Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

 
Profiel   

Hoi hoi,

Ik heb nog geen topic hierover kunnen vinden gek genoeg :list:

Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op de rassen die er zijn, omdat ik ooit graag een paardje voor mijzelf wil kopen die houdt van een sprongetje in het bos, een dressuurlesje hier en een plons in de zee daar :j
Ik zie ontzettend veel haflingers voorbij komen of friesXhaflinger of fjord of kwpn.
Hoewel deze mij erg aanspreken ben ik benieuwd naar de rassen/kruisingen die bij jullie naar boven komen dwarrelen als je denkt aan veelzijdigheid.
Heeft iemand ervaring met bijv. Mérens? Of knabstrupper?

Ik ben 1.78m dus elegante pony's vind ik een beetje tricky om op te stappen :')

Laat het me weten :))


Laatst bijgewerkt door xelodi op 04-06-18 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 14:53 



 
Profiel   

Het Groninger paard is een veelzijdig ras. Foto's in m'n profiel! Met de ene bijna M1 dressuur, doe regelmatig oefencrossjes, springlessen, bos- en strandritten. Met de andere door een boel blessureleed en verkeerd bekappen een stuk minder aan het doen, maar ook dat is een leuke veelzijdige!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:01 



 
Profiel   

Heel veel veelzijdige rassen zijn er te vinden in de ponys, als je echt een veelzijdig paard wilt is de keus al snel een stuk kleiner omdat daar veel meer op sport wordt gefokt, laat ik nu net te groot zijn voor ponys 8)7 maar goed ik vind de groninger echt heel gaaf, heb je ook paar aanverwante rassen van, en anders gelders paard of oldenburger

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:03 



 
Profiel   

Connemara, zonder twijfel

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:04 



 
Profiel   

Een Freiberger! Koudbloed, maar van alle markten thuis. Kan alles mee wat jij wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:05 



 
Profiel   

Ik denk dat veel rassen veelzijdig zijn, een beetje paard moet aan deze eisen kunnen voldoen :)

Ik heb een volbloed Arabier, daar dressuren we mee, springen, boscrossen, zwemmen etc :)
En dat alles doen we bitloos 8-)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
En ze is buitengewoon knap O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:06 



 
Profiel   

Ik denk dat veel rassen veelzijdig kunnen zijn. Maar je moet kijken/zoeken naar een veelzijdig individu. Ik heb zelf een Lusitano waar je alles mee kan doen. Hij kan beetje dressuur, hij kan goed springen, hij kan hoofdstelloos, hij kan het bos in, hij kan de wijk in (keer bij verzogingstehuis geweest), hij kan voor de menwagen en noem het maar op.


Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 04-06-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:06 



 
Profiel   

Deborah2 schreef
Een Freiberger! Koudbloed, maar van alle markten thuis. Kan alles mee wat jij wilt.


Klopt inderdaad!

Een oude vriendin van me heeft al van jongs af aan freibergers en nu is ze dan vooral heel actief in de mensport/wedstrijden met ze, maar toen ik jonger was, reed ik ze samen met haar ook onder hetzadel en kwamen ze ook goed mee in de dressuur/springen. En ze zijn geweldig om mee buiten te rijden. Koel in het hoofd maar ook zeker weten een leuk karakter <3 Mooie tussenmaat tussen pony/paard in, zowel door kleinere als ook wat grotere ruiters prima te rijden.
Een ras wat zeker meer aandacht verdient als het aankomt op veelzijdige paardenrassen!

Wat velen al zeggen; veel rassen zijn veelzijdig. Ik denk dat je vooral goed moet kijken naar karakter eigenschappen van rassen en wat bij jou past! En vanaf daar verder zoeken naar het passende individu wat bij je past, want binnen een ras verschilt het ook nog eens hoe een karakter is, hoe sensitief ze zijn met rijden, hoe koel in 't hoofd, etc. Sensibele paarden bv. waren voor mij niet weggelegd ivm angst/onzekerheden onder het rijden, dus een spaans paard bv. was voor mij veel te hoog gegrepen, om maar wat te roepen.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-06-18 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:07 



 
Profiel   

Mijn kwpn kan springen, dressuur , bosritten, bitloos, met bit, zonder hoofdstel, zonder zadel, met helemaal niks en zo kan ik wel doorgaan :o Maar denk dat als je in dat stamboek een wat meer veelzijdig paard wilt je beter naar de springtak kan kijken, zoals ik gedaan heb!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:08 



 
Profiel   

Deborah2 schreef
Een Freiberger! Koudbloed, maar van alle markten thuis. Kan alles mee wat jij wilt.


qua bouw/stokmaat doet hij me een beetje denken aan een fjord, klopt dat?
ik zie erg mooie foto's op internet staan van ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:11 



 

Alles valt en staat met het Karakter :j (en opvoeding)
Ik heb een springgefokte KWPN-merrie en die doet alle dingen uit jou OP :)
Springen, dressuur, buitenritten, zwemmen, tuigloos :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:15 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Alles valt en staat met het Karakter :j (en opvoeding)
Ik heb een springgefokte KWPN-merrie en die doet alle dingen uit jou OP :)
Springen, dressuur, buitenritten, zwemmen, tuigloos :)


Ik een dressuurgefokte en die doen het ook allemaal :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:17 



 
Profiel   

xelodi schreef
Deborah2 schreef
Een Freiberger! Koudbloed, maar van alle markten thuis. Kan alles mee wat jij wilt.


qua bouw/stokmaat doet hij me een beetje denken aan een fjord, klopt dat?
ik zie erg mooie foto's op internet staan van ze!


Ik vind de Fjord toch wat 'compacter' en de freiberger toch wat meer sensibel/eleganter, maar ook binnen het ras heb je wel verschil qua bouw hoor tussen de individuen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:18 



 
Profiel   

xelodi schreef
Deborah2 schreef
Een Freiberger! Koudbloed, maar van alle markten thuis. Kan alles mee wat jij wilt.


qua bouw/stokmaat doet hij me een beetje denken aan een fjord, klopt dat?
ik zie erg mooie foto's op internet staan van ze!


Meeste zijn een maatje groter (de mijne is 1.56) en ik vind ze rijtypischer gebouwd en ook wat meer paard. Voor mij is een fjord toch meer pony dan een Freiberger. En wat ik van Fjorden ken, zijn die een stuk eigenzinniger.


Laatst bijgewerkt door Deborah2 op 04-06-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:20 



 
Profiel   

Het gelders paard komt meteen in mij op. Zij zijn en worden gefokt op veelzijdigheid. Ze hebben vaak veel werklust en zijn koel in het koppie. Je kan met ze springen, buitenrijden, dressuren, mennen, endurance rijden. Wat je maar wilt eigenlijk.
Het klopt wel wat hierboven gezegd wordt, ieder paard is weer anders. Vaak hebben ze wel binnen een ras wat specifieke kenmerken. Toch zou ik mezelf bij de zoektocht niet perse vastpinnen aan een ras. Er zijn zoveel leuke, veelzijdige paarden! Al is de oriëntatie natuurlijk wel heel leuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:20 



 
Profiel   

Ik heb een Quarter die ook prima in dat plaatje past. :Y) Mijn kruising Arabisch volboed x anglo Arabier deed dat tevens ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:21 



 
Profiel   

Wij hebben min of meer dezelfde eisen gehad en zijn uitgekomen op een Groninger (1.75+) en een haflingerXfries (wordt waarschijnlijk 1.55). De kruising is nu 1.5 jaar en onwijs stoicijns, mooie maar praktische gangen, zwaarderig maar niet echt zwaar gebouwd, valt precies in de juiste maat (1.55 is 8cm kleiner dan ik, 12cm kleiner dan mijn moeder. Het ideaal is 10cm kleiner dan de ruiter). De Groninger is 6 jaar en absoluut niet stoicijns, maar die heeft helaas een slechte start gehad (lieve eigenaar die hem niet aankon, toen gepoogd in te rijden door een cowboy waardoor hij doodsbang was en daarna te lang bij een trainer getraind voor de verkoop, terwijl hij er fysiek door een tandprobleem erg slecht aa toe was). Als het een mens was geweest, zou je zijn gedrag met een burnout verklaren.

De reden dat we op deze kruising zijn gekomen (los van het toeval dat we hem te koop zagen staan), was dat we op zoek waren naar een grote haflinger van het ouderwetse type of een kleine bruine Groninger. Stoicijns karakter was een must. Onze bruin haflingerkruising uit Groningen voldeed aan alles, en nog veel meer.

Het streven is wel eens een sprongetje te maken en verder endurance en dressuur te rijden, verder overal buitenritten te kunnen maken en hem voor de wagen te beleren.

Kruising Fries x Haflinger met 15 maanden.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:23 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Connemara, zonder twijfel



Hier ga ik volledig in mee :j
Je vind tegenwoordig steeds meer connemara's met maat en ze zijn onwijs allround. Spring, dressuur cross, buitenritten, ze kunnen alles.
Prettig karakter ook vaak.

Ik ken een hoop connemara's, heb zelf een aantal jaar een kruising gehad met een Engels Volbloed, die pony was goud waard. Het fijne, koele karakter van een connemara, met net wat meer maat, pit en beweging. Pony was 1.55 met veel body en liep Z dressuur, deed springen, crossen en was CEI* startgerechtigd in de endurance.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:27 



 
Profiel   

Ik heb zelf een Belgisch Warmbloed Paard, de KWPN van België zeg maar. Mega veelzijdig, die van mij heeft M gesprongen en L2 dressuur gelopen. Zie hem nog wel endurance doen en crossen vind hij vast ook niet erg. Helaas al een jaar getergerd door een tussenpeesblessure, dat is nou wel weer jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:27 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Connemara, zonder twijfel

Heb je zelf een Connemara?
Ik lees dat Connemara's een vrij lage stokmaat hebben (tussen de 1.33 en 1.48) dat lijkt me voor mij (ik ben 1.78m) een beetje te klein? Of zie ik dat verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:32 



 
Profiel   

Met zulke basiseisen maakt ras niet uit, dat kan je met praktisch ieder ras wel. Zou tegen die tijd gewoon op zoek gaan naar een leuk paardje wat je qua karakter aanspreekt zonder je blind te staren op een ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:34 



 
Profiel   

xelodi schreef
Heleennn schreef
Connemara, zonder twijfel

Heb je zelf een Connemara?
Ik lees dat Connemara's een vrij lage stokmaat hebben (tussen de 1.33 en 1.48) dat lijkt me voor mij (ik ben 1.78m) een beetje te klein? Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb als kind gesprongen met een connemara, was echt een super beest. Kon je alles mee, liep ook gewoon in manege lesjes en de volgende dag liep hij een eerste plaats op concours. Hij is helaas verkocht naar Italië, maar als ik zo'n pony nog eens tegen kom koop ik hem zelf! Het was een vrij robuuste pony, best breed en goed op de benen. Ik denk dat hij rond de 1m45 was, dat is voor mij zelfs nu nog heel goed te doen en ik ben 1m65. Het hangt er echt vanaf welke bouw de pony heeft of het past of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:37 



 
Profiel   

Fenrir schreef
Met zulke basiseisen maakt ras niet uit, dat kan je met praktisch ieder ras wel. Zou tegen die tijd gewoon op zoek gaan naar een leuk paardje wat je qua karakter aanspreekt zonder je blind te staren op een ras.

Mee eens, ken eigenlijk geen ras wat daar niet aan voldoet. Al zou ik wel een stokmaat vanaf 1.50 (stevigere pony) of 1.55 zoeken met jouw lengte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:38 



 

Voor ervaring met de merens kun je in het topic kijken of wellicht pien_2010 vragen, die heeft bij mijn weten veel ervaring met het ras. Zie voor beide dit topic [VN] Doorgeefstokje van de maand mei: pien_2010

Ik denk dat er heel veel rassen aan je 'eisen' voldoen, bijna ieder paard kan dit. Ik heb zelf een Oldenburger (kruising) gehad, ook super veelzijdig. Liep Z dressuur, kon leuk springen/crossen en ook een leuk paard voor grondwerk en lol-met-je-knol.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-18 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:40 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Anoniem schreef
Alles valt en staat met het Karakter :j (en opvoeding)
Ik heb een springgefokte KWPN-merrie en die doet alle dingen uit jou OP :)
Springen, dressuur, buitenritten, zwemmen, tuigloos :)


Ik een dressuurgefokte en die doen het ook allemaal :P


En ik rij een grote Draver die hier ook aan voldoet :D

TS: ik zou niet zozeer op ras zoeken, maar op karakter wat je aanspreekt. Lijkt mij dat menig ras(loos) wel kan/gaat kunnen wat jij wil! :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen