Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: de Quarter Horse

 
Profiel   

balance schreef
Ik heb dat weleens gehoord ja, ik weet niet wat die test precies inhoudt. Iets met erfelijke aandoeningen neem ik aan?

Op bokt/wiki en google is er genoeg over te vinden, lees je even in :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-18 08:15 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
balance schreef
Ik heb dat weleens gehoord ja, ik weet niet wat die test precies inhoudt. Iets met erfelijke aandoeningen neem ik aan?

Op bokt/wiki en google is er genoeg over te vinden, lees je even in :)


Dat kan ik doen DubbelDun maar daar heeft een lezer van dit topic weinig aan. Het topic is door en voor de liefhebber van het ras en voor leken zoals ik. Straks, bij het maken van de samenvatting van dit topic haalt degene die dat gaat doen de info hier uit het topic.
Als jij dat leuk vindt mag je trouwens ook wel de samenvatting schrijven voor de voorpagina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-18 14:04 



 
Profiel   

Ik was aangenaam verrast bij de overgang van rillerige dressuur paarden naar de coole quarter die onder het zadel net zo fel kan zijn als een bloederig dressuur paard (ik spreek natuurlijk in algemeenheden)

Hier mijn knappe stel, moeder (10 jaar) en zoon (2 jaar) :
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-18 14:14 



 
Profiel   

Een 5 panel test (6 kan tegenwpordig ook) is een genetische test die inzage geeft in of het paard wel/niet drager is van genetische ziektes.

Onder andere:

Herda
PSSM
Lethal White
Hypp
GBED

Een aantal van deze ziektes komen veel voor bij quarters en kunnen fataal zijn voor het veulen als beide ouders drager zijn. Soms is er één bepaalde bloedlijn verantwoordelijk voor verspreiding (zoals de Impressive lijn). Gelukkig is de AQHA tegenwoordig erg strikt en moeten nu ook broodmares getest worden.

Doofheid is ook iets dat je soms ziet bij quarters, en dan met name de quarters met het "Splash" gen, of veel wit op het hoofd. Er wordt gewoon gefokt met dove quarters, omdat niet persé te zeggen is dat producten altijd doof zullen zijn. Een veel besproken hengst tegenwoordig is Titan, dé showhengst van Clinton Anderson. Hij gooit hoge ogen in de showring, is erg populair om mee te fokken en is dus doof.
[ img ]
[ img ]

Titan is een directe zoon van de inmiddels 5 jaar geleden overleden Colonels Smoking Gun. Hij is zo'n beetje de beroemdste hengst en staat al een tijd in de AQHA hall of fame.

Ook leuk, zo ziet de pedigree van mijn paard eruit. Let vooral op de bijzondere namen :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-18 14:19 



 
Profiel   

Ik ervaar de Quarter horse als 1 van de meest intelligente paarden. Het coole karakter zorgt ervoor dat ze toch ondanks moeilijke/spannende situaties goed kunnen blijven nadenken. 'Eerst maar even kijken of alles wel echt zo eng is etc.'
Ze hebben een enorme 'will to please' wat het werken met ze erg prettig maakt. Ze willen erg graag leren maar dat is af en toe ook een valkuil. Je moet ze wel nieuwe uitdagingen blijven aanbieden.

De bouw van deze krachtpatsers vind ik echt geweldig. Vooral de Reiners. Klein, ontzettend gespierd maar toch atletisch en super wendbaar.

Dit is mijn krachtpatsertje

[ img ]


[ img ]

Hier 2 jaar oud. En heeft ook het Splash gen waar hierboven over werd gesproken. De vader van Titan is de opa van mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-18 08:17 



 
Profiel   

Vooral bij jonge paarden moet je door de leergierigheid en die will to please erg uitkijken dat je ze nuet overvraagt. Mijn ervaring is dat je door de training kort te houden en veel verschillende dingen af te wisselen het het leukst houdt voor ze.

Bij Joy zat na 3 keer 10 minuten in de roundpen het "kusje" (commando voor de galop) er al in. Zo gaaf!


Alle fijne karaktertrekken van de quarter in 1 filmpje. Hier was Joy bijna 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-18 10:29 



 
Profiel   

Gimme_Spurs schreef
Vooral bij jonge paarden moet je door de leergierigheid en die will to please erg uitkijken dat je ze nuet overvraagt. Mijn ervaring is dat je door de training kort te houden en veel verschillende dingen af te wisselen het het leukst houdt voor ze.

Bij Joy zat na 3 keer 10 minuten in de roundpen het "kusje" (commando voor de galop) er al in. Zo gaaf!

[ Video ]
Alle fijne karaktertrekken van de quarter in 1 filmpje. Hier was Joy bijna 2.


Wát een leuk dier is dat zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-18 14:49 



 
Profiel   

balance schreef
Gimme_Spurs schreef
Vooral bij jonge paarden moet je door de leergierigheid en die will to please erg uitkijken dat je ze nuet overvraagt. Mijn ervaring is dat je door de training kort te houden en veel verschillende dingen af te wisselen het het leukst houdt voor ze.

Bij Joy zat na 3 keer 10 minuten in de roundpen het "kusje" (commando voor de galop) er al in. Zo gaaf!

[ Video ]
Alle fijne karaktertrekken van de quarter in 1 filmpje. Hier was Joy bijna 2.


Wát een leuk dier is dat zeg!


:D *\o/* _/-\o_

Mocht je nog meer foto's filmpjes willen, there is more where that came from! :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-18 14:59 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]


Fleurs achtergrond is onbekend, maar ik vermoed dat er wel een quarter in zit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-18 16:50 



 
Profiel   

Gezien het vandaag de 20ste is plaats ik een slotje. Er zal een artikel geschreven worden voor de voorpagina, mocht er toevallig iemand zijn die dat graag op zich zou willen nemen ontvang ik graag een berichtje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-18 22:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen