende wensje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:57 



 
Profiel   

Oeh ik wist niet dat er ook fokkers in nederland echt zaten. Ik ben zelf een kleinschalige fokkerij in het Gelders paard en wil nog eens een keer de combinatie maken met een frederiksborger voor o.a. bloedspreiding.

Wie weet volgend jaar een mini meeting :D ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 11:59 



 
Profiel   

Wat leuk dat er best veel interesse in dit ras lijkt te zijn. Tot nu toe erg interessante reacties ook. Toch ben ik nog wel erg benieuwd in wat voor stamboek je een Frederiksborger of kruising daaruit kunt inschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 12:03 



 
Profiel   

Zover ik weet kan je in combinatie bijvoorbeeld met een gelderse ze sowieso in Reg B kwpn schrijven :j Bij ons op de ledenvergadering kwam het ook naar voren, zelf ben ik fan van het ras.

Wel weet ik er nog niet genoeg van om te bekijken hoe ik ze kan combineren en met welke merries, maar daar wil ik nu dus onderzoek in gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 12:10 



 
Profiel   

hmm tja, dat zou ik toch ergens wel jammer vinden, dan is zo'n veulen niet echt een toevoeging voor zo'n stamboek. Ik zit totaal niet vast aan het KWPN op zich, dus wat dat betreft zou iets anders ook mogelijk zijn. Ik lees dat de meeste Frederiksborgers in deze omgeving van Europa zijn ingeschreven als Rheinlander. Misschien zou daar dan ook iets mogelijk zijn. Of anders iets als het IHW ofzo? Ik weet niet hoe dat stamboek werkt, dus ik roep maar iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 12:32 



 
Profiel   

Ik heb een Frederikborgerkruising (v. Moravita's Valentin/Valentin Vejvad) en die is in geschreven in het Rheinlands stamboek.
Vos merrie met veel wit, nu 2 jaar. Super fijn karakter ondanks dat mama niet altijd de gemakkelijkste is. Wel nog wat aan de kleine kant voorlopig.
Later wil ik haar mss ook weer laten dekken maar doordat er hier niet veel Fredjes zijn vind ik dat ook best lastig uit te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 12:52 



 
Profiel   

Ben nu niet thuis dus reageer even kort op de telefoon :)
Toen we mijn Gelder destijds dekten met een Frederiksborger hebben we het kwpn gevraagd langs te komen om te komen kijken naar het veulen. Was geen interesse naar helaas, ze wilden niet komen hoewel wij dachten dat het zeer de moeite waard zou kunnen zijn.
Register B was wat we erbij konden krijgen via Kwpn.
Via Rheinland kregen we er een Frederiksborger papier bij, de afgelopen jaren zijn ze strenger geworden daarin, geen idee hoe dat nu precies gaat.
Mijn veulen van dit jaar heb ik ook weer ingeschreven bij het Rheinland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 12:52 



 
Profiel   

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 12:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen