Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 20 [ 481 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Show jouw Groninger of kijk mee

 
Profiel   

Ach yarrah wat sneu !
Een goede beslissing voor Oz , maar een leegte voor jullie.. :(:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 08:26 



 
Profiel   

Wat sneu dat je afscheid van je Groninger moest nemen.
Wel een aandachtspuntje bij het ras, c.q. de vereniging; zomereczeem komt steeds meer voor. Wij zochten een leuke hengst, maar er zijn er meerdere die zomereczeem vererven helaas. (Zijn uiteindelijk in Duitsland geslaagd). Ook het beenwerk verdient aandacht, op de keuring zag ik meerdere dieren met minder goede benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 08:27 



 
Profiel   

Ook hier sterkte Yarrah! Je mooie Oz, wat heb je lang van hem mogen genieten, maar nooit lang genoeg....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 08:30 



 
Profiel   

Sterkte met het verlies van Oz :(:)


IsabelleN schreef
Wat sneu dat je afscheid van je Groninger moest nemen.
Wel een aandachtspuntje bij het ras, c.q. de vereniging; zomereczeem komt steeds meer voor. Wij zochten een leuke hengst, maar er zijn er meerdere die zomereczeem vererven helaas. (Zijn uiteindelijk in Duitsland geslaagd). Ook het beenwerk verdient aandacht, op de keuring zag ik meerdere dieren met minder goede benen.


Ja, is dat zo? Moet zeggen dat ik me er niet heel erg mee bezig houd, maar in mijn boekje staan Groningers als robuus en sterk, met juist goede benen. Maar dat valt dus tegen in de moderne(re) lijnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 13:06 



 
Profiel   

@Eelmo, wij vonden het wel wat teleurstellend ja. Te lange, weke achterkoten of juist te steile, rechte achterbenen. Hoeven waren wel vaak goed van kwaliteit. Qua beweging viel het ook niet allemaal mee. Uiteindelijk dus Duitse hengst aangeschaft (in NL laten röntgenen, Duitsers zijn daar veel soepeler mee) omdat we die voor een Engels volbloed wilden inzetten. Een F1 product dus voor eigen gebruik. Dat is leuk gelukt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 14:30 



 
Profiel   

Mijne is wel sterk op de benen, maar ook 2 jr terug zomereczeem gekregen helaas (hij is nu 11). Hij is van Orbaldo II, van Onno S. Dus miss dat het toch in die lijn ergens zit? Oz was ook een Onno S toch Yarrah? Veel sterkte met het verlies van hem. Super gaaf paard altijd om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 16:27 



 
Profiel   

orion456 schreef
Mijne is wel sterk op de benen, maar ook 2 jr terug zomereczeem gekregen helaas (hij is nu 11). Hij is van Orbaldo II, van Onno S. Dus miss dat het toch in die lijn ergens zit? Oz was ook een Onno S toch Yarrah? Veel sterkte met het verlies van hem. Super gaaf paard altijd om te zien.


Denk eerder via moeders kant.Floor kreeg ook op latere leeftijd zomerexceem.
Vaak is er ook wel een relatie met gevoeligheid voor eiwitten.

Ik weet van nog twee Orbaldo II nakomelingen met exceem maar beiden uit merries die zomerexceem hadden. Terwijl ik ook nakomelingen ken die uit exceemmerries komen en die nergens last van hebben.

Orion zijn volle zus die twee jaar ouder is heeft nergens last van.

zou eigenlijk meer onderzoek naar moeten komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 14:15 



 
Profiel   

Maar dan ook idd de merries niet vergeten. Heb bij paarden toch altijd het gevoel dat alles om de hengsten draait, maar die geven maar 50% van de genen natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 14:40 



 
Profiel   

Heel veel sterkte Yarrah.

Ik kom mij ook even melden.
Ik heb sinds 2 jaar een halve Groninger! Ze is inmiddels 4 jaar, we dressuren, springen en ze heeft inmiddels een paard keer voor de kar gelopen. We willen ook marathons gaan starten!
Even in een linkje want ik krijg ze zo gauw niet verkleind.

https://i.imgur.com/xl3hhUG.jpg
https://i.imgur.com/Ua7Opcq.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 15:08 



 
Profiel   

Nimber schreef
orion456 schreef
Mijne is wel sterk op de benen, maar ook 2 jr terug zomereczeem gekregen helaas (hij is nu 11). Hij is van Orbaldo II, van Onno S. Dus miss dat het toch in die lijn ergens zit? Oz was ook een Onno S toch Yarrah? Veel sterkte met het verlies van hem. Super gaaf paard altijd om te zien.


Denk eerder via moeders kant.Floor kreeg ook op latere leeftijd zomerexceem.
Vaak is er ook wel een relatie met gevoeligheid voor eiwitten.

Ik weet van nog twee Orbaldo II nakomelingen met exceem maar beiden uit merries die zomerexceem hadden. Terwijl ik ook nakomelingen ken die uit exceemmerries komen en die nergens last van hebben.

Orion zijn volle zus die twee jaar ouder is heeft nergens last van.

zou eigenlijk meer onderzoek naar moeten komen


Melya begint het helaas ook te ontwikkelen. Sinds twee jaar begon het met af en toe staart schuren, vorig jaar manenkam deels er bij gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 10:28 



 
Profiel   

Zomerexceem is ook vaak een voedingsprobleem.
Ik merk dat mijn paard, als hij iets te dik wordt , ook jeuk aan de staart krijgt en schuurt.
Zodra ik zijn voeding weer beter afgestemd heb gaat het voorbij.

Wat de benen betreft....mijn paard liep altijd wat kreupel als de smid geweest was.
Door verhuizing en nu een nieuwe smid, die heel veel Groningers en Gelderse bekapt, is het helemaal voorbij.
Deze hoefsmid heeft duidelijk meer kaas gegeten van het bekappen en beslaan van de wat grovere rassen dan de vorige smid.
Hij zegt dat deze paarden over het algemeen een heel goed en stevig beenwerk hebben.
De buigproef is ( volgens de dierenarts ) bij de Groningers wel een dingetje. Omdat ze iets anders op de voeten staan als een gemiddelde kwpner kun je ze niet te ver buigen, dat veroorzaakt altijd een kruipelheid bij het wegdraven en geeft dus geen goed beeld.
Ik praat nu alleen vanuit mijn ervaring , maar heb geen enkel benul van fokken en dergelijke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 10:43 



 
Profiel   

Ze is superslank en krijgt vitaminebrok en soms wat vitalbix muesli. Ik voer bewust graanvrij en zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. Ze krijgt kruiden die op haar doorgemeten zijn.
En toch schuurt ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 11:20 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Ze is superslank en krijgt vitaminebrok en soms wat vitalbix muesli. Ik voer bewust graanvrij en zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. Ze krijgt kruiden die op haar doorgemeten zijn.
En toch schuurt ze.


Al eens je ruwvoer laten testen? En dan niet alleen je hooi en kuil maar ook je grasland?
Haar volle broer heeft ook nergens last van.

Ik heb paarden gehad die bij een vorige eigenaar schuurde en bij mij spontaan amper tot geen last hadden van jeuk.
Ice heeft korte tijd ergens gestaan waar hij ook ineens begon met schuren, staart en stukje manen. Hij is verhuisd naar 500 meter verderop en toen was het ineens over.

Het is jammer dat het steeds meer voorkomt bij de Groningers. Zou mij niets verbazen als sommige combinaties van bloedlijnen ineens gevoeligheid ver oorzaken. Sommige lijnen staan ook bekend om hun exceemgevoeligheid.

Ik vraag me dan af wat er veranderd is als paarden op latere leeftijd gaan schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 11:29 



 
Profiel   

Het zou kunnen dat we misschien blijven voeren zoals we altijd voeren, maar dat het oudere paard minder werken ?
Ik weet het niet.
Het is namelijk geen probleem bij enkel de Groningers of vooral bij de Groningers . Het is een probleem bij veel sobere rassen of oudere typen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 13:33 



 
Profiel   

mirim schreef
Zomerexceem is ook vaak een voedingsprobleem.
Ik merk dat mijn paard, als hij iets te dik wordt , ook jeuk aan de staart krijgt en schuurt.
Zodra ik zijn voeding weer beter afgestemd heb gaat het voorbij.

Wat de benen betreft....mijn paard liep altijd wat kreupel als de smid geweest was.
Door verhuizing en nu een nieuwe smid, die heel veel Groningers en Gelderse bekapt, is het helemaal voorbij.
Deze hoefsmid heeft duidelijk meer kaas gegeten van het bekappen en beslaan van de wat grovere rassen dan de vorige smid.
Hij zegt dat deze paarden over het algemeen een heel goed en stevig beenwerk hebben.
De buigproef is ( volgens de dierenarts ) bij de Groningers wel een dingetje. Omdat ze iets anders op de voeten staan als een gemiddelde kwpner kun je ze niet te ver buigen, dat veroorzaakt altijd een kruipelheid bij het wegdraven en geeft dus geen goed beeld.
Ik praat nu alleen vanuit mijn ervaring , maar heb geen enkel benul van fokken en dergelijke.


Oh echt? die had ik nog niet gehoord, dat groningers andere voeten hebben en dus kreupel tonen bij buigproeven. Orion niet iig. en ook niet dat je ze anders moet bekappen. Maar dat zal ook wel weer ieder paard anders zijn, wat wel en niet werkt. Niet alleen bij het ras horen.

Qua eczeem misschien dat ze een lichte gevoeligheid hebben en dat je goed moet oppassen met voer idd (geeen kuil of voordroog en helemaal goed als het ook zonder gras kan, maar is vaak moeilijker) en dat die lichte gevoeligheid naarmate ze ouder worden meer aan de oppervlakte komt, doordat als ze ouder worden ook meer afvalstoffen meenemen in het lichaam (net als mensen die steeds ouder worden, meer problemen krijgen). Omgeving doet ook veel. In het bos is het het ergste bij Orion, als hij uit het bos staat waar meer wind is en weinig stilstaand water is het ook al minder. Maar stress zal ook een rol spelen. Als ik minder in mijn vel zit, neemt hij die stress over (heel lief maar hij helpt zichzelf er niet mee) en is hij gevoeliger voor ook al gewone stalvliegen zeg maar (wel langere tijd van stress ervaren is dit) zal combi zijn van veel factoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 13:57 



 
Profiel   

De paarden hebben niet echt een ander voetenwerk als wel een stugger botwerk, grover botwerk.
Dit volgende de veearts die mijn paard toentertijd keurde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 16:22 



 
Profiel   

Nimber schreef
MyChoice schreef
Ze is superslank en krijgt vitaminebrok en soms wat vitalbix muesli. Ik voer bewust graanvrij en zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. Ze krijgt kruiden die op haar doorgemeten zijn.
En toch schuurt ze.


Al eens je ruwvoer laten testen? En dan niet alleen je hooi en kuil maar ook je grasland?
Haar volle broer heeft ook nergens last van.

Ik heb paarden gehad die bij een vorige eigenaar schuurde en bij mij spontaan amper tot geen last hadden van jeuk.
Ice heeft korte tijd ergens gestaan waar hij ook ineens begon met schuren, staart en stukje manen. Hij is verhuisd naar 500 meter verderop en toen was het ineens over.

Het is jammer dat het steeds meer voorkomt bij de Groningers. Zou mij niets verbazen als sommige combinaties van bloedlijnen ineens gevoeligheid ver oorzaken. Sommige lijnen staan ook bekend om hun exceemgevoeligheid.

Ik vraag me dan af wat er veranderd is als paarden op latere leeftijd gaan schuren.


Afgelopen zomers op 3 verschillende stukken land gestaan. En telkens last gehad. Zandgrond, kleigrond en beiden op dezelfde manier bemest. Ik hoop dat haar nieuwe eczeemdeken het oplost. Zo sneu die jeuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 17:33 



 
Profiel   

Yarrah, sterkte met het verlies van Oz.

Zomerexceem is altijd lastig. Moor had het, weliswaar in mindere mate en met een deken goed onder controle, bij haar kwam het echt door de knoesjes.
Git heeft het niet van haar meegekregen.

Leuk die Marengo.

Marengo was de hengst waar ik op viel toen ik besloten had mijn merrie te laten dekken. (gewoon éénmalig, voor "de leuk") Maar dan moest ik dus zijn vader kiezen als hengst. Git is het resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 18:02 



 
Profiel   

Dat van de buigproeven heb ik nog nooit gehoord ik heb behoorlijk wat Groningers en Geldersen verkocht door de jaren heen maar alles kwam glansrijk door de keuring heen.

Mijn Gelderse staat met een blessure na een ongeluk in de wei maar loopt ook top door de buigproeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 05:59 



 
Profiel   

Hoeven anders bekappen qua ras? Daar ga ik, maar ook een goede hoefsmid niet in mee. Het paard bepaalt hoe er bekapt wordt, niet het ras. De smid let op hoef- en beenstand, niet of het een Groninger is. Buigproeven zijn ook niet rasbepaald, buigproeven zijn kwaliteit-van-beenwerk bepaald en of er deskundig (maar dat doet een goede paardenarts) getest wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 18:46 



 
Profiel   

Als een ras een bepaalde beenstand heeft vergt dat een bepaalde manier van bekappen.
Anders gesteld....een draver staat anders op zijn voetjes als een stevig trekpaard.
Dus in die zin maakt het wel een verschil. Ik ben het met je eens dat er naar het paard gekeken moet worden en niet naar het ras.
De buigproef vind ik sowieso een discutabele handeling, maar dat wat ik zei kwam van de dierenarts zelf af.
Mijn paard doorstond de buigproef niet, maar na foto’s was er dus niets mis met zijn hoeven en benen.
Dus ga ik, uit ervaring, ook mee met de dierenarts.
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 19:04 



 
Profiel   

Buigproeven test je de weke delen en die zijn ook niet tebeoordelen op röntgen. Dus dat klopt wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 06:13 



 
Profiel   

Ik lees iets over een dochter uit Marengo. Die kan ik wel showen. Boukje :+:


[ img ]


Tis al wel een oude foto, 9 jaar geleden genomen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 06:20 



 
Profiel   

Een al wat oudere foto, maar hij blijft leuk !
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 07:09 



 
Profiel   

Hoe krijgt ie het voor elkaar Mirim! :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 10:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 20 [ 481 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen