Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden 1.70+

 
Profiel   

Hi!

Ik vraag me al een tijdje iets af. Ik vind grote paarden met een flinke stokmaat erg leuk, zo'n 1,70 en hoger. Maar ik ben niet zo bekend met paarden en paardenrassen (kom uit de hondenwereld).

Welke rassen en kruisingen hebben een grote stokmaat? Kom je dan al snel bij koudbloeden uit, of zijn er ook lichtere paarden? En zijn grote paarden moeilijk te vinden, of komen ze veel voor? Ik heb tot nu toe het idee dat de meeste paarden tussen de 1.50 en 1.70 zitten qua stokmaat, of heb ik dat verkeerd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 21:44 



 
Profiel   

Ik had eerder een kwpn-tuiger van 1.80, nu een Groninger van 1.80. En eerder heb ik een kwpn-merrie (gelders gefokt) verzorgt die ook dik 1.80 was. We hebben een (kwpn. Deels spring en deels dressuur-gefokte) Flemming-merrie staan die waarschijnlijk de 1.90 aantikt. Dus je hebt zowel keuze bij de sportpaarden als bij de zwaardere paarden als bij de echte koudbloeden.

Ze zijn inderdaad wel zeldzaam, een groot paard is namelijk lang niet altijd handiger. Ze zijn kwetsbaarder, onder andere gevoelige voor draaiing in de darm, maar alles is kwetsbaarder. Ze eten veel meer, het duurt lang voordat ze volgroeit en slungel-af zijn. Ook voor in de sport hebben ze vaak meer moeite om mee te komen. Dressuur gaat nog wel, maar springen wordt al lastiger en ook in de endurance doen ze het vaak niet goed. Ze zijn te lomp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 21:49 



 
Profiel   

Zat warmbloed rassen kunnen ook behoorlijk groot zijn, de meeste reuzen die ik ken zijn sportpaarden, maar dat komt ook deels doordat ik niemand ken met een grote koudbloed.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koninkl ... _Nederland

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belgisch_Warmbloedpaard

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oldenburger_(paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 21:56 



 
Profiel   

Ik ken een noriker die ruim de 1,70 aantikt (hij is behoorlijk groot voor een noriker), en twee ardenners die ook die kant op gaan. Die ardenners zijn nog jonge paarden en groeien ook nog steeds door, dus het zou me niks verbazen als die nog wel eens een stuk groter dan dat zouden kunnen worden.

Maar niet alle koudbloeden of trekpaarden zijn zo groot, zat rassen die de gemiddelde stokmaat rond de 1,60-1,65 hebben liggen. De twee rassen uit mijn voorbeeld liggen ook allebei zo rond deze lengte, maar deze paarden zijn gewoon heel wat groter geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 21:57 



 
Profiel   

Interessante reacties! Lees nu al namen die ik niet ken, die ga ik opzoeken.

Ik heb gereden op Fjorden en Finse dravers, maar die vond ik eigenlijk te klein :P

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 22:23 



 
Profiel   

Ik rijd nu een KWPN'er van 1.70, hiervoor een Holsteiner van 1.76 en daarvoor een Tuiger van 1.82.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 22:27 



 

Hier een bwp van 1.75 en een Hannoveraan van 1.80

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 22:32 



 
Profiel   

Hier is een KWPN paard op stal geweest van 1.80.
Maar eigenlijk vond ik er alleen maar nadelen aan zitten. :o
Om te zien wel indrukwekkend natuurlijk, maar heel onpraktisch in de dagelijkse omgang om mee om te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 22:54 



 
Profiel   

Mijn ruin is een Quarter/Paint kruising van 1.57, maar dat is een normale lengte voor Quarters. Mijn KWPN merrie daarentegen is vandaag nog op 1.74 gemeten en groet nog steeds. Als je van zo'n klein paard komt is het wel even aanpassen aan zo'n reus (ben zelf maar 1.68), maar het went wel zo'n groot paard, je leert er uiteindelijk wel mee om te gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 22:59 



 
Profiel   

Ik heb nu een KWPN van 176, en mijn vorige KWPN was 185

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 11:19 



 
Profiel   

Ik heb een NRPSer van 1.84. Ik denk dat je ze overal wel kunt vinden.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 11:21 



 
Profiel   

Mijn KWPN'er is rond de 1,75. Op stal staan er ook nog 3 van rond de 1,80. Ik zie vaker een warmbloedig paard van boven de 1,70 dan een koudbloedige eerlijk gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 11:23 



 
Profiel   

Ik ken wel een paar Friese paarden van zelfs 175..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 11:31 



 
Profiel   

Wij hebben een Flemming kruising met een flinke tuiger ruin van 1.92 (zonder ijzers) stokmaat gemeten.
Persoonlijk vind ik boven de 1.80 wel echt te groot en slungelig/langlijnig gebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 11:50 



 
Profiel   

daffodil schreef
Ik heb een NRPSer van 1.84. Ik denk dat je ze overal wel kunt vinden.....


Die van mij is ook NRPS (1.80 nu). Altijd erg leuk, want mensen denken vaak dat je met een pony aankomt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 12:03 



 
Profiel   

Ik heb nu een 'Iers sportpaard' , die is ongeveer 1,76. En ik had een kwpn'er en die was 1,90, maar totaal niet grof of lomp. (:

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 16:26 



 
Profiel   

Ik rijd een fries van ongeveer 175, maar die kunnen wel heel verschillend uitvallen wb maat. Kunnen ook zo 160 zijn bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 16:35 



 
Profiel   

Itsme_annie schreef
Ik rijd een fries van ongeveer 175, maar die kunnen wel heel verschillend uitvallen wb maat. Kunnen ook zo 160 zijn bijvoorbeeld.

Of 150

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 16:46 



 
Profiel   

Hier een KWPN van 1,75 [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 16:59 



 
Profiel   

Hallo,
Onze dochter heeft een paard van 187.
Het is een paard van Duits bloed Rheinland westfalen.
Hij is erg goed te rijden al moet ik zeggen als ik erop ga pff wat een grote passen.
Maar loopt momenteel ZZl met gemak, ook volte's van 10 meter zijn geen probleem.
Wat wel een ongemak is de hoogte van een vrachtwagen of trailer, die moeten of hoger gemaakt kunnen worden, want in een normale uitvoering stoot hij zijn hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 17:07 



 
Profiel   

Een breed paar voelt ookal heel anders aan dan een smal gebouwd paard. Ik heb een kruising fries x kwpn van 1.65 zeer breed en een hele smalle draver van 1.62. Voor mijn gevoel als ik er op zit een wereld van verschil. De meeste ruiters van 1.85 komen bij de kruising nog niet onder de buik uit, terwijl ik met 1.65 bij de draver al onder de buik uit kom. Dit geeft een heel ander gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 20:38 



 
Profiel   

Saar88 schreef
daffodil schreef
Ik heb een NRPSer van 1.84. Ik denk dat je ze overal wel kunt vinden.....


Die van mij is ook NRPS (1.80 nu). Altijd erg leuk, want mensen denken vaak dat je met een pony aankomt :D


Ja mooi he, dan vragen ze het nog een keer...ja maar dat is toch het ponystamboek? Dan zeg ik altijd dat Alfie de allergrootste pony is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 21:30 



 
Profiel   

Hier ook een KWPN (tuiger) van 1,78m denk dat de er voldoende grote maat sportpaarden te vinden zijn. Mijn ervaring is wel dat grote paarden (ookal komen ze niet altijd even goed uit in de sport) wel duurder zijn, zowel in aankoop als onderhoud. Ik moet voor mijn grote paard 2 stallen huren omdat ze telkens klem kwam te liggen in een enkele box.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 21:49 



 
Profiel   

Ik wilde na mijn vorige rijpaard ( 178)[ img ]
Erg graag een die rond de 1.65 was.
Nu heb ik dus een Gelderse van 1.82 en hij is pas net 4 geworden...
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 21:52 



 
Profiel   

Wat een prachtig paard Suikermeisje!
En die van jou ook Nimber, zowel je vorige als huidige. 1.82... En nog groeiend dus?

Bedankt voor de reacties en de tips en aandachtspunten. Bij een aantal zaken had ik nog niet stilgestaan, zoals bijvoorbeeld de noodzaak van een grotere trailer qua hoogte, of dat de breedte van een paard verschil maakt in hoe 'groot' het paard aanvoelt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 22:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen