Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 377 van de 382 [ 9529 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380 ... 382  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het Connemara topic, deel 2!

 
Profiel   

Even een berichtje van een stille meelezen hier. Ik heb mijn Connemara nu 2 jaar en sinds kort begrijpen we elkaar pas echt. Toen ik haar net had ben ik er een keer afgevallen waardoor ik heel erg onzeker ben geworden, dit heeft uiteindelijk ertoe geleid dat mijn pony compleet in de staak ging en geen stap meer verzetten. Na bijna een jaar rust de hele medische molen om lichamelijk problemen uit te sluiten, heb ik ook nog even overwogen om haar te verkopen. Maar ze is zo ontzettend lief en mensgericht, ik vertrouw haar voor 100% ook met mijn dochtertjes in de omgang. Ze is goud eerlijk, maar ze heeft me toch een karaktertje .... nu sinds een paar maanden met een andere instructrice en iedere week privé lessen soms wel 2 keer per week kan ik eindelijk zeggen dat we plezier hebben in het rijden. Ze doet nu ontzettend haar best voor me. Ik ga met haar alleen op buitenrit en samen met mijn dochter en haar pony. Eigenlijk ben ik gewoon super trots op mijn pony. Maar waar het nu eigenlijk om gaat ... zijn er meer mensen die dit herkennen bij hun Connemara? Of tegen problemen aanliepen in het begin? Je hoort namelijk altijd alleen de succes verhalen en nooit dat het ook eens minder gaat bij andere... en dat paardrijden soms echt ontzettend zwaar en frustrerend kan zijn maar tegelijk ook het mooiste wat er is .... zo even mijn hart gelucht en ben benieuwd of er herkenning is.... dank jullie wel voor een reactie
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 20:04 



 
Profiel   

Wij hebben 2 projecten gehad.
De eerste een import ruim die al bol stond bij het zien van een dekje, is uiteindelijk Z dressuur geworden maar 1 of 2 x per jaar ontploft ie nog wel eens maar dat voel je aankomen. Verder super werkwillig en betrouwbaar.
De tweede was eigenlijk na een goede behandeling van de osteopaat in een paar weken weer ok.
De huidige hebben we verleden jaar gekocht als 2 jarige en zijn we nu langzaam aan het inrijden. Geen stap verkeerd.
Maar alle 3 introvert, dus goed opletten op de signalen die ze afgeven als ze spanning opbouwen en altijd voorzichtig op verschil in grond (kleur, structuur). Daar willen ze altijd even naar kijken.

Ik vind het een heerlijk ras dat meer bekendheid zou mogen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 08:05 



 
Profiel   

EllyC schreef
Wij hebben 2 projecten gehad.
De eerste een import ruim die al bol stond bij het zien van een dekje, is uiteindelijk Z dressuur geworden maar 1 of 2 x per jaar ontploft ie nog wel eens maar dat voel je aankomen. Verder super werkwillig en betrouwbaar.
De tweede was eigenlijk na een goede behandeling van de osteopaat in een paar weken weer ok.
De huidige hebben we verleden jaar gekocht als 2 jarige en zijn we nu langzaam aan het inrijden. Geen stap verkeerd.
Maar alle 3 introvert, dus goed opletten op de signalen die ze afgeven als ze spanning opbouwen en altijd voorzichtig op verschil in grond (kleur, structuur). Daar willen ze altijd even naar kijken.

Ik vind het een heerlijk ras dat meer bekendheid zou mogen hebben.


Dat introverte en verschil in grond is echt heel herkenbaar! Maar inderdaad een heerlijk ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:18 



 
Profiel   

Ik herken ze ook deels als introvert. Al spreken de koppies van mijn merries boekdelen. Vooral echte binnenvetters. Waar ze aan de buitenkant ogenschijnlijk cool lijken loopt van binnen de spanningsmeter op. Dit wil nog wel eens resulteren in onverwacht stout of spooky gedrag.
Ze hebben tijd nodig en vooral alertheid op de kleine signalen.

Maar ze zijn zo verschrikkelijk ijverig, leergierig, slim. Oh en laat ik de eenkennigheid niet vergeten. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:51 



 
Profiel   

Volgende week gaan we nat stal Tilburgse, zo'n trailer volgen. Gewoon aan de hand en evt.15 minuutjes erop. Ik ben benieuwd hoe ze t doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:23 



 
Profiel   

SkyMarian schreef
Ik herken ze ook deels als introvert. Al spreken de koppies van mijn merries boekdelen. Vooral echte binnenvetters. Waar ze aan de buitenkant ogenschijnlijk cool lijken loopt van binnen de spanningsmeter op. Dit wil nog wel eens resulteren in onverwacht stout of spooky gedrag.
Ze hebben tijd nodig en vooral alertheid op de kleine signalen.

Maar ze zijn zo verschrikkelijk ijverig, leergierig, slim. Oh en laat ik de eenkennigheid niet vergeten. <3


Heel herkenbaar zit, mijn Connemara oogt heel flegmatiek aan de hand en in de omgang, maar in het werken is hij juist heel sensibel en gevoelig en bouwt inderdaad makkelijk spanning op. Voordeel is wel dat mijn Connemara nooit ontploft, hooguit wat spooky is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 13:04 



 
Profiel   

Ik kreeg dit topic aangeraden onder mijn vraag. Heb een stukje gelezen en vind het nu al mega herkenbaar wat ik lees. Vooral het mensgerichte, maar ook het introverte en sensibele naast elkaar.

Hier ook even mijn vraag/probleem, wie weet krijg ik er weer nieuwe inzichten van:



Hoi allemaal,

Een tijd geleden ging ik op zoek naar een (voor zover mogelijk) bomproof paard. Dit omdat ik vroeger allerlei spannende paarden met fratsen heb gereden, maar nu echt ontspannen en recreatief aan de gang wilde. Ook kan ik met tijden een beetje angstig zijn.

Ongeveer een maand geleden vond ik mijn droom. Een Connemara ruin van 12 jaar oud. Het klikte direct en hij straalde enorm veel rust en vertrouwen uit. Helemaal blij dus!

Nu is ie een maand bij mij en het lijkt wel alsof ie steeds schrikachtiger wordt. Het begon in week 1 met het tikken van de stroomdraad. Ik vond het opvallend dat ie daar zó bang voor was, omdat ie verder heel rustig was en koel in het hoofd.

Inmiddels schrikt ie per keer dat ik iets met hem doe minimaal 7 keer. Van een kussen op een stoel, van iemand die uit de zadelkamer komt, van waaiende struiken en soms van.. helemaal niets? Het lastige is dat dit mij dan ook weer wat onzeker maakt. Zo kom je al snel in een negatieve spiraal terecht natuurlijk.

Ik heb al hulp van een instructrice. We bouwen alles rustig op zodat we iig een goede band en basis opbouwen. Toch was ik benieuwd of hier herkenbare verhalen en/of tips zijn?

Extra informatie die misschien een rol kan spelen: bij z’n vorige adres werd hij alleen in het bos gereden en soms maar 1 keer per maand. Dat ging daar prima. Ik schat in dat ie ongeveer een jaar niet in de bak gereden is. Bij mij moet ie ook aan het werk in de bak en met name dan is ie erg rillerig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:13 



 
Profiel   

lastig om nu in te kunnen schatten wat komt vanuit het karakter en dus niet helemaal weg te poetsen is en wat komt vanuit de stress van een verhuizing.
Mijn ervaring is geduld en met rust veel herhalen van de dingen die stress oproepen.
Persoonlijk ga ik niet mee in die stress door veel gerust te stellen ofzo maar ze moeten leren doordat ik rustig blijf zij dat ook kunnen.

Weet je de achtergrond van de pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:22 



 
Profiel   

Wat krijgt hij voor voer? En hoe lang staat hij buiten? Kan het zijn dat ie zijn energie niet goed kwijt kan? Die van mij wordt heel erg rillerig van de vitalbix daily complete.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:02 



 
Profiel   

ConnemaraP schreef
Wat krijgt hij voor voer? En hoe lang staat hij buiten? Kan het zijn dat ie zijn energie niet goed kwijt kan? Die van mij wordt heel erg rillerig van de vitalbix daily complete.


De precieze naam weet ik niet, maar hij krijgt in de ochtend en avond een basisbrok gevoerd. Staat 24/7 buiten en ik zie hem echt nooit iets energieks doen uit zichzelf. Staat altijd te suffen in de wei als ik aankom, dit hoor ik ook van stalgenoten. Die vinden hem allemaal zo relaxed ogen Dus ik heb niet helemaal het idee dat ie te veel energie heeft die hij niet kwijt kan.. of zie ik dat misschien verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:31 



 
Profiel   

Hij vind je ws geen leider.. merk bij mijne echt dat ze ook vaak wat onzeker kan zijn buiten maar zodra ik dan aangeef van " kom op niks aan de hand gewoon doen" stapt ze er stoer voorbij maar ik heb altijd geroepen dat als je dat niet zou doen ze ws steeds banger zou worden en dat is denk ik wat er bij jou nu gebeurd.. je geeft haar geen vertrouwen dat t ok is en daar kun je het meest bomproofe paard nog onzeker van maken.

Krijgt ze Voordroog? Daar word mijne ook super heet van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:35 



 
Profiel   

Goeiemorgen iedereen!

Ik meld me hier ook gezellig, heb nu sinds Ong 2 maanden een Connemara pony!
Ze is echt een schat alleen erg onzeker. Maar hier zijn we mee aan het werken.
Ze is in maart uit Ierland gekomen en 3 verschillende baasjes gehad. Merk nu wel dat ze begint te aarden en kan al veel meer met haar.
Helaas blijkt ze bijna blind te zijn aan haar rechter oog.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 07:18 



 
Profiel   

@Quinoa30:
Hoe is hij buiten?
Mijn merrie is in de bak extreem sensibel en ril om te rijden ( tenzij er hindernissen in de bak staan/ dan heeft ze alleen daar maar oog voor), maar buiten is het het fijnste paard wat je je maar voor kunt stellen

Maar voor dressuurmatig bakwerk dus gewoon echt geen geduld, veel te veel energie daardoor en daarom voor mij ook lastiger te rijden inde bak..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 21:18 



 
Profiel   

Punz schreef
@Quinoa30:
Hoe is hij buiten?
Mijn merrie is in de bak extreem sensibel en ril om te rijden ( tenzij er hindernissen in de bak staan/ dan heeft ze alleen daar maar oog voor), maar buiten is het het fijnste paard wat je je maar voor kunt stellen

Maar voor dressuurmatig bakwerk dus gewoon echt geen geduld, veel te veel energie daardoor en daarom voor mij ook lastiger te rijden inde bak..


Ik heb er zelf nog niet mee buiten gereden vanwege ‘het probleem’ zeg maar, maar ik weet dat de vorige eigenaresse hem alleen maar in het bos reed en bij haar was ie wel echt bomproof. Misschien heb je daar wel een punt dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 22:05 



 
Profiel   

Gaan er hier nog meer mensen naar de keuring volgende week?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 12:54 



 
Profiel   

Beaut staat wel op planning. Maar ik overweeg wegens omstandigheden afmelding.
Beslis ik volgende week helaas

We hebben wel gewerkt aan een sportcoupe.


[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 12:56 



 
Profiel   

Dat is het eerste wat we doen na de keuring, sokken eraf en manen kortwieken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 12:59 



 
Profiel   

Ik ga volgende week ook en neem mijn Taartje mee. Sokken zijn er al af, sportcoupe heeft ze ook en we hebben om de dag witwaspraktijken om de staart toonbaar te krijgen en te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:12 



 
Profiel   

Jullie doen mee aan ibop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:07 



 
Profiel   

Nee hoor. Ze is nog veel te groen onder de man.
Gaan voor stamboekopname en rubriek 4-6 jarigen indien ze klasse 1 wordt opgenomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:23 



 
Profiel   

o, en dan toch sokken eraf. Ik dacht juist dat ze dat graag zagen..... Doe jij haar dan ook invlechten?
Eind september ga ik misschien nog naar keuring in belgie, daar mag je in ieder geval niet vlechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 17:04 



 
Profiel   

Ik heb ze ih verleden ook verwijderd. Vind ze niet mooi. En 100% ingevlochten. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 18:50 



 
Profiel   

Kruipt onder haar steen vandaan en zwaait :wave:

Wij zijn volgende week ook van de partij, rubriek ster merrie's, bestgaand dressuur en de ibop (dressuur en springen). Hier ook een sportcoupe, ingevlochten en ook de sokken eraf 8-)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 21:48 



 
Profiel   

Euhmmm
We hebben een Ier mee jureren ( Joe Burke). En in Ierland is invlechten niet gebruikelijk.
Bij ons mag het wel, maar het is niet volgens Iers gebruik.

Sokken er wel of niet af heb ik nog nooit iemand iets over horen zeggen. Maar ik weet wel dat Martin Coyne ( Moorland Connemara's) een opmerking maakte over het ingevlochten zijn van de pony's toen hij bij ons jureerde :)

Aan de andere kant denk ik dat het voor de plaatsing niet uit gaat maken.... wel of niet ingevlochten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 22:12 



 
Profiel   

Ik "weeg" eigenlijk altijd af hoe de hals "uitkomt",vaak toont de hals als ie gevlochten is wat meer.

Wellicht dat het niet de voorkeur heeft vanuit het Ierse jurylid, maar ik denk dat het uiteindelijk voor de plaatsing niet uit zal maken.

We gaan het zien, we hoeven gelukkig niet zo lang meer te wachten :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 377 van de 382 [ 9529 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380 ... 382  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen