Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezocht koudbloeden in de sport

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Soms hoor je wel eens mensen op wedstrijd dat koudbloeden niet in de wedstrijdsport thuishoren of worden ze achter hun rug om uitgelachen.

Hierom wil ik graag een soort ‘short film’ / mini documentaire maken over koudbloeden in de wedstrijdsport.
Het idee zit al een tijdje in mijn hoofd en nu wilde ik het toch echt gaan uitwerken!

Wat wil ik nou precies gaan doen?
- Bij een aantal mensen langs gaan die een koudbloed hebben die wat hoger in de sport lopen maar ook mensen die nog maar net zijn begonnen in de wedstrijden.
Bij hun wil ik graag een soort mini Intervieuw filmen en een stukje van het rijden filmen
- Bij een paar jury’s langs, een voorstander voor koudbloeden in de sport maar ook bij een tegenstander en hun mening horen/filmen
- Bij een niet (bekende)trainers langs en hun mening horen

Wat zoek ik?
- koudbloeden in de dressuur vanaf het M2
- koudbloeden in de spring en eventingsport
- mensen die wedstrijd rijden met hun koudbloed en minder leuke ervaringen hebben gehad met wedstrijd en/of nare opmerkingen hebben gekregen.
- maakt niet uit wat voor koudbloed paard of pony
- het liefst in Noord Nederland maar ik ben ook bereid verder te reizen

Lijkt het jou leuk om mee te werken aan dit project of weet je iemand?
Laat het me dan zeker weten!

Groetjes Lotte
Lotteweersma@gmail.com
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:04 



 
Profiel   

Wat een leuk idee. Ik kan je helaas niet verder helpen maar ik ben benieuwd naar het resultaat !

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:22 



 
Profiel   

Heb wel een koudbloed kruising, maar rij nog geen wedstrijden met hem omdat een koudbloed indd altijd in het niets valt... Jury's houden ervan of niet...
Al krijg ik wel altijd leuke opmerking van andere mensen die hem zien (op oefen wedstrijdjes) :)
Ik doe overigens allround met hem rijden waar het kan :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:24 



 
Profiel   

Ik start Z1 met mn haflingermerrie, inmiddels weer aan het oppakken nadat ze in Juni een veulen heeft gehad! Ik woon in Groningen :j


[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:34 



 
Profiel   

Ik start binnekort officieel met mijn fjord. We zijn alleen nog geen M.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:36 



 
Profiel   

Mijn haffie in de Prix St. Georges (Inter I startgerechtigd) is denk ik wel wat je zoekt ;)

Je bent welkom in Hoek van Holland om daar een leuk filmpje van te maken hoor.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:41 



 
Profiel   

Tonkie Colée rijdt met IJslanders in de hoogste klasse van de endurance sport, de 160 km, dat is wellicht ook wel interessant :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 18:59 



 
Profiel   

Leuk!
Ik wil gaan starten met friezen dit jaar maar woon wat verweg voor je...
Dacht dat het vooral om jurysport ging dat je nadeel hebt met koudbloeden? Niet zozeer met spring en eventing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:18 



 
Profiel   

Ik start met een PRE in het M2, misschien voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:25 



 
Profiel   

kitlover schreef
Leuk!
Ik wil gaan starten met friezen dit jaar maar woon wat verweg voor je...
Dacht dat het vooral om jurysport ging dat je nadeel hebt met koudbloeden? Niet zozeer met spring en eventing?


Inderdaad is het met de dressuur met de jury sport vaak het ergst, maar ook met de spring en eventing sport hoor je ook vaak ‘koudbloeden kunnen helemaal niet springen’ of wat is zelf een aantal keer meegemaakt hebt is dat ik tijdens het inrijden of in de ring zelf werd uitgelachen of soms uitgescholden omdat ik met een koudbloed reed

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:26 



 
Profiel   

Er is een koudbloed- en kruising endurance competitie. Misschien kunnen zij iets voor je betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:29 



 
Profiel   

Had echt niet verwacht dat er zo snel al zoveel reacties zouden komen!
Ik ga morgen alvast een groot deel benaderen.
En er komen af en toe ook wel updates voorbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:41 



 
Profiel   

Ik rijd op subtopniveau in de westernsport in NL en Duitsland met mijn haflinger

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:49 



 
Profiel   

Wat een leuk idee!

Ik heb een Fjorden kruising die Z Working Equitation rijd en vorige week nog mee heeft gedaan aan een Europees Kampioenschap.
Zeker een sportpaard dus!
Ze staat in drenthe..

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 19:54 



 
Profiel   

Ik woon met Gio in provincie Groningen. We willen graag mee werken hoor :))

Hij loopt met Lisa M2 dressuur. Maar ik start hem in de officiële SGW :D.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:15 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Ik woon met Gio in provincie Groningen. We willen graag mee werken hoor :))

Hij loopt met Lisa M2 dressuur. Maar ik start hem in de officiële SGW :D.


[ [url=m/6DBvh3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SpqQuc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pLOvxq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja daar is hij al! Wilde je al gaan vragen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:18 



 
Profiel   

Ik heb een tinker. Binnenkort starten we M1 dressuur, we springen B en crossen ook nog! We mochten zelfs afgelopen maand regio kampioenschappen rijden in de L2!
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Wij werken graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:19 



 
Profiel   

Uitgescholden omdat je met een koudbloed reed?
Chips... ik ga volgend jaar ook starten met mijn koudbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:20 



 
Profiel   

Esaqar schreef
Uitgescholden omdat je met een koudbloed reed?
Chips... ik ga volgend jaar ook starten met mijn koudbloed.


Gebeurd echt maar zelden maar je hebt er soms echt mensen tussen zitten die het echt niet willen accepteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:28 



 
Profiel   

Iedereen heeft voorkeuren, zo heb ik ook mijn mening als ik een paard voorbij zie lopen, of het nu een warm- of koudbloed is. En dat mag. Wat maakt het jou uit als iemand jouw paard niet leuk vind?
Uitschelden hoort daar natuurlijk niet bij, maar dat kan ik mij niet voorstellen, ik krijg hier geen beeld bij. "Hey, jij daar met die gevlekte ezel, wil je onmiddellijk de losrij ring verlaten" of zoiets?

Als je ervoor kiest om met een koudbloed mee te rijden, die ik ook een typische koudbloedenbouw heeft (vaak wat korter in het voorbeen, steil in de schouder, grover in de gewrichten, andere gewichtsverdeling enz).
Dan moet je ook in calculeren dat je ervoor kiest met een paard te starten die daar een minder gunstige bouw voor heeft.
Met hard werken en correct rijden kun je een heel eind mee komen, maar op een gegeven moment moet je ook realistisch zijn dat je tekort komt.
Uitzonderingen daar gelaten, ook koudbloeden worden steeds "sportiever" gefokt en de een is de andere niet.

Al heeft een jury niets met een koudbloed, je krijgt je punten echt wel als je netjes en correct rijd. Heeft jouw paard een krabbeldraf door de korte voorpootjes (of doordat je zelf technisch niet goed getraind bent), klap dan in je handen als je nog een 5 krijgt voor de middendraf. Een warmbloed zou er een 3 voor hebben gekregen.
Voor jury's kan het ook lastig zijn en wennen zijn om een ander bewegend paard in de ring te krijgen.

Het is een jurysport, de een vind schimmels lelijk, de ander een fjord of ze vinden gewoon de ruiter stom. Door uitschieters zal je misschien benadeeld worden, maar gemiddeld genomen valt het mee en krijg je gewoon de punten die je verdient.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:37 



 
Profiel   

Ik ben nog maar net begonnen met wedstrijden met mijn tinker en ik ben van België dus ik kan je niet verder helpen. Momenteel nog geen slechte reacties van juryleden gekregen (bij mijn 2 wedstrijden was ik 2e en 3e met 60-65%). Maar bij mij eerste wedstrijd werd ik best wel geviseerd door een andere ruiter met haar warmbloed. In mijn weg rijden, plots afwenden en mij daardoor blokkeren, commentaar leveren 'wat is dat voor iets', ...
Nu was ik 2e en zij maar 11e dus ik had zo'n 'in your face' gevoel hahaha! Maar ja voor sommigen zijn koudbloeden geen wedstrijdpaarden. Voor mij geen probleem, mag je vinden, maar laat iedereen in zijn waarde :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 20:42 



 
Profiel   

Grit schreef
Iedereen heeft voorkeuren, zo heb ik ook mijn mening als ik een paard voorbij zie lopen, of het nu een warm- of koudbloed is. En dat mag. Wat maakt het jou uit als iemand jouw paard niet leuk vind?
Uitschelden hoort daar natuurlijk niet bij, maar dat kan ik mij niet voorstellen, ik krijg hier geen beeld bij. "Hey, jij daar met die gevlekte ezel, wil je onmiddellijk de losrij ring verlaten" of zoiets?
......


Ik ben het ook zeker eens met je verhaal.
Ik wil dit project ook niet maken om mensen te bewijzen van kijk koudbloeden kunnen het best.
Maar wil toch wel laten zien dat dat koudbloeden tegenwoordig weldegelijk meedraaien in de sport en ook op hoger niveau, en ook om mensen te kunnen inspireren om zelf ook met een koudbloed te gaan starten omdat ze misschien bang zijn dat ze niet geaccepteerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 21:01 



 
Profiel   

Dat is een goede insteek :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 21:35 



 
Profiel   

Ik heb met mijn fries L2 dressuur gereden, B gesprongen en B eventing gelopen. Inderdaad dikwijls uitgelachen maar meestal verschoten ze wel eenmaal hij de ring in kwam. Overigens veel ereplaatsen gehaald in speedproeven tot 1m en ook veel in de eventing
[ img ]

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Nu rij ik een kleine arabier in de jumping tot 1m25 en krijg ik quasi dezelfde reacties. Als die dan de proef winnen is het gelukzalige gevoel eens zo groot

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 21:49 



 
Profiel   

Ik rij Z dressuur (en M vaardigheid) met mijn shet merrie.
En M dressuur en ZZ vaardigheid met mijn shet ruin.
Beide 1e premie pony's, beide zelf gefokt uit merries die ZZ dressuur en ZZ vaardigheid gelopen hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen