Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waarde pony

 
Profiel   

corrigeer me als het fout staat

Afgelopen week heb ik een voorstel gehad voor een pony, nu vind ik de vraagprijs te hoog voor wat hij waard is en wil ik graag meningen van andere horen. Vraagprijs zal ik achterwegen laten.

Even een voorstel rondje:

4 jaar
B-niveau (nog niet op wedstrijd uitgebracht, behalve een onderlinge wedstrijd)
1.48 hoog
palomino snowflake shabrak bont
kan goed springen, meer dressuur, buiten braaf

nas veterinair ggk
wpcv deklicentie
nrps sterhengst
(allemaal gehaald in 2017)

Heeft al meerder nakomelingen lopen.

Als ik hem koop, wordt hij geruind.

Vader: don cremello du bois
Vader vader: der harlekin b
vader moeder: chewano van de langenieuw

Ik zal er vooral recreatief en dressuur meerijden, wil wel de sport in met hem. Springen ook maar meer thuis afentoe ivm dat ik volgend jaar 18 ben en hij anders tussen de paarden moet.

Dus nu de vraag aan bokt, hoeveel denken jullie dat hij waard is?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 10:55 



 
Profiel   

Ik ben niet echt heel ervaren in die prijzen. Maar ik zou gerust kunnen bedenken dat de verkoper gerust tussen €5000 en €6000 ervoor vraagt. Dat jij hem zal ruinen betekent niet dat de prijs omlaag moet. De waarde van zijn dekvermogen is er. Zijn afstamming en keuringen/predikaten tellen ook veel mee. En aangezien die lekker dressuurt, springt en braaf is, dan is de prijs nog hoger.

Edit: nogmaals ben ik niet zo thuis in de pony prijzen. Maar er zijn veel mensen die hier goud voor zouden geven.


Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 26-07-18 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:00 



 
Profiel   

Komt wel boven de 10.000 euro uit denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:01 



 
Profiel   

Een goedgekeurde dekhengst voor 2 stamboeken... is best prijzig qua aanschaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:02 



 

Tja, Don Cremello du Bois is helemaal hot bij kleurtjesfokkers/-ruiters, dus die heb je nu helaas als concurrenten en die zijn vaak ook bereid om meer dan gemiddeld voor een pony te betalen als hij een gewild kleurtje heeft plus een populaire afstamming.
Ik vermoed dus zomaar dat wat jij te duur vind voor een leuke, kleurloze gebruiksponyruin(in wording), juist een normale prijs is voor de mensen die kicken op fokken op kleur en hem dus ook hengst willen laten om zo nog meer felbegeerde kleurtjes eruit te kunnen persen. Ik denk dat de prijs die emilyslaluna noemt best reeel is, maar het is met kleurtjes maar wat de gek ervoor geeft en voor hetzelfde geld vragen ze er het dubbele voor. Ik denk dat het bedrag van deze pony niet eens in de buurt komt van wat hij zou opleveren als hij bruin was geweest (mogelijk was hij dan zelfs niet eens hengst gelaten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:08 



 
Profiel   

Hij staat voor 5 - 10 te koop zie ik, denk dat ze rond de 8 vragen? Denk dat zo'n pony voor sommige mensen veel waard is als ie ook nog blijft dekken en mee gaat de sport in met kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:17 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Hij staat voor 5 - 10 te koop zie ik, denk dat ze rond de 8 vragen? Denk dat zo'n pony voor sommige mensen veel waard is als ie ook nog blijft dekken en mee gaat de sport in met kinderen.



Dan valt de prijs me mee :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:35 



 
Profiel   

Helemaal geen rare prijs zolang hij een deklicentie heeft.
Vraag mij alleen af of hij gegund gaat worden als je hem wil castreren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 11:51 



 
Profiel   

Dat lijkt me idd een dure jongen! Ook ik zit niet zo in die prijzen maar zou 10 niet zo gek vinden. De prijzen voor paarden en pony's stijgen momenteel enorm!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:15 



 
Profiel   

Als je een pony voor de recreatie en af en toe een wedstrijdje zoekt, en daar ook het budget naar hebt, waarom dan deze pony overwegen? Zoals ik het lees heeft de pony kwaliteit, en kleur, en deklicentie waar de prijs naar is. Als jij niet voor de kwaliteit, kleur en deklicentie wilt betalen, betekent niet dat de pony dat niet waard is. Betekent dat jij naar een pony moet zoeken die niet die kwaliteit, kleur en deklicentie heeft zodat deze meer in jouw budget past? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:15 



 
Profiel   

Sjaco schreef
Helemaal geen rare prijs zolang hij een deklicentie heeft.
Vraag mij alleen af of hij gegund gaat worden als je hem wil castreren?


Dat zou geen probleem moeten zijn, ik ken hem vanaf veulen af aan en heb hem sinds dat hij 1 is verzorgt.

Wat ik me nu dus afvraag, zit totaal niet in de hengstenhouderij enz, maar hoelang is een deklicentie dan geldig? Net zoals de nas veterinair, hoe lang is die geldig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:16 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Als je een pony voor de recreatie en af en toe een wedstrijdje zoekt, en daar ook het budget naar hebt, waarom dan deze pony overwegen? Zoals ik het lees heeft de pony kwaliteit, en kleur, en deklicentie waar de prijs naar is. Als jij niet voor de kwaliteit, kleur en deklicentie wilt betalen, betekent niet dat de pony dat niet waard is. Betekent dat jij naar een pony moet zoeken die niet die kwaliteit, kleur en deklicentie heeft zodat deze meer in jouw budget past? :o


Ik ben dus juist niet opzoek. Aangezien ik hem nu al bijna vier jaar ken en dus een flinke band heb opgebouwd met dat beestje laat ik hem niet zomaar gaan, vandaar dat is advies vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:17 



 
Profiel   

Isabeaumin01 schreef
Wat ik me nu dus afvraag, zit totaal niet in de hengstenhouderij enz, maar hoelang is een deklicentie dan geldig? Net zoals de nas veterinair, hoe lang is die geldig?


Ik weet wel dat de hengstenhouderij een vak apart is. Vraag is of je daar aan wilt beginnen als dat niet echt je wens is. Het is vooral ook veel 'gedoe' namelijk. Met stalling vinden (lang niet overal kan je terecht), de pony in de kijker moeten blijven rijden, testen, contact met (soms vervelende) merriehouders, sperma laten afnemen en bewaren etc etc. Allemaal tijdrovend en duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:20 



 
Profiel   

troi schreef
Isabeaumin01 schreef
Wat ik me nu dus afvraag, zit totaal niet in de hengstenhouderij enz, maar hoelang is een deklicentie dan geldig? Net zoals de nas veterinair, hoe lang is die geldig?


Ik weet wel dat de hengstenhouderij een vak apart is. Vraag is of je daar aan wilt beginnen als dat niet echt je wens is. Het is vooral ook veel 'gedoe' namelijk. Met stalling vinden (lang niet overal kan je terecht), de pony in de kijker moeten blijven rijden, testen, contact met (soms vervelende) merriehouders, sperma laten afnemen en bewaren etc etc. Allemaal tijdrovend en duur.


Ik laat hem ruinen dus kom niet in dat wereldje, het zit hem alleen maar in de weg in de lente en als ik er niks mee doe waarom hengst laten? Maar vroeg me alleen af hoelang dat geldig is, omdat het vorig jaar behaald is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:22 



 
Profiel   

Isabeaumin01 schreef
Ik laat hem ruinen dus kom niet in dat wereldje, het zit hem alleen maar in de weg in de lente en als ik er niks mee doe waarom hengst laten? Maar vroeg me alleen af hoelang dat geldig is, omdat het vorig jaar behaald is?

Ik dacht dat dit voor altijd geldig is, correct me if i'm wrong.

Bij het wpcv kan elke hengst mits veterinaire keuring een deklicentie krijgen. Eigenlijk 'koop' je de deklicentie. Dus het is niet zo dat hij als hengst naar een hengstenkeuring is geweest en dáár goedgekeurd wordt op beweging/bouw etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:28 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Isabeaumin01 schreef
Ik laat hem ruinen dus kom niet in dat wereldje, het zit hem alleen maar in de weg in de lente en als ik er niks mee doe waarom hengst laten? Maar vroeg me alleen af hoelang dat geldig is, omdat het vorig jaar behaald is?

Ik dacht dat dit voor altijd geldig is, correct me if i'm wrong.

Bij het wpcv kan elke hengst mits veterinaire keuring een deklicentie krijgen. Eigenlijk 'koop' je de deklicentie. Dus het is niet zo dat hij als hengst naar een hengstenkeuring is geweest en dáár goedgekeurd wordt op beweging/bouw etc...


Dus als ik goed begrijp, is zijn deklicentie weer minder waard doordat die gekocht is? En is hij weer zoveel waard door zijn veterinair ggk bij nas en nrps ster?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:32 



 
Profiel   

Het is denk ik een pony met kwaliteit, kleur, de juiste maat, de juiste afstamming, en de juiste keuringsresultaten. En daar betaal je allemaal voor. Daarom is hij duurder dan een 'gewone' bruine pony met onbekende afstamming en simpele gangen ergens uit een wei vandaan.
Waarschijnlijk, als jij hem niet koopt, koopt een ander hem wel voor dat geld.. Weet je of er al geïnteresseerden zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:36 



 
Profiel   

Wat de gek ervoor geeft, zeggen we hier. Zodra er sprake is van een 'stamboom' of een 'speciale kleur' dan gaat men de prijzen kunstmatig opschroeven. Dat een dier gewoon een dier is en blijft, dat doet niet terzake. Dus ik hoop alleen dat ze je een gunstige/normale prijs gunnen en niet de hoofdprijs vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:37 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Het is denk ik een pony met kwaliteit, kleur, de juiste maat, de juiste afstamming, en de juiste keuringsresultaten. En daar betaal je allemaal voor. Daarom is hij duurder dan een 'gewone' bruine pony met onbekende afstamming en simpele gangen ergens uit een wei vandaan.
Waarschijnlijk, als jij hem niet koopt, koopt een ander hem wel voor dat geld.. Weet je of er al geïnteresseerden zijn?


Ik snap dat hij duurder is dan een 'normale' bruine pony. Er zijn genoeg geïnteresseerden en ook al mensen komen kijken, alleen ik heb eerste keus. Weet alleen niet hoelang de eigenaar me gaat geven om er over na te denken of het financieel en met tijd te doen is, het is nou niet iets wat je even snel beslist haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:41 



 
Profiel   

Als er al genoeg geïnteresseerden zijn die de pony de prijs wél waard vinden, dan is het natuurlijk een klein beetje gek als de verkoper de pony voor bijv. de helft aan jou verkoopt omdat jij de pony het geld niet waard vindt.. :o
Wel heel aardig van de verkoper jou voor laat gaan! :) Dat doen ze niet allemaal. Het is ook niet niets, een pony kopen.


Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 26-07-18 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:43 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-18 12:44 



 
Profiel   

Hallo allemaal,
De all in vraagprijs (ong 3000 euro aan spullen) voor djemo is 10.000 euro
Kaal is zijn vraagprijs 8.000 euro.

Ik heb hem mijn bijrijder aangeboden voor 8000 euro met alles erbij. Mede omdat ik dankbaar ben voor wat ze allemaal met hem gedaan heeft. Echter uit dit topic begreep ik dat haar doelen en budget anders zijn en ze waarschijnlijk weinig tijd heeft door school/werk. Ik heb haar daarom de dochter van de hengst aangeboden die ik eigenlijk niet of anders alleen naar het buitenland zou willen verkopen. De moeder van dit merrieveulen (vos appaloosa) een een vosje uit dezelfde moeder als de alom bekende don camilo du bois en de vader is don carino du bois. Het is dus een interessant gefokt veulen met veel du bois bloed. Het veulen heeft echt het makkelijke en lieve karakter van de vader. Maar met nog betere bewegingen dankzij de moederlijn. Echter wel dan nog veulen en dus nog niet geschikt om op te rijden de komende tijd.

[ img ]
[ img ]

Afstamming https://www.allbreedpedigree.com/carmelinas+chayenne

Ik wens mijn bijrijdster veel wijsheid toe in haar beslissingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-18 06:46 



 
Profiel   

Eerlijk...voor dat geld is het, mits hij ook wel echt fijn kan bewegen, best wel een koopje. In dld kan je het driedubbele vragen ongeveer en als je hem een beetje doorrijd en hij een leuk L proefje kan lopen en wat potentie toont zou ik ook boven de 10 gaan zitten. Goede ponys, mooi in de maat die kunnen lopen en braaf zijn, zijn niet alleen duur maar nauwelijks te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-18 06:56 



 
Profiel   

Zijn draf is wat eenvoudig al wordt die echt beter sinds die gereden wordt. Zijn galop en stap wel goed. Maar hij is wel mega braaf. Van de week toen er kijkers waren bedacht eem hengstige shet hem te versieren en voor hem te plassen. Maar hij is dan met ons en reageert niet (of amper) hij weet prima wanneer gedekt mag worden. Rijdt ook nog mer beginnende kinderen tussen de merries en woont in een mannengroep waar de vrouwen omheen kunnen lopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-18 07:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen