Haflinger of Lusitano x PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Haflinger of Lusitano x PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 11:16

Dilemma's dilemma's (en luxeproblemen :) )

Momenteel heb ik een Haflingermerrie van 18.
Ik heb ook een PRE van 16, maar deze heeft zodanig veel bagage dat hij en mijn man een betere match zijn onder het zadel, dus hier rij ik niet mee.

Omdat de Haflinger toch wel aangeeft dat mijn ambities haar ambities niet zijn
en zij mij daar tot op zekere hoogte al ruim in is tegemoet gekomen, ben ik op zoek naar opvolging.

Het moet sowieso een veulen worden en zijzelf is niet geschikt om te fokken, anders had ik zonder twijfel met haar gefokt want het is een gruwelijk gaaf paard.

Ik ben dus al enige tijd aan het uitkijken naar Haflingerveulens,
maar ik kreeg gisteren een bijzonder aanbod van 2 vriendinnen.
De ene heeft een PRE merrie, 1,51m en de andere een Lusi hengst van 1,64.
Een kleine 2 jaar geleden zei ik langs mijn neus weg: die 2, DAAR zou een bangelijk veulen uit komen!
En toen kwam er dus gisteren een berichtje binnen met een aanbod.

Beiden zijn chille paarden, netjes van bouw en op de pinken te rijden.
De PRE zit nu bvb. aan haar 5de sessie onder het zadel en is immens koel in de kop.
De Lusi hengst wandel je zo aan het halster tussen de merries door.

Ik zou deze twee mogen kruisen, eenmalig, voor mezelf, en daardoor begin ik nu te twijfelen :)

Kleine histoire over mezelf:

- rug gebroken op enkele plaatsen, maar goed genezen
- tibiaplateaufractuur opgelopen september '19

Deze gebeurtenissen maken dat ik vooral op zoek zal gaan naar een nuchter veulen, waarbij ik vooral ook zal kijken naar de bewegingen van de ouders in de hoop (je weet het natuurlijk nooit) dat het veulen van nature fijne bewegingen mee heeft.

Ik heb al wat voor- en nadelen voor mezelf genoteerd, heb ervaring met beide rassen, zeer uitgebreid eigenlijk, maar heb nog nooit met PRE/Lusi's gereden.

Het veulen-to-be wordt mijn allerlaatste eigen rijpaard.
De vooruitzichten zijn dat ik nog een jaar of 15 zal kunnen rijden, daarna zou ik afbouwen en richting koetswerk gaan.

Ik wil dus een goede keuze maken, maar ik begin 'blind' te worden voor vanalles en nog wat, dus misschien dat hier nuchtere mensen zijn die mij kunnen helpen in een keuze.

Ik ga niét meer voor een volwassen paard van een ander, been there, done that en het geeft heel vaak toch wel de nodige strubbelingen.

Mijn ambities:

- ik ben een wandel/bosruiter
- ik rij echt graag dressuur met interesse in het hogere dressuurwerk aan de hand (piaffe, passage, mijn eigen merrie mist voor het betere dressuurwerk bvb. nét te weinig flexibiliteit in haar heupen nav een slechte bevalling)

Mijn problemen:

- mijn linkerknie mist in kracht en mijn hele ronde haflinger geeft na een uurtje hobbelen issues in mijn heup
- mijn rug ervaart geen problemen, mijn haflinger zit als een sofa en haar stapwerk masseert de boel lekker dus daar ben ik tevreden van



Nooit gedacht dat ik op 31 jaar, na 17 jaar in de paarden, zo zou sukkelen met keuzes maken -O-

Help :')

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Haflinger of Lusitano x PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:48

Ik denk dat je voor jezelf al goed in beeld hebt wat de voor en nadelen zijn, maar wat ik lees zijn het weloverwogen beslissingen. Ik zou er voor gaan! :D

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:50

Ik ben denk ik de advocaat van de duivel, uit je verhaal te lezen denk ik namelijk niet dat je dit wilt horen. Maar het is goed bedoeld :)

Ik mis in je verhaal een beetje waarom je perse een veulen wilt. Je zegt dat je met het kopen van een volwassen paard strubbelingen ervaart en slechte ervaringen hebt. Maar een veulen gaat je geen enkele garantie geven, je hebt geen idee of een veulen aan jouw wensenlijstje gaat voldoen.

Daarnaast wordt echt het overgrote deel van alle paarden niet braaf geboren, dat kost tijd en moeite. En dan klap je er soms hard af, zelfs met een braaf jong dier. Dat is bij mij gebeurd, dat is bij mensen om mij heen gebeurd, dat is het risico met een jong, onervaren dier (ook als ze al wel zijn ingereden). Dat lijkt me in jouw situatie alles behalve wenselijk.

Ik denk dat het verstandig is om gewoon eens een rondje volwassen paarden te gaan bekijken. Je kunt altijd nog besluiten een veulen te nemen. Maar ik denk oprecht dat jouw situatie niet optimaal is voor een veulen of erg jong en onervaren dier. Je eigen veiligheid is echt heel belangrijk, moet je dat risico nog willen nemen? Ik snap dat rijden sowieso een risico is, maar daar zitten natuurlijk wel tal van gradaties tussen.

Daarnaast is niet alles wat ouder is dan een jaar of 5 en te koop staat rotzooi, je moet alleen goed zoeken. Misschien is er wel een Bokker die een hartstikke leuk paard heeft staan.

In ieder geval veel succes met je beslissing! Hopelijk weet je uiteindelijk het ultieme paard te vinden! :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:44

Oeh, interessante vraag vind ik dit...

Ik ga eigenlijk stiekem wel een beetje mee met Fortitude, en dat om nog meerdere redenen.

De combi van "kalm" (om het even zo te omschrijven) x "kalm" geeft grotere kans op "kalm", maar kan verschillend opgevat worden. Een voorbeeldje: Bij de PRE-fokkerij van mijn vriendin staat een gouuuuwwe hengst, bitloos te rijden tussen andere hengsten op wedstrijd, tussen merries op wandeling, goudgoed dier en zadelmak geboren. Daar wordt mee gefokt met eigen merries. Het eerste veulen van merrie 1, een doodkalm paard, was ook zo eentje waar zonder veel oefenen of blootstelling al een bom naast kon ontploffen. Braaf ding, superlief, leuk! De tweede lijkt echt een exacte kopie en is evengoed ook heel braaf, maar ook veel beweeglijker, speelser. Ook een heel leuk fijn veulen, maar wel mentaal wat speelser. En je kiest niet welk veulen er uit komt rollen. Het eerste zou wellicht zijn wat jij zoekt, maar is het tweede voor je rug, vallen, dan ook haalbaar?

Bovendien: er zijn nog meer opties!

- Een jong onbedorven paard van de fokker kopen en kiezen op karakter.
- Een jong gereden paard kopen van een bekende
- Een jong gereden paard kopen van een onbekende (niet alle gereden paarden zijn traumapaarden of zitten slecht in hun lijf, maar begrijp wel je frustratie hierover).
- Een jong niet gereden paard kopen?

En dan kan je nog de keuze nemen, ga ik voor een meer Iberisch type paard of hou ik alles open...

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:51

Ik zou een veulen "op bestelling" heel spannend vinden, omdat je vooraf geen enkele garantie hebt. Fokken is gokken :) wat als het veulen qua temperament tegenvalt, of fysiek niet helemaal gezond is? Als hij speciaal voor jou gefokt is, mag je het dan nog "afzeggen"?

Ik ben ook met een veulen begonnen jaren terug en qua karakter is hij de beste, maar fysiek is hij niet in orde en hij zal nooit een rijpaard zijn. Dat was echt een hele grote klap. Jarenlang in geïnvesteerd en dan dit... dus mijn volgende paard wordt een onbeleerde twee- of driejarige rechtstreeks van een fokker op een berg oid (ik zoek ook in de Iberische hoek :P ). Je kan dan net wat meer zeggen over zijn fysiek en karakter, maar hij is nog niet verpest in zijn mensbeeld.

Verder qua rassen denk ik dat een Iberisch paard best zou kunnen passen, qua gangen en temperament in ieder geval. Maar een haflinger ook wel. Je moet denk ik net dat ene individu tegenkomen. :)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:03

Je kan er niet van uitgaan dat twee brave ouders een makkelijk veulen geven.
Pepita is een PRE x Haflinger. Haar beide ouders zijn supercool, makkelijk te rijden etc.. Nou, ik bespaar je de details, maar al vanaf net na de geboorte (en nu nog steeds) is Pepita alles behalve gemakkelijk.

Ik snap wel je keuze om voor een zelf gefokt paard te gaan. Dat heb ik zelf ook liever dan de ellende van een ander. Waar wij er tien van hadden moeten fokken is de kruising Paint x Haflinger. Wat een goud beest is onze Jones. Eigenlijk gefokt voor de western maar daar was hij een beetje te heet voor. Mijn dochter is voor de lol met hem gaan dressuren. Vorige week voor het eerst M1 gestart en winst gereden. Na de wedstrijd terug naar huis lekker onder het zadel door het bos, met Jones kan alles!

Succes met je keuze.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Haflinger of Lusitano x PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:38

Wat een gave kans! Ja ik ben heel erg van de 'we zien wel hoe het uitgroeit' veulens kopen. Je koopt iets kleins en je moet maar duimen en hopen dat het leuk uitpakt en dat je er iets mee kunt en dat het groot genoeg wordt etc.
En natuurlijk dat het karakter bij je past. Maar heel eerlijk, je hebt zelf een grote invloed op hoe z'n dier wordt... Tuurlijk genetica kun je niet ombuigen maar de opvoeding doe je natuurlijk zelf. Wil je er straks mee naar buiten, dan gaat beestje af en toe al mee als handpaard.. Lekker wandelen buiten.
En zeker deze combi ben ik wel heel erg benieuwd wat eruit komt!

Ik zie het wel als een super kans. Paardenmarkt is oververhit op het moment. Je betaald echt een astronomisch bedrag van een leuk veulen zeker dergelijke rassen. En ze worden ongezien voor je neus weggekocht. Dus misschien is zo'n optie dan wel heel interessant. Wel lang wachten nog :p

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Haflinger of Lusitano x PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:56

Mijn gedachte was ook meteen, waarom dan een veulen?
Maar ik zie dat ik hierin niet alleen ben.

De kans is super gaaf. Maar in jou positie zou ik hem niet nemen maar voor een paard kiezen dat al een ruime tijd onder het zadel is. Een veulentje blijft toch een gok hoe het gaat ontwikkelen.