Ras van de maand; De Haflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk paardenras zou jij volgende maand graag als 'ras van de maand' willen zien?

Het Fjordenpaard
74 (33%)
De Ijslander
86 (38%)
Het Friese paard
61 (27%)

Totaal aantal stemmen: 221


Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 19:32

Naar aanleiding van een idee van gebruiker Janouk is er gewerkt aan een nieuw onderdeel op Bokt. Iedere maand zal er ander ras in de spotlight staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand: De Haflinger!
Wat maakt het de haflinger nou zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook puntjes die wat extra aandacht verdienen bij dit ras volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met de haflinger? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto)

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 juni inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de nieuwsredactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal op de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Jullie kunnen zelf meebepalen welk ras de volgende maand in de spotlights komt te staan! Bovenaan het topic is een poll met 3 keuzes te vinden. Deze maand kan er gekozen worden tussen 'het Friese paard', 'de Ijslander' en 'het Fjordenpaard'. Heb jij nog leuke suggesties voor de volgende poll? Stuur deze dan in een pb naar Animal

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:53

Het geweldige aan een haflinger is dat ze super veelzijdig zijn en voor je door het vuur gaan! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:34

Haflingers zijn inderdaad veelzijdig.

Ik vind het geen echte kinderpony's.
Uitzonderingen daar gelaten.

Ze kunnen vrij sterk zijn, stronteigenwijs en wat ze op dat moment in hun kop hebben hebben ze niet in hun kont.

Ze hebben vreselijk veel humor waar je ook mee om moet leren gaan.
Hoe vaak ik mijn pretletter niet achter het behang heb willen plakken dat wil je niet weten.

Maar.... als je ze voor je heb gewonnen gaan ze door het vuur voor je en kan je er alles mee.

Ik heb nooit geen spijt gehad dat ik Mando heb gekocht maar ik heb wel moeten leren om met hem om te gaan.

Hij vind ook alles leuk wat we doen.

Neem een kijkje in de wereld van míjn Pretletter.


Lol met je knol.
Afbeelding


Buitenrit.
Afbeelding


Humor
Afbeelding


Schriktraining

Afbeelding



Vaandeldrager

Afbeelding


Dressuur
Afbeelding

Koeienvangen
Afbeelding

Springen en crosstraining
Afbeelding
Afbeelding

Eigenwijs
Afbeelding


Vriendjes
Afbeelding

Clinic working equitation

Afbeelding


Clinic vrijheidsdressuur

Afbeelding


Voetballen

Afbeelding

Anoniem

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:51

Je hebt ze in alle soorten en maten. Mijn haffie is mijn beste maatje en ergste nachtmerrie in 1, en dat maakt haar zo'n leuke, veelzijdige pony!

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:02

Haflingers hebben over het algemeen een fantastisch karakter: eigenwijs, niet snel onder de indruk, doen alles voor eten, zijn soms zelfs lief en hebben prachtige manen. Oh en ze hebben heerlijke humor :D
Afbeelding
Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:24

...En ze eten alles wat los en vast zit! :))

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:34

CoonArt schreef:
...En ze eten alles wat los en vast zit! :))

Dat doet die van mij niet, die lust geen appels, geen wortels, alleen maar een bepaald soort snoepjes. _O-

Maar de haflinger is zeker een heerlijk ras!
ik heb een jaarling merrie en heb werkelijk nog nooit zo'n lief jong dier gehad. <3
Heerlijk nuchter, leergierig, nieuwsgierig en natuurlijk ook lekker eigenwijs. :j

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 01-06-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:34

Hele leuke paarden Harlingers <3

Heb voor volgende maand gestemd op de fjord.
Vanwege onze lieve kanjer Ollie

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:50

Eigenlijk heb ik niks meer toe te voegen met hierboven.
Zijn heerlijke dieren als ze eenmaal met je meewerken.
Afbeelding
Afbeelding

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:59

Haflingers <3 ik vind het een geweldig ras!
Juist door het karakter,de humor en hun veelzijdigheid blijf je zelf ook scherp.
Je krijgt het niet cadeau zullen we maar zeggen :D maar als ze het doen, doen ze het met 200% inzet...

Kan niks anders zeggen, ik val op blond!
Mijn vriend is (was) blond, mijn honden zijn blond en ja mijn paarden zijn ook blond :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:14

Ik herken mijn pony zo erg in de bovenstaande dingen! Ik heb dan wel een kruising haflinger maar die van mij kan ook heerlijk eigenwijs zijn := Het is nooit saai met dit ras!

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:21

Ik heb jaren ( 14) Haflingers gehad, 3 jaar terug overgestapt op mini's.
Haflingers hebben gevoel voor humor, stont eigenwijs, lief, aanhankelijk, mooi karakter.
Ik zei altijd: Mijn goud staat in de wei.
Als je ze roept, krijgt altijd antwoord terug.

wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:40

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Haflingers. Goud en blond.
Eigenwijs. Zacht maar sterk in karakter.
Mijne is erg werkwillig. Maar weet goed mijn zwakke punten en zal ze proberen te benutten.
Is super braaf maar wel goed alert.
Geen kinderpony.
Veelzijdig.
Opstappen en weg rijden na 3 weken.

Echt. Voor mij nooit geen ander ras meer. Koel wanneer het nodig is maar goed heet te krijgen in het werk!

Enige minpuntje is eczeem en gevoeligheid voor eiwitten/suikers maar bij de mijne inmiddels redelijk onder controle te houden.

Mijn gouden dier. Zelf gefokt. Zelf aan het beleren en elke dag zo trots als een pauw op deze gekke merrie!!



Afbeelding

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:48

Nooit bewust voor een Haflinger gekozen, 21 jaar geleden ruilde mijn vader een accu voor een Haflingerhengst veulen, dat was mijn Macho.

Het is onze therapeut.. onze fysio, onze psychiater onze leermeester. Deel van ons gezin. Ik heb het samen met hem geleerd, nu leert hij het mijn kinderen!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 04:36

Wat een mooie foto's allemaal. ...
Ons goud....

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 06:35

Afbeelding

In 2004 hebben wij onze Haflinger Janouk Chalet Parket Sport gekocht op kleur :o . Wij vonden haar kleur zo prachtig. haha mijn man wilde een brave pony om op zondag een rondje mee te mennen.

Afbeelding


We hadden thuis een KWPN en een New Forest en dan is een Haflinger wel even wennen. ~~}>

In de wekelijkse menles bleek dat mijn man en Janouk veel meer in hun mars hadden dan alleen maar een rondje door de buurt maken. Mijn man had de smaak te pakken en vroeg uit een geintje in 2005 een startkaart aan en is samen met Janouk begonnen om te leren mennen. En ze deden het prima samen. En ik vond het fijn, dat mijn man ook wat ging doen met de paarden :D

Inmiddels zijn ze samen ZZ dressuur mennen en ZZ vaardigheid mennen. Ondertussen start mijn nichtje van 10 af en toe een bixewedstrijd klasse AA onder het zadel. Dus Janouk komt uit in de klasses van AA tot ZZ.

Afbeelding


Afbeelding



Zelf rijd ik ket haar L1 dressuur onder het zadel en doen we samen aan Working Equitation. Dat vinden wij zo geweldig aan Haflingers: hun veelzijdigheid en hun bereidheid om nieuwe dingen te leren.

Afbeelding


Afbeelding



Is het altijd gemakkelijk geweest zul je vragen? Hahaha dat zeker niet. Ik heb haar geregeld achter het behang willen plakken. VoorJanouk in ons leven kwam, dacht ik dat ik goed met paarden om kon gaan. :x
Maar Janouk had mij snel duidelijk gemaakt, dat bij Haflingers hele andere regels gelden.
Ik maar denken dat ik haar aan het trainen was. Maar het was Janouk die ons aan het trainen was tot fijne haflinger eigenaren.
Ik heb onze avonturen vastgelegd in in mijn eerste zelf geschreven boek: Boek van Janouk. Meer dan dagelijks inspiratie genoeg.

Afbeelding



We hebben sinds een jaar de opvolger voor de mensport op stal staan, Haflinger Meneer Anton Chalet Parket.
Een chique Haflinger, met een sneller achterbeen en meer front. In 5 wedstrijden is hij nu M startgerechtigd in mennen dresuuur en vaardigheid. We hebben zoveel geleerd van Janouk, dat Meneer Anton opleiden een makkie is *\o/*

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Maar we rijden ook nog steeds lekker op zondag een rondje door het bos met ons Tiroler duo, picknickmand op de koets, honden mee, en genieten met zijn allen van het goede van het leven. Ons leven met de Haflingers.
Afbeelding

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:09

Leuk! En een hoop bekende van het oude haflingerforum. :D

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:10

De Haflinger <3

Zo'n 11 jaar geleden kocht mijn moeder onze Haflinger, omdat ze Haflingers prachtig vond. Ik had nog een ander paard en moest nog niets van 'die Haflinger' hebben. Toen ben ik eens op haar gaan rijden. Eigenlijk ben ik er niet meer vanaf gegaan.. :D

Ze is nu 23 en we hebben werkelijk alles gedaan. En zijn nog steeds fanatiek. Dressuur waaronder kampioenschappen, springen, buitenritten, mennen en noem het maar op. Voor mij heeft ze fanatiek in de western gelopen. Haflingers zijn ontzettend veelzijdig. Ze zijn koel in het hoofd, maar inderdaad kunnen ook ontzettende grappenmakers zijn. Ze zijn lekker eigenwijs en voornamelijk ontzettend lief. Al blijft eten bij hun altijd nummer 1. :D

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:39

Wat een leuke verhalen allemaal _/-\o_
En wat herkenbaar ook :D

Willen jullie er bij de foto's opletten dat ze echt van jezelf zijn? Alleen dan kunnen we ze gebruiken voor het artikel en de Wiki :j

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:47

Het prettige aan het haflinger ras vind ik het stabiele no nonense karakter. Vriendelijk, dapper en bloed eerlijk en toch zullen ze niet alles cadeau doen.

De beroemde, ofwel beruchte grappen die ze kunnen uithalen om aan het einde van de dag toch hetgeen te doen waar je om gevraagd hebt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:13

Ik heb nu sinds een jaar mijn haflinger Aram van de Velddijk ( Arie).
Ik heb daarvoor een New Forest en een Arabier gehad.
Ik heb werkelijk nog nooit een paard gehad waar ik dagelijks zo hard om moet lachen! Wat een heerlijk dier! Hij weet precies tot hoever hij kan gaan met zijn grapjes, dat het allemaal net binnen de grenzen is.

Hij is super leergierig en geeft ook duidelijk aan wanneer hij iets niet begrijpt en iets nog niet kan.
Arie is absoluut niet lui (wat veel mensen wel denken over haffies).
Zijn grootste hobbies zijn eten en de baas knuffelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:46

tja het blijven kanjers...ze hebben een speciaal plekje in mijn hart!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:50

Ze leeft dan wel niet meer maar toch... ja... Ben alleen de naam kwijt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat een SCHATJE was het!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:19

Ik heb al mijn tweede haflinger. Eigenwijs, dramkont, supersterk en vrijwel nooit ziek. Houd van der.

Lous

Berichten: 24244
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ras van de maand; De Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:26

Ik heb twee keer een Haflinger gehad. Geweldige paarden in de omgang en bijna nooit ziek. Helaas onder het zadel zijn Haflingers en ik geen goede combinatie. Ik heb het op gegeven.
Al ga ik nog steeds eens in de zoveel tijd op bezoek bij mijn eerste. Aangezien deze nog steeds van mijn zus is. :)