Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

keuzestress eerste paard?

 
Profiel   

hey hey, ik ben iemand die niet zo bekend is met het forum gedoe maar Ik dacht laat ik het eens proberen omdat ik het wel apprecieer om advies of eigen ervaringen eens onder acht te nemen.

Ik ben 18 jaar en binnen een aantal jaar na goed sparen ben ik van plan om een paard aan te schaffen. Ik ben al weg van paarden sinds ik 7 was en rij dus al ongeveer 10 jaar paard (ik heb verzorgpaarden gehad van verschillende leeftijden en ga binnenkort weer opzoek doordat ik dan een rijbewijs heb en mijn horizon kan uitbreiden). Een beginner ben ik dus niet. Ik heb mijn research gedaan over de jaren heen over alles en nog wat over paarden, waar ik nu alleen mee zit is:
keuzestress bij welke ras ik zou kiezen. :?

Nu om jullie een idee te geven van mijn karakter: ik ben een zeer geduldige kalme persoon met een zachte hand, en ben niet zo voor het hard handig behandelen ("straffen") van je paard (of dieren in het algemeen). Dus ja, Natural Horsemanship spreekt me sowieso aan en zou dit willen trainen met mijn toekomstige eigen paard.
Ik heb een voorkeur voor sensibele paarden die niet zo "makkelijk" zijn of nerveuse paarden omdat ik merk en ook te horen krijg dat ze beter bij mijn karakter passen. Mijn voorkeur gaat naar warmbloeden, ik wil zoizo geen koudbloed :j

Ik heb mijn ogen al een tijdje op de AV. Niet verbazend toch, ik bedoel kijk eens naar hun! Ik ben zelf 1m58 dus ze passen wel bij mijn maat. Ik ga zeker lessen hier en daar met mijn eigen paard nemen omdat je nooit uitgeleerd bent. Ik wil recreatief aan de slag gaan, niks competitief. Buitenritten, dressuur, hier en daar een sprongetje en vrijheidsdressuur.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de AV of dat misschien jullie andere ras soorten kunnen aanbevelen aan mij. Doorvragen mag altijd. Advies of eigen ervaringen worden zeker geapprecieerd, hier leer ik alleen maar uit! B-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 12:27 



 
Profiel   

Ik denk dat je je niet moet gaan vastpinnen op een ras, maar moet gaan kijken wat voor paard het beste bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 12:36 



 
Profiel   

Eens met FriesWytske, iedereen heeft altijd een plaatje voor ogen wat voor paard het moet gaan worden. In de praktijk kom je vaak met iets heel anders thuis. Bij mijn eerste paard riep ik: geen groen ding, geen merrie, zou fijn zijn als het paard wat ervaring heeft. Ben thuis gekomen met een paard van 4, zo groen als gras en ervaring ja alleen hele vervelende voor het paard. Uiteindelijk is de merrie 16 jaar mijn maatje geweest. Ik hoor het van iedereen, het wensenlijstje en het uiteindelijke paard komen vaak niet overeen. Belangrijker is dat je een goede klik en goed gevoel hebt bij het paard. Een verzorgpaard of uiteindelijk een eigen paard is wel een wereld van verschil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 12:41 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je niet naar het ras moet kijken, ik wilde geen Fries maar heb er toch 1. Waarom? Ik viel als een blok voor dit mysterieuze paard, ik heb haar alweer 8 jaar en ben nog steeds elke dag mega blij dat ik haar toen toch heb gekocht. <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 12:44 



 
Profiel   

Ik begrijp wel dat je valt voor een bepaald type paard en daar in eerste instantie naar op zoek gaat, maar zoals hierboven al vermeld: karakter en klik zijn zoveel belangrijker dan exterieur!
Heel mooi als je alles in één dier kunt verenigen!

Gewoon eens gaan kijken bij in eerste instantie je droompaard, je verwachtingen bijstellen kan altijd nog ;)

En wie weet staat er bij een AV fokker wel de allerliefste fjord van de wereld in de wei en staat die zo maar ineens in je trailer...alles is mogelijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 12:49 



 
Profiel   

Ik zie dat je nú nog niet op zoek bent naar een paard, maar binnen een aantal jaar.
Keuzestress is echt nog veel te vroeg :)

Staat je niet blind op een ras. Gewoon lekker van je hobby genieten en ga bijvoorbeeld af en toe op buitenrit waar ze met een specifiek ras ritten maken. Dat geeft je alvast een bepaald gevoel en een bepaalde richting.

En op het moment dat je je budget voor elkaar hebt, dan ga je gewoon kijken bij paarden die je aanspreken, samen met een ervaren iemand. Iemand die mee kan kijken met een deskundige blik, zonder roze bril, die ziet of het een passend dier kan zijn voor jou.

Als dat zo is en jij bent zelf ook enthousiast, dan kan je overgaan tot een aankoopskeuring.

Hier staan ook een paar Friezen in de wei, terwijl ik zeker geen Friezenliefhebber was. Dus, het balletje kan alle kanten op rollen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 13:06 



 
Profiel   

Wij hebben twee Arabieren. Ik rijd een Arabier bij. En mijn eerste paard was een AV.
Ik ben dol op het ras. Maar ik heb ook een kwpn en een draver gehad.

Vooral mijn draver was iets bijzonders. Daar kon ik mee lezen en schrijven, ondanls dat ik hem maar heel kort bij me mocht hebben.

Ik denk dat ras niet per se een eis zou moeten zijn (tenzij je wilt fokken met bepaald ras). Er zitten per ras ook zulke verschillen in karakter.
Onze twee AV's verschillen als dag en nacht, zowel qua uiterlijk als qua karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 13:07 



 
Profiel   

Inderdaad, zou ik niet vastpinnen op 1 bepaald een ras. En ook kijken welk paard bij je past, waar je een klik mee voelt en die aan je eisen voldoet.
En het is dan natuurlijk mooi meegenomen als het dan ook nog een ras is wat je leuk vind! *\o/* :)

Veel succes met je zoektocht! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 13:17 



 
Profiel   

Binnen een ras kan je ook inderdaad genoeg verschillen hebben wat karakter en kunnen betreft. Ik ben van de kwpn-ers, mijn laatste kwpn-er was een hele brave, die daarvoor was een enorme hittepetit. Op dit moment nog een oude friese ruin. De fries is niet helemaal mijn type paard maar hij is op en top braaf en nuchter voor de wagen en dat is wat voor mij de doorslag gaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 17:20 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook niet teveel vastpinnen op 1 ras, zeker met je wensenlijstje voor wat je wilt doen. Kijk, als je nou had gezegd, ik heb ambitie om Z te gaan springen, dan zou ik je toch aanraden om niet naar een Ijslander te gaan kijken. Die dingen die jij noemt, kan in principe ieder paard.

Als je kijkt naar een ras, kun je wel een gemiddeld beeld vormen van exterieur, karakter, kwaliteiten en uitdagingen, maar elk individu is toch weer anders. Er zijn bepaalde koudbloeden die heter zijn dan bepaalde volbloeden. Dus zelfs als je zegt dat je zoekt naar een sensibeler paard en daarom een AV wil, wil niet zeggen dat elke AV ook echt sensibel is, of dat geen enkele koudbloed dat is.

Ik zou zeggen, hou een open blik en ga op zoek naar een paard dat bij jou past, en niet een ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-24 17:31 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal voor de rea’s! Een open mind en niet fixeren, noted.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-24 21:27 



 
Profiel   

Ik had heel duidelijk een doel voor ogen: Een (arabo)fries en een ruin. Soms mag je best jezelf focussen op één ras, zolang je maar weet of dat ras globaal echt een goede match is. Ik vind Arabische Volbloeden prachtig, maar ik ben daar zeker geen goede match mee. :))

Succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 15:53 



 
Profiel   

Een AV zou wel bij jou kunnen passen zoals je jezelf beschrijft. Ga je eens orienteren op de shows en wedtrijden van het AVS. Of stel je eens in verbinding met de Kossack Stud. Zij fokken volbloeds die in verschillende takken van sport worden gebruikt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-24 16:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen