Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PRE/Andalusier geschikt als eerste paard?

 
Profiel   

Hallo daar! :wave:

Bedankt alvast om op dit topic te klikken. :)
Mijn vader en ik hebben al een tijdje gebrainstormd en nu staat het vast; we beslissen om ervoor te gaan, om samen een paardje te kopen. Binnen een paar jaar pas, maar goed, ik droom graag vooruit. :')
Mijn vader heeft nog steeds de (penny-)droom om zijn vriend voor het leven te vinden. Liefst met een aanhankelijk, vriendelijk en slim karakter. Hij kwam uit bij de PRE's en daar was hij al helemaal gek van hun, schimmels zijn namelijk niet erg ongewoon daar en hij ziet niks liever. :')

Ben dat ras eens gaan screenen, zachte gang zag ik ook ergens verschijnen, oké, prima. Temperamentvol was een andere zaak. :clown: Voorwaarts en licht aan hulpen vind ik niet erg, maar ik twijfel of 'temperamentvol' wel goed bij ons niveau past. Wij zijn namelijk van plan om het paard voor recreatie te gebruiken, niet voor de sport.

Als iemand de tijd zou hebben om zijn ervaringen over de PRE's te kunnen delen zou dat erg fijn zijn!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 09:57 



 
Profiel   

Ik heb een andalusier en die zou ik zelf niet aanraden als eerste paard. Hij is vreselijk lief, maar in het rijden zeer temperamentvol.

Het verschilt natuurlijk wel per paard. Er zijn ook pre's die echt heel braaf en rustig zijn. Je kan denk ik het beste naar een goede stal gaan, waar ze jullie goed kunnen helpen bij het vinden van het juiste paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:01 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat ze scherp zijn maar niet zenuwachtig. Er zijn instructeurs die ze hebben om les mee te geven of stallen waar je kan gaan kijken. Misschien eens een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:02 



 
Profiel   

Als je verder wel ervaring hebt met paarden vind ik PRE's of Lusitano's zeker wel geschikt als eerste paard. Het zijn goedaardige dieren en erg baasgericht. Wel zijn ze tempramentvol maar dit hoeft niet nadelig te zijn. Mijn vader (beginnende ruiter) rijdt juist het fijnste weg op mijn gecompliceerde Lusitano dan op de brave manege paarden.

Tuurlijk verschilt het per individu, zullen geschikte en niet geschikte exemplaren zijn binnen het ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:07 



 
Profiel   

@PrizTwir, bedankt voor je reactie. :) We planden al om de staleigenaar waar we nu reden om raad te vragen. :)

@Azmay, oooh dat is misschien wel een goed idee! Heb je zulke stallen misschien in de regio Oost-Vlaanderen?

@Daphneeeej, dat is heel fijn om te horen. :) Mijn vader zit ook eerder in het beginnende niveau, dus dat komt goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:10 



 
Profiel   

Het ligt heel erg aan jezelf en aan het karakter dan het desbetreffende paard, voor een PRE moet je zelf vaak wel gevoelig genoeg zijn anders kunnen ze juist heel erg spanning opbouwen en alleen maar heter worden. Maar er zijn wat hetere PRE"s en wat nuchtere types..dus daar zit ook nog verschil in.

Als je ermee om kan gaan zijn het wereldpaarden en ook prima geschikt voor recreatie en alles eromheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:12 



 

Ga je niet oriënteren op een ras. Dat schiet niet op. Je gaat gewoon op marktplaats of whatever invullen welke stokmaat je wil en welk discipline en dan rollen er vanzelf paarden uit. Wie weet valt je hart wel op een kruizing. Of op bijvoorbeeld een arabier. Niet ieder paard van dat ras valt onder de categorie temperamentvol, er zijn altijd uitzonderingen. De een is doodbraaf en de ander is strontvervelend. Er zijn namelijk ook hele relaxte pre's.
Ga gewoon kijken bij paarden die je aanspreken. Maar ga dus niet op een bepaald ras af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:13 



 
Profiel   

AmyPony schreef
Ga je niet oriënteren op een ras. Dat schiet niet op. Je gaat gewoon op marktplaats of whatever invullen welke stokmaat je wil en welk discipline en dan rollen er vanzelf paarden uit. Wie weet valt je hart wel op een kruizing. Of op bijvoorbeeld een arabier. Niet ieder paard van dat ras valt onder de categorie temperamentvol, er zijn altijd uitzonderingen. De een is doodbraaf en de ander is strontvervelend. Er zijn namelijk ook hele relaxte pre's.
Ga gewoon kijken bij paarden die je aanspreken. Maar ga dus niet op een bepaald ras af.


Helemaal mee eens!
Ik rij een PRE x KWPN, geweldig lief dier. Hij is makkelijk met rijden, maar wel voorwaarts en als er een kind bij is (of iemand die een beetje onzeker is) is hij extra voorzichtig.
Dus nee, een PRE is niet persé temperamentvol en ik zou inderdaad ook kijken naar kruisingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:41 



 
Profiel   

Ik kan natuurlijk alleen maar spreken over de mijne, maar wat een geweldig paard <3
Ultiem braaf, zeer dapper (loopt naar iets spannends toe ipv gekke capriolen uithalen), extreem sensitief op mijn energie en hulpen en daarnaast een echte meedenker. Ik weet wel dat het heel wat kan lijken als hij een beetje spanning opbouwt (lijkt dan een echte hittepetit hengst) maar in het zadel, en ernaast, blijft hij zó veilig voelen. Ik denk wel dat je zelf goed moet kunnen omgaan met leiderschap (samenwerken, die van mij is niet ok met dominantie; maar juist duidelijk en consequent gedrag vertonen) en je spanning kunnen laten afvloeien (Maar is dit niet met ieder paard?). Doe je dit niet, dan kun je wel eens een heel heet en veel te slim paard onder je hebben. Uitdaging, leuke dingen doen, veel grondwerk en afwisseling werkt bij mij super. Dan gaat hij door het vuur voor je. Zoals je kunt lezen ben ik er stapelgek op, maar je moet echt zelf ondervinden of het wat voor jou (jullie!) is. Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 10:49 



 
Profiel   

Als je goed kijkt naar het karakter van het paard kan een Andalusiër zeker! Ik ken er genoeg die heerlijk relaxed zijn. Zorg er wel voor dat als je er eentje koopt dat het paard in Nederland is geboren en niet in Spanje, in Spanje gaan ze veel hardhandiger om met de paarden en ze kunnen dan vaak niet meer leven met de vrijheid die Nederlandse paarden krijgen en dat zorgt dan voor problemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 11:03 



 
Profiel   

@b0hemian, aaaah je doet me al een beetje dromen haha. :') Dankjewel voor je reactie!
@Cera_D, dankjewel voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 12:14 



 
Profiel   

Tja in Spanje is het bijna iedereen zijn eerste paard, dus waarom niet? Ook kinderen rijden er op.
Maar het is maar net hoe handig, zelfverzekerd jezelf bent en of je de juiste hulp erbij krijgt.

Ik zou zeggen, ga eens met z'n tweeën naar Spanje en ga het uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 12:17 



 
Profiel   

Je hebt temperamentvol en temperamentvol. Ik ben als manegemeisje begonnen met het verzorgen van een PRE die verder ook niet echt veel kende en kon (wel beleerd). Hij is zeer gevoelig op de hulpen, zowel aan de hand als onder het zadel. Hij wordt heet, maar gedoseerd. Dat klinkt een beetje raar, maar de KWPN'er die ernaast staat wordt heet en begint te springen, draaien en wil wegrennen. Dantes wordt heet, maar richt die energie meer "omhoog" dan naar voren en hij blijft dan ook staan en steunt dan op de mensen om zich heen. Verder vind ik het een intens 'koel in het hoofd' paard. Als in de les de paarden om hem heen beginnen te rennen dan voel ik wel dat hij denkt: "wow, oke" maar hij doet daar verder níets mee. In dat opzicht is het gewoon een heel veilig paard en prettig om mee te werken. Ook aan een touwtje reageert hij zo licht en is hij heel alert, als ik stil sta gaat hij ook stil staan, als ik met een vinger tegen z'n borst druk gaat hij achteruit etc. Maar dit is natuurlijk ook een kwestie van opvoeding.

Maar het advies wat hierboven wordt genoemd is denk ik sowieso het beste: Ga gewoon kijken bij paarden die je leuk lijken. De ene KWPN'er is de andere niet en dat is met PRE's ook zo. We hebben nog een PRE staan die veel meer qua gedrag op een KWPN'er lijkt, en andersom bestaan ze natuurlijk ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 12:25 



 
Profiel   

Bedankt voor je ervaring te delen! Inderdaad, dat is waar, maar ik wilde eens weten welke eigenschappen ze ongeveer in het algemeen hadden. :') De ervaringen die jullie hier delen doen mij wel een beetje kwijlen haha! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 20:43 



 
Profiel   

Ik zweer bij de mijne <3 maarja wie doet dat niet. Het was dan wel niet mijn eerste paard maar ik had me kwa karakter geen betere kunnen wensen!

Heeeeeel koel maar met rijden bijvoorbeeld wel weer wakker te krijgen als je dat wilt, wil je dat niet ook goed dan sjokt meneer wat in het rond.

Soms wat fris maar altijd eerlijk en geeft een heel veilig gevoel ook tijdens zijn pubertijd met zijn streken.

En hoe eng iets ook is als de baas zegt dat het goed is is het goed. Zijn gewicht 100x in goud waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 20:47 



 
Profiel   

Elk paard verschilt. Ik ken een PRE die van elke scheet direct weg rent. Maar ik weet dat er ook PRE's zijn die juist heel koel in het hoofd zijn. Kijk naar welk paarden je aanspreken en neem een kijkje. Zo weet je of een paard bij je past of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 21:07 



 
Profiel   

Ik heb een Lusitano gereden, en rij nu een PRE van iemand anders. Ik wil nooit meer anders! <3

Heerlijke paarden om te werken, de Lusi die ik reed was wel wat koeler. Kon je ook prima wakker krijgen en aan het werk zetten, maar was over het algemeen de rust zelve.
De PRE die ik nu rijd is heerlijk temperamentvol en wat Lollieloes al zegt; ze houden de energie op de plaats. In het geval van schrikken zet hij de energie om in een piaffe, wat ik zelf erg prettig vind. Ik heb het niet zo op paarden die wegrennen. :=
Nu is dit ook wel deels aangeleerd (gok ik?) maar ik geloof dat het er ook wel een beetje 'in' zit.

Verder zijn ze inderdaad heel gericht op de baas en natuurlijk superlief. <3
Je zou zulke paarden eens uit moeten proberen! Je mag me altijd een pb sturen, ik weet wellicht een adresje waar je dat kan doen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-18 21:19 



 
Profiel   

Dankjewel allebei! Ik zal je zeker nog eens een pb'tje sturen Paris_!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-18 17:50 



 
Profiel   

Ik heb zelf 5 PRE's waarvan 3 zelf gefokt en er maar 1 die nu niet geschikt is voor een beginner. Een goede PRE heeft een koel en eerlijk karakter, heet nerveus rillerig en hectisch is niet gewenst maar komt wel voor.
Ga naar een goede fokker die weet wat er op stal staat. Daar betaal je wat meer maar volgens mij is je gezondheid en veiligheid kostbaar genoeg :-)
Veel succes en denk goed na

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 07:58 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reactie! Weten jullie toevallig enkele fokkers zijn in België/regio Oost-Vlaanderen? Op dit moment heb ik er enkel maar in Duitsland/Nederland gevonden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:07 



 
Profiel   

Zal per paard wel veel verschillen.. Als klein meisje van 7 heb ik een paar jaar gelest bij een een 'manege' van een stuk of 7 paarden. Waren allemaal lieve kinderpony's en een hele grote Andalusiër. De Andalusiër was eigenlijk wel de aller braafste en het meest voorzichtig bij de kindjes daar. Hij was dan ook wel een beetje op leeftijd, maar wat was dat een nuchter dier.
Als je echt voor het ras wilt gaan maar toch niet zeker bent over het temperament zou je misschien eerst naar wat oudere (15+) paardjes kunnen kijken die al een aantal jaren onder het zadel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:13 



 
Profiel   

fienfin schreef
Dankjewel voor de reactie! Weten jullie toevallig enkele fokkers zijn in België/regio Oost-Vlaanderen? Op dit moment heb ik er enkel maar in Duitsland/Nederland gevonden. :)



degene die ik verzorg komt uit spanje en is een heerlijk paard, is nederland een groot probleem? Alsje daardoor wel een paard kan vinden waarmee het klikt weet ik misschien wel iemand

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:16 



 
Profiel   

murphypower schreef
fienfin schreef
Dankjewel voor de reactie! Weten jullie toevallig enkele fokkers zijn in België/regio Oost-Vlaanderen? Op dit moment heb ik er enkel maar in Duitsland/Nederland gevonden. :)



degene die ik verzorg komt uit spanje en is een heerlijk paard, is nederland een groot probleem? Alsje daardoor wel een paard kan vinden waarmee het klikt weet ik misschien wel iemand


Nederland is helemaal geen probleem, zolang het niet verder dan 3 uur is is alles prima voor mij! Ik heb zeker interesse, zou je het zien zitten om een pb'tje te sturen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:22 



 
Profiel   

Wag is je budget? In de hogere prijsklasse ga je vast wel een geschikt paard vinden maar "goedkope" pre's en lusitano's hebben meestal een "rugzak" wat ze niet geschikt maakt voor beginners...
Verder vind ik een paard kiezen op kleur ook niet direct een slimme actie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:42 



 
Profiel   

In Belgisch limburg zit een hele leuke fokker: CAPG-horses (https://www.facebook.com/CapgHorses/?ref=br_rs). Als je daar langs gaat is de kans groot dat je mee op buitenrit gaat, en dan wss nog op haar hengst die zo tussen de merries loopt :') Ze zijn stoer, gevoelig, ijskoud en vurig.
Geen idee of ze nu wat heeft lopen dat weg gaat; maar je kan er in ieder geval heel erg fijn kennismaken met de PRE.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen