Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Groninger info?

 

Voorbije week heb ik op mijn vakantieadres een heel leuke buitenrit gemaakt. Zelf heb ik bekkenreuma (en fibromyalgie), dit gaat doorgaans best ok met mijn eigen pony (1.42m ongeveer) maar op andere paarden (echte paarden zoals ik het noem :P ) heb ik wel last.

Nu ging ik dus mee op buitenrit en toen ze zeiden dat ik naar het paard mocht gaan kijken schrok ik. Daar stond een hele brok paard :') Terug kon ik niet meer dus maar gewoon doorgezet, dan maar een extra pijnstiller achteraf dacht ik. Groot was mijn verbazing toen ik zowel tijdens als na als de dag na de rit totaal geen last bleek te hebben! Paard zat ook werkelijk als een zetel en was heel braaf, zelfs toen ze eens uit vrolijkheid een bok gaf (of wat het was) merkte ik daar amper wat van.

Ik heb dan even wat info gevraagd over het paard (mocht haar niet mee naar huis nemen :P ) en het blijkt een Groninger te zijn, ongeveer 1.65m groot en goed breed gebouwd (waardoor ze groter lijkt volgens mij, dacht dat ze zeker 1.70m was, haha). Dus nu vraag ik me af of dit een uitzondering is binnen het ras, of dat Groningers in het algemeen zo zijn. Zowel qua bouw, gangen als qua karakter.

Heb wat via google gezocht maar het blijkt een nogal zeldzaam ras te zijn? Is dit zo, of valt dit ondertussen wel weer mee? Zijn ze dan ook moeilijk te vinden? Hangt er een hoog/hoger prijskaartje aan? Wat kan ik verwachten?

Ben benieuwd naar de info :)
Dit waren wij:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 11:11 



 
Profiel   

Groningers staan daar om bekend dat ze een fijne draf hebben en steviger zitten, vaak geliefd bij mensen met bekkenproblemen!
Ook zijn hun karakters als fijn aangeschreven en lopen veel mee op maneges door hun fijne karakter, stevige beenwerk en fijne gangen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 11:16 



 
Profiel   

Ik zal je het zelfde advies geven wat ik ook gehad heb, ga eens naar een stamboek keuring. Mensen zijn erg aardig en vertellen graag over hun groningers. En ik weet niet of je Facebook hebt,zo ja daar kun je bij het groninger paard ook je vragen kwijt. Ik ben op die manier aan mijn groninger gekomen! Succes en bij vragen mag je mij altijd een pbtje doen. Al ben ik nog niet zo zo lang bekend bij de groningers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 11:20 



 

Klinkt goed Cheminee!
Je zegt dat ze veel op maneges lopen, dus zijn ze dan toch makkelijk te koop/niet al te duur? Of werkt dat anders?

@ yumi01 : die zijn enkel in Nederland zeker? Ik kom uit het buitenland, haha. Dus hangt er een beetje vanaf wanneer en op welke locatie etc. Facebook ga ik eens opzoeken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 11:33 



 
Profiel   

Ik ben nu al 17 jaar in het bezit van een Groninger merrie, ze is onderhand 24 en gaat nog goed mee, we rijden nog steeds lekker buitenritjes. Die van mij heeft ook een super fijne draf & een top karakter. Zal nooit iemand kwaad doen.

Voor de rest weet ik niet wat ze momenteel ongeveer kosten & of ze makkelijk te vinden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 09:47 



 
Profiel   

Je mag mij voor vragen altijd Pben. Mocht je naar Horse Event gaan daar staan we ook 3 dagen met een stand en 3 dagen shows. :)

Een groninger is idd een zeldzaam paard. Zo zeldzaam dat we ook bij stichting zeldzaam huisdier rassen ingeschreven staan.
Dat maakt ze overigens niet schreeuwend duur btw ;)
Er is idd een FB pagina van het groninger paard en ook een website met veel informatie.

Mocht je vragen hebben kun je mij altijd een pbtje sturen hoor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 09:53 



 
Profiel   

Als je eenmaal een Groninger hebt wil je niks anders meer :-) Ik heb er twee, en ga binnen nu en twee jaar mijn merrie laten dekken voor een 3e. Als je in de buurt woont mag je wel een x komen testen hoor :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:16 



 

Thanks voor de info allemaal :)
Fijn om te lezen dat het karakter en de fijne gangen toch een algemeen ding blijken te zijn (al zal je vast uitzonderingen hebben), geeft me al iets meer hoop ;)

Zelf woon in niet in Nederland dus het is even kijken wat haalbaar is, ook omdat er nog geen specifieke plannen zijn (zou wel willen, maar kan mijn pony's niet missen :P ). Maar omdat het wat moeilijk is om info te vinden, en dan vooral waar je paarden te koop vindt en de prijs (heb wel de verkooppagina van http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/ gevonden) vroeg ik me dus af wat ik kan verwachten.

Wat ik heel gek vond was dat het mij totaal niet stoorde dat het zo'n groot paard was, als je 1.40m pony gewend bent is zo'n paard best een heel dier .. maar daar had ik verder totaal geen last van (opstappen is misschien een puntje als je er midden in het bos af moet om 1 of andere reden, maar daar valt ook op te trainen :P ). En wat ik ook fijn vond is dat je wel ergens komt, terwijl je niet het idee hebt dat je zo hard vooruit gaat. Met mijn pony is gemiddeld 5 km/u al een prestatie (we stappen ook veel omwille van leeftijd en wat lichamelijke dingetjes), met dit paard zaten we aan 8 km/u gemiddeld, met galopstukjes van 20+ km/u wat niet eens zo aanvoelde .. en dat is ook wel leuk :)

@ wwillemijn : dat idee begin ik nu al te krijgen, haha, heb nog maar 1 rit gemaakt en ben al om :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:18 



 
Profiel   

obelix schreef
Je mag mij voor vragen altijd Pben. Mocht je naar Horse Event gaan daar staan we ook 3 dagen met een stand en 3 dagen shows. :)

Een groninger is idd een zeldzaam paard. Zo zeldzaam dat we ook bij stichting zeldzaam huisdier rassen ingeschreven staan.
Dat maakt ze overigens niet schreeuwend duur btw ;)
Er is idd een FB pagina van het groninger paard en ook een website met veel informatie.

Mocht je vragen hebben kun je mij altijd een pbtje sturen hoor :j


Heb je Lot nog steeds Obelix?

Ik vind het stoere paarden, helaas nog nooit eentje gereden, maar hier op Bokt zijn er genoeg mensen die er ook eentje hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:22 



 
Profiel   

Momenteel pas ik op een huis waar een groninger staat.
Heel fijn paard, fijne gangen en een koel karakter.
Al maakt ze zich soms wel wat sterk ze is daar niet gevaarlijk in ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:40 



 
Profiel   

Ik heb sinds een jaar ook een Groninger. En ben om.
Vond ze altijd te zwaar, maar ze zijn heel veelzijdig inzetbaar en idd een koel karakter.
Die van mij is z dressuur en l springen geklasseerd en sgw gedaan. Maar is ook fijn buiten te rijden. Vakantie gehad en daarna gewoon opstappen zonder gedoe.
Hij is 1,68 en toont veel groter.
Voor de hogere sport zijn ze imo niet geschikt. Wel voor de ruiter die van alles wil doen en basissport voldoende vindt, of de recreatieruiter.

Helaas is het aanbod brave, gezonde kwpn'ers kleiner dan de vraag waardoor je hiervoor vaak de hoofdprijs betaald. De koudbloeden zoals haflingers en fjorden zijn vaak ook koel maar kunnen er nog wel eens een kop op hebben zitten. De Groninger is niet eigenwijs, ze werken graag samen en dat maakt ze ook voor de minder ervaren ruiter geschikt.

Maar zoals met alle rassen, zijn er vast uitzonderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:29 



 

Dank je voor je ervaring fleurtjeuh :)

@ Rocamor : weet jij toevallig ook hoe die mensen eraan komen? Haha. Heb ook het idee dat er best wel wat mensen eentje hebben, maar als je zoekt op wat te koop is vind je zo goed als niks. Ben nu via fokkerijen aan het kijken maar misschien zijn er nog tips voor in de toekomst?

@ wwillemijn : toch nog even zeggen, zat net in je profiel te kijken ... wauw <3

@ koos2015 : dank je voor je ervaring! Klinkt helemaal super.
Zelf ben ik een recreatieruiter die vooral kan genieten van lange buitenritten (maar graag met iets meer tempo dan nu doorgaans, zodat je geen 4u over 20 km doet ;) ) maar die eigenlijk ook wel dressuurmatig wat wil rijden (kan niet met huidige pony) en af en toe eens een sprongetje als we dat durven. Geen wedstrijden of andere ambities, gewoon leuk recreatief bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:33 



 
Profiel   

Met privéles reed ik ook op een Groninger en ondanks dat ik ook lichamelijke klachten en hoogtevrees heb had ik bij hem totaal geen last.
Wat een fijne paarden! Hele fijne gangen en super karakter. Heb er ook echt serieus over nagedacht, maar omdat ik graag samen met dochter van 5 jaar wil rijden vond ik het voor haar niet geschikt. Maar ooit!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:38 



 
Profiel   

Je hebt al heel wat antwoorden gekregen zie ik. En ook hele enthousiaste :D. Ik ben sinds een paar jaar ook helemaal om voor wat betreft dit ras. Ik begon mijn "paardencarrière" 26 jaar geleden met een KWPN-basispaard, zo heette dat toen nog. Ze is (want ze leeft nog steeds, inmiddels alweer 30 geworden dit jaar) een KWPNer maar zoals veel oude stammen met veel oud Groninger bloed in zich. Een geweldig paard, nuchter, mensgericht, een dame met eigen mening en als ze iets niet wil dan gaat het ook echt niet gebeuren, maar als ze er zelf achter staat dan knokt ze voor je tot ze er bij neervalt. Inderdaad hele fijne gangen om uit te zitten, echt een luie stoel.

Nu waren er altijd wel stemmen langs de zijlijn dat mijn paard zo ouderwets was, dat was toch niks. Jammer genoeg zijn we daar een beetje door beïnvloed en hebben een veulen uit de merrie gefokt met een moderne, bloederige hengst. Daaruit kwam mijn huidige paard. Zij is met mij mee verhuisd toen ik op mezelf ging wonen en zo kwam ze aan huis te staan. Ik heb haar 3 jaar geleden laten dekken om een goede opvolger voor haar te fokken en om de merrielijn voort te zetten. Heel bewust heb ik toen de keuze gemaakt om terug te fokken op haar roots, door een Groninger hengst te gebruiken. Het resultaat daarvan is nu 2,5 jaar en haar topic had je al gezien. Veronia heeft veel gelijkenis met haar oma, ik heb weer een fijn nuchter paard, nieuwsgierig naar alles, ze vindt het heerlijk om iets voor je te mogen doen en ze zit degelijk in elkaar. Precies wat ik graag wilde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:54 



 
Profiel   

Hier ook een groot Groninger fan!
Ik heb al meerdere rassen gehad, maar de Groninger is als ras favoriet!
Werklustig, koel, eerlijk, duidelijk ( dit is niet altijd in je eigen voordeel :D ), en zooooo lief!
Mocht er ooit nog een paard bijkomen wordt het weer een Groninger !

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 12:18 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Heb je Lot nog steeds Obelix?

Ik vind het stoere paarden, helaas nog nooit eentje gereden, maar hier op Bokt zijn er genoeg mensen die er ook eentje hebben.


Ja die heb ik nog steeds. ;) die is nu 21. :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 13:41 



 
Profiel   

Koos2015,ze zijn ook voor t hogere werk geschikt hoor. Kijk eens naar een Orbaldo II die niet onverdienstelijk in t ZZ licht liep.
Die doet t nu bij zn nieuwe eigenaar in Iran ook heel goed.

Ts,waar kom je vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 13:44 



 
Profiel   

Zelf heb ik jaren Groningers gehad en gefokt. Oa de zwarte van wwillemijn komt bij mij vandaan en die van Obelix ook. Ik heb de meeste van mijn Groningers naar t Z en hoger gereden, ging niet altijd even makkelijk omdat de een wat minder rijtypisch gebouwd is dan de ander.

Qua gangen moet je echt uitproberen. Ik heb er gehad die een luie stoel waren maar ook paarden waarvan iedereen vroeg hoe ik er in hemelsnaam op kon blijven doorzitten.

Verdiep je in bloedlijnen. Sommige lijnen zijn net wat braver dan anderen en als er nog wat Gelders of tuigpaard doorheen zit bewegen ze vaak meer en zitten ze minder makkelijk.
Ook zijn er bepaalde lijnen waar opvallend veel zomerexceem bij voorkomt dus houd dit in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 14:29 



 
Profiel   

Hier iemand met rugklachten. Niet bewust voor een Groninger gekozen, maar toch op mijn pad gekomen. En elke dag nog enorm blij mee. Geen 'extra' zere rug na ritjes en daarnaast is ze ook gewoon de liefste! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 14:49 



 
Profiel   

Ik vind tot en met zz licht tot de basissport behoren. Er zijn er vast die hoger kunnen, maar als je ambitie zz zwaar is zou ik niet direct een Groninger aanbevelen. Juist dan kan je imo meer hebben aan een wat expressievere en minder brave, hoger in het bloed staande paard. Maar ik denk dat voor 90 procent van de ruiters de Groninger dus een perfect paard zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 14:58 



 

Fijn nog die ervaringen!
Hoe bij jij er toevallig bij gekomen Mariska_D?

Dank je Nimber voor de extra info.
Zomereczeem is een dingetje ja? Het paard waar ik op gereden heb schuurde volgens mij ook, maar heb niet verder doorgevraagd of het ZE was of iets anders. Eigen pony hebben we ook jaren gedacht dat hij ZE had, totdat andere oorzaken van de jeuk gevonden werden. Maar wel handig om te weten dat het dan wel voorkomt bij bepaalde lijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 10:08 



 
Profiel   

Er worden helaas heel weinig bereden Groninger paarden aangeboden. Wat ik veel zie gebeuren is dat mensen een jonkie kopen en die laten beleren. Sommigen kopen een veulen, sommigen een iets oudere. De meeste groningers zijn makkelijk zadelmak te maken. En over het algemeen zijn ze braaf en nuchter. Echter zijn er overal uitzonderingen natuurlijk. Ik heb een hele brave en eentje die wat meer uitdaging geeft. Dat weet je dan helaas niet van tevoren. Mijn ruin was van m'n vriendin, zij had hem als jaarling gekocht en op 5 jarige leeftijd in laten rijden. Maar hij is een portret. Uiteindelijk is hij bij mij beland en ik vind hem geweldig qua karakter. Maar zoals gisteren op het strand ook, dan geef ik aan dat ie mag galopperen en dan probeert ie er keihard bokkend en gekke sprongen makend vandoor te gaan. Ik druk dat binnen een seconde de kop in en dan is ie aardig rustig weer. Mn merrie daarentegen zal dat nooit doen. Die doet alleen aan de longe af en toe maf. Of met hele harde wind onder het zadel ook wel. Maar dan heeft ze een goede reden ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 10:20 



 
Profiel   

Mijn paard heeft een enorm sterk karakter.
Ik noem het dat hij duidelijk is, maar je kunt het ook zeggen ' er zit een kop op '
Als hij het ergens niet mee eens is, of iets anders wil, dan is er aardig wat doorzettingsvermogen voor nodig om hem te laten meewerken.
De vorige eigenaresse heeft hem aan mij verkocht omdat ze er geen stap verder mee kwam in de wedstrijden.
Hij deed thuis braaf zijn dingetje ( reed ondertussen M ) maar in de ring kruiste hij rustig zijn voorbenen en deed geen stap meer.
Dit heeft hij bij mij ook een keer gedaan . Hij vond het duidelijk niet zo uitdagend en leuk meer , werd eerst wat zwaarder op de hand en vanuit draf gooit hij zijn voorbenen gekruist en gaat er naar staan kijken. :D
Ik heb werkelijk in een blind gelegen. Nu heb ik geen wedstrijdambities meer, dus ben wat minder gestresst bij zoiets.
Waarschijnlijk omdat het niet het gewenste resultaat op leverde voor hem heeft hij het nooit meer gedaan.
Longeren idemdito. Er knetterhard vandoor gaan, bokken richting mij, plotseling omdraaien en de andere kant op gaan...we hebben alles al beleefd.
Ik heb in de loop van de ruim veertig jaar dat ik rijd en paarden heb al veel meegemaakt en meestal kreeg ik de kuren er wel uit met de geijkte methodes, maar bij dit paard helpt maar één ding : humor.
Zodra ik er om kan lachen ( en dus ontspan) doet hij weer braaf wat er van hem verwacht wordt.
Alleen al door zijn karakter is het een leermeester!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 12:22 



 
Profiel   

Ik heb ook vele problemen met mijn lichaam ik heb ook een groninger en omdat ze zo stevig is zit ik veel beter. Ik kan ook beter zitten op een groninger dan een Kwpn paard. Ik ben er ook op horse event met mijn groninger op vrijdag en zaterdag. Vrijdag staat ze ook de hele dag in de stand!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 17:29 



 
Profiel   

Ik heb een tijdje een Groninger bij gereden. Super braaf en rustig paard. Liep overal langs buiten. Had alleen een probleem met lege aanhangers achter auto's oid. Maar ik kon niet op hem doorzitten. Hij gooide best hoog op in draf.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen