Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sterkste koudbloed

 
Profiel   

Hallo, ik wil me verder verdiepen in allerlei koudbloeden omdat ik dit ooit wil gaan aanschaffen (nog niet voor in de nabije toekomst) zou als eigen paard graag iets omtrent brabander, percheron,boulonnais,zwartszwalder,...willen hebben ooit. Ben begonnen met tinkers en Brabanders op te zoeken en kwam al snel op cpl topics uit. Dit heeft het wel een beetje bekoelt moet ik zeggen, om voor zo een ras te gaan... Na verder zoeken kwam ik terecht bij een Vlaams paard deze zou hier allemaal geen last van hebben en zuivere benen. Weten jullie misschien koudbloeden die sterk zijn van gezondheid en miniem last van hun benen enz? Dank jullie PS: ben echt nog een newbie, is echt uit nieuwsgierigheid ook dat ik dit vraag
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:22 



 
Profiel   

Moet toch is ergens beginnen snuffel me gek op net :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:24 



 

Hier is de Percheron de sterkste. Nooit mok, nooit ziek, en letterlijk de meeste kracht.
Makkelijk sober te houden, keiharde hoeven en geen ijzers nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:25 



 

Ik denk dat dat ook per paard verschillend is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:30 



 
Profiel   

Een kruising nemen, die zijn vaak sterker qua gezondheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:34 



 
Profiel   

De meeste Franse trekpaarden zijn goed sterk en gezond waarvan de Percheron juist weer een van de 'zwakste' is. Wij hebben zelf Breton maar ook de Boulonnais is bijvoorbeeld een hele goede keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:37 



 
Profiel   

Er is geen sterkste ras, wel sterkste paard binnen dat ras, maar die zul je dan toevallig moeten treffen.
Ik heb haflingers, fjorden, tinkers en Belgen mee gemaakt en gehad die hun hele leven niks hebben gemankeerd maar net zo goed paarden binnen die rassen die wel van alles gingen mankeren (cpl, mok, mijt, HB, SB, knie problemen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:37 



 
Profiel   

Melissa1996 schreef
Er is geen sterkste ras, wel sterkste paard binnen dat ras, maar die zul je dan toevallig moeten treffen.
Ik heb haflingers, fjorden, tinkers en Belgen mee gemaakt en gehad die hun hele leven niks hebben gemankeerd maar net zo goed paarden binnen die rassen die wel van alles gingen mankeren (cpl, mok, mijt, HB, SB, knie problemen)


Weliswaar geen sterkste ras maar er zijn rassen waarmee simpelweg te ver is doorgefokt en rassen waarmee dit en veel minder het geval is en waarbij men veel 'harder' is in wat blijft leven/waarmee word gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:40 



 
Profiel   

Ligt er denk ook aan hoe je ze houdt.. in de prut of met paddockroosters in het zand of rubber tegels om droog op te staan in de winter

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:41 



 
Profiel   

Ik denk dat je het meeste uit een koudbloed kunt halen met de juiste voeding. Weinig graan/zetmeel en suikers doet al wonderen voor de benen. Daarnaast is voldoende beweging erg belangrijk, het zijn vaak geen stalpaarden, hoe meer op stal, hoe sneller problemen met de benen.

Ik heb nu 3 maand een Shire en heb me eerst ook goed ingelezen in voeding en stalling/ beweging. Nou is doe van mij erg jeukerig vanwege de steekvliegen/muggen ze heeft (nog) geen zomerexceem, maar toch onlangs voor een plek gekozen waar ze ook op stal komt te staan op de momenten dat de stekers actief zijn.

Ik hoop dat ze het in de toekomst af kan met hoefschoenen, want ik ben ook geen fan van ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:42 



 
Profiel   

Bij tinkers valt het op zich wel mee met de CPL, maar de zwaarder gebouwde paarden hebben wel regelmatig last. Ik denk dat het vooral de paarden met sokken zijn die er gevoeliger voor zijn, niet alleen doordat ze meestal als veulen al last hebben van mijten die de lymfeklieren aantasten, maar ook omdat ze te veel worden gefokt op uiterlijk en te weinig op gezondheid, en de CPL toch deels genetische aanleg is.

Kies dus liever een ras waar nog mee wordt gewerkt.
Zelf vind ik Norikers erg gaaf, en volgens mij ook behoorlijk gezond.
Wel zijn deze werk-gefokte koudbloeden meestal wat pittiger dan bijvoorbeeld de belgische trekpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 17:43 



 
Profiel   

Geen paard kiezen met echte sokken (een beetje bevedering geeft niet). En dan bij keuringen kijken naar de oudere dieren, zijn de benen glad en zonder ribbels, dan heb je een redelijke kans. Als je dan ook nog eens een paar fokkerijen bezoekt en goed naar de "oudere" (12+) dieren kijkt, in het bijzonder naar hun benen, maar ook naar de hoeven en de ruggen, en dat is allemaal op orde, dan heb je een redelijke kans op goede benen.

Voeding kan het wel verergeren, maar de aanleg moet er ruimschoots in zitten en best een hoop dieren hebben er ook op een volledig hooirantsoen (al dan niet aangevuld met mineralenbrok van maximaal 100g/100kg paard zonder melasse of granen) alsnog gewoon stevig last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 18:19 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 18:45 



 
Profiel   

je weet het nooit van te voren, hier 4 trekpaarden gehad waarvan er nog 1 leeft omdat ze de jongste was.
Waarvan 2 zussen volle zussen de ene verging van jeuk mok ect desondanks alles wat we deden , haar zus heeft dit nooit gehad. hun moeder had het ook niet en nooit gehad in 20 jaar tijd.
de jongste van de 4 heeft ook geen jeuk of kwalen, echter is zij wel gevoelig met scheurende hoeven dat had geen enkele andere....dus je weet het gewoon niet.

En tja als het type je trekt zo een levend monument is echt gaaf om te bezitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 18:57 



 
Profiel   

Rheinland westfaler

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 18:58 



 
Profiel   

Als je het hebt over sterk in zin van gezond oud worden zeg ik: Fjord

Wat voor soort koudbloed zoek je dan?
Als ik me niet vergis valt de shetlander ook onder de koudbloeden.
Zoek je het type trekpaard of meer het type rijpaard?
Een Freiberger is een gezond type koudbloed maar is al redelijk richting sportpaard.
Ik vind een Merens meestal wel gaaf, al zijn ze geloof ik vaak best nog aardig temperamentvol wat niet makkelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 18:59 



 
Profiel   

Veruit het sterkste paard, per kilo, is de Shetlander.
Erg grote koudbloeden, zowiezo erg grote paarden, zijn relatief kwetsbaar.
Erg leuke koudbloeden: de Freiberger.
Meer trekpaard en zeer sympathiek: Russisch trekpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:11 



 
Profiel   

Albert schreef
Veruit het sterkste paard, per kilo, is de Shetlander.
Erg grote koudbloeden, zowiezo erg grote paarden, zijn relatief kwetsbaar.
Erg leuke koudbloeden: de Freiberger.

Precies. De shetlandpony is in verhouding de sterkste koudbloed. En de leukste :D

Daarnaast is een (grote) koudbloed niet echt gebouwd om te dragen. De bouw speelt daarin een belangrijke rol. Ik denk dat bij voorbeeld een stevige warmbloed (bijv. met een fikse scheut gronings bloed) sterker is dan bij voorbeeld een percheron als het om het dragen van mensen aankomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:15 



 
Profiel   

Ja hey hallo leuk al zoveel reactie. Het is wel degelijk de bedoeling er ooit mee te rijden heb ook al begrepen niet te jong te nemen en veel weidegang is zeker een must. Aka Paddock Paradise style wil me vooral eerst goed voorbereiden. En dan meer recreatief niet springen of dressuur gewone boswandelingen en tutten

MMM zijn der ook al langsgekomen waar ik nog niet van heb gehoord direct Google inschakelen

Als ik dit zo lees moet je der maar net op vallen en een portie geluk hebben :? Moeilijk... zo kun je al geen ras echt uitsluiten. Want ik heb ook al gelezen dat er paarden jaren niks hebben en dan ineens de problemen beginnen. En als ik het goed begrijp ligt dit dus vooral aan de voeding en verzorging



Laatst bijgewerkt door balance op 10-07-18 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd


Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:24 



 
Profiel   

Torabelayax schreef
Als ik dit zo lees moet je der maar net op vallen en een portie geluk hebben :? Moeilijk... zo kun je al geen ras echt uitsluiten. Want ik heb ook al gelezen dat er paarden jaren niks hebben en dan ineens de problemen beginnen. En als ik het goed begrijp ligt dit dus vooral aan de voeding en verzorging


En erfelijke aanleg, maar met voeding en verzorging kun je veel leed voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:33 



 
Profiel   

Ieder paard kan ieder moment een medisch probleem krijgen of dood neer vallen.
Dat is vaak niet specifiek ras afhankelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:35 



 
Profiel   

Citaat
Wat voor soort koudbloed zoek je dan?
Als ik me niet vergis valt de shetlander ook onder de koudbloeden.
Zoek je het type trekpaard of meer het type rijpaard?
Een Freiberger is een gezond type koudbloed maar is al redelijk richting sportpaard.
Ik vind een Merens meestal wel gaaf, al zijn ze geloof ik vaak best nog aardig temperamentvol wat niet makkelijk is.

Eigenlijk vooral het rustige betrouwbare boerenknoltype



Laatst bijgewerkt door balance op 10-07-18 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Quote werkend gemaakt


Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:37 



 
Profiel   

Ja freiberger is wat te sporty. Vind zelf het Vlaams paard vooral prachtig maar ik denk mss minder toegankelijk en zeldzamer dan een doorsnee belg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:40 



 
Profiel   

Mizora schreef
Geen paard kiezen met echte sokken (een beetje bevedering geeft niet). En dan bij keuringen kijken naar de oudere dieren, zijn de benen glad en zonder ribbels, dan heb je een redelijke kans. Als je dan ook nog eens een paar fokkerijen bezoekt en goed naar de "oudere" (12+) dieren kijkt, in het bijzonder naar hun benen, maar ook naar de hoeven en de ruggen, en dat is allemaal op orde, dan heb je een redelijke kans op goede benen.

Voeding kan het wel verergeren, maar de aanleg moet er ruimschoots in zitten en best een hoop dieren hebben er ook op een volledig hooirantsoen (al dan niet aangevuld met mineralenbrok van maximaal 100g/100kg paard zonder melasse of granen) alsnog gewoon stevig last.
dank je voor de tip deze ga ik in het achterhoofd houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:45 



 
Profiel   

Als je echt naar een koudbloed opzoek bent kijk dan is naar de merens. Onwijs gave pony’s die zowel temprament vol als zachtaardig kunnen zijn. Ik heb beide types gereden en ben erg fan van het ras. Ze zijn vaak erg makkelijk in de omgang en zodra ze de ruiter kennen willen ze voor je door het vuur gaan. Een merens heeft ook erg vlakke gangen wat het uitzitten van de gangen heel fijn maakt.
Het zijn hele sterke pony’s en mankeren vaak bijna niks.
Ik heb 4 jaar lang elke week een merens pony gereden mocht je nog vragen hebben over dit geweldige ras mag je mij altijd een pb sturen.[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 20:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen