Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

 
Profiel   

Ik dacht ook aan een welsh Cob, engelse rassen zijn vaak fijne karakters. Ik heb helaas ook veel tinkers gezien die heel koel leken, maar dat niet waren. Omdat ze zich in eerste instantie afsluiten van de wereld om zich heen reageren ze nergens op en lijken ze koel, tot er ineens een te grote prikkel komt die ze niet buiten kunnen houden en dan reageren ze enorm explosief. Dit geldt zeker niet voor iedere tinker, maar is wel iets wat ik al bij meerdere tinkers ben tegen gekomen.
Ik zie ook veel mensen reageren dat de tinkers bij hun op de manege het heel goed doen, maar dat is ook wel een situatie die goed bij een paard als een tinker past. De situatie is heel voorspelbaar voor ze, er zijn weinig onvoorziene prikkels. Ze hebben de instructeur als vaste waarde, daar kunnen ze op vertrouwen, zijn eigenlijk altijd in een groep paarden en er wordt relatief weinig van ze gevraagd. Dat is toch anders als een eigen paard die ook alleen mee moet op buitenrit, waar we een keer een dagtocht mee willen rijden, die mee op vakantie gaat, op clinic, mee naar de rijvereniging etc.

Ik zou je over je lengte ook niet heel erg druk maken, kijk naar de quaters en paints, dat zijn vaak ook maar pony's en daar rijden ook volwassen mannen op. Is trouwens misschien ook nog een richting die je kan kijken, zijn vaak paarden die goed opgevoed zijn, onder het zadel vlot en op de grond heel braaf.


Laatst bijgewerkt door Amable op 30-11-17 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 07:33 



 
Profiel   

Palmpje1 schreef
grappig, in de meeste advertenties die ik lees staat dat tinkers bomproof, kinderpony, 100% betrouwbaar zijn, en hier lees ik dan weer andere meningen. dat maakt het er weer niet makkelijker op.


Let op er zitten ook veel handelaren tussen. Een jaar terug was ik op zoek naar een brave pony en steeds dezelfde namen hadden iedere week brave 100% bomproef pony’s te koop, geschikt voor zorgwerk blabla. Dit waren ook vaak tinkers. Dat kan niet, dat je iedere week zo’n pony in de handel hebt. dit soort pony’s is lastig te vinden. Iedereen wil zo’n pony, dus ze zijn vaak ook snel weg.
Ik zou ook een pony kopen ouder dan 8, daar zijn vaak de ergste streken al vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 07:35 



 
Profiel   

Ik zie ineens dat deze pony nog niet verkocht is https://link.marktplaats.nl/m1230385620 toevallig ken ik deze en dit is echt een hele leuke tinker, braaf dier, makkelijk te rijden ondanks haar jonge leeftijd. Paard waar je absoluut heel veel plezier aan kan beleven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 08:17 



 
Profiel   

Van de door jou genoemde:
Connemara, is allicht voor jouw postuur moeilijk vindbaar.
Tinkers vind ik prachtig, maar benen met mok/CPL/mijt of combi ervan houden me van dat ras weg.
Fjord is een mogelijkheid.

Of een totaal ander ras, wel zou ik gaan voor een netjes al doorgereden exemplar dat al wat van de wereld gezien heeft, gezien de leeftijd van je dochters. Jongere paarden zijn ook wel eens netjes ingereden, maar zullen allicht sneller dan en doorgewinterd compleet bevestigd paard eens een keer bedenken dat het ook anders kan.

Succes met zoeken, ergens staat wel een leuk geschikt paard voor je. Ras is dan ondergeschikt. .

Ben zelf 1.87 heb een Fjord en knabstrupper (had fjord van 1.47, nu eentje van 1.415 en een knabstrupper van 1.565)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 08:23 



 
Profiel   

Voor je dochters zou een paard ook prima kunnen, waarschijnlijk gaan ze ook snel de lengte in. Zelf heb ik toen ik 10 was 1,5 jaar een verzorgpaard gehad, dit was een Groninger van 1,75. Ik heb de eerste maand moeite gehad met het hoofdstel omkrijgen, maar dat was ook snel geen probleem meer.
Daarna hadden we een kwpn van 1,67 gekocht.
Mijn huidige paard is 1,58 (breed gebouwde kwpn) en ik ben zelf 1,77.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 08:28 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Mijn fjord is in de bak een fantastische kinderpony, kan je iedereen op zetten. Echter ook erg werkwillig voor de gevorderde ruiter.

Op buitenrit kan hij ooit wel pittig zijn, zeker in zn uppie. Wel goed te doen hoor!

Ik zou een fjord op zich dus zeker niet afraden!


Inderdaad. Zolang er iemand bij is / regelmatig op zit die de pony braaf kan houden zijn het super paardjes. Voor een kind dat het helemaal alleen zou moeten opknappen zijn ze niet zo geschikt, maar zolang een volwassene het dier af en toe na kan rijden is het helemaal prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 09:04 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen een Welsh Cob, of een kleine Irish Draught. Er is zeker wel wat te vinden denk ik. In het ergste geval zal je 10-jarige misschien een tikje te klein nog zijn in het begin maar voordeel is dat ze geen afscheid zullen hoeven te nemen omdat ze er uit groeien. Ik denk dat dat voor mij zwaarder zou wegen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 09:08 



 
Profiel   

Een Welsh Cob kan ik je zeker aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 09:18 



 
Profiel   

Paar jaar geleden een connemara (nederlands gefokt) gekocht voor dochter van toen 8 jaar. Het is een grote D-pony (1.45 cm en was toen 4 jaar). Gouden pony, past zich aan aan haar berijder en ik als volwassene pas er ook prima op (ben 7 cm kleiner dan TS en iets lichter). Er zijn ook steeds meer connemara E-pony's daar zou ik zeker ook eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 09:45 



 
Profiel   

Fell pony :D
Maar zoals al eerder gezegd: ga gewoon eens rustig rondkijken. Bedenk ook goed wat je in de toekomst wilt: recreatief rijden? Misschien mennen erbij? Of ook (je dochters misschien) in de toekomst ook wedstrijdjes meepakken? (Ongeacht het ras kun je altijd wedstrijden rijden natuurlijk, maar bij het ene ras zul je er misschien wat meer aan moeten werken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 09:59 



 
Profiel   

En een mooie stevige niet al te grote Fries?
Ik heb er meerdere gereden die allen superbraaf waren.
Mijn vriendin heeft er ook 1, geloof dat die ong 1.63m is. Haar dochter van 10 rijdt daar ook op.
Gaat super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 10:33 



 
Profiel   

No_No schreef
Ik zweer bij een connemara. Het is dat ik nu een onwijs brave geweldige lieve draver heb maar anders was het zeker een connemara geworden. Tegenwoordig zijn er ook grooooote connemaras, laatst zag ik een van 1.60 :oo

Zowel tinkers, fjorden en haflingers vind ik tegenwoordig niet geschikt voor kinderen gezien hun temperament wat ze gebruiken met hun kracht en gewicht. Er zijn vast wel hele brave maar die zijn lastig te vinden. Ik heb een fjord gehad en die was zeker niet geschikt voor kinderen. De tinkers die ik gereden heb waren enorm heet, en de Haflinger had ook zijn eigenwijze karakter.



Ik wil hier nog wel even op reageren, want ben het hier niet mee eens. Het is namelijk eerder het tegenovergestelde. Dit soort paarden heb je namelijk altijd, ongeacht het ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 12:02 



 
Profiel   

Ik zou niet gaan voor een fries of een ander wat breder paard/pony. Een breder paard/pony vind ik persoonlijk minder geschikt voor een kind, omdat een kind nog in de groei is, ontwikkeling heupen/bekken, zou ik een kind niet geregeld op een breder paard/pony laten rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 12:23 



 
Profiel   

Het karakter van tinkers is heel wisselend. Er zijn er genoeg waar genoeg pit en uitdaging in zit die ook wel van bak werk houden. Je moet je wel afvragen wat willen je dochters over een paar jaar. Stel dat ze echt de springsport in willen dan zou een tinker niet heel ideaal zijn (er zijn uitzonderingen die wel op hoger niveau meespringen) Maar is nu natuurlijk lastig om al zover in de toekomst te kijken maar wellicht wel iets om over na te denken. Er staan ook vaak genoeg kruisingen te koop die bij jullie zouden passen. Ik denk idd dat je kwa lengte wel naar een wat forsere pony moet kijken.
Hoe groot zijn je dochters? Hoevaak willen hun rijden en jij? het kan ook een optie zijn om voor hun een verzorgpony erbij te zoeken en evt voor jezelf een paard/pony te kopen. Want je komt toch al gauw uit op een e pony en die is denk ik voor een 10 jarige te sterk/groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 12:33 



 
Profiel   

Connemara kan prim!
Zie mijn profiel

Edit
Zie ook het Connemara topic met allemaal volwassen Connemara ruiters:

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=1891229&lr=532942141#unread

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 12:40 



 
Profiel   

Tussen deze 3 zou ik zeker de Connemara kiezen. Ze zijn tegelijk sportief, maar ook heel echt 'pony' ttz. cool in het hoofd en met heel veel gezond verstand.
Verder zou je ook eens naar een Henson (Fjord x Selle Français) kunnen kijken. https://www.henson.fr/elevage-henson
Paarden lopen tot hun 3 jaar vrij rond, worden dan op een paardvriendelijke manier zadelmak gemaakt en in het voorjaar te koop aangeboden. Vorige zomer heb ik de verantwoordelijke van de stoeterij gesproken en had er echt een heel positieve indruk van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:11 



 
Profiel   

Wij hebben een grote welsh e daar zowel volwassenen van jouw gewicht op rijden als mijn dochter van 13. Misschien naar zoiets kijken. Alleen je lengte is lastig.

Ik zou het belang van je dochters ook voorop stellen, een sterke fjord of tinker is niet echt leuk voor hun, terwijl jij wsl het minste gaat rijden.

Is mennen anders geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:15 



 
Profiel   

Waarom een pony voor 2 tiener-meiden die nog in de groei zijn?
Toen wij gingen kijken was dochter bijna 6 en ze is nu bijna 13. We hebben haar pony dus al 7 jaar. En ze doen het goed samen. Maar 1 angst heeft dochter nu wel en dat is dat ze te groot zal worden voor haar lieveling. Want die wil ze echt niet kwijt! Nu hebben we het "geluk" dat uit de groei-statistieken van haar het lijkt dat ze klein genoeg zal blijven. Maar toch misstaat ze ook niet op mijn Fries. En er moeten best brave paarden te vinden zijn die voor jullie alle 3 goed zijn. Succes met zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:16 



 
Profiel   

Ik heb samen met mijn dochter van bijna 10 een Connemara. Pony is 1.52. Ik ben 1.78 en 65-66 kilo. Voor het 'mooie' ben ik wellicht net wat te groot, maar hij is nu 4,5 dus wellicht komt er nog een centimetertje bij en hij gaat nog flink uitzwaren als ik naar zijn ouders kijk. Lief en braaf voor mijn dochter, maar heeft ook meer dan voldoende in huis om ook de sport mee in te kunnen. Voor ons de ideale combi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:37 



 
Profiel   

Ik heb samen met mijn dochter van 10 een fjord.
Mijn dochter rijd er al op vanaf haar 7e.

Dit is wel een zeldzaam brave pony, heb binnen dit ras ook minder makkelijke meegemaakt.
Maar ze zijn er zeker.

Verder is ze erg veelzeidig, springen, dressuur, buiten rijden en aangespannen.
Ze kan het allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:47 



 
Profiel   

Een paard dat sterk is, is niet goed gereden, dat is geen rastypische eigenschap. Veel paarden zijn op zijn houtje touwtjes beleerd en altijd zo gereden zonder subtiliteit, dan is het niet raar dat die niet fijn te rijden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:48 



 
Profiel   

Ik ben ook 1.85 en weeg max 70 kilo denk ik.

Ik heb sinds mijn 12e mijn Welsh Cob x Arabier die rond de 1.56 is. Ik deel hem samen met mijn moeder (die ik ondertussen wel voorbij gegroeid ben).

Een gezinspony hoeft dus niet rasgebonden te zijn zolang die maar een goede maat en een goed karakter heeft. Gewoon lekker kijken wat er zoal te koop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:50 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Waarom voor een pony gaan als de meiden ook flink de lengte in gaan. De kans is groot dat ze misschien uit de pony groeien. Een 13 jarige kan prima op een paard van 1,65 rijden. Evenals de 10 jarige. Ze groeien er vanzelf in, en ook voor jou om vaker te rijden minder problemen qua lengte gewicht verhoudingen. Ik zou gewoon naar een paard gaan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 13:55 



 
Profiel   

Wat leuk dat je voor een gezinspaardje aan het kijken bent:D

Ik denk dat de wensen van de kinderen belangrijker zijn dat de lengte die ze misschien wel/niet gaan bereiken.

Ik ken genoeg D-maat fjorden/haflingers die niet eens super breed zijn waar lange volwassenen (jouw postuur) zonder problemen op rijden; maar wat wil je er mee he? Op 'dressuur' wedstrijd word je er echt wel voor benadeeld, en echt wedstrijd gericht springen is natuurlijk dan ook niet wenselijk.

En als de meiden heel fanatiek worden, komt een fjord of haflinger toch ook aanzienlijk minder makkelijk ver dan een dressuursport gefokt paard.

Dan: Ik zie hier regelmatig welsh cob voorbij komen. Prachtige dieren hoor, helemaal mijn ding, maar.... Hebben vaak wel een weke en korte rug en ik vind ze daardoor eigenlijk niet altijd even geschikt als rijpony, zeker niet als de ruiter eigenlijk iets te zwaar/groot ervoor is...... Juist die ruggen kunnen niet veel hebben en ga maar eens een ECHT goed passend zadel vinden waar jouw kont in past en stiekem niet te lang is en ook nog eens op de relatief moeilijke ruggen past. Daarnaast hebben welsh (cob of anders) niet echt het makkelijkste karakter; maar goed, uitzonderingen bepalen de regel natuurlijk ;-)

Fjorden en Haflingers en of kruisingen zou heel goed kunnen, maar koop dan niet de eerste de beste. Zoek dan ECHT goed, naar eentje met een goede bouw (wat langer, maakt het met rijden en zadels een stuk makkelijker, goede sterke rug) en eentje die serieus goed is aangereden, dus zacht in de mond en goed aan de hulpen. Vermijd alles onder de 7 jaar.

Connemara's kan ik je persoonlijk wel ECHT aanraden. Dit zijn namelijk serieus goede dieren, sterk, goed op de benen, makkelijk karakter en het originele connemara paardje is echt geen ranke. De nederlandse 'fok' gaat wel een beetje de verkeerde kant op, maar de originele Connemara is echt geweldig dier, een paard die met alles mee komt, in pony formaat en vooral, met pony robuustheid.

Ik heb een kruising Connemara merrie, van bijna 16 jaar. Zij is 1.55 hoog, maar daar rijden mensen van 2 meter nog zo op weg, staat niet eens verkeerd. Zij heeft dressuur/springen/endurance met mij gelopen (ik ben 1.75 en 65 kg) en is op haar 11de omgeschoold naar western en is nu reining/pleasure paard bij een andere amazone; maar doet ook elke 2 weken een springles. Heeft nog nooit wat gehad in die 16 jaar, sterke rug en sterke benen en qua karakter is het echt een topper, ik durf er zo iedereen op te zetten, van klein kind tot vergevorderde ruiter, iedereen vind het leuk, ze past zich zonder problemen aan aan de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 14:16 



 
Profiel   

leuk.. ik heb ook deze rassen bedacht toen ik aan een eigen pard/pony dacht.. echter valt voor mij de Tinker af omdat ik er gewoon niks mee heb.. de fjorden die ik had gezien waren buiten allemaal te sterk en kon onze dochter dus niet op.. in de bak overigens doodbraaf. een Freiberger zijn schaars en de swarchwalder Fuchs waren boven mijn budget.. overigens prachtige dieren.. Nu rij ik een haflinger. ouder klassieke type breed en 1m50.. 5 jaar en idd een kop erop .. soms echt een heethoofd... maar doet nooit een stap verkeerd... kan alleen soms zijn eigen wil doordrukken maar als je consequent bent en hij weet wat je van hem verlangt kan je met hem lezen en schrijven... voor mijn dochter dus niet elke dag geschikt. maar ik ben ervan overtuigd dat dat met de jaren beter gaat worden

staar je niet blind op een ras... kan zomaar zijn dat een leuk klein paardje van 160 prima bij jullie past.

succes met je zoektocht
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-17 14:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen