Zou je een kruising kopen?
Ja alleen voor onder de 5000 euro 51%  51%  [ 184 ]
Ja ook voor boven de 5000 euro 28%  28%  [ 102 ]
Nee 12%  12%  [ 45 ]
Ik fok liever zelf 4%  4%  [ 17 ]
Anders namelijk... 3%  3%  [ 12 ]
Totaal aantal stemmen : 360

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 171 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bewust kruisingen fokken?

 
Profiel   

Er worden in Nederland veel paarden gefokt. Vaak zie je voorbij komen dat de paarden die niet goed genoeg zijn voor de professional niet te rijden zijn voor de amateur. En niet iedereen wil perse een paard wat hoog in het bloed zit. Tuurlijk zijn er ook veel brave sportpaarden waar we als amateur mee kunnen rijden.

Hier op bokt zie ik ook best veel kruisingen voorbij komen. O.a. veel met Friezen gekruist. Nu vroeg ik me af hoe jullie hier in staan. Dat iemand bijvoorbeeld bewust een fokkerij opzet met het fokken van een kruising Fries x kwpn of juist een fjord met kwpn etc. Zodat je over het algemeen paarden krijgt die wat makkelijker in de omgang zijn. Maar ook leuk is, om de sport mee in te gaan. Let op wel fokken met gezonde paarden en juiste exterieur.

Of ben je van mening dat het raszuiver moet blijven. Of dat je een kruising alleen moet fokken voor jezelf.

Ik ben dan ook benieuwd zou je voor een kruising die zowel klinisch als rontgonologisch gekeurd is ook gerust 5000 euro er voor durven neer te leggen? Want opfok kosten blijven voor elke paard redelijk gelijk.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 20:52 



 
Profiel   

Ik word altijd een beetje nerveus van de term "raszuiver". Dat is een term die ik in de hondenwereld veelvuldig voorbij zie komen en die nu leidt tot rassen met schadelijke raskenmerken of erfelijke afwijkingen.

Ik geloof dat je een paard moet fokken naar het gebruiksdoel. Moet kijken naar zwakke punten en sterke punten van beide ouderdieren. En als de beste match dan een KWPN'er met een Fries is, so be it.
Verantwoord fokken gaat veel verder dan alleen binnen het ras kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:20 



 
Profiel   

Ik heb niks tegen kruisingen. Een scheut vers bloed op z’n tijd kan problemen voorkomen.
Bovendien menig ras van tegenwoordig is ooit begonnen als kruising.

Denk wel dat je als fokker goed moet weten wat je doet. Qua uiterlijk en karakter kun je meer risico lopen.
Een hete tank of een lang gelijnd paard met korte benen is niet iets waar veel markt voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:26 



 
Profiel   

Als er iets niet raszuiver is, is het wel het KWPN..heel veel rassen (oa Oldenburger, Hannoveraan) zijn daar toegelaten.
NRPS is ook geen ras.

Wat is dan raszuiver?
Alleen fokken met hetzelfde ras (dus geen KWPN en NRPS meer)?

Daarnaast zijn sommige kruisingen niet standaard makkelijker dan de afzonderlijke rassen.
Ik heb een koudbloed x Engels volbloed gehad.. die was sterk als een koudbloed (incl sterke wil/minder gevoelig voor druk) met de snelheid en uithoudingsvermogen van een volbloed.
Dat was echt niet de makkelijkste combi.
Een volle EV of arabier vind ik (persoonlijk) dan fijner werken.

Een Fjord van 2 1/2 uit de opfok kost (voor de gewone doorsnee Fjord) echt geen 5000E, ondanks dat de opfok van een Gibraldi net zo veel zou kosten.
Het dekgeld van een Fordenhengst is ook maar 1/10 als die van een wat beter rijpaard hengst.

Ik heb nu al diverse FriesxFjord kruisingen gezien, maar ze zijn allemaal anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:33 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar een “kruising” lopen al is de moeder een Groninger en dus een type, geen ras, en de vader een Welsh Part Bred en dus ook geen raszuiver dier.
In dit geval het combineren van 2 dieren met goede genen zonder overlap in de voorouders.

Wat eruit is gekomen is precies wat ik voor ogen had. Minder groot en zwaar dan de moeder, goed in de spieren, mooi front en veel beweging. Zit NRPS papier bij. Niet te koop.

Ik heb ooit ook mijn Haflinger door een Groninger laten dekken, is een heel leuke en bruikbare pony uitgekomen, toen ik haar uiteinde moest verkopen had ik een wachtlijst of ze alsjeblieft mochten komen kijken. Ze is verkocht aan de gene die ik het beste bij haar vond passen voor een in 2008 (crisis) hele goede prijs. In deze tijd zou de vraagprijs zeker rond de €5000 gelegen hebben. E-pony, 9 jaar, braaf voor de kar en onder het zadel, verkeersmak, ook alleen op buitenrit, spijkerhard en kerngezond.

Deze dieren vinden altijd hun weg wel, met of zonder papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:41 



 
Profiel   

Jullie hebben gelijk kwpn is idd totaal niet raszuiver had ik even ander moeten verwoorden. Ik wist niet zo goed hoe ik het neer moest zetten.

Raszuiver ja dat heb je idd bij de paardenrassen bijna niet meer. Ik doelde idd meer op gewoon een fjord met een fjord kruizen of heeft een scheutje sportpaard er nog een leuke toegevoegde waarde bij?

Fokken blijft inderdaad altijd gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:43 



 
Profiel   

Ik heb een kruising IJslander X Welsh / Arabier gehad. Goude pony, veelzijdig. Hij kon dressuur, springen, endurance en is beleerd voor de wagen. Nooit kreupel geweest. Sociaal en heel eerlijk dier met humor.
Helaas is hij 2 maanden geleden overleden door een gebroken been op de wei |(

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:52 



 
Profiel   

Ineke wat sneu, zo’n stom ongeluk. Sterkte!
Volgens mij een geslaagde combinatie, had hij ook nog extra gangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:54 



 

Kruisingen kunnen juist ontzettend leuk zijn! Zie ze alleen vaak bij particulieren en niet als serieus fokproduct bij fokkerijen. Ergens is dat wel jammer!

Sterkte Ineke! |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 21:57 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Ineke wat sneu, zo’n stom ongeluk. Sterkte!
Volgens mij een geslaagde combinatie, had hij ook nog extra gangen?

Als hij spanning had ging hij telgangen in stap :+
Maar dat was uiteraard niet de bedoeling. Gelukkig liet hij spanning gauw los als je zelf ook maar weer ontspande.
Hij had wel tölt aanleg, maar volgens ‘ IJslander kenners’ waar ik toen met hem op weekendcursus ben geweest zou dat zijn draf verpesten dus heb ik daar niks mee gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 22:01 



 
Profiel   

Krusingen kunnen heel leuk zijn.

Alleen ik betaal niet meer dan 2.000,- voor een paard. Maak niet uit of het een kruising, ras, enz is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 22:03 



 
Profiel   

Ik ben persoonlijk wel fan van kruisingen, wat een goed gelukte koudbloed kruising ken ik echt wel staan kwijlen :j
Ik denk wel dat er dan goed gekeken moet worden naar bouw/type en karakter. hafxfjord gaat imo echt beter dan een kwpn met een belg (bij wijze van spreken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 22:10 



 
Profiel   

Nee ik ben niet tegen kruisingen, mits goed doordacht en niet te ver uit elkaar liggende lijnen (dus zeg bv geen arabier met een trekpaard, ik zeg maar wat doms haha).
Maar bv een tinker x haflinger of een volbloed x kwpn of halinger x welsh cob kan naar mijn idee prima.
Maar ik zou wel kijken naar hetgene wat je paard zou moeten verbeteren

Zelf in het bezit van een tinker x haflinger, zeer veelzijdig dier. Dressuur, buitenritten, springen, heeft in het verleden ook voor de wagen gelopen.
Nee niet de allermakkelijkste kruising, want ze heeft van beide de trekken haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 22:22 



 
Profiel   

Eigenaar van een "hete tank" (trekpaard x warmbloed) meld zich. :D Voor mijn gebruiksdoel is mijn kruising perfect. Niet iedereen wil de sport in. In Frankrijk fokken ze trouwens hele leuke menpaarden door trekpaarden met arabieren te kruisen, de arabo boulonnais. Zo gek is die combi dus niet. Het is maar net wat voor gebruiksdoel je voor ogen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 23:05 



 
Profiel   

Hier ook eentje met een, al zeg ik het zelf, best goed gelukte kruising *D

Noriker X Connemara

Als het paard goed in elkaar zit en je ermee kan doen wat je graag wil dan is het zeker 5.000 of meer waard.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 00:18 



 
Profiel   

Ik heb heel bewust een kruising gekocht vanwege alle fokfouten in raspaarden.
Ik wilde een fries, echter zat ik niet te wachten op zomereczeem, kissing spines, slechte tanden etc.
Daarom kruising met tinker gevonden (is ook maar de gok of veulen niet juist alle slechte varianten van beide rassen krijgt) en gelukkig geen zomereczeem, rugproblemen en hele goede tanden (en hoeven).
Ik ben blij toe. Zou zeker bij risico rassen kiezen voor een kruising.
Overigens vind ik kruisingen vaak ook een meer uniek uiterlijk hebben dus ik ben voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 00:31 



 
Profiel   

Een paardenkruising fokken is zwáár illegaal waar ik woon... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 02:18 



 
Profiel   

Ik vind dat kruisingen hier vaak erg ondoordacht zijn en vooral worden gedaan door mensen die de hengst van de buurman willen gebruiken omdat het goedkoper is...
Maar ook mensen die bijv met een Fries gaan dekken omdat ze hopen dat het veulen dan meer opbrengt. Een QH is bijvoorbeeld weinig waard hier, maar gekruist met een Fries kun je er ineens 5000 of 7500 voor vragen :)

Ik heb er zelf wel eens over gedacht om mijn KWPN merrie met een Lusitano te kruisen, maar ben de juiste hengst nog niet tegen gekomen helaas. Zou dan wel echt een rij paard voor mezelf zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 02:54 



 
Profiel   

Ik heb zelf twee kruisingen en ik ben er super blij mee. Beide merries zijn sterk en gezond.

Mijn merrie is een kruising voldbloed en australian stock horse.

Mijn dochter heeft een kruising Arabier en Quarterhorse.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 03:04 



 
Profiel   

Ook ik heb bewust voor mijn kruising gekozen. Heb 4 jaar terug mijn NAS merrie door een PRE laten dekken. Wel eerst goed gekeken welke hengst het beste bij haar paste qua bouw en karakter. Wilde een allround familiepaard fokken en dat is goed gelukt.

[ img ]
Onze crusado is een altijd vrolijke mensenvriend die braaf meegaat op buitenritten, rijdt netjes zijn oefeningen in de bak en is ook al met lange lijnen bekeerd om samen met zijn moeder straks voor de kar te gaan.
Wij wilden geen heet dressuur kanon dus hebben bewust deze combi gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 06:29 



 
Profiel   

Ik ben ook voorstander van de kruisingen, omdat die vaak de leuke eigenschappen van beide rassen kunnen laten terugkomen, helaas ook een enkele keer juist de minder leuke (PRExFries met zomereczeem & zwakke achterhand). En toch zijn 5 van onze 7 paarden stamboekpaarden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 07:17 



 
Profiel   

Ik heb heel bewust mijn kruising gefokt (Rocky mountain x Arabier) en hij staat bij het nrps ingeschreven, ben eeerg tevreden hoe hij heeft uitgepakt en ik zou zo weer een (doordachte) kruising fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 07:24 



 
Profiel   

De meeste paarden in NL zijn kruisingen :+

Bewust een kruising fokken opzich is niet zo veel mis mee.

Waar ik wel iets tegen heb is het fokken met stamboekloze ouderdieren. Je weet niks van de voorouders van die paarden en je weet dus ook niet wat je fokt.
Hadden de grootouders hele verschillende types? Of wellicht hoefkatrolontsteking? Andere erfelijke aandoeningen?

Dat wordt door de meeste stamboeken bijgehouden. Neem bijvoorbeeld het WFFS gendefect. Het bleek 2 jaar terug ineens een probleem in de warmbloedfokkerij. Sinds vorig jaar worden alle hengsten hierop gescreend. Heb je een merrie met een verdachte bloedlijn kan je testen.

Maar als je niets afweet van de voorouders van je paard, niet test en je treft een hengst waarvan je niets weet....tja. Dan heb je mijn inziens een onverantwoord risico genomen.

Dus fok je met een stamboekloze merrie,...neem dan in ieder geval een hengst die wel volledig gekeurd is. Dan weet je iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 07:27 



 
Profiel   

Ik heb recent een kruising gekocht die wel zeer bewust is gefokt en ook met goede ouders. Ik ben er blij mee, het nuchtere van een fries en het sportieve van de KWPN.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 07:54 



 
Profiel   

Ik ben het met Natasja eens, en vind dat er ook over kruisingen nagedacht moet worden. Niet iedere kruising pakt goed uit en waar eindigen ze dan...?
Ook bij kruisingen is het wel belangrijk dat er bij het type gebleven wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-20 07:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 171 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen