Sterkste koudbloed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 21:51

lizy29 schreef:
De meeste Franse trekpaarden zijn goed sterk en gezond waarvan de Percheron juist weer een van de 'zwakste' is. Wij hebben zelf Breton maar ook de Boulonnais is bijvoorbeeld een hele goede keuze.

Heb jou topic van de breton in de maak helemaal uitgelezen gisteren. Prachtig! Moet geweldig zijn :j en weer een mooi ras ontdekt

@nardxash ok dank je, ik zal eens Wiki'en :P had van dit ras ook nog niet gehoord ziet er mooi uit. Wil ik iig is in het echt bewonderen
Laatst bijgewerkt door balance op 10-07-18 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

nardxash

Berichten: 4001
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:10

Torabelayax schreef:
@nardxash ok dank je, ik zal eens Wiki'en :P had van dit ras ook nog niet gehoord ziet er mooi uit. Wil ik iig is in het echt bewonderen

Helaas rijd ik deze merenspony niet meer, misschien kan je eens googlen waar er merenspony gestald staan en kijken of je langs kan gaan.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:19

Citaat:
Eigenlijk vooral het rustige betrouwbare boerenknoltype

Haflinger. Die heb je uiteraard ook met verschillende karakters, je hebt sensibele haflingers en je hebt de nuchterder types. Ik bedoel uiteraard niet zo'n ranke sporthaf maar meer het ambachtelijke picknicktafelmodel.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig, als je een rijpaard zoekt, dat we wat meer over jou weten. Dingen als ervaring, lengte, gewicht enz spelen natuurlijk ook mee met welk paard het beste bij jou past.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:24

Ik heb nu een kruising haflinger x fries (beide oude type; worden ook wel Frieslingers genoemd) gekocht. En tot nu toe is het een geweldig beestje, precies zoals we zochten. Ook andere eigenaren zijn erg positief over hun stoicijnse karakter, hun grove maar niet te grove bouw, fijne grootte (±1.55 meestal) en mooie gangen.

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:32

Citaat:
Eigenlijk vooral het rustige betrouwbare boerenknoltype

Fjord :D

Heb ze jaren gehad en wil eigenlijk niks anders meer, ze zijn heel koel in het hoofd.
Ik hield ze heel sober. 24/7 op het land....geen dekens.
Had wel een stalletje voor eventuele noodgevallen, maar nooit nodig gehad.
Soms als ik geen tijd had of het weer werkte niet mee kon ik ze in de winter rustig een maandje of 2 laten staan om vervolgens zonder zadel op te stappen na 2 maand en rustig kon weg rijden in stap/draf en een klein galopje.
Niet teveel ivm zweten,omdat ze ook buiten stond en even had stil gestaan.
Voorjaar conditie opgeschroefd en zomers reden we heerlijke lange ritten buiten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:54

Tja als je een sober ras wilt ik heb zelf na jaren van haflingers een konik sober en sterk echt haar gewicht in goud waard! Heb haar ongeveer 5 jaar en ze is nog nooit ziek geweest maar die zijn ongv 1.35 /1/45 dus dat moet je willen. maar het is zonde dat ze alleen als wild paard bekend zijn omdat ze heel goed als recreatie paard funktioneren en erg veelzijdig zijn.

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:03

Koper schreef:
Citaat:
Eigenlijk vooral het rustige betrouwbare boerenknoltype

Haflinger. Die heb je uiteraard ook met verschillende karakters, je hebt sensibele haflingers en je hebt de nuchterder types. Ik bedoel uiteraard niet zo'n ranke sporthaf maar meer het ambachtelijke picknicktafelmodel.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig, als je een rijpaard zoekt, dat we wat meer over jou weten. Dingen als ervaring, lengte, gewicht enz spelen natuurlijk ook mee met welk paard het beste bij jou past.

Mag wel een breed model zijn idd. Ben zelf 1.70 en weeg +-80kg dus moet niet te licht zijn. Geen ervaring buiten af en toe een buitenrit en vroeger manege maar dressuur zegt me 2x niks, paar jaren meer western gereden. Dus moet een (oude) goedzak zijn liefst

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:06

j_nine schreef:
Citaat:
Eigenlijk vooral het rustige betrouwbare boerenknoltype

Fjord :D

Heb ze jaren gehad en wil eigenlijk niks anders meer, ze zijn heel koel in het hoofd.
Ik hield ze heel sober. 24/7 op het land....geen dekens.
Had wel een stalletje voor eventuele noodgevallen, maar nooit nodig gehad.
Soms als ik geen tijd had of het weer werkte niet mee kon ik ze in de winter rustig een maandje of 2 laten staan om vervolgens zonder zadel op te stappen na 2 maand en rustig kon weg rijden in stap/draf en een klein galopje.
Niet teveel ivm zweten,omdat ze ook buiten stond en even had stil gestaan.
Voorjaar conditie opgeschroefd en zomers reden we heerlijke lange ritten buiten.

Deze vind ik ook geweldig :j maar vreesde dat ze te klein waren voor mij

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:13

Mizora schreef:
Ik heb nu een kruising haflinger x fries (beide oude type; worden ook wel Frieslingers genoemd) gekocht. En tot nu toe is het een geweldig beestje, precies zoals we zochten. Ook andere eigenaren zijn erg positief over hun stoicijnse karakter, hun grove maar niet te grove bouw, fijne grootte (±1.55 meestal) en mooie gangen.

Zijn friesen niet zwak als ras ( sorry als ik mis heb ben maar aan het leren en lezen) heb al verschillende topics zien voorbijkomen daarmee. Vind ze wel knap. maarja gekruist met een haflinger verhelpt dit mss wel

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:16

Net frieslinger opgezocht Wat een schatjes! <3

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:43

vergis je niet in het rustige boerenknoltype... Mijn trekpaarden kunnen zich even hard opnaaien als een warmbloed, en gaan gerust een halfuur-uur pittige dressuurles door. Met dat verschil dat het 1000 kilo opgenaaid paard is onder je ipv 500 ...

Feit is wel dat ik ze prima zo heet kan maken dat ik een bommetje dynamiet onder me heb, om dan de teugel los te gooien en lekker buiten relax te gaan uitstappen (meestal). Op momenten dat ze zich echter helemaal opnaaien is het ook prima mogelijk dat ik 20 km op een springend en dribbelend beest zit. Kan je moeilijk een peil op trekken :D

Hou ook rekening dat je voor de échte grote koudbloeden moeilijker stallen vindt, de gewone houten schuilstalletjes zijn niet bestand tegen 1000 kilo die gaat schuren. Vaak zijn ze ook simpelweg niet groot genoeg. Veel stalhouders willen geen trekpaarden voor het behoud van de weide (wat in mijn ogen kul is, want ze gaan minder gaan rennen en hebben groter voeten waardoor de weide beter blijft, maargoed).
Een trailer is ook niet evident, ik heb een tweepaardstrailer zonder tussenschot, anders past het niet.
Hoefsmid moet een hoefstal hebben om te komen bekappen, en die zijn ook niet dik gezaaid, bekappen kost al gauw 50 euro, beslaan gaat richting de 120-140...

Kwa voer, een van mijn trekpaarden eet letterlijk het dubbele van mijn pre. (+- 2-3 grote balen hooi per maand, of minstens een kleine baal hooi per dag. Hooiprijzen voor een klein baaltje zijn wat, 3.5 per baaltje? = minstens 100-110 euro hooi per maand per paard.

Maar ze zijn zo leuk!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:49

Torabelayax schreef:
Zijn friesen niet zwak als ras ( sorry als ik mis heb ben maar aan het leren en lezen) heb al verschillende topics zien voorbijkomen daarmee. Vind ze wel knap. maarja gekruist met een haflinger verhelpt dit mss wel


Friesen zijn ook geen koudbloed paarden he ;)
Ze vallen wel onder de barokke rassen, maar niet onder de koudbloed rassen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:55

Torabelayax schreef:
Mizora schreef:
Ik heb nu een kruising haflinger x fries (beide oude type; worden ook wel Frieslingers genoemd) gekocht. En tot nu toe is het een geweldig beestje, precies zoals we zochten. Ook andere eigenaren zijn erg positief over hun stoicijnse karakter, hun grove maar niet te grove bouw, fijne grootte (±1.55 meestal) en mooie gangen.

Zijn friesen niet zwak als ras ( sorry als ik mis heb ben maar aan het leren en lezen) heb al verschillende topics zien voorbijkomen daarmee. Vind ze wel knap. maarja gekruist met een haflinger verhelpt dit mss wel


Friezen hebben vrij veel inteeltproblemen, dat heb je door het kruisen met een haflinger direct opgelost. Daarnaast worden ze tegenwoordig vaak behoorlijk rank/dressuur gefokt, maar er zijn om nog wel oudere/grovere type.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:12

Torabelayax schreef:
Mag wel een breed model zijn idd. Ben zelf 1.70 en weeg +-80kg dus moet niet te licht zijn. Geen ervaring buiten af en toe een buitenrit en vroeger manege maar dressuur zegt me 2x niks, paar jaren meer western gereden. Dus moet een (oude) goedzak zijn liefst



Als je een oude goedzak zoekt kun je ook gewoon weer terug gaan naar het belgisch trekpaard. Als ze op oudere leeftijd nog geen sporen van slechte benen vertonen heb je grote kans dat ze ook schoon blijven.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Rheinlandischer Kaltblut. Dat is het nederlands/belgisch trekpaard maar dan de duitse variant. In het duits stamboek zijn ze heel scherp op schone benen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:28

Shire!

Mooi, groot en sterk. Die van ons heeft geen mok of andere problemen.

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:14

Torabelayax schreef:
j_nine schreef:
Fjord :D

Heb ze jaren gehad en wil eigenlijk niks anders meer, ze zijn heel koel in het hoofd.
Ik hield ze heel sober. 24/7 op het land....geen dekens.
Had wel een stalletje voor eventuele noodgevallen, maar nooit nodig gehad.
Soms als ik geen tijd had of het weer werkte niet mee kon ik ze in de winter rustig een maandje of 2 laten staan om vervolgens zonder zadel op te stappen na 2 maand en rustig kon weg rijden in stap/draf en een klein galopje.
Niet teveel ivm zweten,omdat ze ook buiten stond en even had stil gestaan.
Voorjaar conditie opgeschroefd en zomers reden we heerlijke lange ritten buiten.

Deze vind ik ook geweldig :j maar vreesde dat ze te klein waren voor mij


Fjorden heb je in verschillende maten, en ik pas er met mijn 1.73 er prima op.
De maten liggen tussen 1.40-1,50 en sons heb je nog uitschietsers naar de 1.55

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:18

Selka schreef:
Shire!

Mooi, groot en sterk. Die van ons heeft geen mok of andere problemen.

Dacht dat deze er ook gevoelig voor zijn? Prachtig btw :j
Daphara schreef:
Torabelayax schreef:
Zijn friesen niet zwak als ras ( sorry als ik mis heb ben maar aan het leren en lezen) heb al verschillende topics zien voorbijkomen daarmee. Vind ze wel knap. maarja gekruist met een haflinger verhelpt dit mss wel


Friesen zijn ook geen koudbloed paarden he ;)
Ze vallen wel onder de barokke rassen, maar niet onder de koudbloed rassen.

Weer wat bijgeleerd

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:20

AbbyBlues schreef:
Torabelayax schreef:
Mag wel een breed model zijn idd. Ben zelf 1.70 en weeg +-80kg dus moet niet te licht zijn. Geen ervaring buiten af en toe een buitenrit en vroeger manege maar dressuur zegt me 2x niks, paar jaren meer western gereden. Dus moet een (oude) goedzak zijn liefst



Als je een oude goedzak zoekt kun je ook gewoon weer terug gaan naar het belgisch trekpaard. Als ze op oudere leeftijd nog geen sporen van slechte benen vertonen heb je grote kans dat ze ook schoon blijven.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Rheinlandischer Kaltblut. Dat is het nederlands/belgisch trekpaard maar dan de duitse variant. In het duits stamboek zijn ze heel scherp op schone benen.

Ok goed om te weten en vanaf welke leeftijd spreek je dan? Vanaf een jaar of 10? Hier heb je normaal toch nog wel plezier aan. En kan ik zelf er ook nog veel van opsteken niet?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:26

Schwarzwalder Fuchs! Lekker stevig, fijne, brave rijpaarden en over het algemeen niet te moeilijk.

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:30

Iemand ervaring met een Vlaams paard? Ga de 5e augustus is kijken naar een bijeenkomst. Ben benieuwd naar hun karakter en kunnen, en ik denk zo eentje in het echt eerst is te bekijken moet imposant zijn. Net als een shire of clydesdale. Denk op zo een paard moet je gewoon vallen (geluk hebben). Heb iig al veel opties bijgekregen en als ze dus bepaalde leeftijd hebben komt het niet meer zozeer voor dat is wel goed nieuws dan staar ik me daar toch niet blind op als ik een mooi paardje tegenkom.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:33

Torabelayax schreef:
Ok goed om te weten en vanaf welke leeftijd spreek je dan? Vanaf een jaar of 10? Hier heb je normaal toch nog wel plezier aan. En kan ik zelf er ook nog veel van opsteken niet?


Voor zover ik begrijp ontstaat CPL meestal tussen de 3 en 7 jaar. Een paard dat op z'n 10de nog schone benen heeft zou ik zeker niet bang voor zijn dat die nog iets ontwikkeld. En een trekpaard van 10 kan absoluut nog wel wat jaren mee!

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:38

Maanlicht schreef:
Schwarzwalder Fuchs! Lekker stevig, fijne, brave rijpaarden en over het algemeen niet te moeilijk.

Hier heb ik ook al aan gedacht :D zeker de donkere met bleke manen <3
@ Abbyblues: ok ideaal. Kei goed nieuws eigenlijk *\o/* ben ik blij mee want dat was de grootste domper op de feestvreugde. Bij eender welk ras. Ga er eens een paar IRL bekijken nu en dan kan ik georiënteerder zoeken :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:40

Torabelayax schreef:
Iemand ervaring met een Vlaams paard? Ga de 5e augustus is kijken naar een bijeenkomst. Ben benieuwd naar hun karakter en kunnen, en ik denk zo eentje in het echt eerst is te bekijken moet imposant zijn. Net als een shire of clydesdale. Denk op zo een paard moet je gewoon vallen (geluk hebben). Heb iig al veel opties bijgekregen en als ze dus bepaalde leeftijd hebben komt het niet meer zozeer voor dat is wel goed nieuws dan staar ik me daar toch niet blind op als ik een mooi paardje tegenkom.


Als ik mij niet vergis, is er hier op Bokt iemand die fokt met vlaamse paarden.
* Gaat even zoeken *

Edit;
Dit topic vond ik
[RPA] Mensen met een Vlaams paard?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sterkste koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:50

Hou er rekening mee dat vlaamse paarden en shires vaker in een hogere prijsklasse vallen. (ergens vanaf de 3000-5000 euro, volledig beleerd en betuigd vaak duurder.)

een belgisch trekpaard heb je volledig beleerd en betuigd wel ergens tussen de 2000 en 3000 euro.

Vanaf 10 jaar met propere benen zou ik het ook durven riskeren. Of je moet effectief voor een jong dier gaan met schonen benen en er kortbij opzitten. Ik heb een 22 jarige lopen mét cpl, maar goed onder controle te houden.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:02

Duhelo schreef:
een belgisch trekpaard heb je volledig beleerd en betuigd wel ergens tussen de 2000 en 3000 euro.


Prijzen voor Belgen zijn inderdaad iets vriendelijker.
Ik heb er twee gekocht tussen de 1000 en 1500. 5 en 7 jaar oud. Beleerd en goed doorgereden onder het zadel. Beide bombproof. Wel in Belgie gekocht, ik weet niet of dat verschil maakt.