Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:55

Heerlijk zo lekker samen spelen!

Al die regen is om hopeloos van te worden inderdaad... gelukkig trekt Sil zich weinig aan van een natte bak maar handig is anders.

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:51

Leuk is dat zeg, dat ook meerdere van jullie contact hebben met fokkers. Wij hebben ook sinds kort contact met de Fokker en de eigenaresse en rijders uit wicklow.
Bij ons is de bak ook zo nat, land ook. Helaas heeft onze ier niet echt de meest sterke stralen

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:49

Bottles schreef:
Wij zijn geslaagd in onze zoektocht naar een tweede Ier! *\o/* helaas is het geen Irish Draught, maar een Irish sport Horse. Wel nog bij een ID gekeken maar die ging aan onze neus voorbij. Maar deze is toch wel echt heel erg leuk! Hij is een stuk kleiner dan we zochten, maar eigenlijk voor mij het perfecte maatje! Onze andere Ier heeft hem ook al goedgekeurd :)
[ [url=m/mw0AFk.jpg]Afbeelding[/url] ]

:+:
[ [url=m/9R1FhP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een knapperds zijn het!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:23

Hey! Ik breek hier even in! En stel meteen Daydream voor, officieel heet ze Menlough's Josie, geboren in Galway, Ierland. En ja, een rasechte Irish Draught!


Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar wilde ik, 2 jaar na het overlijden van mijn tinker en na het vertrek van onze Engelse volbloed naar de "eeuwige weiden" heel graag terug een paard waar ook ik - met mijn 1m78 - weer mee kon rijden. Liefst een tinker, want daar had ik immers mijn hart aan verloren...

We gingen kijken naar een handelsstal in NL, waar Ierse import paarden verkocht werden. En daar stond ze: 1 dag uit Ierland, 4 jaar oud, compleet groen, recht uit de opfok. En mijn dochter, mijn mama (die ook mee was) en ikzelf waren verkocht. het werd een Irish Draught ipv een Ierse Tinker! Met de belofte van mijn dochter dat ze zou helpen haar zadelmak te maken en door te rijden, ging ze mee naar huis.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ze is vrij groot, nu 1m68 en zeker erg breed gebouwd. Fysiek helemaal gezond, goedgekeurd voor de sport. Maar mentaal zitten er toch hier en daar wat verbindinkjes niet helemaal goed. Hoewel ze superbraaf is, is ze ook ENORM koppig! En sterk!!! Maar vooral: heel erg lief <3

Ze heeft onze oude ezel (Poitou, ondertussen bijna 28) en Chumani, de moeilijke appaloosa van mijn dochter, als gezelschap. We hebben ook "verbouwd": een open schuilstal, paddock paradise met 3 weides en een kleine piste/zandbak.
Dit voorjaar komt er nog een BWP bij, hij is nu 2,5 jaar oud en wordt het nieuwe paard van mijn oudste dochter. Chumi wordt dan van mijn jongste zoon, als hij nog wat vaster in het zadel zit... En Daydream is mijn nieuw maatje!


Afbeelding

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:38

Berdien schreef:
Ik vind het echt een openbaring om jullie ervaringen te lezen! Ik dacht dat ik een of andere mislukte bibberIer had, maar ze zijn er zo dus nog veel meer! Goh... Het ligt dus toch niet geheel aan mij :=


Ik voeg er even aan toe: ik ging er eigenlijk ook vanuit dat die Irish Draught vrij cool en ook vrij onverstoorbaar in hun koppie waren. Bleek toch wat tegen te vallen, ook met Day. Mijn tinker was echt altijd rustig en beheerst, ik vertrouwde haar helemaal. Maar met Daydream ben ik wel heel wat onzekerder, omdat ze soms echt kan "schrikken" van onverwachte dingen. Dan begint ze echt heel luid uit haar neus te blazen en te snuiven, soms met bibberen erbij. Maar eens ze gepasseerd is, is het ook meteen wel weer OK.

Gelukkig is mijn dochter veel zekerder dan mij en durft ze meer. Ik hoop nog steeds dat die onzekerheid bij Day en bij mezelf er uit zal groeien, maar door jullie berichten besef ik meer en meer dat dit toch eerder een raskenmerk blijkt te zijn...

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:47

Jeeetje Daydream lijkt qua uiterlijk wel een kopie van Sil! :oo Weet je ook haar afstamming?

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:16

Berdien schreef:
Jeeetje Daydream lijkt qua uiterlijk wel een kopie van Sil! :oo Weet je ook haar afstamming?


Ja, dat vond ik ook toen ik het topic doornam!

Ik zal haar papieren eens opzoeken, ik heb ze nu niet bij me...

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:15

Bedankt iedereen! Ik had even niet gereageerd, was vooral op stal te vinden :D

De kleine doet het heel goed! Gisteren eerste buitenritje gemaakt, het is echt een enorm dapper paard!

Wat een leukerd is Daydream!

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:13

Afbeelding
Liefste Sil :+:

Vandaag ondanks de wind was ze zo braaf en zo geconcentreerd aan het werk! En mijn normaal onverstoorbare blondje stuiterde piepend door het bos. Paarden... _O-

Ik ben heel erg benieuwd naar de afstamming van Daydream! Ze lijkt zó op Sil (in zomerkleuren, Sil is in de winter een stuk donkerder).

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:13

Die van jullie lijken inderdaad wel erg veel op elkaar!

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:12

Afbeelding
*\o/*

Eerste buitenritje sinds heel erg lang. Ze deed het fantástisch. Hele rit als een dapper blij ei voorop. Zo genoten :D

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:27

Heerlijk Berdien!

De mijne doet zo enorm z’n best de laatste tijd. Ik merk dat ie het moeilijk vindt, maar blijft proberen het goed te doen. Heerlijk!! *\o/* *\%/*

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:56

Afbeelding

Winter <3

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:45

Wat een heerlijke foto

Wij hebben een dip(je)

Waar ik vorige week bijna hoop kreeg in B springen was hij zaterdagavond op concours (oefen springen) niet meer te rijden, alleen maar bokken. Instructeur was er ook hij erop (gaf mezelf en mn wedstrijd stress de schuld) nou de Spaanse rijschool was er niks bij. Steigeren bokken slaan. Dus losrij bak maar verlaten.

Zondag op stal wat lang en laag niks aan de hand.

Maandag op stal was hindernissen in de bak en weer, enorm boos en bokken niet naar voren, instructeur er weer even op, nou dan gaat hij helemaal door t lint. Steigeren bokken eraf proberen te werken.
Dus luisteren naar mn paard, hij geeft aan dat t even niet kan.

Paar dagen wat rust. Biertje in de voerbak (weinig natte stal was enige wat we konden vinden) ik mag hem overal aanraken niks in rug of benen.

Vandaag weer wat getraind met zadel erop en wat stap draf galop en cavaletti maar mijn vertrouwen heeft een deuk, heb gezien wat hij kan.

Normaal trekt hij enorm aan met springen dus dat er wat niet in orde was is wel duidelijk. Helaas komt dierenarts tot na nieuw jaar alleen voor echte spoed

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:55

Wat balen zeg friesam! Snap heel goed dat dat wat doet met je vertrouwen. Wel goed dat je naar hem luistert. Doet hij normaal nooit zo?

De mijne reageert trouwens heftig op te koud hebben. Dan doet ie gek en heel fris. Zo ken ik hem helemaal niet. 100 gram meer en hij is weer een braaf mannetje.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:15

san4nie schreef:
Wat balen zeg friesam! Snap heel goed dat dat wat doet met je vertrouwen. Wel goed dat je naar hem luistert. Doet hij normaal nooit zo?

De mijne reageert trouwens heftig op te koud hebben. Dan doet ie gek en heel fris. Zo ken ik hem helemaal niet. 100 gram meer en hij is weer een braaf mannetje.


Hij is niet mega braaf maar springen is wel zo leuk dat hij dan enorm aantrekt en als ik niet oplet zelf naar hindernissen loopt. Dus dit niet willen en enorm staken is niks voor hem

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:02

Friesam Wat balen zeg. Is hij nu alleen met springen zo? Of ook als je dressuurmatig aan het rijden bent? Klinkt inderdaad alsof er iets niet helemaal lekker zit bij je paard.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:58

He wat vervelend Friedan! Past het zadel nog wel goed? Wat doet hij als je hem bijvoorbeeld laat vrij springen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:31

Afbeelding

Even de instructeur eraf geknipt maar zit enorm op dierenarts te wachten dus.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:33

Oei, dat zijn inderdaad flinke bokken zeg! Hij kijkt ook echt heel zuur/boos. Ik zou echt pijn/je zadel/ etc uit proberen te sluiten :j

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:41

zadel is nagekeken dat is geen oorzaak.
Hij is ook echt heel boos en was altijd een harde happy werker.
Alleen de dierenarts/osteo is nog dicht tot nieuw jaar maar wel besloten even te stoppen tot die geweest is

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:39

Iets zit je paard heel erg dwars als het normaal een harde werker is. Ik zou ook zeker even wachten tot er naar gekeken is. Is er iets veranderd? Misschien heeft ie vast gelegen of iets dergelijks..

Berdien, mooie winter foto!

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 00:11

Wat vervelend zeg friesam! Lijkt me inderdaad zeker verstandig om hem even rust te geven tot de dierenarts/ostheopaat is geweest, hij geeft zo te zien duidelijk aan dat er ergens iets niet lekker zit. Hopelijk valt het allemaal mee!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:50

Bah wat naar als ze zich niet lekker voelen. Konden ze het maar zeggen. Maar als er idd zo'n gedragsverandering ineens er is zou ik ook stoppen en wachten tot hij goed nagekeken is. Beterschap met hem.

Schiet mij ineens te binnen, hij trok toch ook zo aan de teugels? Deed hij dat hij altijd al of is dat ook van de laatste tijd?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:33

Dat is ook van laatste tijd daar was hij al voor nagekeken en heeft een andere singel (hij erg gevoelig op singel plaats) maar nu ontploft hij opeens. Helaas zitten de feestdagen niet mee