Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Karakterverschil fjord en haflinger?

 
Profiel   

In de toekomst (weet nog niet precies wanneer), wil ik graag weer een eigen paardje. In `t verleden heb ik een "rasloze" E-pony en arabier gehad (zie profiel). M`n toekomstige paardje zal waarschijnlijk een fjord of een haflinger worden, dit vind ik beide enorm leuke rassen. Ik vroeg me af of er ervaringsdeskundigen zijn die me wat over de karakterverschillen kunnen vertellen? En verdere info m.b.t. deze rassen is ook welkom ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 12:02 



 
Profiel   

Elk paard is een individu, dus ga voor de klik.
Op onze oude stal hadden we 4 Haflingers, allemaal compleet verschillend in bouw en karakter. Op de nieuwe stal weer twee andere Haflingers, weer een wereld van verschil.

Over het algemeen zijn fjorden en Haflingers wat 'koeler in de kop' dan warm- of volbloeden. Maar ook daar zit gewoon verschil in.
Ik ken Fjorden die echt poepie braaf waren, maar ook Fjorden die best pittig waren. En dan zijn Fjorden en Haflingers beide paarden die niet vies zijn van de schouders gebruiken (toch gefokt voor in het tuig lopen).

Maar ik zou bij beide rassen gaan kijken als je twijfelt. Ik heb zelf meer met de Haflinger, maar vast omdat ik er zelf eentje heb staan ;) . Vind over het algemeen het frame van de Haflinger mooier dan van de Fjord.


Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 20-07-16 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 12:05 



 
Profiel   

Onder beide rassen heb je schatten en draken, simpeler kan je het niet maken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 12:07 



 
Profiel   

Haflingers heb ik niet, had er wel eentje als vriendje in het weiland bij mijn paarden.
Heb zelf 2 fjorden en die verschillen al enorm in karakter.

Kortom, karakter is afhankelijk van het individu en niet meteen ras gebonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 12:13 



 
Profiel   

Thanks voor jullie reacties!!
Ik ken ook een paar haflingers en inderdaad best verschillend qua karakter.
M`n toekomstige paardje zal `n familiepaardje worden, waar ik voornamelijk zelf recreatief op ga rijden. M`n man zal zo nu en dan een buitenrit gaan maken en in de toekomst zal m`n dochtertje er waarschijnlijk ook op gaan rijden. Dus dat wordt sowieso zoeken naar een braaf exemplaar :) . Op de manege waar ik rijd staat een haflinger die geschikt zou zijn, maarja, nu ben ik nog niet serieus op zoek..
Welk ras zou er geschikter zijn als familiepaardje? Of zijn ze daar gelijkwaardig in en is het puur zoeken naar een braverik? En is er nog een verschil qua gangen, zit de een "lekkerder" dan de ander? Of is dit ook puur per individueel paard verschillend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 12:21 



 
Profiel   

Oh, daar zijn veer rassen voor geschikt als je het juiste paard te pakken hebt.

Ik roep altijd alles waar ik mee thuis kom is een alles paard, tot nu toe gelukt.
(ben allen buiten het recreatieve deel ook nog wel dressuur ruiter en menner etc.)
Belangrijkste voor jou lijkt me inderdaad dan braaf, als je dochter er in de toekomst ook op moet.

Zou voor zoiets niet echt een ras zoeken, maar echt een individu. (ook al heb ik toevallig 2 fjorden en dat is echt toevallig (nou ja 2e is gefokt uit de 1e))
Zelf wil ik altijd brave veelzijdige paarden en die zijn er in elk ras wel te vinden ik heb dus fjorden en een knabstrupper, maar moet zeggen in andere rassen zou ik ook prima een paard kunnen vinden wat me aanspreekt. Echter ik vind Fjorden er wel heel leuk uitzien en knabstruppers fantastisch om hun stippen (ik heb overigens een effen), waar bij hun karakters gemiddeld genomen natuurlijk wel anders zijn dan die van de gemiddelde KWPNer of AV, maar ook in die rassen zou ik wel iets passends kunnen vinden.

Schrijf anders eens voor jezelf een eisen lijstje waar een paard echt voor jullie aan moet voldoen en een wensen lijstje met trivialere zaken, zoals je houdt van de kleur van de haflinger, of de manen van een fjord, of het behang van een Fries.
Waarbij aantal eisen hard moet zijn, braaf, gezond, geen stalondeugeden (noem er maar een paar) en andere kan je afh. van paard wat je tegenkomt water bij de wijn doen of over boord gooien.

(voor je idee, ik wou een groot paard, liefst springpaard, donker van kleur en geen merrie... het werd een fjordenmerrie. Toen wou ik een sportpaard, groot, geen merrie, dat werd bijgesteld naar een knabstrupper na wat avonturen en vervolgens kom ik thuis met een effen en geen gestippelde die ook nog eens te klein is voor me en blij dat ik met ze ben!!!)
Oh, Toobs is uitgezocht op het feit dat hij ook lekker zit, maar dat is ook iets dat je moet uit proberen, met jullie lijstje zullen jullie wel in de catagorie iets oudere paarden komen (als in geen 3 tot 5 jarige) dus die kan je rijdend uitproberen en ondervinden of je het qua gangen voor je zit wat vind of niet.
Bij mij zijn de 2 oudste paarden geschikt voor kinderen en iedereen, de jongste NOG niet, maar dat is meer vanwege haar leeftijd, denk dat die ook heel braaf gaat worden en geschikt voor iedereen.

Dus als je een paard ziet wat qua karakter en gezondheid top is en voor jullie lekker te rijden, zou ik het ras gedeelte niet te zwaar laten wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 12:55 



 
Profiel   

Sjolvir schreef
Oh, daar zijn veer rassen voor geschikt als je het juiste paard te pakken hebt.

Ik roep altijd alles waar ik mee thuis kom is een alles paard, tot nu toe gelukt.
(ben allen buiten het recreatieve deel ook nog wel dressuur ruiter en menner etc.)
Belangrijkste voor jou lijkt me inderdaad dan braaf, als je dochter er in de toekomst ook op moet.

Zou voor zoiets niet echt een ras zoeken, maar echt een individu. (ook al heb ik toevallig 2 fjorden en dat is echt toevallig (nou ja 2e is gefokt uit de 1e))
Zelf wil ik altijd brave veelzijdige paarden en die zijn er in elk ras wel te vinden ik heb dus fjorden en een knabstrupper, maar moet zeggen in andere rassen zou ik ook prima een paard kunnen vinden wat me aanspreekt. Echter ik vind Fjorden er wel heel leuk uitzien en knabstruppers fantastisch om hun stippen (ik heb overigens een effen), waar bij hun karakters gemiddeld genomen natuurlijk wel anders zijn dan die van de gemiddelde KWPNer of AV, maar ook in die rassen zou ik wel iets passends kunnen vinden.

Schrijf anders eens voor jezelf een eisen lijstje waar een paard echt voor jullie aan moet voldoen en een wensen lijstje met trivialere zaken, zoals je houdt van de kleur van de haflinger, of de manen van een fjord, of het behang van een Fries.
Waarbij aantal eisen hard moet zijn, braaf, gezond, geen stalondeugeden (noem er maar een paar) en andere kan je afh. van paard wat je tegenkomt water bij de wijn doen of over boord gooien.

(voor je idee, ik wou een groot paard, liefst springpaard, donker van kleur en geen merrie... het werd een fjordenmerrie. Toen wou ik een sportpaard, groot, geen merrie, dat werd bijgesteld naar een knabstrupper na wat avonturen en vervolgens kom ik thuis met een effen en geen gestippelde die ook nog eens te klein is voor me en blij dat ik met ze ben!!!)
Oh, Toobs is uitgezocht op het feit dat hij ook lekker zit, maar dat is ook iets dat je moet uit proberen, met jullie lijstje zullen jullie wel in de catagorie iets oudere paarden komen (als in geen 3 tot 5 jarige) dus die kan je rijdend uitproberen en ondervinden of je het qua gangen voor je zit wat vind of niet.
Bij mij zijn de 2 oudste paarden geschikt voor kinderen en iedereen, de jongste NOG niet, maar dat is meer vanwege haar leeftijd, denk dat die ook heel braaf gaat worden en geschikt voor iedereen.

Dus als je een paard ziet wat qua karakter en gezondheid top is en voor jullie lekker te rijden, zou ik het ras gedeelte niet te zwaar laten wegen.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) !
Ik ben ook benieuwd waar we tegen die tijd mee thuis komen. Dit topic is alvast een stukje voor-pret ;) . We pinnen ons niet vast op een ras, maar deze 2 rassen spreken ons gewoon erg aan. Voor hetzelfde geld wordt het een papierloze pony.. Qua leeftijd denken we aan 8 tot 18 jaar, dus ook heel breed. Ben benieuwd wanneer we serieus op zoektocht gaan, waarschijnlijk over `n jaar of 2 als onze kinderen allebei naar de basisschool gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 17:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen