Bewust kruisingen fokken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een kruising kopen?

Ja alleen voor onder de 5000 euro
184 (51%)
Ja ook voor boven de 5000 euro
102 (28%)
Nee
45 (12%)
Ik fok liever zelf
17 (4%)
Anders namelijk...
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 360


Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 07:09

NatasjavE schreef:
Ketly schreef:
Nee het was niet Edmundo, was een andere hengst!


Maar jij had het over KWPN bloed?

Was het toevallig Goedhart? IHW hengst?

Das ook een Gelderse.

Anders ben ik zeer nieuwsgierig.(mag via PB hoor, wordt wel off-topic)

De vader van dat paard is Alegria van esbo


Ik volg graag mee! wat een leuke paarden komen hier voorbij. Zelf wil ik volgend jaar mijn merrie kruisen met barock pinto Tiësto, en ik zou graag mijn fries onder hexagons ich weiss willen doen. Hij is heel mooi gebouwd en zo sterk achter. Dat mist mijn merrie

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 07:18

Ik had in mei mijn veulen hier al eens gepost
Wil jullie ze graag nu nog eens laten zien :D
Ze is nu ongeveer 7,5maand oud
Een cruzado kruising tussen bwp moeder en pre vader
Ze was op haar 6maand 135cm
Verwachte stokmaat is 162-168cm


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast mijn anda van 157cm

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:08

Cayenne schreef:
Nederlands Appaloosa Stamboek

+:)+

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:45

Ik heb gelezen over het "heterosiseffect", als je 2 totaal niet verwante dieren kruist krijg je dikwijls een beter f1 product.
Maar de theorie zei ook dat die verbetering dan niet noodzakelijk naar de daaropvolgende generatie doorgegeven werd.

Zelf vind ik dat je niet goed bezig bent als je een hengst moet zoeken die totaal anders is dan je merrie, het is gewoon teken dat je merrie totaal niet aan je wensen voldoet. Fok er dan ook niet mee.

Ikzelf heb nu een duits gefokte dressuurmerrie met heel veel Donnerhall inbreng. Ik ben dus op zoek naar een outcross, maar dan wel eentje met een gelijklopend fokdoel. Ik ga dus op zoek bij het Nederlandse dressuurbloed. Het verst wat ik wil afwijken van mijn merrietype is een gelderse hengst met dressuurpotentieel of een idem dito springhengst.

Dus om te antwoorden op de vraag van TS.
Zou ik een kruising kopen: ja, als het paard mij bevalt.
Zou ik een kruising fokken: niet meer dan nodig om gezond te blijven, ik kies voor een ras met ongeveer hetzelfde fokdoel.
Zou ik met een kruising fokken: liever niet, ik vind het te veel gokken.
Zou ik met een niet gekeurde hengst fokken: nooit, meer nog, ik verkies een stamboek met een strenge selectieprocedure, tenzij de hengst zich al echt bewezen heeft. Je moet gewoon met het beste kweken, anders fok je achteruit. (Wat dan "het beste" is, hangt natuurlijk af van je fokdoel).

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:18

Ik zou zeker een kruising fokken omdat het doel van het paard voor mij belangrijker is als het fokken van een raszuiver paard. Ik heb zelf een Connemara staan waarvan ik nu overweeg haar te laten dekken door een KWPN hengst. Ze mag iets meer pit hebben en ik zou iets meer expressie in het bewegingen willen. Haar karakter is overigens top en de werkinstelling ook. Dus past een kruising beter bij het fokdoel dan een met een volle Connemara hengst te fokken.

Ik zou dus ook zeker meer als €5000,- betalen voor een goed paard, ongeacht de stamboom

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:42

Nu 7,5 mnd Lusitano x arabier (nrps).Afbeelding

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:23

Hoi, prachtige paarden hier, heeft iemand soms een voorbeeld van een hispano x hispano? Dus een kruising van F1 ?
Ik zou ook zeker de prijs willen betalen voor een zeer goede kruising, al waardeer ik zuivere goede paarden ook.

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:08

Ik vind dat er wel wat meer buiten en boekje gedacht mag worden, alleen maar goed voor de bloedvoering. Al vind ik wel dat hengst en merrie op elkaar aan moeten sluiten.

Ik zou zeker 5000+ over hebben voor een gezonde kruising die goed in elkaar zit.

Ik heb zelf een leuke 2,5 jarige, rijpaard x rijpony gefokt
Afbeelding

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:36

Interessante discussie! Ik reageer even als potentiële koper en niet als fokker.
Ik ben zelf van het type dat ik juist val voor opvallende kruisingen. De rubriek ‘De Kruising’ van Bit Magazine vind ik super leuk om bij te houden. En bijna al die kruisingen vind ik (als leek) goed gelukt.
Maar, ik ben dan ook een recreatieve ruiter die beetje bevooroordeeld reageert aangezien ik nu op een andalusierxhaflinger rijd. Die specifieke kruising (wat iemand hiervoor ook al zei, die had zelf een lusitanoxhaf, zou ik niet zo snel bewust kiezen of fokken. Het karakter is wel wat instabiel. Het ene moment een brave koudbloed en dat kan binnen 1 minuut switchen naar hete Spanjaard. In de bak flegmatiek, buiten heel fris. Maar aan de andere kant zit er door dat Haflinger bloed wel een koppie op waar je zo verliefd op wordt. Slim, extravert en altijd vrolijk.
Kruisingen tussen bijvoorbeeld een Schwarzwalder fuchs x haflinger vind ik dan wel geschikt om echt bewust voor te kiezen. Tinker x haflinger of fjord valt vaak ook heel leuk uit. Vooral de Haflingers worden naar mijn smaak echt veel te rank gefokt op dit moment. Een fuchs of tinker brengt die stevige kwaliteiten weer terug in het ras.
Er is een grote vraag onder recreatieve ruiters naar Cob-achtige pony’s die tussen de 150-155m vallen qua maat. Kijk maar eens hoeveel sneller je een Cob-type kwijt bent in vergelijking met een paard wat hoog in het bloed staat (disclaimer: dit is even op basis van marktplaats/fb advertenties en geen empirische studie ;) )
Voor fokkers zijn die kruisingen minder lucratief omdat de meeste reactieve ruiters niet meer dan 5k uit willen geven aan een paard (inclusief ikzelf). Toch zou het wel fijn zijn als er meer aanbod zou zijn.

Xxblinkxx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Roosendaal

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:56

Gave kruisingen komen er voorbij!

Hier 4 maanden geleden een kruising gekocht, net over de 5000 maar had alles wat wij zochten. Wat er in zit is onbekend, ze heeft in ieder geval pit :o

Afbeelding

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:52

Xxblinkxx schreef:
Gave kruisingen komen er voorbij!

Hier 4 maanden geleden een kruising gekocht, net over de 5000 maar had alles wat wij zochten. Wat er in zit is onbekend, ze heeft in ieder geval pit :o

[ [url=m/HDD9N8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knap paard!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:59

Wij hebben een kruising fries x haflinger staan. Daar hebben we 1200 euro voor betaald met 15 maanden en al gecastreerd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gestemd voor tot 5000 euro, maar dat is wel omdat we geen enkel paard boven de 5000 euro kopen. De groninger (hengstveulenkampioen van dat jaar en waanzinnig goede ouders) was ook maar 3000 euro, de shetten waren 50 en 75 euro, Victor (kwpn tuigpaard) was beide keren 1700 euro en onze opknap/pensioenmerrie was 500 euro (maar eigenlijk had die gratis moeten zijn).

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:17

Marigo schreef:
Interessante discussie! Ik reageer even als potentiële koper en niet als fokker.
Ik ben zelf van het type dat ik juist val voor opvallende kruisingen. De rubriek ‘De Kruising’ van Bit Magazine vind ik super leuk om bij te houden. En bijna al die kruisingen vind ik (als leek) goed gelukt.
Maar, ik ben dan ook een recreatieve ruiter die beetje bevooroordeeld reageert aangezien ik nu op een andalusierxhaflinger rijd. Die specifieke kruising (wat iemand hiervoor ook al zei, die had zelf een lusitanoxhaf, zou ik niet zo snel bewust kiezen of fokken. Het karakter is wel wat instabiel. Het ene moment een brave koudbloed en dat kan binnen 1 minuut switchen naar hete Spanjaard. In de bak flegmatiek, buiten heel fris. Maar aan de andere kant zit er door dat Haflinger bloed wel een koppie op waar je zo verliefd op wordt. Slim, extravert en altijd vrolijk.
Kruisingen tussen bijvoorbeeld een Schwarzwalder fuchs x haflinger vind ik dan wel geschikt om echt bewust voor te kiezen. Tinker x haflinger of fjord valt vaak ook heel leuk uit. Vooral de Haflingers worden naar mijn smaak echt veel te rank gefokt op dit moment. Een fuchs of tinker brengt die stevige kwaliteiten weer terug in het ras.
Er is een grote vraag onder recreatieve ruiters naar Cob-achtige pony’s die tussen de 150-155m vallen qua maat. Kijk maar eens hoeveel sneller je een Cob-type kwijt bent in vergelijking met een paard wat hoog in het bloed staat (disclaimer: dit is even op basis van marktplaats/fb advertenties en geen empirische studie ;) )
Voor fokkers zijn die kruisingen minder lucratief omdat de meeste reactieve ruiters niet meer dan 5k uit willen geven aan een paard (inclusief ikzelf). Toch zou het wel fijn zijn als er meer aanbod zou zijn.

Ik moet wel nuanceren dat het niet helemaal negatief is, zo heeft de Lusitano x Haflo kruising steviger frame en Shagya Arabier geeft volgens expert extérieur Dhr. Karel Delanghe beter biomechanisch model, wat ook klopt. De vurigheid en Shetlanderachtige streken brengen naast ergernis eigenlijk vooral een dagelijkse portie positiviteit en smile on my face.
Het is alleen jammer dat het uiterlijk van mijn onlangs gestorven lusitano merrie, haar moeder, niet te bespeuren is, maar gezien ze nog maar pas 1,4 jaar is misschien nog meer tot uiting kan komen? Daar hoop ik enorm op.

Afbeelding

Afbeelding

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:05

Cambiar schreef:
Marigo schreef:
Interessante discussie! Ik reageer even als potentiële koper en niet als fokker.
Ik ben zelf van het type dat ik juist val voor opvallende kruisingen. De rubriek ‘De Kruising’ van Bit Magazine vind ik super leuk om bij te houden. En bijna al die kruisingen vind ik (als leek) goed gelukt.
Maar, ik ben dan ook een recreatieve ruiter die beetje bevooroordeeld reageert aangezien ik nu op een andalusierxhaflinger rijd. Die specifieke kruising (wat iemand hiervoor ook al zei, die had zelf een lusitanoxhaf, zou ik niet zo snel bewust kiezen of fokken. Het karakter is wel wat instabiel. Het ene moment een brave koudbloed en dat kan binnen 1 minuut switchen naar hete Spanjaard. In de bak flegmatiek, buiten heel fris. Maar aan de andere kant zit er door dat Haflinger bloed wel een koppie op waar je zo verliefd op wordt. Slim, extravert en altijd vrolijk.
Kruisingen tussen bijvoorbeeld een Schwarzwalder fuchs x haflinger vind ik dan wel geschikt om echt bewust voor te kiezen. Tinker x haflinger of fjord valt vaak ook heel leuk uit. Vooral de Haflingers worden naar mijn smaak echt veel te rank gefokt op dit moment. Een fuchs of tinker brengt die stevige kwaliteiten weer terug in het ras.
Er is een grote vraag onder recreatieve ruiters naar Cob-achtige pony’s die tussen de 150-155m vallen qua maat. Kijk maar eens hoeveel sneller je een Cob-type kwijt bent in vergelijking met een paard wat hoog in het bloed staat (disclaimer: dit is even op basis van marktplaats/fb advertenties en geen empirische studie ;) )
Voor fokkers zijn die kruisingen minder lucratief omdat de meeste reactieve ruiters niet meer dan 5k uit willen geven aan een paard (inclusief ikzelf). Toch zou het wel fijn zijn als er meer aanbod zou zijn.

Ik moet wel nuanceren dat het niet helemaal negatief is, zo heeft de Lusitano x Haflo kruising steviger frame en Shagya Arabier geeft volgens expert extérieur Dhr. Karel Delanghe beter biomechanisch model, wat ook klopt. De vurigheid en Shetlanderachtige streken brengen naast ergernis eigenlijk vooral een dagelijkse portie positiviteit en smile on my face.
Het is alleen jammer dat het uiterlijk van mijn onlangs gestorven lusitano merrie, haar moeder, niet te bespeuren is, maar gezien ze nog maar pas 1,4 jaar is misschien nog meer tot uiting kan komen? Daar hoop ik enorm op.

[ [url=m/6dl7KQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3TmVXf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind d’r ook prachtig! Qua exterieur herken ik er wel wat in mbt mijn leasepaard. Oh en ik bedoelde het zeker niet zo negatief als overkomt! Ik ben zelf ook dol op het karakter, haha een echte komiek is het. Maar omdat het zo kan wisselen, is het soms even afwachten wat er uit de truckendoos komt :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:46

Marigo schreef:
Ik vind d’r ook prachtig! Qua exterieur herken ik er wel wat in mbt mijn leasepaard. Oh en ik bedoelde het zeker niet zo negatief als overkomt! Ik ben zelf ook dol op het karakter, haha een echte komiek is het. Maar omdat het zo kan wisselen, is het soms even afwachten wat er uit de truckendoos komt :D

Lool, trukendoos, herkenbaar :D.
Gisteren was ze weer Shetlandergewijze onder de draad gekropen, toen ik ze terug riep met wat eten, hadden de andere paarden haar deel opgegeten en toen ze dat ontdekte begon ze heel raar te doen, eerst wist ik niet wat haar overkwam, wild met haar hoofd zwaaien, achteruit gaan, schrapen, lelijk doen, toen viel mijn euro dat ze kwaad was omdat het eten op was.
Echt niet te doen, echt een deugniet, een grote shetlander.
Ik zou de kruising niet aanraden voor onzekere mensen, maar als je er toch per abuis 1 in je collectie lopen hebt, is het pret en spel verzekerd, al is een goeie verzekering afsluiten,... ook geen slecht idee _O-

Afbeelding

(fijne feesten straks ;-)

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:01

Voor een dier dat helemaal aan mijn wensen voldoet zou ik rustig 5000 euro betalen.

Ik heb destijds heel bewust voor een kruising gekozen. Ik ben dol op Friezen maar durfde vanwege de vele gebreken de aankoop van een raszuivere Fries niet meer aan. Een Warlander of kruising Lusitano xFries zou mooi zijn geweest, maar kon ik toen niet vinden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een kruising tussen een Friese merrie en een raszuiver gefokte Knabstrupper hengst. Het oude type Knabstrupper is een fijn rijpaard met vaak een goede rug en prima balans. Ze passen ook goed bij mijn postuur. Dus het leek me een geschikte combinatie.

Meestal is een Friese kruising duidelijk herkenbaar en papa was een fewspot dus ik hoopte stiekem op een Fries met stippen om te zien. Het is alleen een Knabstrupper met sokjes geworden, want hij is twee druppels water zijn vader :D :+ :=
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:12

Ik heb anders ingevuld. Ik ben sowieso voor bewust fokken en een stamboom kan daarin een goed hulpmiddel zijn. Ik zou een leuke kruising niet perse laten staan en ik heb er ook genoeg gezien die elkaar alleen maar complimenteren. (even buiten beschouwing gelaten dat alle sportpaarden stamboeken natuurlijk ook kruisingen zijn en geen ras)

Maar ik wilde zelf heel graag Lusitanos om meerdere uiterlijke kenmerken en talenten, maar vooral ook karaktereigenschappen. Ik heb daarom bewust gekozen voor Lusitanos met stamboom en daarbij ook nog echt gekeken naar de bloedlijnen die ik interessant vond. Had ik een Portugese kruising kunnen vinden die aan mijn eisen zou voldoen, ja vast wel. Maar dat zou nog lastiger zoeken zijn en uiteindelijk ook in een dure prijsklasse vallen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:20

_Caithlynn schreef:
Er worden in Nederland veel paarden gefokt. Vaak zie je voorbij komen dat de paarden die niet goed genoeg zijn voor de professional niet te rijden zijn voor de amateur. En niet iedereen wil perse een paard wat hoog in het bloed zit. Tuurlijk zijn er ook veel brave sportpaarden waar we als amateur mee kunnen rijden.

Hier op bokt zie ik ook best veel kruisingen voorbij komen. O.a. veel met Friezen gekruist. Nu vroeg ik me af hoe jullie hier in staan. Dat iemand bijvoorbeeld bewust een fokkerij opzet met het fokken van een kruising Fries x kwpn of juist een fjord met kwpn etc. Zodat je over het algemeen paarden krijgt die wat makkelijker in de omgang zijn. Maar ook leuk is, om de sport mee in te gaan. Let op wel fokken met gezonde paarden en juiste exterieur.

Of ben je van mening dat het raszuiver moet blijven. Of dat je een kruising alleen moet fokken voor jezelf.

Ik ben dan ook benieuwd zou je voor een kruising die zowel klinisch als rontgonologisch gekeurd is ook gerust 5000 euro er voor durven neer te leggen? Want opfok kosten blijven voor elke paard redelijk gelijk.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.


Zo’n kruising wil ik toch geen fokkerij noemen eigenlijk...Dat is gewoon vermenigvuldigen. Zelfs de BP fokkerij is niet goed want die blijven maar Samber bloed infokken.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:31

Waarom niet? Er zijn genoeg mensen die geen waarde hechten aan een papier. Ik was de zenuwachtige warmbloeden gewoon helemaal zat maar ben ook niet het type voor een koudbloed, dus ik ben onwijs blij dat de fokker van mijn paard destijds een leuke combi van beide heeft gefokt zodat ik met een vertrouwd gevoel toch eens een wedstrijd kan rijden.

roelie74

Berichten: 103
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Alteveer. (gr)

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:41

Ik fok zelf. Vorig jaar van het KWPN afgestapt. Ik heb in een april een mooi veulen van Don Cremello gekregen bij mijn Numero Uno merrie. En wat is dat goed gelukt. Wat een top karakter. Het veulen staat inmiddels in de opfok en ze mag blijven. Deze combi was puur voor mezelf. De reden was dat ik een mooi recreatie paardje wou fokken met een mooie kleur. Daar komt bij dat het dekgeld een stuk goedkoper is dan bij het KWPN. Waarschijnlijk wordt ze groter dan dat de planning was maar dat maakt niet uit.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:20

roelie74 schreef:
Ik fok zelf. Vorig jaar van het KWPN afgestapt. Ik heb in een april een mooi veulen van Don Cremello gekregen bij mijn Numero Uno merrie. En wat is dat goed gelukt. Wat een top karakter. Het veulen staat inmiddels in de opfok en ze mag blijven. Deze combi was puur voor mezelf. De reden was dat ik een mooi recreatie paardje wou fokken met een mooie kleur. Daar komt bij dat het dekgeld een stuk goedkoper is dan bij het KWPN. Waarschijnlijk wordt ze groter dan dat de planning was maar dat maakt niet uit.

Heb je foto worden vaak leuke paardjes/pony’s

roelie74

Berichten: 103
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Alteveer. (gr)

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:09

Ik zou wel willen. Lukt niet.
Profiel is gelukt.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:45

Ik heb ja gestemd, maar tot € 5000
Ik heb zelf een tinker x haflinger merrie.
Niet gekocht maar geruild voor onze B pony die we te koop hadden staan. Wij wilde een grotere pony en hun juist kleiner.
Ondertussen is ze 9 jaar bij ons en nog steeds super blij met dr.

Lekker veelzijdig, humor, eigenwijs, goed eerlijk, werk willend.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:06

Das dan ook een hele leuke .
Ouders wel bekend of is de kruising gegokt?

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:43

Mijn merrie heeft nog voor 50% volbloed een scheut holsteiner en een vleugje uit oldenburg :')

Papa de Hannoveraan heeft ook oldenburgs en westfaals bloed door zijn aderen stromen. :+

Niks raszuiver, gewoon een inteelt vrij veulen wat hopelijk uit mag groeien tot een degelijk allround rijpaard met wat extra talent voor dressuur.

Mama en papa vulde elkaar mooi aan. En dit is het resultaat <3

Afbeelding