welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 16:55

Mijn dochter is 7 en rijdt nu op een kleinschalige pensionstal op een brave oudere pony, 1 keer per week een half uur prive-les.

Mogelijk wil ik in de toekomst een pony kopen voor haar waar zij recreatief mee kan rijden (vandaar ook nog niet nu, wil eerst peilen hoe diep haar liefde voor paarden zit). We hebben een rijbak aan huis en wonen dicht bij bos. Wij als ouders zien het niet zitten om wekelijks op wedstrijd te gaan, dus het hoeft geen sportpony te zijn. Wel zou ik zelf graag ook met de pony werken (grondwerk, lange lijnen, vd etc), rijden mag ik niet meer. Misschien is een veulentje ermee fokken ook toekomstmuziek, dat lijkt me ook nog erg leuk om eens mee te mogen maken.

Nu was ik aan het bedenken welke rassen een beetje leuke allround paardjes zijn en waar ze zomaar niet uitgegroeid is. Mijn dochter is wel klein en tenger, 1.20 meter nu en zo'n 20 kilo) Ik kom zelf niet veel verder dan een IJslander of kleine tinker/fjord/haflinger maar ben heel benieuwd of jullie nog aanvullingen hebben (aanraders of juist afraders). Uiteraard zou het een heel brave goed doorgereden pony moeten zijn van minimaal een jaar of 7/8 die zich door haar laat handelen, dat is het belangrijkste.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:58

Alle sporttype pony's kunnen ook prima als recreatie pony door.
Connemara's, New Forest zijn vaak heel leuke kinderpony's zeer veelzijdig. Welshjes kunnen ook heel erg leuk zijn. NRPS stamboek is een optie. Zelf heb ik enorm veel plezier gehad aan een pony zonder stamboek gehad.

Anoniem

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:03

New-Forest! Hele leuke pony's, en goede ervaringen mee. Zijn ook niet zo klein dat ze er snel uitgroeit. :)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 17:04

stamboek hoeft ook niet per sé, al is dat met fok interessanter natuurlijk.

Wel zou ik graag een sterke pony willen, uit zelfbescherming omdat ik heel slecht ben in het verkopen van een dier en ik heel graag zou zien dat mijn dochter er in haar tienerjaren gewoon mee kan blijven rijden. Ik zie het verkopen van 'te klein' geworden pony's niet zo zitten, dus wil niet alle formaten af. Dan liever een grotere sterkere pony....ik ken mezelf.
Hierdoor leek een welshje mij minder geschikt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:07

Misschien een oudere bewezen merrie? Dan heb je beide plannen in een. Ikzelf vind de western rassen fijn. Quarters en Paints zijn toch wel flink op karakter gefokt.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:09

Als je vooral een "geschikte" pony zoekt dan maakt het verder niet uit welk ras. Fok wensen daar gelaten.

Elk ras of stamboekloze pony kan geschikt zijn. Ik zou jezelf daar verder niet mee beperken, grote kans dat je dan dé pony perongeluk voorbij loopt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:21

Misschien ook kijken naar aangespannen pony's? Dan heb je denk ik sneller die brave pony omdat ze vaak wel wT meer gewent zijn. En wellicht is dat iets wat jij (samen met je dochter?) ook kunt gaan doen!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 17:34

Maartje1990 schreef:
Misschien ook kijken naar aangespannen pony's? Dan heb je denk ik sneller die brave pony omdat ze vaak wel wT meer gewent zijn. En wellicht is dat iets wat jij (samen met je dochter?) ook kunt gaan doen!


dat is ook een goede tip.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:39

Ik denk dat je bij elk ras een brave pony kan vinden. Het word alleen goed zoeken. Kijk uit met hele jonge pony's. Die kunnen gaan puberen. Dit heb ik al meerdere malen van dichtbij gezien en dan zijn ze ineens niet zo braaf meer. Een beetje bredere d pony kan een kind lang op rijden.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 12-04-17 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:40

Of een kleine Rocky Mountain Horse, men noemt dit ras niet voor niets de labrador onder de paarden. De meesten zitten rond de 1.50 kwa schofthoogte. Deze paardjes zijn ijzersterk en staan erom bekend dat ze vaak gezond oud worden. Ben zelf vorig jaar als een blok voor dit ras gevallen. Mijn gup is nog maar 2, dus volop aan het puberen, maar ondanks dat toch vrij braaf.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:44

SVRL schreef:
Of een kleine Rocky Mountain Horse, men noemt dit ras niet voor niets de labrador onder de paarden. De meesten zitten rond de 1.50 kwa schofthoogte. Deze paardjes zijn ijzersterk en staan erom bekend dat ze vaak gezond oud worden. Ben zelf vorig jaar als een blok voor dit ras gevallen. Mijn gup is nog maar 2, dus volop aan het puberen, maar ondanks dat toch vrij braaf.

Ik wou de Rocky ook net 'aanraden'. :P

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:01

Of een leuk welshje? Een mountain kan je nog lang op doorrijden. Fell pony? Tinker? New forest? Connemara?

Ikzelf zou niet voor de IJslander gaan, rij al jaren IJslanders (wel een beetje de sporttypes) maar ze hebben echt een behoorlijk karakter. In de basis enorm lief, maar goed pittig met rijden. Zou daar niet snel een jong/onervaren iemand op zetten. Hoewel je natuurlijk bij ieder ras uitzonderingen hebt. Maar ik zou vooral op zoek gaan naar een braaf dier, ongeacht het ras. Een wat oudere, ervaren pony die de halve wereld al gezien heeft. Zeker als er geen sport ambities zijn lijkt me ontspannen en fijn (buiten) rijden het belangrijkst.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:47

helemaal eens, ik wil ook absoluut geen jonge gup voor haar, minimaal 7/8 jaar oud die al wat gezien heeft. Braaf is het belangrijkst, ik wil dan echt een lieverd waar ze vanalles mee kan ondernemen en bovenal van kan genieten.
Ik ga me eens inlezen in de rocky mountain, daar weet ik nog vrijwel niks vanaf. Bedankt voor de tips, handig dit! Meer weten meer dan 1.

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:06

Ik zou kijken naar een Welsh, New Forest of Connemara.
Zelf zou ik niet zo gauw naar een Haflinger of Tinker uitkijken. Zeer geschikt als familiepony maar toch vaak best sterk, een jong kind is daar vaak niet sterk genoeg voor.

Verder ben ik het er ook mee eens dat je niet moet kijken naar een ras maar naar de individuele pony.

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:58

Als je dochter een tengere 7 jarige is en je ziet het niet zitten om bv. een B pony te kopen waar ze ooit uit groeit, zou ik nog even wachten. Wij hebben zelf een coole connemara, D pony maar toen mijn dochter 10 was, was het toch een "heleboel pony' voor haar. Dat zal voor de meeste stevigere d ponies gelden denk ik. Of wel een kleinere pony kopen waar je mee kan mennen als ze er voor rijden uit groeit.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:59

esje007 schreef:
Als je dochter een tengere 7 jarige is en je ziet het niet zitten om bv. een B pony te kopen waar ze ooit uit groeit, zou ik nog even wachten. Wij hebben zelf een coole connemara, D pony maar toen mijn dochter 10 was, was het toch een "heleboel pony' voor haar. Dat zal voor de meeste stevigere d ponies gelden denk ik. Of wel een kleinere pony kopen waar je mee kan mennen als ze er voor rijden uit groeit.


Bedank voor het delen van je ervaring, heel fijn. Het speelt ook zeker nu nog niet, het is een gedachtenspinsel van me voor de toekomst. Ik vind ok dat ze eerst zichzelf meer moet bewijzen in het paardrijden, ze gaat er in mijn ogen nog niet voor de volle 100% voor en dat wil ik wel zien voordat er überhaupt een pony komt. Ik ben bereid haar met alles te helpen, maar ze zal zelf ook moeten bijdragen in het geheel.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:26

Dat je voor een ervaren pony zou gaan, vind ik al een goed uitgangspunt. Uiteraard zijn er brave, jonge pony's maar eentje die al een en ander gezien heeft in zijn leven, is toch anders dan een 'groen' ding. Wat men zei, een menpony, is nog niet zo'n gek idee maar dan zou ik wel uitkijken naar een die ook onder zadel de nodige ervaring heeft! Een eventingpony of een springpony die op wedstrijd zijn geweest, hebben ook al meer toeters en bellen gezien dan een pony die de omheinde bak niet is uitgeweest.
Heb je enig idee hoe groot je dochter zal worden. Wanneer ze ook uit een D-pony zou groeien, zou je mss eerder om te beginnen een C kunnen kopen om later naar een E of klein paard over te schakelen. Oke, je zei dat het niet de bedoeling was dat de pony weg ging , maar ook een stevige D past maar moeilijk bij een persoon van bv 1.80m.
(Zelf ben ik volwassen en rijd een grote D-pony).
Qua ras ... tja, bij elk ras heb je brave en pittige karakters. Een haflinger heeft de reputatie braaf te zijn maar euh, daar zitten stevige karaktertjes bij die voor een kind ècht niet handig zijn. Persoonlijk zou ik dan weer niet voor een welsh gaan, dat zijn vaak toch echt sportpony's. Een connemara of een rocky hebben wel een fijne reputatie.
In ieder geval, veel succes!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:28

Zelf zou ik ook kijken bij de newforestpony's. Er wordt heel nauw gekeken naar het karakter. De goedgekeurde hengsten worden ook bijna allemaal gereden door hele jonge kinderen. Zelf heb ik ook een forester die nog nooit een pas verkeerd heeft gezet en waar werkelijk iedereen op kan. De foresters zijn er ook in verschillende maten maar een D pony met een goed karakter kan ze nog wel heel wat jaartjes vooruit.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:32

haflinger Zijn erg betrouwbaar, willen (vaak) goed luisteren, Ze leren snel en ze houden altijd van een knuffel

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:33

De garantie dat, indien je dochter wel paardengek wordt, blijft rijden is er niet. Als ze gaat puberen kan de aandacht al snel verlegd zijn en blijft de pony staan...
Manegeponys worden ook wel verkocht als er een klik is. Zou dan wel laten keuren.

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:21

Toen mijn dochters een tijd op de manege reden begon het idee te ontstaan om samen een paardje/ pony te hebben. Ik had toen al 20 jaar niet gereden, maar een eigen paard was in mijn jeugd wel altijd mijn droom geweest. Daarom wel zeker begrip voor mijn kids :Y) . Eerst een half jaar een pony geleast om te kijken of ze het wel echt leuk zouden vinden. En daarna op zoek. Was een hele zoektocht, want ik wilde er op passen maar moest ook geschikt zijn voor meisjes van 10 en 11. Onze connemara was voor de jongste eerst wel een beetje groot en wat vrolijk in het bos, maar we zijn nog steeds (ruim 5 jaar verder) dolgelukkig met onze topper! ! Heerlijk buiten rijden, crosslessen, springen en sinds kort loopt hij met mij tussen de paarden dressuur. Hele fijne pony, maar zeker geen dooie diender.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:40

TS, iemand had het al gezegd maar kan je wel mennen? Ik zou anders een leuke bereden en betuigde pony nemen, mocht je dochter het rijden niet meer zien zitten kan jij nog altijd met de pony blijven mennen :)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:44

Ik vind een dartmoor wel een erg geschikte pony voor jullie daar kan je vanalles mee, en als je wilt ook nog mennen, maar ik weet wel zeker dat je bij BIJNA alle rassen wel een geschikte pony kunt vinden. :j

Fjordengek93
Berichten: 158
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:55

Ik zou toch voor een IJslander gaan, gouden karakter en heel eerlijk.

Kreeg mijn ijsje toen ik 10 was zou nooit iets anders hebben gewild

Daar word ze ook niet te groot voor.

Hou er wel rekening mee paarden zijn kuddedieren dus alleen laten staan is geen optie

Anoniem

Re: welke rassen zouden geschikt kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:18

Ik heb leren rijden toen ik 8 was op een manege waar geen pony's stonden, dus gewoon hop op een groot paard. Zelfs op zijn korst waren de beugels nog te lang voor mij. Ik vind het dus niet zo gek als je zou uitkijken naar een klein, braaf paard.
Rocky's zijn niet zo goedkoop, vandaar dat ik een veulen gekocht heb. Moet zeggen dat ik nog nooit zo'n braaf paardje heb gekend, zelf mijn dierenartsen zijn enorm onder de indruk van zijn temprament.