Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het Criollo Topic

 
Profiel   

geen idee of hier al een topic van is, maargoed.

hey hey,
zijn jullie ook fan van de Criollo? willen jullie meer weten over de Criollo?
dan is dit het topic voor jou!

klein stukje info over dit prachtige ras:

De criollo is een oersterk en wendbaar paard dat van oorsprong in wilde kuddes in Argentinië leefde. Hier worden ze nog steeds dagelijks gebruikt door de Gaucho's voor het veedrijven, vorm van transport en andere werkzaamheden op en rond de boerderij. Ook worden ze tegenwoordig gebruikt voor diverse sporten zoals polo, horseball en endurance. Omdat ze zo dicht staan bij de natuur hebben ze een apart karakter. In het begin wat terughoudend naar vreemden, maar als ze eenmaal vertrouwen in hun eigenaar hebben gevonden gaan ze voor je door het vuur! Ze hebben een fantastisch uithoudingsvermogen en een kalm temperament en zijn enorm hard.

Criollo betekend Mix in het spaans en dat hebben ze aan hun oorspronkelijke (groot)ouders te danken, dit zijn o.a.: PRE, lusitano, mustang, etc. etc.
ondanks hun afkomst zijn ze zeer kalm in hun hoofd en doen ze precies wat je op dat moment denkt.

plaats zeker je ervaringen, je eigen paard of misschien wel iets anders hieronder in de reactie's!

geïnteresseerd in een pure criollo? ik raad je zeker mijn vaste adres aan: http://www.trojano.nl/Home/
(PS: deze criollo's komen ook echt uit Argentinië, in Duitsland komen de meeste niet meer uit Argentinië.)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 16:41 



 
Profiel   

[ img ]
dit is Torro mijn allerbeste vriend :) hij komt uit Argentinië en is toen verhuisd naar Trojano, waar ik nu inmiddels al zeker een half jaar help, Torro was zeer angstig voor dominante mensen en laat ik dan toch maar eens wat klein en niet dominant zijn :) dus ik heb hem ook gereden op verschillende buitenritten.
helaas is hij 2 maanden geleden verkocht naar Duitsland, hij heeft het daar wel super goed! hij maakt wekelijks grote en lange ritten.

Trojano is dus waar ik wekelijks help met het verzorgen van de paarden. we rijden hier helemaal niet in een bak, want daar doe je de paarden absoluut geen lol mee. Dus rijden we de paarden in western style op buitenritten. voor meer info kijk op hun site!http://www.trojano.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 16:50 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik ben gek op criollo's. Heb in Argentinië gewoond en daar heb ik er heel veel gereden. Het zijn geweldige paarden, kunnen super veel hebben en ze zijn heel goed in endurance en ze hebben cow sense, dus voor koeienonderdelen in de westernsport zijn ze zeer geschikt. Ze zijn ook heel hard en worden zelden ziek. Ook zijn ze heel erg eenkennig, het zijn echte eenmanspaarden.

Ik vind het jammer dat er in Nederland zo weinig criollo's zijn... Zou er zelf ooit wel graag eentje willen hebben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 17:13 



 
Profiel   

Emita schreef
Wat leuk! Ik ben gek op criollo's. Heb in Argentinië gewoond en daar heb ik er heel veel gereden. Het zijn geweldige paarden, kunnen super veel hebben en ze zijn heel goed in endurance en ze hebben cow sense, dus voor koeienonderdelen in de westernsport zijn ze zeer geschikt. Ze zijn ook heel hard en worden zelden ziek. Ook zijn ze heel erg eenkennig, het zijn echte eenmanspaarden.

Ik vind het jammer dat er in Nederland zo weinig criollo's zijn... Zou er zelf ooit wel graag eentje willen hebben :D


wat enorm gaaf zeg! :D
Het is inderdaad enorm jammer dat pure Criollo's in Nederland echt enorme uitzondering zijn. :(
morgen ga ik weer naar de Criollo's toe (welgeteld 54) en dan maak ik nog wel wat foto's :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 17:17 



 
Profiel   

Zal zo even kijken waar die stal zit, maar lijkt me leuk om ook eens een kijkje te nemen!

Ik heb nog wel wat foto's van toentertijd... Zal er een aantal posten.

Dit was in 2010 (geen hele duidelijke foto)
[ img ]

In 2011:
[ img ]

2014:
[ img ]

Close up van het hoofd, deze type criollo's vind ik het mooist:
[ img ]

Die kaaklijn is zo prachtig... Helaas zitten er ook veel criollo's met ramsneuzen tussen, die vind ik wat minder mooi := maar zelfs met ramsneus zijn het geweldige paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 17:23 



 
Profiel   

Paardje van foto 3 is echt prach-tig! :D
hier in Ottoland staat er van alles en nog wat. vanuit Argentinië en Uruguay.

zelf vind ik het karakter van de Uruguayse heel erg leuk!

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=594BACFA

Bomby, de grote man van stal, dit is van 2 weken geleden.

edit: foto deed het niet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 17:32 



 
Profiel   

Ik heb een criollo uit Uruguay gehad,die is helaas vorig jaar overleden.

[ img ]

Fantastische paarden. Hard, slim, misschien wel wat eenkennig.

Ik heb nu een kruising criollo gekocht, moeder criollo uit Uruguay, vader een Quarter.

Hier is ie ruim een jaar.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 17:53 



 
Profiel   

gaucho schreef
Ik heb een criollo uit Uruguay gehad,die is helaas vorig jaar overleden.

[ [url=m/H01O46.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fantastische paarden. Hard, slim, misschien wel wat eenkennig.

Ik heb nu een kruising criollo gekocht, moeder criollo uit Uruguay, vader een Quarter.

Hier is ie ruim een jaar.
[ [url=m/ZWteTF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een pracht paardjes zeg! Zeker die eerste is echt om op verliefd te worden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-17 22:37 



 
Profiel   

Wat leuk, een criollotopic! Mijn paard is de halfzus van Gaucho's jaarling, ze hebben dezelfde moeder. De vader van mijn paard is een Welsh Cob. [ img ]

Edit: ik ga even uitzoeken hoe ik een foto moet plaatsen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 17:41 



 
Profiel   

Die van jou is ook wel echt heel leuk gelukt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 18:34 



 
Profiel   

Thanx Gaucho, ben ook erg blij met dr. En ik zie ook echt wel dat broer en zus op elkaar lijken! Ben benieuwd hoe hij het gaat doen over een paar jaartjes! Als Ace een beetje op zn zus lijkt ga je een hoop plezier van m hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 18:45 



 
Profiel   

Dat denk ik wel :D Voorlopig geniet ik er al enorm van om m op te zien groeien met zijn vriendjes :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 19:03 



 
Profiel   

hier ook criollo liefhebber.

Mijn vorige criollo heb ik 9 jaar gehad, een hele echte pure die zelfs de lange afstandrace had gelopen in Urugay.
Helaas verleden jaar op ongeveer 21 jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Nu een 14 jarige criollo uit Argentinië
En een 2.5 jarige criollo, pappa en mamma echte criollos maar wel hier in Europa geboren.

De criolllos uit bv argentinie ga je niet meer vinden omdat ze met het vliegtuig ingevlogen moeten worden en dus nagenoeg onbetaalbaar zijn geworden.
Voorheen zijn ze jaren met de boot gekomen en dus toen nog wel te betalen.

Nu kan je vele criollos met goede papieren kopen in met name duitsland, het echte criollo is er in die zin vanaf dat ze dus Europees zijn opgevoed, dat moet je dan wel op de koop toe nemen.

De echte uit Argentinië zijn echt heel anders dan de Europese.

De Duitsers zijn nogal bezig met stamboekpapieren etc terwijl de Nederlanders hier niet veel hebben met papieren maar liever een goed gereden criollo.

op Facebook is overigens een aktieve groep met criollos en 1x per jaar hebben we een criollo-weekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 19:11 



 
Profiel   

Leuk, een topic over Criollo's.

Ik vind het fantastische paarden, alleen het komt te vaak voor dat ze zeer angstig zijn en of zomaar ineens ervandoor gaan.........tenminste als ze uit Argentinië komen. Dat had ik vernomen, niet uit eigen ervaring. Ze waren met de boten naar Europa binnengekomen, waarom gebeurt dat nu niet meer? dat las ik hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 19:24 



 
Profiel   

Ik heb een kruising Criollo x Paint
Ik rij er endurance mee
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 19:31 



 
Profiel   

wat ontzettend gaaf zeg om al die gave en mooie criollo(kruisingen) te zien! :D


connie64 schreef
De criolllos uit bv argentinie ga je niet meer vinden omdat ze met het vliegtuig ingevlogen moeten worden en dus nagenoeg onbetaalbaar zijn geworden.
Voorheen zijn ze jaren met de boot gekomen en dus toen nog wel te betalen.

Nu kan je vele criollos met goede papieren kopen in met name duitsland, het echte criollo is er in die zin vanaf dat ze dus Europees zijn opgevoed, dat moet je dan wel op de koop toe nemen.

De echte uit Argentinië zijn echt heel anders dan de Europese.

De Duitsers zijn nogal bezig met stamboekpapieren etc terwijl de Nederlanders hier niet veel hebben met papieren maar liever een goed gereden criollo.

op Facebook is overigens een aktieve groep met criollos en 1x per jaar hebben we een criollo-weekend.


in Nederland heb je nu sinds kort Trojano zitten waar ik nu help. De criollo's komen uit Uruguay of Argentinië.
wordt alleen op puur Criollo gefokt, niet uit de hand maar gewoon zonder toezicht in de kudde in het land. Ik vind de jonge paarden echt een super karakter hebben en ben nu ook echt fan van die pracht paarden! de traditie's van de Gaucho's worden hier btw ook nogsteeds gebruikt :)]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 19:51 



 
Profiel   

Mijn 2 criollo-mestizo mannen, allebei uit Argentinie. De voorste, Peron, is al sinds 2008 bij mij, de achterste, Cujo, is er in 2012 bij gekomen. Ik rij vooral lekker in het bos, maar ook wel koeiendrijven en heel soms in de bak.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 19:59 



 
Profiel   

Trojano?? \vertel eens wat of wie is dat precies?

ragdollcat de paarden komen niet meer per boot omdat er aktiegroepen waren die dit dieronvriendelijk vonden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 20:10 



 
Profiel   

aha even gegoogeld, trojano in ottoland....

hmmm heb daar inderdaad al het nodige over gehoord.....

bij deze verlaat ik het topic, ik wens iedereen nog veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 20:12 



 
Profiel   

Ik heb zelf geen Criollo maar rij er regelmatig één voor het showteam waar ik bij rij, Langenort.

Fantastische paarden en heel geschikt voor stuntwerk. Zag hier eerder een opmerking langskomen dat Criollos schichtig zouden zijn en er vandoor gaan...wij gebruiken ze juist omdat ze zo dapper en braaf zijn! Vooral de paarden die uit Argentinie komen! Vuur, kanonnen, pistolen afschieten vanaf de rug...het maakt ze allemaal niet uit! :)


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 20:14 



 

connie64 schreef
aha even gegoogeld, trojano in ottoland....

hmmm heb daar inderdaad al het nodige over gehoord.....


Ik ben daar wel benieuwd naar (mag ook per pb). Dat de TS zo enorm enthousiast is over deze stal betekent niet meteen dat er in dit topic geen plek is voor andere/tegengeluiden, als je het mij vraagt. :)

Ik vind Criollo's fascinerende paarden, maar lastig te vinden als je er eentje zoekt. 8-) Ook in Duitsland staan er vaak maar een stuk of 10 te koop, en over het algemeen zijn dat of jonkies of 15+ paarden. Ik snap ook wel dat ze in Duitsland meer bezig zijn met het ontwikkelen van een rasstandaard, want Criollo's lopen op dit moment (nog) enorm uiteen qua bouw. Vooral in de ruglengte en vorm van de achterhand zit erg veel variatie. Zelf vind ik de kortere, rondere Criollo's erg mooi, maar je ziet ook erg veel Criollo's met een lange rug en dan het SI-gewricht nogal omhoog stekend en daarachter weer een afhangende kont. Dat lijkt me lastig te gymnastiseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 20:21 



 
Profiel   

toch nog even een vraagje jantine, toen je dus 12 was ging je al mee als helper op buitenritten>??

vind ik nogal wat, heb je al zolang criollo ervaring? het rijden van een criollo rijden is namelijk iets anders dan het western rijden op een quarter.

Ik zie in je profiel dat je 13 bent, je naam is jantine 14 en toen je 12 was dus al helper op buitenritten.....

klopt de info allemaal wel of ben je misschien gewoon de eigenaar van de stal en wil je paarden verkopen op deze manier?

zomaar een paar vraagjes hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 20:59 



 
Profiel   

connie64 schreef
toch nog even een vraagje jantine, toen je dus 12 was ging je al mee als helper op buitenritten>??

vind ik nogal wat, heb je al zolang criollo ervaring? het rijden van een criollo rijden is namelijk iets anders dan het western rijden op een quarter.

Ik zie in je profiel dat je 13 bent, je naam is jantine 14 en toen je 12 was dus al helper op buitenritten.....

klopt de info allemaal wel of ben je misschien gewoon de eigenaar van de stal en wil je paarden verkopen op deze manier?

zomaar een paar vraagjes hoor...


ik help zelf niet met de buitenritten, dat doet eigenaresse zelf. ik ben niet op mn 12e gaan helpen, wie zegt dat? ik ben vrijdag 14 dus ben op 13 half gaan helpen met stallen strooien, water geven en hooi geven. ik rij zo nu en dan op de criollo's. (zeker niet de moeilijkste) ik weet zelf ook wel wat ik doe :) verder heb ik hiervoor 2 jaar op een shetlander fokkerij geholpen. (daar liepen ook spring new foresten bij die ik wel eens heb gereden)

ik heb trouwens nog nooit op een quarter gereden, dus dit is mijn western ervaring en ik neem aan als de eigenaresse hiervoor in de rensport heeft gewerkt en daarna 20 jaar met de criollo's dan weet ze je wel aan te sturen. :)

waarom zo vaag..? waar in Nederland zit anders een criollo fokkerij? en de criollo's probeer ik niet eens te verkopen? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-17 08:05 



 
Profiel   

Dus rijden we de paarden in western style op buitenritten....

je rijdt niet buiten? toch zeg je....

je bent nu 13 en rijdt al een half jaar daar...dan was je toch 12 toen je ermee begon?is verder geen rare vraag van mijn kant maar een rekensommetje.

verder heb je iets van 10 postst geplaatst, bent nieuw hier en verwijst sowieso al in je eerste 2 postst naar een website......

vandaar mijn vraagjes omdat ik ook vind dat je voor een 13 jarige erg wijs schrijft, geen taalfouten, verwijzingen naar website...niks vaags hoor van mijn kant.

Heb zo mn bedenkingen vandaar dat ik wat vragen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-17 08:22 



 
Profiel   

Is Trojano de enige stal die in Nederland Criollo's heeft?
Waar moet ik speciaal op letten als ik een Criollo zou willen kopen?
Als ik er al een kan vinden :)
Hoe heet de FB pagina?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-17 12:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen