Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Correcte prijs dressuurpaard

 
Profiel   

Ik rij nu een tweetal jaar met een heel fijn paardje genaamd Special.
Binnenkort wil de eigenaar hem verkopen, maar ik krijg eerst de kans om dit te doen.
Ik wou alleen even jullie ervaring/mening weten ivm zijn aankoopprijs.

Wat meer informatie over Special (In de link hieronder een video van hoe hij vorig jaar liep, op 5j)
- Hij is net 7 jaar geworden
- Vader is Special D, gekende dressuurhengst
- Moeder weet ik niet
- Hij loopt soepel en wordt makkelijk nageeflijk
- Heeft een topkarakter, altijd rustig, zelfs als hij bang is, bokt of steigert nooit!
- Fantastisch paard in de omgang, geen gebreken en altijd rustig.
- Heeft nog geen wedstrijdervaring
- Is ook braaf op wandeling, als hij bang is van iets, gaat hij gewoon stilstaan en doet verder niets.
- Heeft normale gangen (zie video in link)

https://www.youtube.com/watch?v=BP_1JRjsnVk

De eigenaar vraagt 6000€ voor hem. Is dit een correcte prijs? Ik wil namelijk zeker de eigenaar niet oplichten door veel te laag te bieden, maar ik wil uiteraard zelf ook niet opgelicht worden, aangezien ik nog maar net afstudeer en dus ook niet over bijzonder veel financiële middelen beschik en nog voor vrij veel kosten sta. Eigenlijk komt deze koop niet echt gelegen voor mij, maar het is kopen of dit paardje kwijtspelen en dat zou me enorm veel verdriet doen, want ik heb nog maar zelden zo'n goeie band gehad.

Graag hoor ik jullie idee/mening hierover!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:22 



 
Profiel   

Weet jij niet wie zijn moeder is of is die helemaal niet bekend? Wat voor paspoort (papier) zit er verder bij?

Afgaande van het filmpje: schudt ie altijd zo met zijn hoofd? Of nu niet meer?

Sowieso wel laten keuren, ook foto's laten maken(rug, hals en benen zou ik doen). Als je er echt heel gek mee bent dan is het maar net wat je ervoor over hebt. De prijzen op de paardenmarkt zijn wel een stuk hoger geworden. Een paard met redelijk fijne achtergrond (Special D), een topkarakter en nog jong dus ruimte om te groeien, is naar mijn idee wel wat waard. Vind wel dat papier ook wat betekent, ook al kan je op papier niet rijden. Maar dat geeft wel waarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:28 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik op basis van het filmpje het paard geen 6.000 waard vind, paard word namelijk enorm ongunstig gereden door de ruiter..maar geeft wel een braaf paard, als deze zich zo laat rijden. Zou deze eerder max. 4.000 a 4.500 schatten. In ieder geval altijd laten keuren, zowel klinisch als rx.


Laatst bijgewerkt door Jolynne op 18-06-18 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:32 



 
Profiel   

De prijs van een paard is tot een bepaalde hoogte toch echt wat de gek ervoor geeft. Een gezond, 7-jarig paard met een prima afstamming is, mits medisch goedgekeurd, die 6000 euro wel waard op papier. Wat ik op het filmpje zie kan er qua rijden nog wel wat werk aan gebeuren en is hij nog niet wedstrijdklaar. Het is geen megabeweger. Dan is die 6000 wel weer aan de hoge kant, zeker als hij verder ook nog geen wedstrijdervaring heeft. Aan de andere kant: een braaf, gezond, meewerkend paard is ook wat waard. Je zou voor dit geld echter ook een paard kunnen kopen wat al wat meer kent, maar met deze heb je een klik en ken je het karakter.

De vraag blijft dus: Als je from scratch een paard zou gaan uitzoeken, zou deze dan op je lijstje passen? Heb je het geld en is hij het je waard? Wat zou je zelf nog aan aanvullende eisen hebben waar dit paard nu misschien nog niet aan voldoet en heb je zelf de skills of financiële mogelijkheden om dat op te lossen?

Denk er goed over na, probeer ook je blik open te houden voor andere paarden. De aanschaf van een paard is nogal wat, je moet niet zomaar dit paard kopen omdat je hem liever niet ziet gaan natuurlijk. Maak een overzicht van je budget en tijd en kijk of het past. Kijk met je hart, maar ook met je hoofd naar de situatie. Laat het dier in elk geval medisch keuren en overleg ook met iemand die jou goed kent, bijvoorbeeld je instructeur. Ik zou zeggen dat 4000 euro een reëel bedrag is voor dit paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:33 



 
Profiel   

Ik heb bijna 3 jaar geleden een toen 6 jarige Special D, merrie gekocht. Ze stond voor €5500 te koop. Was netjes gereden, prima karakter maar wel nog groen voor haar leeftijd.

Specialtjes zijn aparte dieren. Met een apart karakter maar als je ze eenmaal door hebt gaan ze voor je door het vuur.

Vind het geen hele gekke prijs, onderhandelen is wellicht een optie..

Sowieso laten keuren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:37 



 
Profiel   

Ik neem aan dat dit een ruin is? Ik zou dan max 5000 bieden. Ik denk dat dit een heel leuk paard kan worden maar zoals hij er nu bij loopt is hij nog niet eens b-klaar en dat icm met zijn leeftijd en geen fokwaarde maakt dat ik 6000 echt aan de hoge kant vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:47 



 
Profiel   

Het is een ruin dus aan dat papier heb je niks...
Aan de hand van het filmpje: 2500 of 3000 mits rx goedgekeurd.
Gangen zijn heel gewoon en er is een hoop werk aan...
Paard heeft nu geen niveau, niet in training en is nooit gestart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 14:56 



 
Profiel   

Die video is 2 jaar oud.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:00 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Ik moet zeggen dat ik op basis van het filmpje het paard geen 6.000 waard vind, paard word namelijk enorm ongunstig gereden door de ruiter..maar geeft wel een braaf paard, als deze zich zo laat rijden. Zou deze eerder max. 4.000 a 4.500 schatten. In ieder geval altijd laten keuren, zowel klinisch als rx.

Exactly my thoughts :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:01 



 
Profiel   

Voor 6000 euro kun je met wat zoekwerk een leuke L/M geklasseerde KWPN'er vinden met wat jij beschrijft.
Ik zou echter nog eens kritisch kijken naar het schudden met zijn hoofd. Doet hij dat altijd? Ook op de wei? Een headshaker moet je echt niet willen.. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:02 



 

Wat ik zie probeert de amazone hem aan de teugel te krijgen door haar handen vast te zetten en het paard te 'dwingen' om te zakken. Dit zorgt voor een valse knik en is ook niet aangenaam voor het paard. Ik gok dus dat het schudden een manier is om duidelijk te maken dat ze moeten stoppen met in zijn mond te prutsen.

Ik heb een paard met betere gangen, op hoog niveau geleerd, met papier overgekocht op 13jarige leeftijd voor €2.500. Enigste minpuntje was dat hij een aantekening had op 2 wervels waardoor piaffe en passage niet meer iets voor hem was. Ik zou voor dit paard ook niet meer dan €3000 geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:05 



 
Profiel   

Afgaande van het filmpje zou ik er geen 6000€ voor neerleggen. Hij heeft geen goede aanleuning, ruiter probeert het paard naar beneden te krijgen dmv trekken etc. Heeft geen goede gangen. Maar misschien hebben we meer aan een recenter filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:09 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:14 



 
Profiel   

upendo schreef
Voor 6000 euro kun je met wat zoekwerk een leuke L/M geklasseerde KWPN'er vinden met wat jij beschrijft.
Ik zou echter nog eens kritisch kijken naar het schudden met zijn hoofd. Doet hij dat altijd? Ook op de wei? Een headshaker moet je echt niet willen.. :n

Daar ben ik het niet mee eens, een paard met die klassering en die prijs is ofwel baggerslecht gereden ofwel heeft een flink gebrek.

Ik denk dat dit met de huidige markt geen hele rare prijs is, 5000 zou ik wel wat beter vinden, maar ik kan deze vraagprijs wel begrijpen.
Ik hoop alleen wel dat hij in de tussentijd een constantere hoofd-halshouding heeft gekregen en niet al die tijd op zo'n manier is gereden, want dan zou de prijs wel wat naar beneden moeten omdat je veel moet opknappen.

Helaas liggen de prijzen op het moment erg hoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:17 



 
Profiel   

Bowo schreef
upendo schreef
Voor 6000 euro kun je met wat zoekwerk een leuke L/M geklasseerde KWPN'er vinden met wat jij beschrijft.
Ik zou echter nog eens kritisch kijken naar het schudden met zijn hoofd. Doet hij dat altijd? Ook op de wei? Een headshaker moet je echt niet willen.. :n

Daar ben ik het niet mee eens, een paard met die klassering en die prijs is ofwel baggerslecht gereden ofwel heeft een flink gebrek.

Ik denk dat dit met de huidige markt geen hele rare prijs is, 5000 zou ik wel wat beter vinden, maar ik kan deze vraagprijs wel begrijpen.
Ik hoop alleen wel dat hij in de tussentijd een constantere hoofd-halshouding heeft gekregen en niet al die tijd op zo'n manier is gereden, want dan zou de prijs wel wat naar beneden moeten omdat je veel moet opknappen.

Helaas liggen de prijzen op het moment erg hoog

Mag je vinden, is wel zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:24 



 
Profiel   

Ik vind het geen gekke vraagprijs, naar zou zelf denken aan een tegenbod van rond de 5000 (eventueel op 5500 uitkomen). Een prijs tussen de 5 en 6 lijkt me zowel als koper en verkoper heel schappelijk. Als het paard dressuurmatig netjes gereden was was 6000 een hele schappelijke prijs. Maar dit paard ziet er op het filmpje niet heel fijn gereden uit, maar er van uitgaande dat dit TS zelf is (?) kan je dat de eigenaar ook niet verwijten. Paard is wel heel braaf ondanks het niet zo correcte rijden. Als je dit of een andere paard koopt zou ik zeker ook investeren in goede instructie TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:27 



 
Profiel   

Aan de hand van je beschrijving zou ik zeggen 6000-8000 categorie.
Aan de hand van je filmpje zeg ik 4000-6000.

Paard heeft nog niet echt een niveau en heeft geen goede dressuur basis ahv het filmpje. Maar goed karakter, jong dus veel mogelijkheden en goed papier. €6000 als start/onderhandelbarsprijs zou niet gek zijn denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:30 



 

Ik lees er vast overheen maar op welk niveau wordt hij momenteel getraind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:31 



 
Profiel   

Waarde van een paard is slachtprijs + emotie. Hoeveel betekend het dier voor je.
Persoonlijk zou ik er geen €6000 voor neerleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:46 



 
Profiel   

Heb je een recenter filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:47 



 
Profiel   

Ik vind het geen gekke prijs, paardenmarkt is enorm aangetrokken, daarbij zijn zwarte paarden gewilder dan vos of bruin, en dat drijft de prijs ook op. Als de moeder nog een leuke afstamming heeft dan heeft het ook nog leuk papier. Ik denk dat de eigenaar hem wel voor €6000 kwijtraakt in deze tijd. Je kunt proberen om op €5500 uit te komen. Er kan nog wel veel werk in zitten maar een beetje handige ruiter heeft zo paard zo wedstrijd klaar.


Laatst bijgewerkt door luffwinny op 18-06-18 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:49 



 
Profiel   

sanso schreef
Waarde van een paard is slachtprijs + emotie. Hoeveel betekend het dier voor je.
Persoonlijk zou ik er geen €6000 voor neerleggen.

Dat is zo'n onzinkreet.

Waarde van een paard = dekgeld + opfokkosten + beleer-/trainingskosten + medische kosten.
Dus dat is wel iets meer dan de slachtprijs. Dat dat er niet voor gevraagd wordt over het algemeen is mooi meegenomen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:50 



 
Profiel   

Heb je geen recent filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:51 



 
Profiel   

De prijzen op de markt zijn IMO bizar hoog momenteel, dus denk dat ze een braaf, redelijk jong paard zoals deze, óók zonder niveau makkelijk voor 6000 kunnen verkopen. Of ie dat waard is weet ik niet, maar mijn indruk is dat brave paarden gaan als zoete broodjes ook al is de prijs in verhouding te hoog voor het niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:51 



 
Profiel   

Hoe lang was het paard trouwens onder het zadel op dat filmpje?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 15:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen