Welk paard zouden jullie voor mij kiezen?
Paard 1 (Spaans) 31%  31%  [ 34 ]
Paard 2 (Iers) 13%  13%  [ 15 ]
Geen van beiden, verder zoeken 55%  55%  [ 60 ]
Totaal aantal stemmen : 109

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kiezen tussen 2 paarden (Spaans/Iers)

 
Profiel   

Hoi!

Allereerst, ik weet dat dit echt heel moeilijk voor jullie te beoordelen is van achter het scherm, maar ik loop nu zo erg vast hiermee dat ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven op basis van jullie ervaringen met deze rassen.

Ik ben rustig op zoek naar een nieuw paard, waar ik eigenlijk 2 grote "doelen" mee heb. Het ene 'doel' is rij/sport technisch, ik wil lekker dressuurmatig gaan rijden, een keer een wedstrijdje doen of een keer een buitenrit maken. Mijn andere 'doel' is mijn gezondheid, deze is niet altijd even goed. De ene week kan ik heel goed te pas zijn en lekker rijden en doen, de andere week kan ik nauwelijks wat, dus het kan voorkomen dat het paard een week (iig 4-5 dagen) moet stilstaan (natuurlijk wel naar de weide etc.). Als ik een slechte dag heb kan ik geen grote rijtechnische gevechten aan met het paard, dan ga ik er alleen even op om een kort ontspannen ritje te maken.
Zelf ben ik ook niet de dapperste ruiter en kan wat onzeker/angstig worden bij paarden die ik niet goed ken. Wel heb ik een bijrijdster die het paard zou kunnen opvangen als ik echt een tijdje niet kan komen, maarja ik moet het ook alleen kunnen natuurlijk.

Ik heb inmiddels een stuk of 15 paarden gezien, mijn budget is niet heel erg klein, maar de paardenmarkt is erg moeilijk op dit moment, iedereen zoekt wat ik zoek. Uiteindelijk ben ik bij 2 hele verschillende paarden uitgekomen.

Paard 1 is een Spaans paard, hij is bereden, nuchter, lekker voorwaarts maar toch goed bij mij te houden. Ik stapte op en gelijk een fijn en vertrouwd gevoel.

Paard 2 is een Iers paard, ingereden, zit nog wel wat werk in, ook nuchter, was kwa rijden even goed puzzelen maar uiteindelijk vonden we soort van de weg samen, maar een samenspel is het nog niet. Wel mega braaf en niet snel onder de indruk.

Beide paarden zijn nu een week in Nederland.
Paard 2 lijkt het minder erg te vinden om een tijdje rustig aan te doen en om even stil gezet te worden, maar ik had wat minder met haar. Ik heb totaal geen ervaring met Spaanse paarden dus ik weet niet hoe paard 1 hierop zou reageren maar het gevoel was daar wel gelijk goed.
Ik ben van plan om sowieso terug te gaan naar beiden, maar aangezien ik geen ervaring heb met beide rassen hoop ik hier eerst wat meer inzicht in te krijgen.

Voor welk paard zouden jullie gaan? En waarom?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:28 



 
Profiel   

Allebij niet, ik heb totaal geen vertrouwen in snelle import verkoop.
Zowel in Spanje als in Ietland staan ze erom bekend dat de ruiters daar de paarden goed braaf weten te rijden door streng met ze te zijn. Komen ze bij iemand die niet stevig in de schoenen staat gaat het na pak ’m beet 1 maand mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:32 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Allebij niet, ik heb totaal geen vertrouwen in snelle import verkoop.
Zowel in Spanje als in Ietland staan ze erom bekend dat de ruiters daar de paarden goed braaf weten te rijden door streng met ze te zijn. Komen ze bij iemand die niet stevig in de schoenen staat gaat het na pak ’m beet 1 maand mis.


Daar zit ik ook nog erg over te twijfelen inderdaad, maar particulier is er gewoon niets te vinden binnen mijn budget... Het enige waar ik telkens op uit kom zijn handelaren en die halen nu alles uit Spanje/Ierland/Frankrijk etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:36 



 
Profiel   

Eens.


Bij de Spaanse import (weet ik iets meer van dan de Ierse) zitten best wat probleemgevallen

Bovendien zijn het écht niet altijd de idyllische supermakkelijke stoere onverschrokken paarden waarvan veel mensen (iig op bokt) lijken te denken dat ze zijn.


In de basis is een goed doorgereden Ierse Hunter dénk ik makkelijker in de meeste gevallen dan een Spanjaard.



Maar ik zou eigenlijk deze beide rassen en de hurry up verkoop loslaten.

En eens heel rustig gaan kijken bij een paard dat past, gezien jouw verhaal graag stabiel en hoed doorgereden, niet te jong (jaar of 12) en al volledig gewend aan het Nederlandse klimaat, voer en omgang...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:37 



 
Profiel   

Janntjuh schreef
Sizzle schreef
Allebij niet, ik heb totaal geen vertrouwen in snelle import verkoop.
Zowel in Spanje als in Ietland staan ze erom bekend dat de ruiters daar de paarden goed braaf weten te rijden door streng met ze te zijn. Komen ze bij iemand die niet stevig in de schoenen staat gaat het na pak ’m beet 1 maand mis.


Daar zit ik ook nog erg over te twijfelen inderdaad, maar particulier is er gewoon niets te vinden binnen mijn budget... Het enige waar ik telkens op uit kom zijn handelaren en die halen nu alles uit Spanje/Ierland/Frankrijk etc.




Ik weet niet wat je budget is.

Maar dit klinkt als níét verstandig.

Er zitten ongetwijfeld pareltjes bij die handel, maar ook echt bagger.
Zie er soms eea van.

Ik zou écht wat meer tijd nemen, mensen om je heen vertellen wat je zoekt en met welk budget, en er dan op vertrouwen dat er binnen nu en 6 maanden echt wel wat geschikts op je pad komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:39 



 
Profiel   

Alleen daar al moet je twijfelen. Een gezonde Spanjaard zonder uitgesproken talent zit op zijn minimum al aan 5000-6000 en dan hebben ze er nog transportkosten aan. Als het te mooi is om waar te zijn is het meestal niet waar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:40 



 
Profiel   

Ik zou ook niet snel voor zulke import gaan, importeren en verkopen.

Als je een paard wil dat ook fijn te rijden is als het met jou iets minder gaat dan lijkt het me fijn om van een eigenaar te kopen die het paard door en door kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:41 



 
Profiel   

Mijn budget is rond de €5000, je zou denken dat je daar een gewoon braaf paard van kan kopen die al wat meer kent dan “zadelmak”. Maar of ik kom bij hele jonkies uit, of bij oudjes die wel de ervaring hebben maar iets hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:43 



 
Profiel   

Wat zoek je qua leeftijd, stokmaat, geslacht?


Wie weet hoe t loopt, als dat bekend is ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:44 



 
Profiel   

Leeftijd: tussen de 6 en 12 jaar.
Niveau: het liefste toch wel B dressuur maar als er nog iets werk aan zit is het niet erg. Ook graag eentje die op buitenrit kan.
Stokmaat tussen de 1.65 en 1.70, als ze wat breder zijn vanaf 1.60
Geslacht: liefst een ruin, anders lieve merrie.
Voor de rest dus braaf gereden door mijn eigen gezondheid.

Ik heb het geprobeerd via meerdere FB pagina’s (voordat ze offline gaan), maar tot nu toe bijna alleen maar handelspaarden die ik aangeboden krijg. Natuurlijk hou ik ook alles in de gaten wat de verkoop in gaat, maar ook daar bijna alleen maar handel en als je geluk hebt eentje particulier maar die is ook binnen een uur al weg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:47 



 
Profiel   

Dat wil inderdaad bijna iedereen dus dan is het wie het eerst komt, eerst maalt :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:49 



 
Profiel   

Ja dat is mijn dilemma dus :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:50 



 
Profiel   

Dan wordt het nog even doorsparen, wachten op het toeval, of in de iets minder populaire groep maatje E zoeken, danwel geen uitgesproken sport aanleg.
Er staat een toffe Frederiksborger op bokt markt trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:52 



 
Profiel   

Ik kom er zo een paar tegen die aan jouw lijstje voldoen.

Inclusief buitenrit, l niveau etc.



https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC



https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:53 



 
Profiel   

Naast het feit dat het om geïmporteerde paarden gaat wil ik je even meegeven dat je veel Spanjaarden niet zomaar een weekje kan stilzetten. Je moet natuurlijk altijd naar het karakter kijken, je hebt even goed hete koudbloeden. Er staan hier ook een paar Spanjaarden die het echt niet erg vinden om een weekje niks te doen, maar anderen worden daar echt heet/vervelend van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:54 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef


Klopt! Deze zijn allemaal bekend, maar ik kom er gewoon niet tussen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:57 



 
Profiel   

Denk er ook aan dat als paard een week in Nederland is het erg onduidelijk is of die zo braaf is (en blijft) als ze hem nu afschilderen... Paard is niet gewend daar...en hoe goed ken je een dier dat net paar dagen bij je op stal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:00 



 
Profiel   

Janntjuh schreef
Leeftijd: tussen de 6 en 12 jaar.
Niveau: het liefste toch wel B dressuur maar als er nog iets werk aan zit is het niet erg. Ook graag eentje die op buitenrit kan.
Stokmaat tussen de 1.65 en 1.70, als ze wat breder zijn vanaf 1.60
Geslacht: liefst een ruin, anders lieve merrie.
Voor de rest dus braaf gereden door mijn eigen gezondheid.

Ik heb het geprobeerd via meerdere FB pagina’s (voordat ze offline gaan), maar tot nu toe bijna alleen maar handelspaarden die ik aangeboden krijg. Natuurlijk hou ik ook alles in de gaten wat de verkoop in gaat, maar ook daar bijna alleen maar handel en als je geluk hebt eentje particulier maar die is ook binnen een uur al weg...

Beetje off the beaten track?

Kennis van me zocht dat ook en waar komt ze uiteindelijk mee thuis? Een FORD!! En waar is ze dolblij mee? Juist! Die FORD! Mega-leuk dier, braaf, lekker merrie-karakter maar geen trut; kortom, wereld-bok!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:10 



 
Profiel   

ikke schreef
Janntjuh schreef
Leeftijd: tussen de 6 en 12 jaar.
Niveau: het liefste toch wel B dressuur maar als er nog iets werk aan zit is het niet erg. Ook graag eentje die op buitenrit kan.
Stokmaat tussen de 1.65 en 1.70, als ze wat breder zijn vanaf 1.60
Geslacht: liefst een ruin, anders lieve merrie.
Voor de rest dus braaf gereden door mijn eigen gezondheid.

Ik heb het geprobeerd via meerdere FB pagina’s (voordat ze offline gaan), maar tot nu toe bijna alleen maar handelspaarden die ik aangeboden krijg. Natuurlijk hou ik ook alles in de gaten wat de verkoop in gaat, maar ook daar bijna alleen maar handel en als je geluk hebt eentje particulier maar die is ook binnen een uur al weg...

Beetje off the beaten track?

Kennis van me zocht dat ook en waar komt ze uiteindelijk mee thuis? Een FORD!! En waar is ze dolblij mee? Juist! Die FORD! Mega-leuk dier, braaf, lekker merrie-karakter maar geen trut; kortom, wereld-bok!


Koudbloeden vind ik ook zeker niet erg, mijn vorige paard was een tinker die zijn gewicht in goud waard was! Jammer genoeg heb ik door hem een heupblessure opgelopen en kan ik niet/nooit meer op hele brede paarden rijden, dat was ook de reden van de verkoop...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:13 



 
Profiel   

Janntjuh schreef
ikke schreef
Beetje off the beaten track?

Kennis van me zocht dat ook en waar komt ze uiteindelijk mee thuis? Een FORD!! En waar is ze dolblij mee? Juist! Die FORD! Mega-leuk dier, braaf, lekker merrie-karakter maar geen trut; kortom, wereld-bok!


Koudbloeden vind ik ook zeker niet erg, mijn vorige paard was een tinker die zijn gewicht in goud waard was! Jammer genoeg heb ik door hem een heupblessure opgelopen en kan ik niet/nooit meer op hele brede paarden rijden, dat was ook de reden van de verkoop...

Zelfs daar zou weleens een oplossing voor kunnen zijn. Ligt aan de situatie.

Maar een Ford hoeft niet breed te zijn; beetje opletten waar je naar gaat kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:24 



 
Profiel   

Dan zou ik eens voor een moderne haflinger of fjord kijken, misschien is dat wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:28 



 
Profiel   

Of paar jaartjes ouder? Paard van 15 of 16 jaar kan vaak ook nog jaren mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:32 



 
Profiel   

Isabel schreef
Dan zou ik eens voor een moderne haflinger of fjord kijken, misschien is dat wat?


Vanwege mijn lengte (1.77) moeten ze toch wel aardig aan de maat zijn (min 1.53-1.55). En aangezien ik niet iedere dag een gevecht aan kan gaan ook niet al te zwaar/moeilijk met rijden. Ik heb inmiddels al wel bij een aantal tinkers gekeken, smallere exemplaren, maar jammer genoeg weer te klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:33 



 
Profiel   

Ik wil je toch aanraden om door te zoeken..
Als je echt móet kiezen tussen deze 2 zou ik gaan voor nr 1 op basis van hoe je er over praat.

Zelf heb ik recent een nieuw paard gekocht particulier die precies aan je plaatje voldoet zoals je hem omschrijft (nee hij is niet te koop ;) ) maar betekent wel dat ze er zijn.

Heb je een paar zoekertjes geplaatst? Die van mij stond niet officieel te koop maar ik voldeed wel aan haar profiel dus reageerde ze.

Gezien je situatie zou ik echt niet voor minder dan B niveau gaan, liefst thuis nog L gereden zodat hij makkelijk en soepel kan lopen. Geeft je denk ik veel gemakken dan wanneer je hem zelf alles moet aanleren/trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:36 



 
Profiel   

zefiros schreef
Ik wil je toch aanraden om door te zoeken..
Als je echt móet kiezen tussen deze 2 zou ik gaan voor nr 1 op basis van hoe je er over praat.

Zelf heb ik recent een nieuw paard gekocht particulier die precies aan je plaatje voldoet zoals je hem omschrijft (nee hij is niet te koop ;) ) maar betekent wel dat ze er zijn.

Heb je een paar zoekertjes geplaatst? Die van mij stond niet officieel te koop maar ik voldeed wel aan haar profiel dus reageerde ze.

Gezien je situatie zou ik echt niet voor minder dan B niveau gaan, liefst thuis nog L gereden zodat hij makkelijk en soepel kan lopen. Geeft je denk ik veel gemakken dan wanneer je hem zelf alles moet aanleren/trainen.


Zoekertjes genoeg, maar geen reacties van een paard waar ik iets mee kan. Of jonger en groen, of ouder met bemerking. Of handelaar.

Laten we het er maar op houden dat geduld is een schone zaak is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen