Show jouw Groninger of kijk mee

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:29

Uums schreef:
Wat goed dat jullie band zo sterk is dat een blind oog niet hindert, Sidney. +:)+

Mooi dier, Avanti! :)

Wat zijn jouw veulens toch knap, Aad! :+:

Gelukkig gaat het met Bor uitstekend bij jou, Yarrah!

Dosc: gefeliciteerd! Alle drie drachtig :#

loesje4600 schreef:
Leuk topic dit! Wij hebben ook 2 groningers bij mijn kwpn staan. Moeder is hanneke die is nu dragend van de hengst borre

Ah, Hanneke <3 Haar ken ik nog uit haar eerste jaren. Er stonden toen drie Hanno`s uit 1999 bij ons in de buurt :D Hanneke heeft nog op de Groninger Paarden-verjaardagskalender gestaan als voltigepaard.

Zoals Yarrah wel weet (en veel anderen idem): onze Gerlinus is juist beslist geen hittepetit. Hij kan enthousiast zijn van werk waar enige adrenaline bij komt kijken (fullspeed over de zandbanen, springparcours, met neus in trombone tussen 200 buggy`s Sinterklaas binnenhalen), maar luistert echt altijd en is zoooo braaf. Vorige week mochten mijn dochters van 3 en 4 hun Bixieproefje bij de rijvereniging op hem uitzitten. De pony die hier staat is dat niet toevertrouwd, maar Gruun gelukkig wel :)




Oh wat leuk zeg! Ik weet weinig over hannekes verleden, weet jij hier meer van? Ik heb idd wel gehoord dat ze voltige paard is geweest ja

tiwi1969

Berichten: 7637
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:09

Dit topic had ik nog niet eerder gezien, natuurlijk mag mijn merrie Cherise(Bascal x Fambo)roep naam Kees, niet ontbreken. Vorig jaar heeft ze haar eerste veulen gekregen: Meester v. Maistro Polo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:36

Knappe Kees ♥

Loesje: wij fokten een Hanno die goed uitpakte en twee andere leden van de menvereniging hebben er toen ook één gekocht.

Hanneke is gefokt door heel aardige mensen uit het Westerkwartier in Groningen. Ze moesten de paarden wegdoen. Golly ging naar het zuiden en Hanneke naar de familie Smit.

Ze is ingezet als menpaard en rijpaard en een enkele keer voor voltige, omdat haar amazones daar goed in waren. Hanneke is laat beleerd en was te klein voor in het stamboek. 1.54m destijds. Leuk paard :)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:01

Wauw, wat zijn dat schitterende paarden tiwi1969

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:43

Gistermiddag weer heerlijk gemend met Bor, zo trots op hem. Omdat Oz zondag weer aan de bak moet. Namen we nog even de proefjes door met Bor. Nou, hij doet het veel beter dan Oz :)) . Voordeel met Bor is je zet knop draf aan en hij gaat en blijft gaan. Oz niet := . Hij is zo loeisterk! en een conditie!!! We hebben nog even gedacht om hem ook mee te nemen naar de wedstrijd, maar binnenbakken daar houd hij niet zo van. Dus, zo gauw het buitenseizoen begint, dan....... ~~}> ~~}>
Afbeelding
uit de archieven.

:) Bor heeft alweer een nieuwe bijnaam "Borremans" (naast Borrie en Borres). Geen idee waarom, maar zo nu en dan zeg ik ineens een andere naam tegen hem. Stalgenoten worden er weleens radeloos van. "hoe kom je daar nu ineens bij, heeft heet toch Bor (zucht)". :)) :)) :))

Lieve Oz heet ook wel: Boz, Noz, Ozziebozzie en Ozboz.

Ook de hond moet er aan geloven. Ze heet Suus, maar ook Sushi, suuspuus, tut, pup(pie) en puppiemeis <3 ze is bijna 12.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 11:16

Wat een onwijs stoer hoofd <3 <3 <3

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:27

Uums schreef:
Knappe Kees ♥

Loesje: wij fokten een Hanno die goed uitpakte en twee andere leden van de menvereniging hebben er toen ook één gekocht.

Hanneke is gefokt door heel aardige mensen uit het Westerkwartier in Groningen. Ze moesten de paarden wegdoen. Golly ging naar het zuiden en Hanneke naar de familie Smit.

Ze is ingezet als menpaard en rijpaard en een enkele keer voor voltige, omdat haar amazones daar goed in waren. Hanneke is laat beleerd en was te klein voor in het stamboek. 1.54m destijds. Leuk paard :)



Oh wat leuk om te horen zeg! Ja ze is inderdaad niet groot, maar heeft wel een groot hart. Nu heeft ze atrose en staat lekker met pensioen en komt dus nog een veulentje aan voor haar

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:44

Kees en Bor v. Bascal zijn in dezelfde zomer verwekt, in de achtertuin van Frans en Mieke de Bruijn :o

Wat een schitterende nek krijgt Bordy, Yarrah! Zo tof dat hij het goed doet :)

En wat gaaf dat Hanneke een baby-Hanneke krijgt :D

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:13

Meld me ook maar even :D

Vroeger hadden ze op de zorgboerderij waar ik vroeger woonde een prachtige groninger genaamd Egge {vader Experiment}.
Ouderwets type, 1.80 groot {ben zelf maar 1.50 dus het was altijd een leuke klus om er op te klimmen :') } Egge was echt een once in a lifetime horse, Zo lief en geduldig, was voor bijna niks bang {behalve tractors daar was hij doodsbang voor} Helaas is hij er niet meer, Jaren later een merrie gereden waarvan de opa Experiment was, en dat was echt een feestje, Ze had bijna exact de zelfde gangen als Egge <3

Zag dat ChristaMoor een merrie heeft met als opa Experiment, Op een wit voetje en een kolletje na lijkt ze vooral qua bouw heel erg op hem!

Zijn er nog meer mensen hier die een groninger met Experiment bloed hebben?


Afbeelding



Afbeelding


Edit: Dankzij dit topic er achter gekomen dat Egge eigenlijk Ekko hete!
Hij was van 1986 en de enige ruin die dat jaar is geboren is hete Ekko, Kan dus niet anders dat dat Egge was!

tiwi1969

Berichten: 7637
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:18

Dat was een vruchtbaar jaar Uums, de oude heer had alle merries vlot drachtig en ook nog eens met veulens van bovengemiddelde kwaliteit.

Angrywolf 1.80 is een beste maat, Experiment was echt kuikenmak kan me voorstellen dat zijn zoon het goed doet op een zorgboerderij. Het leuke is dat er nu nog een zoon van Roek, zo noemde Eduard Experiment, op een zorgboerderij actief is. Eilander, ook zo’n verschrikkelijk braaf dier.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:49

Mijn merrie was een dochter van Experiment, lijkt wel heel veel op Egge qua in ieder geval hoofd. Niet de grootte, Moor was maar 1.54. Gitje is ook maar 1.60
Profielfoto is Moor.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:51

Knap veulen Tiwi, mijn bijrijdpaard lijkt wel wat op jouw merrie :j

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:53

Ik kom even binnen vallen, heb sinds gisteren een Groninger als bijrijdpaard. Heb nog niet veel ervaring met dit ras dus vind het leuk om jullie verhalen en foto's te volgen :))

Bernard is 13 jaar en loopt al 8 jaar mee met prinsjesdag :)
Afbeelding

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:06

:D Ik lees al een tijdje mee, als oud-eigenaar van een Groninger. Het zijn zulke stoere paarden!
Ik heb mijn Groninger destijds als 2,5 jarige gekocht, een ruin genaamd Hendrik, met als vader Hanno. Bij mij werd dat al snel Henk de Tank. Ik heb 'm helaas moeten verkopen, maar ik wilde 'm niet verkopen aan een "gewone ruiter". Henkie moest iets speciaals gaan doen, gewoon omdat ie zelf ook zo was. Ik heb voor hem een plekje gevonden bij het politie-korps van Utrecht. Zij hebben 'm Joep gedoopt. Ik zie 'm nog vaak aan het werk, als ik weer eens terug ben aan de Oude Gracht.
Gelukkig fokken we nu o.a. met een stam waar nog Groninger-bloed in zit. De moeder van onze oude Concorde was namelijk grotendeels Gronings. En dat blijf je merken... de paarden uit deze lijn geven nooit op, zijn zeer werkwillig en zijn uitgerust met beste voeten :D .

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:16

Ohh geweldigg! Een topic over groningers

Maak kennis met Mirjam ( Batavier uit Bazalt x Zwaantje uit Eros )
Helaas hebben we haar een aantal weken terug moeten laten inslapen.
Ze is 9 geworden :(
Maar ben ontzettend dankbaar voor de 3 jaar die we hebben gehad

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:51

@JanneJ2001: mooi paard! Wat zuur dat je haar hebt moeten laten inslapen.

Het valt me op dat veel Eros nakomelingen dezelfde mooie/vriendelijke oogopslag hebben <3

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:45

@ tiwi1969 Wat leuk dat er nog een zoon van Roek op een zorgboerderij staat!

@ChristaMoor Egge was voor mij echt een reus, Ben zelf maar 1.50 en kon maar net met mn vingers de bovenkant van zn rug aanraken :=

Helaas heeft hij niet het einde gehad wat hij verdiende, Hij heeft behoorlijk wat mee gemaakt, Met kar en al tegen tractor aan geknald, Door de bodem van een trailer zakken {daardoor waren zn achterbenen beschadigd}

Hij is 23 geworden en zn achterbenen wouden steeds minder meewerken, De laatste paar keren dat ik op hen reed zakte hij zomaar door zn achterhand.
Hij is toen op rust gezet en zou ingeslapen worden, Helaas is de gene die toen over de paarden ging veel te ver gegaan en wouw hem per se laten lopen en heeft er weken lang buut in gegooid terwijl hij eigenlijk niet meer kon, Dat heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat hij zn achterbenen niet meer kon gebruiken en alleen nog maar rondjes om zn eigen as kon draaien, Pas toen is hij ingeslapen.


Deze foto's zijn de laatste die van hem zijn gemaakt, Hier was het dus eigenlijk al de bedoeling om hem in te slapen vandaar dat zn halve staart er af is :o



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:20

Iris_92 schreef:
@JanneJ2001: mooi paard! Wat zuur dat je haar hebt moeten laten inslapen.

Het valt me op dat veel Eros nakomelingen dezelfde mooie/vriendelijke oogopslag hebben <3


Ja inderdaad!
Ik vind dat ze de ogen wel heeft geerfd

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:44

Beste Groninger-paardenliefhebber,

Willen jullie mij helpen aan mijn onderzoek? Stuur mij dan even een PB, dan stuur ik de enquête door.
Voor mijn afstuderen doe ik onderzoek naar de toekomst van het Groninger paard. Dit moet leiden tot een beleidsplan voor Vereniging het Groninger Paard.
Het onderzoek zal ongeveer 5 minuten van uw tijd in beslag nemen.
Alvast bedankt voor uw deelname aan dit onderzoek.

Met vriendelijke groet,
Judith Heikens

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:35


tiwi1969

Berichten: 7637
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:53


Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 02:40


yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:39

Ja ik ga er ook weer heen ik las alleen net wel dat het verplaatst is naar Steenwijk.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Show jouw Groninger of kijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:07

Ja dat hoorde ik inderdaad ook.
Voor ons wel een stuk verder, waren net zo blij dat het een keertje dichterbij was. Haha

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 14:33