Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

wat is het ideale paard voor een beginnende ruiter?

 
Profiel   

ik ga binnenkort waarschijnlijk (samen met mijn ouders want ik ben nog maar net 15 :') ) verhuizen naar een huis met ruimte voor paarden zelf heb ik een tinker, nu wil mijn vader dan ook een paard waar hij op kan rijden, alleen heeft hij nog maar een paar x paard gereden in zijn leven := ... welk ras is een beetje rustig qua gedrag en niet al te klein ( mijn vader is rond de 175 en 80 kilo). is gewoon dat hij er af en toe wat rond op kan stappen en draven. en buitenritjes maken :j . wat denken jullie welk ras dan het beste is?

alvast bedankt :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 22:16 



 
Profiel   

Een ervaren paard. Geen jonkie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 22:20 



 
Profiel   

Het ras maakt inderdaad niets uit.
Het paard moet rustig, braaf en niet al te klein zijn.
Deze eisen zijn niet ras afhankelijk.
Leeftijd en ervaring van het paard wel meer, daarom de tip van een ervaren, niet al te jong paard is heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 22:23 



 
Profiel   

Een braaf paard blijft niet altijd braaf als ie onvoldoende uitdaging heeft.

Ga jij of iemand anders hem bijrijden?

Wat betreft rassen. Tsja lastig. Een fries misschien? Ik vind je vader niet mega groot of zwaar.

Eigenlijk maakt het rasniet uit. Friezen kunnen druk zijn. Een brave groninger zou ook best kunnen of ander barrock paard.

Verder zullen veel hier vast zeggen dat hij beter eerst gewoon les kan nemen op een lespaard, dus bij dezen alvast. Dan leert hij het goed en kan hij daarna makkelijker op zijn eigen paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 22:24 



 
Profiel   

Geen specifiek ras, een goed gereden ervaren vergevingsgezind paard.
Waarschijnlijk eerder een ruin dan een merrie (uitzondering niet meegerekend).
Niet te bloederige ex-springpaarden (ex subtop) zijn vaak heel geschikt omdat ze heel veel gekkigheid gezien hebben in hun leven.

Bij ieder ras heb je echter braven en idioten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 22:25 



 
Profiel   

okey dankjewel @NatasjavE en @Barbet dus een beetje rond een leeftijd van 15-20 jaar?. en @Joltsje ik zal het paard ook nog gewoon bij rijden :o waarschijnlijk meer dan mijn eigen vader. die gaat er gewoon af en toe op. ik geef hem op dit moment wel eens ''les'' op mijn tinker. maar vanwege dat mijn tinker ''maar'' 1 48 is heb ik liever niet dat hij te vaak op haar gaat zitten _/-\o_ >;) . en zelf ben ik ook geen officiële instructeur dus daar heeft mijn vader verder ook niet veel aan :').

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-18 22:30 



 
Profiel   

Rond de 10 jaar kan ook wel hoor. En er zijn wel paardenrassen/types/bloedlijnen die wat vergevingsgezinder zijn dan andere. Maar het gaat niet altijd op. Bij een ouder paard weet de eigenaar wel hoe het dier is en hoe het in onverwachte situaties reageert.

Maar ik zou je vader ook gewoon op les sturen.

En als hij maar soms rijdt. Kan hij dan niet op jouw Tinker blijven rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 07:25 



 
Profiel   

Iemand met het heel veel ervaring in de arm nemen die jullie gaat helpen. Dit beoordelen ga je van papier niet leren en ik heb al veel te veel mensen het verkeerde paard aan zien schaffen. Overigens moet er ook een maatje bij Een paard alleen is geen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 07:35 



 
Profiel   

Ts heeft zelf al een Tinker dus paard kont niet alleen.

En vader op Tinker laten rijden is geen slim plan aangezien die maar 1.48 is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 07:48 



 
Profiel   

Oh, ja die las ik verkeerd. (las dat papa 48 is...snapte al niet wat dat er precies toe doet :o :+ )

Das een beetje klein inderdaad.

En de paarden staan aan huis begrijp ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 07:52 



 
Profiel   

Paarden komen aan huis natasje.

Dus ideaal dat de tinker een maatne krijgt. En in dit geval geen shetlander, maar een braaf groot rijpaard voor papa.

Succes met de zoektocht. Er is een paarden zoek topic hier. Misschien daar melden als het zover is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 09:34 



 
Profiel   

klopt @Joltjsje!

mijn tinker moet sowieso een maatje dus daarom kijken we langzaam naar een ander paard voor als ze straks aan huis komen te staan. en dat paard moet gewoon braaf zijn zodat mijn vader er ook op kan. omdat mijn vader niet op mijn tinker past en mijn tinker daar ook nog veel te groen voor is.

bedankt voor al jullie reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 13:40 



 
Profiel   

Ik denk dat het echt niks met ras en leeftijd te maken heeft. Gewoon een rustig paard. Ik ken een pony van 25, daar zet ik echt geen beginner op. Maar ook een paard van 8 waar ik iedereen op zou zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 13:44 



 

-


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-22 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-18 16:17 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook op ervaring en karakter zoeken! Als je qua ras kijkt zou je aan een koudbloed denken maar ook die hebben mij wel eens versteld doen staan qua hoe 'koel' ze waren haha. :+ Dus idd beter op ervaring en karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 13:12 



 
Profiel   

Karakter zegt veel, maar zou toch wel kijken naar een ouder paard. En qua ras? Tja.. Dat valt altijd te zien. Ieder mens verschilt in ervaring met een ras. Ik heb een merrie van 6 jaar met zowel Groninger, Holsteiner, Shayga-Arabierenbloed erin, dan zou je denken: die heeft pit. Kan ze hebben, maar voor een beginner hartstikke lief. Een jongentje van 6 zonder ervaring stapt er zo mee weg (wel met iemand erbij natuurlijk). Ik zou ook kijken naar ervaring en karakter. Niet elk paard is hetzelfde (gelukkig!!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 10:59 



 
Profiel   

Mijn vriend leert nu paardrijden op mijn Groninger en ze doet het zo ontzettend braaf!
Het is zeker geen dode, longeer tevoren en dan kan ze wel aardig gek doen, maar stapt hij erop past ze zich helemaal aan. Top karakter. ❤
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen