Welk paard zouden jullie voor mij kiezen?
Paard 1 (Spaans) 31%  31%  [ 34 ]
Paard 2 (Iers) 13%  13%  [ 15 ]
Geen van beiden, verder zoeken 55%  55%  [ 60 ]
Totaal aantal stemmen : 109

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kiezen tussen 2 paarden (Spaans/Iers)

 
Profiel   

Ik zou me niet vastpinnen op een ras. Ik zocht ongeveer hetzelfde als jij en heb een superbrave kwpner gevonden. Als ik tussen de bovengenoemde rassen zou moeten zou ik voor een ier gaan.

Niks mis overigens met snelle import. Wij hebben een Connemara uit Ierland en in onze omgeving zijn meerdere paarden en pony’s van deze stal. Degene die als braaf verkocht zijn, zijn ook echt braaf hoor. Is dat trouwens niet wat, een grote Connemara? Ik ben 1.80m en pas op de pony 1.45 van mijn dochter. Dus een e pony zou helemaal prima gaan!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 22:44 



 
Profiel   

Ras maakt mij echt totaal niet uit, als hij/zij maar verder bij mij en mijn toestand past ;)

Trouwens echt super bedankt voor het meedenken! Ook de tips die ik via pb ontvang!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 22:47 



 
Profiel   

Bij spaanse paarden moet je het echt treffen. Een paard uit Spanje zou ik niemand aanraden, dat is echt zo tricky.

Ik zou voor een Lusitano gaan, maar goed, dat past in mijn straatje, ik woon nu eenmaal in "Lusitanië". Maar die kun je dus rustig weken stil laten staan en dan er zo weer op wegrijden. Ze zijn niet snel van hun stuk te brengen en er zit geen limiet in wat ze kunnen.
(Zie bv rider op bokt memberlist.php?mode=viewprofile&u=8995 )

Uiteindelijk moet je gewoon gaan voor een paard dat meteen goed voelt. Waar je geen twijfels over hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 22:58 



 
Profiel   

Over een net geïmporteerd paard is nu al genoeg gezegd en ik ga daar ook helemaal in mee.
Maar heb jij al eens gekeken bij het Groninger ras ?
Vanaf je eerste post dacht ik al : dit is eigenlijk wat in jouw plaatje past!
Of je helemaal met je budget uitkomt weet ik niet, maar qua paard en grootte zou dit ras bij jou kunnen passen.


Laatst bijgewerkt door mirim op 06-08-19 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 07:01 



 
Profiel   

Ik denk dat wanneer jij het hebt over 'rijtechnische gevechten', je niet moet kiezen voor een gevoelig paard als een Spanjaard of een Portugees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 07:09 



 
Profiel   

Voor jouw budget zou je ook naar een jonge (3-8) haflinger kunnen kijken.
Ik zweer bij de fijne karakers, de veelzijdigheid en de sportmogelijkheden. Nu mijn merrie die al 6 weken niets heeft gedaan (wegens veulen), is opstappen en wegrijden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 07:24 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Allebij niet, ik heb totaal geen vertrouwen in snelle import verkoop.
Zowel in Spanje als in Ietland staan ze erom bekend dat de ruiters daar de paarden goed braaf weten te rijden door streng met ze te zijn. Komen ze bij iemand die niet stevig in de schoenen staat gaat het na pak ’m beet 1 maand mis.


Mee eens. Om wat voor paarden gaat het eigenlijk ? Weet jij iets van de achtergrond van het paard? Niet alle paarden uit Ierland zijn braaf en goed ingereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 07:53 



 
Profiel   

Evelijn schreef
Denk er ook aan dat als paard een week in Nederland is het erg onduidelijk is of die zo braaf is (en blijft) als ze hem nu afschilderen... Paard is niet gewend daar...en hoe goed ken je een dier dat net paar dagen bij je op stal staat.


Dit! :j

Gezien je wensen en gezondheid heb je een paard nodig waar meer info van bekend is en geen project. Dan nog kan het paard anders reageren bij een nieuwe eigenaar.

Heb je al een goed omgeschoolde draver overwogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 07:56 



 
Profiel   

Ik zou ook geen van beide paarden kiezen precies om de redenen die eigenlijk al genoemd zijn. Lekker rustig aan verder kijken en vooral niet te gehaast een beslissing maken. Er zijn absoluut paarden die binnen jou plaatje passen. Ik heb bijv een friese merrie die ronduit perfect voor jou zou kunnen zijn, voldoet aan al je wensen, en ook nog eens een dier die rustig langere tijd stil kan staan en daarna gewoon weer opstappen en wegrijden...Gewoon heel goed zoeken en geduld hebben. Succes met je zoektocht, je gaat vast een fijn dier vinden naar je wensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 08:45 



 
Profiel   

Janntjuh schreef
Isabel schreef
Dan zou ik eens voor een moderne haflinger of fjord kijken, misschien is dat wat?


Vanwege mijn lengte (1.77) moeten ze toch wel aardig aan de maat zijn (min 1.53-1.55). En aangezien ik niet iedere dag een gevecht aan kan gaan ook niet al te zwaar/moeilijk met rijden. Ik heb inmiddels al wel bij een aantal tinkers gekeken, smallere exemplaren, maar jammer genoeg weer te klein.

Ik ben 1.75 en mijn fjord is 1.45
[ img ]

Moderne haflingers worden steeds ranker en groter gefokt, moet geen probleem zijn om een haflinger van over de 1.50 te vinden. Bij de fjorden is dat nog wat lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 08:46 



 
Profiel   

Tja ik zou eigenlijk voor de spanjaard gaan.

Waarom: omdat spaanse paarden veel "lichter" zijn in de omgang en ohz waardoor het veel minder kracht kost. Ook zitten ze comfortabeler wat prettiger is bij gezondheidsklachten. Je geeft aan een bijrijder te zoeken die het paard eventueel wat kan bijhouden/ longeren als jij niet kunt dus dat lijkt me geen probleem. Enige is dat ze sensibel kunnen zijn/ worden..daar moet je mee om kunnen gaan.

Wbt de import, heel erg goed laten keuren..ik vind e5000,-/ e6000,- geen hele lage prijsklasse dus ik verwacht ook wel wat fatsoenlijker paarden dan die van e2000,-.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:07 



 
Profiel   

Ik heb ook een leuke kwpn merrie gereden, maar die was pas 4 en ik weet niet hoe die gaat zijn straks in de pubertijd en of ik haar dan aankan. Mijn tinker heb ik daar wel doorheen gereden, maar het enigste wat hij deed was niet willen werken en zo langzaam mogelijk gaan. Ben bang dat een warmbloed er dan eerder vandoor gaat met me... en ik hoor ook gemengde dingen over haar vader. Als ze ouder was geweest dan had ik haar genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:15 



 
Profiel   

Deze tijd van het jaar is ook lastig om te zoeken vanwege de vakanties etc. Ik had vorig jaar ook een stroeve zoektocht. Dus ik zou ook zeker aanraden deze twee gewoon te laten als je er niet lyrisch over bent en nog even wachten. Zoals je al zei: geduld is een schone zaak. Vanaf september zal je merken dat er weer wat meer te koop komt te staan :). Ik hoop dat je een leuk paard vindt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:16 



 
Profiel   

Ik zou het idee van een ras helemaal loslaten. Schrijf op wat je in een paad zoekt. Stokmaat, karakter, temperament, doel, leeftijd,prijs. Ga dan pas zoeken. Regel 1 verkopers die je onder tijdsdruk zetten links laten liggen. Buitenkansjes zijn allang door de handelaren zelf opgekocht. Vlug vlug wijst meestal op een verborgen gebrek. Ga proefrijden, kom een keer onverwachts langs en kijk hoe het paad dan staat. Maar al te vaak worden lastige paarden gesedeeerd voor een proefrit. Kijk bij oud vertrouwde fokkers, wellicht hebben zij nog wat staan.

Schrap kleur en ras uit je hoofd en ga voor een PAARD dat bij je past. Koop geen fashion-item to show off. Koop een betrouwbare kameraad!! Succes met je zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:21 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Ik zou het idee van een ras helemaal loslaten. Schrijf op wat je in een paad zoekt. Stokmaat, karakter, temperament, doel, leeftijd,prijs. Ga dan pas zoeken. Regel 1 verkopers die je onder tijdsdruk zetten links laten liggen. Buitenkansjes zijn allang door de handelaren zelf opgekocht. Vlug vlug wijst meestal op een verborgen gebrek. Ga proefrijden, kom een keer onverwachts langs en kijk hoe het paad dan staat. Maar al te vaak worden lastige paarden gesedeeerd voor een proefrit. Kijk bij oud vertrouwde fokkers, wellicht hebben zij nog wat staan.

Schrap kleur en ras uit je hoofd en ga voor een PAARD dat bij je past. Koop geen fashion-item to show off. Koop een betrouwbare kameraad!! Succes met je zoektocht.


Zoals ik al eerder aangaf maakt ras mij niets uit, toevallig zat ik te twijfelen tussen deze 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:22 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor het paard waar ik me prettig op voel..
In mijn geval was dat een Ier, in jouw geval lijkt het de Spanjaard.
Maar waarom niet de 4-jarige merrie? De geïmporteerde paarden zijn net hier, dus nog niet in hun eigen doen.. veel indrukken in korte tijd, meestal nog wat overdonderd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:45 



 
Profiel   

kamsel schreef
Maar waarom niet de 4-jarige merrie?


Omdat ze nog erg jong is, ik ben bang voor hoe ze gaat zijn in de pubertijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 10:23 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Tja ik zou eigenlijk voor de spanjaard gaan.

Waarom: omdat spaanse paarden veel "lichter" zijn in de omgang en ohz waardoor het veel minder kracht kost. Ook zitten ze comfortabeler wat prettiger is bij gezondheidsklachten. Je geeft aan een bijrijder te zoeken die het paard eventueel wat kan bijhouden/ longeren als jij niet kunt dus dat lijkt me geen probleem. Enige is dat ze sensibel kunnen zijn/ worden..daar moet je mee om kunnen gaan.

Wbt de import, heel erg goed laten keuren..ik vind e5000,-/ e6000,- geen hele lage prijsklasse dus ik verwacht ook wel wat fatsoenlijker paarden dan die van e2000,-.




De theorie is leuk.

Maar dat hangt toch écht van training, niveau, achtergrond en het specifieke paard af.

Ik heb een Iberier waar ik mee kan lezen en schrijven. Heb de meest bijzondere dingen met dat dier gedaan al.

Maar toch écht ook wel eens blaren in mijn handen gehad, of spierpijn in mijn schouders, als paardlief had besloten op buitenrit vooral níét achter andere paarden te willen blijven. En dat gewoon echt wel moest.


Kies gewoon echt voor een paard dat al langer in Nederland is, dat je een keer of 2 mag uitproberen (1x bak 1x buiten) en waar een stuk geschiedenis (betrouwbaar...) van bekend is.

Geloof de verhalen van handelaren niet te makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 10:27 



 
Profiel   

Goh, ik vind 5000€ voor een iberiër dan weer aan de krappe kant. Met dat budget kan je bij een handelaar wel een geïmporteerde kopen maar daar moet je dan maar geluk mee hebben. Wil je een iberiër die hier gefokt is, of een goed doorgereden die niet net uit Spanje gearriveerd is, liggen de prijzen toch hoger hoor.

Verder ga ik mee in wat de meesten zeggen: nav wat je schrijft in je openingspost over jezelf, zou ik op zoek gaan naar een paardje waarvan het verleden bekend is.

Succes met de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 10:59 



 
Profiel   

Hi TS!

Heb je meer informatie over beide paardjes? Ik heb zelf nu gekozen voor de PRE, de Spanjaard dus ipv KWPN en nu heeft de mijne een aardige portie temperament. Toch voelde hij heel erg safe toen ik voor het eerste opstapte. Dus het is ook puur het gevoel dat het paard je geeft. En als je hem gewoon goed laat keuren (waar je zelf bij bent met een eigen DA) dan hoeft het echt geen drama te worden hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 11:06 



 
Profiel   

Janntjuh schreef
Ik heb ook een leuke kwpn merrie gereden, maar die was pas 4 en ik weet niet hoe die gaat zijn straks in de pubertijd en of ik haar dan aankan.


Ik heb dit zelf anders ervaren. Ik ben zelf ook niet altijd in de conditie dat ik optimaal kan presteren en juist de wat groene paarden passen zich naadloos aan mijn "beperkingen" aan. Een doorgereden paard moet ik eerst uitleggen hoe, wat en waarom, omdat hij iets anders gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 11:45 



 
Profiel   

Ik zou voor je lengte de e-pony's niet laten staan hoor... ik ben 1,75, mijn merrie is 1,50, haflinger en niet het type tank...

[ img ]

En ik missta echt niet op haar...
Met jouw budget zit je in de connemara's, haflingers, fjorden, tinkers in het grai type - als de cobs te breed zijn voor je - al gauw wél bij iets passends...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 11:53 



 
Profiel   

Er zijn ook nog paard 3, 4 en etc.
Het is geen pak melk wat je door de gootsteen spoelt als het toch niet lekker blijkt te zijn.
Doorzoeken tot je een paard vindt wat 100% aan je (absoluut niet gekke) eisen voldoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 11:54 



 
Profiel   

Ik heb besloten om voor geen van beiden te gaan en rustig door te zoeken totdat ik echt zoiets heb van dit is m en dit past bij mijn situatie. Bedankt voor al jullie input, dat heeft me echt geholpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 12:27 



 
Profiel   

Goede keus ts.

Toen ik op zoek was heb ik ook een aantal gezien waarvan ik dacht “ja, leuk...” maar meer niet. Bij het zien van m’n huidige was ik niet meteen verliefd. Maar toen ik er op zat wel. Zó fantastisch, die moest ik hebben! Wel 1 maar, nog geen 2 weken in nl. Maar mocht hem op proef mee, als het niet goed zou uitpakken kon die terug. Een import Ier. Het kan dus zeker goed uitpakken. Maar een paard waar je geen wauw-gevoel bij hebt, zou ik sowieso niet kopen. Er komt vanzelf 1 voor jou voorbij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 13:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen