Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: de Appaloosa

 
Profiel   

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand kozen we voor de Appaloosa.

In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de Appaloosa zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit type paard volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met dit ras? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 april inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de redactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal rond de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse, het Trekpaard, het minipaard, de Arabische Volbloed, de Shetland pony, de Engels Volbloed, de PRE en de American Paint Horse, dartmoor pony (geen reacties).



Laatst bijgewerkt door RianneH op 05-06-19 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Normaal—>sticky

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-19 23:21 



 
Profiel   

Hebben we het hier over de American Appaloosa van de AAHC of over de Nederlandse Appaloosa? De eerste is een ras de tweede een kleurstamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 19:45 



 
Profiel   

Een beetje onduidelijk appaloosa is een kleur. Daarnaast heb je het Nederlandse Appaloosa stamboek wat simpel gezegd een kleuren stamboek is en de Amerikaanse appaloosa wat weer een ras is

Ik ben zelf in het bezit van twee nederlandse appaloosa stamboek merries waar ik actief in de dressuursport mee ben
Wondergirl 7 jaar en z1 dressuur
[ img ]
[ img ]
Concerta 5 jaar en gaat net van start in de B dressuur
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 19:58 



 
Profiel   

Omdat het zowel een kleurenstamboek betreft als het Nederlandse Appaloosa stamboek zijn beiden toegestaan in dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 20:20 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb een hele mooie, lieve panterbonte appaloosa ruin van 1.25 cm.

Okidoki is een kruising van van alles wat:

Zijn moeder was een kruising shetlander x nrps-pony en zijn vader was een kleine panterbonte appaloosa henst die ingeschreven stond bij het NMRPS-stamboek.

Okidoki een een ontzettende lieve leuge en tikketje ondeugende pony!
Ik gebruik hem om kinderen te leren paardrijden en dan is hij super voorzichtig. Maar o wee als je al wat meer kan...........

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 20:43 



 
Profiel   

balance schreef
Omdat het zowel een kleurenstamboek betreft als het Nederlandse Appaloosa stamboek zijn beiden toegestaan in dit topic.

Dan is het geen ras vd maand maar kleur vd maand. Shetten kunnen ook appaloosa zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 20:47 



 
Profiel   

Aangezien ik niets van moederskant weet kan ik niet zeggen of ze afstamming heeft in het AA stamboek. Maar ze heeft wel zo goed als alle genetische trekjes meegekregen.
De tipisch korte staart en manen en een inimienie voorplukje.

Ze is enorm aanhankelijk, schrikt van zo goed als niets, maar staat op der strepen als je iets doet waar ze het niet mee eens is.
Haar ogen blijven gevoelige punten, overgangen van licht naar een donkere stalgang gaan heel erg moeilijk. En heb haar letterlijk ooit in de lucht zien springen van der eigen schaduw toen het donkerder werd.


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 22:30 



 
Profiel   

cissy schreef
balance schreef
Omdat het zowel een kleurenstamboek betreft als het Nederlandse Appaloosa stamboek zijn beiden toegestaan in dit topic.

Dan is het geen ras vd maand maar kleur vd maand. Shetten kunnen ook appaloosa zijn.

Nee hoor, bij shetten komt de kleur appaloosa niet voor en is niet toegestaan in het stamboek.
Als je ze kruist met een ander klein ras kun je uiteraard wel appaloosa's krijgen. Voorbeelden staan in mijn profiel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 22:38 



 
Profiel   

[ img ]

Hier een bruin (roan, volgens stamboek) shabrak bonte Nederlandse Appaloosa :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 06:00 



 
Profiel   

paardjes123 schreef
Een beetje onduidelijk appaloosa is een kleur. Daarnaast heb je het Nederlandse Appaloosa stamboek wat simpel gezegd een kleuren stamboek is en de Amerikaanse appaloosa wat weer een ras is

Ik ben zelf in het bezit van twee nederlandse appaloosa stamboek merries waar ik actief in de dressuursport mee ben
Wondergirl 7 jaar en z1 dressuur
[ [url=m/wClU1B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/icufpD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Concerta 5 jaar en gaat net van start in de B dressuur
[ [url=m/FhoVtd.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een ontzettend leuk paard! Blijf toch altijd een zwakte houden voor ‘apart’ gekleurde paarden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 16:34 



 
Profiel   

Ik heb ongeveer 12 jaar geleden een appaloosa in bezit gehad. Ontzettend lief en betrouwbaar dier. 100% bomproef en je kon er een kind mee weg sturen. Ik reed hem voornamelijk in het bos en daar genoot hij van. Hij was overigens bloedsnel.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 16:41 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

een appaloosa Few-Spot

moeder was papierloos en vader was Sammy zijn vader Sonny af Hojmark

Super lief was erg leergierig ,heel braaf met alles gelijk op buitenrit gegaan [ ze was 4jr en had paar x iemand op gezeten] slingerend over de weg grote trekkers met stro tegen gekomen gaf ze niet om

helaas nog geen 9jr mogen worden , ingeslapen na kort maar hevig ziek zijn aan acute EMS
maar achteraf denk ik dat ze ook aan PSSM leed

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 16:54 



 
Profiel   

Jolly Joker is een Few Spot appaloosa (NAS) waarmee ik western rij.
De "vooroordelen" van het ras maakt ie dubbel en dwars waar en dat is precies wat ik geweldig vind aan hem <3
Het is een intens gevoelig, aanhankelijk,veelzijdig, lief en ook heerlijk lomp dier.
Hij is zo ontzettend slim op alle mogelijke manieren en gaat als ie je kiest als maatje voor je door t vuur.
Een gebruiksaanwijzing in t Chinees als je m niet kan lezen... Maar een plaatjesboek als je op dezelfde lijn zit.
Hij is een spiegel, een clown en enthausiast. Het leergierige en meedenkende kan in de weg zitten maar maakt ook dat ik alleen maar bewondering voor het karakter heb.
Buiten de bijzondere verschijningen die ze zijn is dat karakter precies waarom ik verliefd ben op het ras.
Joker is mijn once in a lifetime paard en hoop nog vele jaren met m te kunnen hebben <3

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 17:41 



 
Profiel   

Bedankt voor alle leuke reacties! Het is inmiddels de 20ste dus we sluiten dit topic en gaan aan de slag met het artikel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 20:23 



 
Profiel   

Beste Appaloosa-bokkers. Omdat we niet duidelijk genoeg gespecificeerd hebben of we de informatie nodig hadden over de kleur Appaloosa of het ras (American) Appaloosa, hebben we ervoor gekozen om er deze maand geen 'Ras van de Maand'-artikel over te maken. Onze excuses hiervoor.

We gaan wel een nieuwe oproep doen voor informatie over de American Appaloosa, zodat daar volgende maand wel een nieuwsartikel over gemaakt kan worden. Ik zal de link later hier plaatsen.

Iedereen toch ontzettend bedankt voor het posten van info en foto's van jullie Appies.

EDIT: Hier is het nieuwe topic: [WN-AM] Ras van de Maand: De American Appaloosa
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen