Welk ras kiezen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:30

Ik hoop dat het hier goed staat anders mag het verplaats worden naar het juiste forum.

Nu ik alles een beetje op een rijtje heb wil ik vast naar de toekomst kijken en ben ik pas begonnen met sparen voor een (echte) eigenpaard. Op dit moment heb ik een super leuke lieve tinker die ik verzorg maar ook als eigen mag beschouwen. Ze is van mijn tante en nichtje waar ik ook een hele goede band mee heb. Ook betaal ik nu al een beetje mee aan de onderhouds kosten. Zo regel ik altijd de hoefsmid en betaal deze. en aan het voer betaal ik regelmatig ook aan mee. Maar toch zal ik over een jaar of 2 wel echt mijn eigen paard willen hebben.
Waarom pas over 2 jaar? Ik heb dan aardig wat tijd om te gaan sparen voor de aanschaf van het paard en harnachement etc. Ook wil ik dit jaar eerst nog mijn rijbewijs halen en hoop dat ik binnen 2 jaar een vast contract krijg. Maar goed het kan ook maar zo zijn dat het eerder mogelijk zal zijn om een paard aan te schaffen.
Maar het leek mij wel leuk om me nu alvast een beetje in de rassen die me aanspreken te gaan verdiepen.

Nu weet ik al precies wat voor paard ik wil.
Hij moet:
- Hij moet een stokmaat van minimaal 1.50 hebben.
- Tussen de 4 en 10 jaar oud zijn.
- Hij moet verkeerssmak zijn.
- Het liefst wil ik een koudbloed

Verder wil ik een ras waar ik niet verplicht ben om hem elke dag te rijden of te longeren. Ik wil een paard die ik eventueel rustig 3 dagen op wei kan laten lopen om vervolgens op te stappen en rustig weg te rijden. Ik heb ook zeker geen sport ambitie. Mijn doel: lekker veel buitenritten maken en lekker ons rondje in de bak kunnen rijden met zo nu en dan een klein sprongetje kunnen maken. Ik ben niet zo'n spring held dus hoger dan 80 cm zal ik niet springen. Ik rij nu ook regelmatig met barebackpad. dat wil ik ook zeker bij het ras kunnen doen.
Ook vind ik het niet erg als het ras zomer eczeem gevoelig is. De tinker die ik nu verzorg heeft ook zomer eczeem en dit hebben we goed onder controle. Dus ik weet waar ik dan aan begin.

Zelf heb ik al een aantal rassen die me heel erg aanspreken. Dat zijn:
- Clydesdale
- Shire
- Tinker (Alweer :D )
- Trekpaard
- Fries

Verder heb ik ook zitten denken aan:
- Een tuiger (gelderse of groninger)
- Andalusier
- Fjord
- Schwarzwalder fuchs

Deze 3 laatsten zijn zeker niet mijn eerste keus maar wil ze toch meenemen om te overwegen.
En ben vooral benieuwd naar wat jullie keus zal zijn gezien mijn doel einde. of dat jullie eventueel nog andere leuke rassen kennen die eventueel geschikt zouden kunnen zijn.
Ook ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze rassen, en waarom jullie hem wel of niet aan zullen raden.
Ik ben benieuwd :)

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:59

Ijslander?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:01

GarBel schreef:
Ijslander?


Knap als je die boven de 1.50 gaat vinden.

Wat is je budget? Dat lijkt me in dit geval wel een belangrijk filter.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 15-08-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:02

_Denise_ schreef:
GarBel schreef:
Ijslander?


Knap als je die boven de 1.50 gaat vinden.

Oja. Oeps

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:07

Percheron?
Dan kom je qua maat in ieder geval goed uit :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:10

Waarom een ras kiezen en niet gewoon een paard kiezen?

Gezien je >1.50m eis zou ik een fjord laten staan. Ze zijn er wel in die maat hoor, maar ik vind ze in verhouding veel te duur en ik wil ook nog wel zien hoe die blijven als ze oud worden. Waarom heb je eigenlijk geen haflinger in je rijtje staan? Puur interesse.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:11

connemara ? Die voldoet prima aan jou eisen. Is ook nog eens mooi , sterk en vind je gemakkelijk zonder exceem.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:14

_Denise_ schreef:
GarBel schreef:
Ijslander?


Knap als je die boven de 1.50 gaat vinden.

Wat is je budget? Dat lijkt me in dit geval wel een belangrijk filter.


De ijslander heb ik ook wel aan zitten denken, maar ik ben bang dat ik daar te lang voor ben. Daarom dat ik ook een minimum van 1.50 heb gekozen. De tinker die ik nu verzorg is 1.48 en daar pas ik prima op kwa lengte. Vandaar die 1.50

Een budget heb ik nu niet. Maar ik ga er wel fijn uit dat bijv. de shire en clydesdale een best prijskaartje aan hangt, daar hou ik dan ook wel rekening mee.
Desnoods moet ik een jaar langer sparen :+

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:16

Nies_ schreef:
Waarom een ras kiezen en niet gewoon een paard kiezen?

Gezien je >1.50m eis zou ik een fjord laten staan. Ze zijn er wel in die maat hoor, maar ik vind ze in verhouding veel te duur en ik wil ook nog wel zien hoe die blijven als ze oud worden. Waarom heb je eigenlijk geen haflinger in je rijtje staan? Puur interesse.


Daar heb je wel een punt qua fjord. Maar ze zijn daar in tegen wel weer stevig en qua mijn lichaams gewicht zou het wel kunnen.
Ik vind haflingers ook heel leuk hoor, maar ik ben niet zo'n fan van de moderne haflinger. Als er een haflinger komt dan wil ik een ouderwetse type.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:31

Misschien een kruising tussen een groot paard en een wat breder paard?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:39

Mijn keuze zou tinker zijn, vooral omdat ik er een heb. Super voor buitenritjes en de meeste zijn rustig. Zoals je al beschreef wil je rond de 1.50, een tinker met die maat vind je echt wel.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:50

Ik zou dus vooral niet op een specifiek ras zoeken, gewoon kijken wat je tegen komt en wat je leuk vindt.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:53

Uit jou voorkeuren springen er maar 2 uit de clydesdale en een fries.
Je zegt geen sport ambitie's te hebben maar hoe sta je tegenover endurance of trec?
Dat is misschien ook wel iets om rekening mee te houden

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:07

Ik zou voor een fries of Gelders gaan. Twee heel verschillende rassen, maar na met beide gewerkt te hebben ben ik zeker van beide fan. Ook kun je beide rassen in alle prijsklasses vinden.

Op dit moment heb ik een Friese merrie, ideaal voor het plaatje dat je beschrijft. Of je nu zeven dagen in de week rijdt of een keer in de week, ze reageert niet anders. Op dit moment heb ik al sinds oktober niet meer gereden vanwege haar veulen, maar ik weet nu al dat het straks gewoon weer opstappen en wegrijden is.

Mijn vorig paard was een Gelderse ruin, wat een geweldig dier. Gelderse zijn wat dat betreft wel weer veelzijdiger dan Friezen. Met een fries een sprongetje maken gaat wel, maar een Gelderse zal het zeker makkelijker doen. Ook qua uithoudingsvermogen hebben Gelderse een streepje voor op Friezen.

Ik zou vooral veel verschillende paarden gaan bekijken, op die manier ontdek je het beste wat bij je past. En hou vooral in je achterhoofd dat er ook binnen rassen veel verschillen per paard zijn. De ene fries is bomproof, de andere schrikt van elk blaadje.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:21

Ik zou voor een fries, gelderse of groninger gaan, een fries is trouwens geen koudbloed maar een warmbloed. Met de andere rassen heb ik niet zo veel omdat ik van wat pittigere karakter paardjes hou, ik heb zelf een volbloed.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:25

Een tuiger zou ik niet nemen hoor, die zijn best apart en zeker in hun gangen en bouw als je ze goed rijdt. Daar rijd je niet zomaar op weg. Ik zou eerder naar de tinker of fries gaan. Zijn koele paarden meestal, wij hebben nu ook een tinker staan en die is ontzettend braaf en mak. Qua grootte neig je dan het meeste naar de fries, maar kijk daar uit dat je niet zo'n doorgefokt arabo exemplaar koopt want dan blijft er van het koudbloedige niet zo heel veel over.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 14:03

Gillbo schreef:
Uit jou voorkeuren springen er maar 2 uit de clydesdale en een fries.
Je zegt geen sport ambitie's te hebben maar hoe sta je tegenover endurance of trec?
Dat is misschien ook wel iets om rekening mee te houden


Ik heb me nog nooit zo in de trec of endurance westrijden verdiept. Maar ik weet ook zeker dat ik daar in geen wedstrijden zal gaan rijden. Misschien een keer een trec clinic lijkt me wel leuk. maar ik ben echt een hobby ruiter. Ik wil niet alleen een paard om mee te rijden maar ook om heerlijk mee te tutten of aan de hand te wandelen.
Zeker weten geen wedstrijd ambitie.


Citaat:
Ik zou vooral veel verschillende paarden gaan bekijken, op die manier ontdek je het beste wat bij je past. En hou vooral in je achterhoofd dat er ook binnen rassen veel verschillen per paard zijn. De ene fries is bomproof, de andere schrikt van elk blaadje.


Ik sta ook open voor andere rassen of zelfs mengelmoesjes, maar deze rassen spraken mij ook het meest aan vandaar dat ik graag ervaringen van bokkers zou willen horen.
Tuurlijk is geen 1 paard het zelfde, zal saai zijn als dat wel zo was :Y) De tinker die ik nu rijd kan ook van elk blaadje schrikken, liefst zou ik er 1 willen die dat niet doet, maar goed dat hoort gewoon bij haar :D maakt haar er niet minder leuk om

Citaat:
Qua grootte neig je dan het meeste naar de fries, maar kijk daar uit dat je niet zo'n doorgefokt arabo exemplaar koopt want dan blijft er van het koudbloedige niet zo heel veel over.


Friezen zijn geen koudbloeden, ondanks hun bouw. Maar een arabo-fries word het zeker niet. Gewoon een normale fries

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:00

Ja dat is ook wat ik zei natuurlijk, dat je niet veel koudbloed-gevoel hebt als voor een arabo gaat. Bij een gewone fries heb je toch dat koele in de kop dat je bij koudbloeden ook hebt.

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:14

Heleennn schreef:
Ja dat is ook wat ik zei natuurlijk, dat je niet veel koudbloed-gevoel hebt als voor een arabo gaat. Bij een gewone fries heb je toch dat koele in de kop dat je bij koudbloeden ook hebt.


De opzet van een arabo is het bekomen van een koel paard met net wat meer uithoudingsvermogen en vlakkere gangen dan de traditionele fries. Ik ken best wat arabo's en die zijn alle erg koel in de kop.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:36

Als je een koudbloed wil, moet je geen fries nemen, dat zijn namelijk warmbloeden.. :+

By the way; je geeft in je topic aan, een paard met zomerexceem is niet erg. Mag ik je een ding adviseren, ondanks je ervaring hebt met een paard die dat heeft. Koop aub een GEZOND paard. nu ben je nog niet verliefd op een dier, en als de een zomerexceem wilt wilt niet zeggen dat de andere en het even erg heeft. Wellicht heeft "jouw" tinker er wel veel last van. Misschien jouw nieuwe paard anders reageert op zo'n deken.. alles kapot schuurt en je elke weer een deken kan kopen. (kosten die niet had gehoeven). Nu zullen er vast mensen zijn, die niet goed begrijpen wat ik bedoel. Het zou ook vast 100x goed gegaan zijn. Jij vraagt advies, wellis meer over het ras. Maar haak toch ff in op de rest van jouw informatie.

Ik heb alleen echt ervaring met een fries, we hebben er twee, twee totaal verschillende karakters. Mijn "'tweede" fries, kan ik niet bepaald "koudbloed" noemen.. :P Echt een hete donder is het. Mijn andere daar in tegen wel... Vind alles goed en is liever lui dan moe. Qua bloedlijnen zijn het ook nog families van elkaar, dus ook dat zegt niks. :')

Welk ras, is in mijn ogen niet specifiek te zeggen. Je weet een beetje wat je zoekt. Ik zou tzt gewoon advertenties gaan kijken, en kijken welke je het meeste aanspreekt. Dan meerdere keren proef rijden etc... om te kijken of het echt klikt!

Succes met je zoektocht, en geniet van alle voorbereidingen. :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:24

Lukasje schreef:
Heleennn schreef:
Ja dat is ook wat ik zei natuurlijk, dat je niet veel koudbloed-gevoel hebt als voor een arabo gaat. Bij een gewone fries heb je toch dat koele in de kop dat je bij koudbloeden ook hebt.


De opzet van een arabo is het bekomen van een koel paard met net wat meer uithoudingsvermogen en vlakkere gangen dan de traditionele fries. Ik ken best wat arabo's en die zijn alle erg koel in de kop.

Degene die ik ken zijn dat niet echt :+ Vandaar mijn opmerking.

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:14

@ Heleennn: tegenwoordig heb je best wat friezen die helemaal niet meer zo koel zijn, toch niet zoals hun reputatie betaamt. Heb je zo'n merrie en voeg je daar nog een scheutje arabisch bloed bij, kan ik me voorstellen dat het 'resultaat' inderdaad geen koele kikker is ...
Ik moet toegeven dat de arabo's die ik ken, doordacht gefokt zijn, uit geselecteerde merrielijnen (koel en werklustig) in combinatie met de juiste arabohengst. Die paarden zijn wel erg fijn om mee te werken, zowel onder zadel als aangespannen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:16

Ja dat is precies wat ik bedoel :)

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:24

Er zijn zeker wel ijslanders met een stokmaat van minstens 150 cm. Ik ken een hele leuke die op dit moment te koop staat! Ik zou gewoon goed rond kijken en als je een leuk paard tegenkomt waarmee je een klik hebt, maakt het ras naar mijn idee niet uit. Er zijn ook warmbloeden die zich meer gedragen als een koudbloed, dus ik zou niet specifiek op een ras zoeken. (tenzij je de extra gangen van een ijslander wil ;) )

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Welk ras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:28

Tsjah, ik zou zeggen ga gewoon bij alle paarden kijken die je aanspreken? Je zult nog verrast zijn over wat je tegenkomt. Ik wilde zelf noooooit een Tinker. Ik heb er nu toch wel een hele hoop :+