Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PRE/Andalusier geschikt als eerste paard?

 
Profiel   

Mijn man had ook een Andalusier als eerste eigen paard, Alegria, roepnaam Witje. Geweldig leuk paard lief, stoer maar ook sensibel. Mijn man is nuchter en ziet weinig spoken op de weg dus super combinatie. Ze is vorig jaar ingeslapen, hij rijdt nu op onze Quarter maar mist Witje nog steeds dus haar opvolgster staat al klaar, een 3 jarige PRE merrie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 19:57 



 
Profiel   

AmyPony schreef
Ga je niet oriënteren op een ras. Dat schiet niet op. Je gaat gewoon op marktplaats of whatever invullen welke stokmaat je wil en welk discipline en dan rollen er vanzelf paarden uit. Wie weet valt je hart wel op een kruizing. Of op bijvoorbeeld een arabier. Niet ieder paard van dat ras valt onder de categorie temperamentvol, er zijn altijd uitzonderingen. De een is doodbraaf en de ander is strontvervelend. Er zijn namelijk ook hele relaxte pre's.
Ga gewoon kijken bij paarden die je aanspreken. Maar ga dus niet op een bepaald ras af.


Ik denk niet dat het verkeerd is om je te orienteren op een ras hoor. Ik zou me daarbij echter wel eerder baseren op praktijk ervaring met een bepaald ras ipv enkel dat ze mooi zijn en een beschrijving je aanspreekt. Binnen de meeste rassen kan je inderdaad nog een heleboel verschillende types vinden dus het is geen garantie natuurlijk maar ik ken bijvoorbeeld een aantal mensen die echt gewoon het best passen bij een "typische" fjord nu kunnen die wellicht ook wel een KWPNer vinden die zo eigenwijs is als maar kan en je vermoord voor een graspriet maar dan gewoon een fjord zoeken is dan toch echt makkelijker :Y) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 20:00 



 
Profiel   

Ik heb nu mijn 3e PRE en ze lijken qua karakter totaal niet op elkaar. 2 totaal niet geschikt voor beginners en mijn huidige qua omgang wel maar onder het zadel temperamentvol/vluchtig.

Ik heb er 1 gehad die dominant/arrogant/stoer en geen poespas wilde. De 2e zeer gevoelig, rillerig, lief, eenkennig.
De 3e in balans, goed karakter maar rap onder het zadel.

Daar heb je dus weinig aan .
Wel allemaal gevoelig voor het been, eenkennig en zeer lenig. Dat zeer lenig kan voor een beginner best wel een dingetje zijn wanneer je zit onvoldoende bevestigd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 20:11 



 
Profiel   

Ik heb een prachtige ruin te koop wel in de hogere prijsklasse maar enorm braaf en eerlijk. Mocht je interesse hebben dan mag je me contacten.

https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvert ... nberichten

of nog veel meer over mijn passie op mijn facebook Dorien Carantoñas PRE

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 20:37 



 
Profiel   

Dankjewel voor de verdere reacties!

@maximuss, hey, bedankt voor je reactie! Datgeen van het kleur was niet bepaald een eis, eerder zou het mooi meegenomen zijn als het een schimmel zou zijn!

@paintedblack, hey, dankjewel om te reageren! Wat een knapperd heb je daar zeg! <3 Jammer genoeg zal het nog zeker 2 jaar duren voordat wij klaar zijn om een paardje te houden, niet alleen financieel maar ook kwa tijd en ervaring. [Ik rijdt nu ongeveer 4 jaar wat ik persoonlijk te weinig vind om zelf een paard te onderhouden.] Ook zijn wij niet van plan om de sport in te gaan, en ik zie dat jouw ruin momenteel bij een proffesionele trainingstal staat. Toch heel erg bedankt voor de reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 20:53 



 
Profiel   

Graag gedaan wie weet over 2 jaar wat ik dan nog heb staan ,succes :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-18 21:19 



 
Profiel   

Mark De Vleminck (facebook) geeft lessen met zijn eigen PRE's en Lusitano's. Hij staat in Llydia stables in Destelbergen. In Bredene kun je ook lessen volgen op PRE's en Lusitano's in stal Prinsenhof. Volgens mij zijn dat de enige keuzes in en rond Oost-Vlaanderen.

In die 2 jaar kun je met verschillende paarden lessen volgen, daar zal je enorm veel van leren tegen de tijd dat je een eigen paard zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-18 14:21 



 
Profiel   

fienfin schreef
Dankjewel voor de reactie! Weten jullie toevallig enkele fokkers zijn in België/regio Oost-Vlaanderen? Op dit moment heb ik er enkel maar in Duitsland/Nederland gevonden. :)


In de Ardennen, weet niet of dat ver bij je vandaan is? https://www.facebook.com/harasdelarodgecreuxventes/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-18 14:38 



 
Profiel   

Wauw, de informatie stroomt maar binnen! Dankjewel iedereen!

@Alta, de Llyda Stables ken ik inderdaad! Ik had wel geen flauw idee dat je daar kon lessen, ik dacht dat je daar enkel met een eigen paard lessen kon nemen. :') Dankjewel!

@criollo_yesss, bedankt voor de reactie! Zal zeker eens een kijkje nemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-18 17:45 



 
Profiel   

[quote="fienfin"]Wauw, de informatie stroomt maar binnen! Dankjewel iedereen!

@Alta, de Llyda Stables ken ik inderdaad! Ik had wel geen flauw idee dat je daar kon lessen, ik dacht dat je daar enkel met een eigen paard lessen kon nemen. :') Dankjewel!

Het is niet via Llydia stables zelf maar die persoon staat daar met zijn paarden en geeft er lessen mee. Je contacteert hem best via facebook denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 08:36 



 
Profiel   

Ik heb twee supermakkelijke PRE,s
Een net 5 jarige hengst laat ik kleine kinderen op.
En een 10 jarige hoog opgeleide met een verhaal hij is heel braaf zolang ik hem af en toe beetje "bij hou". Ja ... je moet net de goede hebben :D [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 08:49 



 
Profiel   

Net als bij alle rassen zitten er vast best geschikte paarden tussen. Het ras wordt beschreven als temperamentvol, maar dat hoeft niet te gelden voor alle individuele paarden binnen dat ras. Gewoon een kwestie van goed onderzoek doen dus! ;)
Ik kende er 1 die zeker weten aan jouw beschrijving voldeed en super betrouwbaar was. Die was alleen al wel wat ouder en zijn wilde haren al kwijt (voor zover hij die had haha).
Echter was die in zijn jeugd uit Spanje geïmporteerd en daar nogal met harde hand opgevoed. Daar had ie wel bepaalde angsten aan over gehouden, maar toch bleef hij altijd braaf. Is ook iets om rekening mee te houden bij geïmporteerde dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 08:57 



 
Profiel   

@TessJazz, wat een knappe paarden! <3

@mairead, dus liever geen van Spanje geïmporteerd als ik zo goed begrijp? In de reacties hierboven heb ik ook al gehoord dat de geïmporteerde beestjes iets hardhandiger werden aangepakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 18:43 



 
Profiel   

Ze zijn vooral sensitief, dat is wat anders dan temperamentvol.
Dat wil zeggen dat ze erg gevoelig zijn.
Ze hebben stabiliteit nodig in de zin van rust en vertrouwen.
Zowel in zijn omgeving; stal/weide als bij de mensen waarmee hij leeft.
Ben jij een stabiel en rustig persoon ben je juist zeer geschikt voor een PRE en is de kans dat jij een vriend voor het leven vind heel groot.
Eenmaal zijn hard veroverd heb je een paard die voor jou door het vuur gaat.
Daarvoor moet je hem ook altijd blijven beschermen, gezien de hoge mate van “Will to please ” zullen ze ook gemakkelijk over fysieke grenzen gaan.
Let vooral op bij de koop dat je een paard koopt met niet teveel verleden als eerste paard.
Dat lijkt mij niet zo handig.
En natuurlijk een gezond paard, maar dat spreekt in het algemeen voor zich

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 20:35 



 
Profiel   

[quote="Jessix"]Tja in Spanje is het bijna iedereen zijn eerste paard, dus waarom niet?

Das een goeie _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 20:46 



 
Profiel   

fienfin schreef
@TessJazz, wat een knappe paarden! <3

@mairead, dus liever geen van Spanje geïmporteerd als ik zo goed begrijp? In de reacties hierboven heb ik ook al gehoord dat de geïmporteerde beestjes iets hardhandiger werden aangepakt?


Dankje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 22:16 



 
Profiel   

Festeropre schreef
Jessix schreef
Tja in Spanje is het bijna iedereen zijn eerste paard, dus waarom niet?

Das een goeie _O-


Ja maar zo is het wel. :D Ik heb zelf Lusitano's en daar doet in NL ook iedereen heel speciaal over... In Portugal rijdt iedereen erop. Van kleine kinderen tot oude opaatjes. En ze doen er nog van alles mee ook!

Als ik me niet vergis zie je dat ook op de Spaanse ferias, o.a. En dat gaat nog allemaal goed ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 00:14 



 
Profiel   

Festeropre schreef
Ze zijn vooral sensitief, dat is wat anders dan temperamentvol.
Dat wil zeggen dat ze erg gevoelig zijn.
Ze hebben stabiliteit nodig in de zin van rust en vertrouwen.
Zowel in zijn omgeving; stal/weide als bij de mensen waarmee hij leeft.
Ben jij een stabiel en rustig persoon ben je juist zeer geschikt voor een PRE en is de kans dat jij een vriend voor het leven vind heel groot.
Eenmaal zijn hard veroverd heb je een paard die voor jou door het vuur gaat.
Daarvoor moet je hem ook altijd blijven beschermen, gezien de hoge mate van “Will to please ” zullen ze ook gemakkelijk over fysieke grenzen gaan.
Let vooral op bij de koop dat je een paard koopt met niet teveel verleden als eerste paard.
Dat lijkt mij niet zo handig.
En natuurlijk een gezond paard, maar dat spreekt in het algemeen voor zich


Dankjewel voor de vele tips/nuttige informatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 09:25 



 
Profiel   

Ja maar zo is het wel. :D Ik heb zelf Lusitano's en daar doet in NL ook iedereen heel speciaal over... In Portugal rijdt iedereen erop. Van kleine kinderen tot oude opaatjes. En ze doen er nog van alles mee ook!

Als ik me niet vergis zie je dat ook op de Spaanse ferias, o.a. En dat gaat nog allemaal goed ook.[/quote]

Dat is waar, paarden zijn in Spanje veel meer in de cultuur verweven, een PRE is daardoor eigenlijk een heel veelzijdig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 12:21 



 
Profiel   

Dankjewel iedereen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-18 06:45 



 
Profiel   

Hi ik heb ook een pre andalusier en dat stukje temperamentvol klopt wel een beetje ze zijn soms snel gestresst maar het zijn ook hele lieve paarden dit is mijn eerste paard ik vind een pre daarvoor wel heel geschikt mijn vader rijdt er ook op en dat gaat prima het hangt er ook een beetje van af wat voor karakter het paard heeft veel succes met je zoektocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 16:03 



 
Profiel   

Dankjewel voor jullie reacties! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 06:47 



 
Profiel   

Sorry dat ik dit topic nog eens ophaal, maar ik had nog een vraagje! :)
Sommigen zeggen dat de PRE's nu een sober ras zijn, anderen beweren het tegendeel. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie hier veel problemen mee gehad? Zijn er kwaaltjes die typisch zijn voor het ras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 12:37 



 
Profiel   

fienfin schreef
Sorry dat ik dit topic nog eens ophaal, maar ik had nog een vraagje! :)
Sommigen zeggen dat de PRE's nu een sober ras zijn, anderen beweren het tegendeel. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie hier veel problemen mee gehad? Zijn er kwaaltjes die typisch zijn voor het ras?


Ze hebben hier vrij snel last van suiker en zetmeel, nu de kleine klaar is met groeien worden ze ook snel te vet. Vet gras kunnen ze ook niet al te best hebben. Voordroog ook niet.
Maar ik moet zeggen ik heb de ene nu 3,5 jaar en de andere een jaar korter en *afkloppen* ze hebben verder nog helemaal niets gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 12:40 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reactie! Geef je ze er nog krachtvoer bij of enkel weidegang/hooi?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 19:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen