Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

American Indian Horse

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Wie?
Ik wil jullie graag voorstellen aan een ras wat niet velen van jullie zullen kennen. Ik heb namelijk een pony Faro, hij is een America Indian Horse.
[ img ]


Wat?
Nu vragen jullie je wellicht af wat nou dat hele America Indian Horse is.. Nou ik zal je vertellen ik wist het in het begin ook niet, ik was eigenlijk op zijn looks gevallen. Dus ik ben op internet gaan zoeken en vond allemaal pagina's in het Engels.

Na het zoeken weet ik het volgende over de America Indian Horse:

De America Indian Horse stamt af van de Wilde Mustang, uit Amerika. De Spanjaarden hadden een heleboel Mustang gevangen om ze te temmen voor gevechten in Amerika. De Spanjaarden wilde Amerika veroveren, dit deden ze door dorpen van de bewoners (Indianen) te vernietigen. Niet bij alle dorpen lukte dat natuurlijk, dus wonnen de Indianen. De mustangs waar de Spanjaarden mee reden werden dan door de Indianen opgevangen en doorgetraind op een meer natuurlijke manier. Zo ontstond het ras van de America Indian Horse.

Deze geschiedenis zie je duidelijk terug in (de mooiste) film, Spirit: Stallion of the Cimarron. Ik kan Faro dan ook erg terugvinden in de Paint-merrie Rain.
[ img ]
[ img ]


Waar?
Ik sta met Faro op een trainingsstal in Hoeven, Equinova. Hier train ik samen met Nicky Star Faro om wat wedstrijdjes te rijden in de dressuur. Ik rij/train nu L met hem.
[ img ]

Heeft er hier ook iemand een American Indian Horse? Laat het even weten (met een leuk fototje)

[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 17:25 



 
Profiel   

Aangezien dit meer bij Rassenpraat past, verplaats ik 'm even.

WWW > RP

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 18:03 



 
Profiel   

Wat een prachtig paard en prachtige fotos!
Vind het wel jammer dat de bosal niet past :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 18:04 



 
Profiel   

Leuk paard. Maar: de Spanjaarden hebben zelf paarden meegenomen naar Amerika, de oerpaarden die daar ooit waren, waren er al zo'n 10.000 jaar uitgestorven. De Mustang is ontstaan uit de Spaanse paarden. De Spanjaarden hoefden dus geen Mustangs te temmen, die waren er nl niet. De Indianen leerden dus ook pas paarden kennen nádat de Spanjaarden Amerika 'ontdekten'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 18:09 



 
Profiel   

Ten eerste prachtig paard heb je.

Maar dan, als de Spanjaarden de mustang temde en de indianen namen ze over, dan zijn het toch nog steeds mustangs? En geen nieuw ras omdat ze op een andere manier getemd/gereden worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 18:25 



 
Profiel   

Azmay schreef
Wat een prachtig paard en prachtige fotos!
Vind het wel jammer dat de bosal niet past :o


Oh wist niet dat het bosal niet goed past. Kun je mij vertellen hoe hij moet zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 18:35 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Leuk paard. Maar: de Spanjaarden hebben zelf paarden meegenomen naar Amerika, de oerpaarden die daar ooit waren, waren er al zo'n 10.000 jaar uitgestorven. De Mustang is ontstaan uit de Spaanse paarden. De Spanjaarden hoefden dus geen Mustangs te temmen, die waren er nl niet. De Indianen leerden dus ook pas paarden kennen nádat de Spanjaarden Amerika 'ontdekten'.

Klopt, had ik ook al gemeld met links in haar andere topic.

Citaat
De Spanjaarden hadden een heleboel Mustang gevangen om ze te temmen voor gevechten in Amerika. De Spanjaarden wilde Amerika veroveren, dit deden ze door dorpen van de bewoners (Indianen) te vernietigen. Niet bij alle dorpen lukte dat natuurlijk, dus wonnen de Indianen. De mustangs waar de Spanjaarden mee reden werden dan door de Indianen opgevangen en doorgetraind op een meer natuurlijke manier. Zo ontstond het ras van de America Indian Horse.

Dat klopt niet helemaal;
De Spanjaarden brachten zelf paarden mee uit Spanje.
De Indianen in Amerika hadden nog nooit een paard gezien, voor die tijd waren er geen paarden in Amerika.

Deze paarden zijn de voorloper van de Mustang (dus losgebroken/gelaten paarden die verwilderde).
http://www.indianhorse.com/?page_id=46

Citaat
De Mustang is een bekend ras van sterke, rondzwervende paarden die vooral te vinden zijn in het Westen van Noord-Amerika. De eerste voorouders van het ras werden in Amerika ingevoerd door de Spaanse en Portugese conquistadores (veroveraars).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mustang_(paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-17 18:42 



 
Profiel   

Ik heb de voorloper van jouw ras en Spirit look-a-like :D

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 10:18 



 
Profiel   

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 10:21 



 
Profiel   

Kunnen jullie niet een keer een spirit fotoshoot doen :D

Prachtig paard ts !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 10:31 



 
Profiel   

Wat ik me nu afvraag is in welke registry ervan jouw merrie is ingeschreven?

Wel een prachtig paard trouwens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 10:36 



 
Profiel   

Prachtig paardje! En mooie fotos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 10:40 



 
Profiel   

Brainless schreef
Ibbel schreef
Leuk paard. Maar: de Spanjaarden hebben zelf paarden meegenomen naar Amerika, de oerpaarden die daar ooit waren, waren er al zo'n 10.000 jaar uitgestorven. De Mustang is ontstaan uit de Spaanse paarden. De Spanjaarden hoefden dus geen Mustangs te temmen, die waren er nl niet. De Indianen leerden dus ook pas paarden kennen nádat de Spanjaarden Amerika 'ontdekten'.

Klopt, had ik ook al gemeld met links in haar andere topic.

Citaat
De Spanjaarden hadden een heleboel Mustang gevangen om ze te temmen voor gevechten in Amerika. De Spanjaarden wilde Amerika veroveren, dit deden ze door dorpen van de bewoners (Indianen) te vernietigen. Niet bij alle dorpen lukte dat natuurlijk, dus wonnen de Indianen. De mustangs waar de Spanjaarden mee reden werden dan door de Indianen opgevangen en doorgetraind op een meer natuurlijke manier. Zo ontstond het ras van de America Indian Horse.

Dat klopt niet helemaal;
De Spanjaarden brachten zelf paarden mee uit Spanje.
De Indianen in Amerika hadden nog nooit een paard gezien, voor die tijd waren er geen paarden in Amerika.

Deze paarden zijn de voorloper van de Mustang (dus losgebroken/gelaten paarden die verwilderde).
http://www.indianhorse.com/?page_id=46

Citaat
De Mustang is een bekend ras van sterke, rondzwervende paarden die vooral te vinden zijn in het Westen van Noord-Amerika. De eerste voorouders van het ras werden in Amerika ingevoerd door de Spaanse en Portugese conquistadores (veroveraars).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mustang_(paard)


Oh mijn begrijpend lezen is dus blijkbaar nog niet goed.. Bedankt voor deze informatie! Leuk dat we zo met elkaar toch tot de juiste geschiedenis komen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:13 



 
Profiel   

Amable schreef
Ik heb de voorloper van jouw ras en Spirit look-a-like :D

[ Afbeelding ]

[ [url=m/8d5UHm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw! gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:14 



 
Profiel   

Mondy schreef
Kunnen jullie niet een keer een spirit fotoshoot doen :D

Prachtig paard ts !!


Haha, dat zou gaaf zijn indd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:15 



 
Profiel   

Is jouw paard ook geïmporteerd dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:17 



 
Profiel   

Fennadev schreef
Wat ik me nu afvraag is in welke registry ervan jouw merrie is ingeschreven?

Wel een prachtig paard trouwens!


Dankjewel!
Dit zijn de papieren.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:18 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Is jouw paard ook geïmporteerd dan?


Nee, dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:19 



 
Profiel   

Ok... ik kende het ras wel maar wist niet dat ze ook in Europa gefokt werden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 12:21 



 
Profiel   

Sorry TS maar het is eigenlijk geen echt ras.
Het is een stamboek voor dieren die in geen enkel ander stamboek terecht kunnen.

Hier in de buurt zit iemand die van alles op elkaar zet en er dan Indian Horse stamboekpapieren bij laat maken.
Zo denken mensen, die er niet zoveel verstand van hebben , dat ze een echt westernpaard hebben gekocht, zoals een Paint Horse, tot ze op wedstrijd willen en merken dat het helemaal niks voorsteld als stamboek.

Verder prachtig paard is Faro <3
Waarschijnlijk dus een kruizing Paint Horse of misschien wel een echte waarbij de fokker niet de juiste papieren heeft geregeld bij de dekking en het stamboek waardoor het niet ingeschreven kon worden als Paint Horse.

Vooral in Belgie werd er erg veel gefokt zonder juiste papieren te regelen bij het stamboek waardoor er tig Quarters, Paints en Appaloosa's en kruizingen daarvan , niet in de juiste stamboeken konden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 13:03 



 
Profiel   

TS haar paard valt inderdaad onder register A van paarden die quarters/paint/western type zijn en aan de rasstandaard voldoen. Er is ook een register O wat paarden zijn die wel echt het ras zijn en afstammen van bepaalde stampaarden die de indianen rijden als mijn hoofd het goed heeft onthouden van de Wikipedia pagina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 13:11 



 
Profiel   

Dus zoals ik hier begrijp zou mijn paint hiervoor ook geregistreerd kunnen worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 15:29 



 
Profiel   

Ja, als je een paint hebt zonder papieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 15:35 



 
Profiel   

Wat een gaaf paard!! <3
Die wil ik ook wel eens voor mijn lens!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 15:53 



 
Profiel   

inderdaad, een beetje een rare twist die niet geheel correct is, er waren namelijk geen paarden in Amerika, die zijn vanuit Europa ingevoerd en losgelaten of ontsnapt en daaruit is de mustang ontstaan. In de lakota-taal noemt een paard sunkawakan wat eigenlijk gewoon grote hond wil zeggen want ze wisten niet wat ze zagen of hoe dat beest noemde toen ze de eerste spanjaard te paard zagen. Maar gelukkig is een indiaan slim en hadden ze al snel door hoe ze die grote honden in hun voordeel konden gebruiken. Ik heb ook nog nooit gehoord van een american indian horse. Misschien een aftakking van de pinto? Ik weet dat de appaloosa oorspronkelijk is ontstaan bij de indianen, en dat is ook zo'n triestig verhaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 16:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen