Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

American Indian Horse

 
Profiel   

Vicky_Belle schreef
Ik weet dat de appaloosa oorspronkelijk is ontstaan bij de indianen, en dat is ook zo'n triestig verhaal.

Die is ontstaan in China en later Europa, maar omdat men ze hier niet wilde werden ze verhuisd naar America.
Citaat
Gevlekte paarden als de Appaloosa zijn al heel lang bekend. In grotschilderingen van meer dan twintigduizend jaar geleden werden al gevlekte paarden afgebeeld. De oude Chinese keizers noemden deze paarden ‘Hemelse paarden’. In de 18e en 19e eeuw waren ze geliefd bij de aristocratie in Europa. Na de ontdekking van Amerika werden door de Spaanse veroveraars Iberische paarden meegenomen naar de Nieuwe Wereld. Het is aannemelijk dat de Appaloosa in beginsel teruggaat op de Andalusiër. Later werden ook vanuit andere landen in Europa gevlekte paarden naar Amerika verscheept omdat deze paarden in Europa uit de mode geraakt waren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Appaloosa_(paard)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 15:25 



 
Profiel   

Brainless schreef
Vicky_Belle schreef
Ik weet dat de appaloosa oorspronkelijk is ontstaan bij de indianen, en dat is ook zo'n triestig verhaal.

Die is ontstaan in China en later Europa, maar omdat men ze hier niet wilde werden ze verhuisd naar America.
Citaat
Gevlekte paarden als de Appaloosa zijn al heel lang bekend. In grotschilderingen van meer dan twintigduizend jaar geleden werden al gevlekte paarden afgebeeld. De oude Chinese keizers noemden deze paarden ‘Hemelse paarden’. In de 18e en 19e eeuw waren ze geliefd bij de aristocratie in Europa. Na de ontdekking van Amerika werden door de Spaanse veroveraars Iberische paarden meegenomen naar de Nieuwe Wereld. Het is aannemelijk dat de Appaloosa in beginsel teruggaat op de Andalusiër. Later werden ook vanuit andere landen in Europa gevlekte paarden naar Amerika verscheept omdat deze paarden in Europa uit de mode geraakt waren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Appaloosa_(paard)


helemaal akkoord maar dat gaat eerder over gevlekte paarden, en even verder staat op hetzelfde pagina:

wikipedia schreef
In het gebied van de huidige Verenigde Staten had het fokken van Appaloosa's alles te maken met de indianen; vooral met de Nez Percé-stam die in het huidige Nez Perce County leefde. Dat was de enige stam die doelgericht en selectief fokte. De Nez Percé stonden bekend als grote paardenkenners. Alleen de beste hengsten werden gebruikt om te fokken, de andere werden gecastreerd, zodat ze geen nakomelingen konden krijgen. De paarden die niet voldeden werden geruild met andere indianenstammen.
De paarden groeiden uit tot sterke, snelle dieren die stevig op hun benen stonden op oneffen terrein. De gevlekte paarden waren bij tijden het meest geliefd. De kolonisten noemden het ras ‘Paulouse’ naar de rivier Palouse. Hieruit is later de naam 'Appaloosa' ontstaan. De Nez Percé-indianen werden na de komst van Europese kolonisten in hun gebied naar Canada verjaagd. De Appaloosa-paarden die hun kracht én hun trots waren raakten ze daarbij kwijt. Vijftig jaar lang was de Appaloosa een zeldzaam ras, tot in 1938 in Amerika de 'Appaloosa Horse Club' werd opgericht met als doel het ras te redden. Ook in Nederland zijn meerdere Appaloosa-verenigingen actief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 15:37 



 
Profiel   

De appaloosa's kwamen gewoon uit Europa mee, de indianen zijn er verder mee gaan fokken in Amerika.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 17:15 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Wat een gaaf paard!! <3
Die wil ik ook wel eens voor mijn lens!!


Lijk me een leuk idee ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-17 21:56 



 
Profiel   

Wat een gaaf beestje. Mag ik vragen wat de stokmaat is? Ik heb een rasloos paard en ben nu beetje aan het zoeken wat ze zou kunnen zijn. Ik denk sowieso een kruising maar zou toch leuk zijn om nog iets meer te weten te komen :P Dit is mijn merrie. Hoe zou je ook het karakter van jou paard omschrijven? Gewoon uit nieuwsgierigheid dus. :) [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-17 15:26 



 
Profiel   

floripori17 schreef
Wat een gaaf beestje. Mag ik vragen wat de stokmaat is? Ik heb een rasloos paard en ben nu beetje aan het zoeken wat ze zou kunnen zijn. Ik denk sowieso een kruising maar zou toch leuk zijn om nog iets meer te weten te komen :P Dit is mijn merrie. Hoe zou je ook het karakter van jou paard omschrijven? Gewoon uit nieuwsgierigheid dus. :) [ [url=m/lwxcwq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ip6GkN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk paardje! Houd ze ook zo van water?

Faro heeft een stokmaat van 145. Hij is erg leergierig, maar als hij iets heel moeilijk vind moet ik hem wel de tijd geven om het uit te leggen. En als ik hem dan zachtjes "straf", zie je hem heel erg kijken van owwjaa dat bedoelde je. En hij zal dan alles er aan doen om het te onthouden en de volgende keer beter te doen. Maar dat lukt dan ook niet altijd gelijk. Faro is ook heel erg gefocust op zijn mens maar is wel erg bang om zijn mens te verliezen. Dat is niet altijd handig als ik op vakantie ga of ik hem op de trailer zet en weg loopt, hij gaat dan erg opzoek naar mij en gaat zijn hardslag heftig omhoog (ookal staat mijn vriend er dan nog naast) Het is echt een goud paard. Mensen/kinderen die zeggen dat ze bang zijn voor paarden en die dan mee gaan naar Faro zijn bij Hem nooit meer bang. Hij heeft een hele rustige uitstraling maar als de mensen te zeker of druk zijn kan hij al snel achter mij kruipen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-17 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen