Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik heb een droom: het Antieke barokke Iberische paard

 
Profiel   

En hoe ga je een paard wat niet en masse verkrijgbaar is, betaalbaar maken? En wat is voor jou betaalbaar ervan uitgaand dat de recrearuiter dit type koopt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 16:20 



 
Profiel   

Beste TS,

Ik denk dat je hier hele waardevolle, kritische reacties krijgt.
Ik heb zelf niet genoeg verstand van genetica om inhoudelijk wat toe te kunnen voegen, maar wil je wel even meegeven dat niemand hier de bedoeling heeft om je "even lekker af te kraken".
Alle bokkers waar ik hier reacties van leest, zijn bokkers die ik ken als mensen met veel verstand van fokkerij en genetica.
Dat zij hun tijd en energie erin steken om hier uiterst informatieve berichten te plaatsen, mogen we denk ik heel dankbaar voor zijn.
Ik heb in elk geval al dingen geleerd die ik nog niet wist.

Ik begrijp dat je je er zelf ook goed over ingelezen hebt.
Als je een plan zoals dit wilt doorzetten, kan je erop wachten dat je kritische vragen zult moeten beantwoorden.
Dat is ook niet erg, want juist daardoor kom je zwakke punten in je plan tegen, die je eventueel kan verbeteren.
Probeer de reacties hier dus niet als negatief te zien, maar juist als iets waar je dingen van kan leren, en waar je eigen plannen beter van worden.

Ik ben benieuwd wat er van je plannen terecht gaat komen, of je het rond kan krijgen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 16:44 



 
Profiel   

Cambiar schreef
De titel zegt het al een beetje, ik ben met de Belgische staat in een begrazings project gestapt (naast het oude project die ook nog doorgaat, de Ibero-berber kruisingen), en het doel is om begrazing te doen met mijn Spaanse Mustangs, die deel uitmaken van het Sorraia genenpool project.
Het beheer van begrazings gronden is enthusiast over mijn idee en wil mij een kans geven, zodat het eens iets anders is dan koniks, exmoors en Galloway koeien die ingezet worden voor begrazingen. Het Spaanse mustang begrazings project gaat van start begin april 2021.

Waarom ik dit deel?
Omdat ik droom om een mustang merrie van het juiste type te importeren, maar dat kan ik niet alleen.
Ik zoek naar mensen die me willen helpen met ideeën, hoe ik het best aanpak om hiervan een gemeenschappelijk plan te maken waarbij meerdere mensen betrokken zijn met zelfde droom. Stel nu: ik ben er niet meer, dan gaat dit plan niet verloren als er nog betrokkene deel uitmaken van dit project.
Ik wil hierbij mijn beide Mustangs afstaan aan het project als er een gedegen overeenkomst zou komen, ook voor de toekomst van de paarden zelf, maar heb nog niet helemaal uitgedacht hoe ik dit best zou aanpakken.
Mensen met passie voor natuur en authentieke Spaanse paarden, misschien kunnen jullie me wat ideeën geven.
Hier heb ik proberen uitleggen wat mijn doel is en wat ik zoek.
Alvast bedankt.
https://www.facebook.com/13166945484786 ... 258689885/


Ik weet wel iets van jouw passie en fokkerij en vind het mooi dat je er zo mee bezig bent. Ga vooral je droom achterna zou ik zeggen.

Wat betreft idee'en, misschien helpt het om een stichting op te zetten met meerdere mensen die dezelfde droom delen. Belangrijk is dan om te onderzoeken waar de inkomsten vandaan kunnen komen die je nodig hebt. En een heel duidelijk contract er onder te leggen waar in staat wat er met de paarden gebeurd, ook als je er niet meer mocht zijn bijvoorbeeld. Het is denk ik handig om op te zoeken wat hier in rechtsgeldig kan zijn.

En ook belangrijk, is er markt voor deze paarden? wil je de jonge paarden gaan verkopen? zoja op welke leeftijd en aan welke mensen?
Wie draaien er op voor de kosten van een dierenarts? hoe wordt dat bekostigd? Nouja er zijn vast nog wel meer van zulke vragen die belangrijk zijn om te onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 17:02 



 
Profiel   

Lukasje, Ik schreef hier al eerder in een post dat de veulens in een mustang stamboek worden ingeschreven en de gangbare prijs die nu gevraagd wordt is 4500 euro als ze stamboek papieren hebben.
De bedoeling is echter om eerst uit te zoeken of het mogelijk is om tot samenwerking te komen. Er is nog geen sprake nu van verkopen, want ik vermoed dat we dan al bijna 5 jaar verder zitten. Eerst kijken of het project mogelijk is.
Was iemand die mij gezegd had: waarom zoek je geen sponsering voor dit project, en zo is dit idee ontstaan.
Ik denk zelf ook dat het moeilijk zal zijn, maar een neen heb je, een ja kun je krijgen.
Dat is wat een vriend van me, een Portugese bioloog ook gaat doen.
Die selecteert Garrano's en runderen voor Portugese natuur reservaten, maar heeft zelfde wens als mij, een Kiger of Sulphur mustang invoeren om terug te kruisen en wat verloren gegaan is qua Iberische genen en deze terug toe te voegen. Nu gaat hij na of de fondsen nog genoeg zijn om een mustang in te kunnen voeren. Hij heeft wel al heel wat research werk gedaan waar de goede types zitten en dus dat scheelt voor mij.

Het is inderdaad geen paard wat en masse verkrijgbaar zal zijn en dat is ook niet de bedoeling, ook kopers zullen geselecteerd worden of ze wel de juiste bedoelingen hebben en er niet weer een grote olifant willen van maken met strekgangen...

Het is ook niet mijn bedoeling om mensen hier op Bokt te zoeken, maar wel om eens te polsen hoe buitenstaanders daartegen over staan, wat ze ervan vinden.
Mijn idee was eerst om de 2 Sorraia Mustangs af te staan aan het project van mijn vriend in Portugal, maar gezien ik nu toch zulke prachtige begrazings projecten in Vlaanderen aangeboden krijg, lijkt mij het proberen waard om het in Vlaanderen te realiseren.
Het probleem met de Duitse Sorraia Mustangs die afgestaan zijn aan een project in Portugal, dat ze niet opgevolgd werden en in belabberde toestand terug opgehaald zijn. Ik heb zelf dus geen zin om mijn paarden zo iets aan te doen.
Nu zijn ze met 2 (mijn Sorraia mustang kruisingen dus) , komt er hulp of heeft iemand zin om mee te doen, zou een 3e mustang merrie een mooie combi zijn me mijn eigen gefokte hengst Turron, voor de begrazing en zo een begin vormen naar het kruisen toe. Onderling kan dan gewisseld worden, bvb uit Portugal of Duitsland om voldoende genen variatie te verkrijgen.
Ik zie het niet zo goed zitten om nog een zuivere Sorraia erbij te nemen, omdat ze een lage genen diversiteit hebben. Als ik zo iets doe, wil ik het goed doen en een Sulphur of Kiger mustang is de gedroomde combinatie met een Sorraia mustang. Daarvan zijn al prachtige voorbeelden van in Canada.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-01-21 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 17:08 



 
Profiel   

gerlindie schreef
Beste TS,

Ik denk dat je hier hele waardevolle, kritische reacties krijgt.
Ik heb zelf niet genoeg verstand van genetica om inhoudelijk wat toe te kunnen voegen, maar wil je wel even meegeven dat niemand hier de bedoeling heeft om je "even lekker af te kraken".
Alle bokkers waar ik hier reacties van leest, zijn bokkers die ik ken als mensen met veel verstand van fokkerij en genetica.
Dat zij hun tijd en energie erin steken om hier uiterst informatieve berichten te plaatsen, mogen we denk ik heel dankbaar voor zijn.
Ik heb in elk geval al dingen geleerd die ik nog niet wist.

Ik begrijp dat je je er zelf ook goed over ingelezen hebt.
Als je een plan zoals dit wilt doorzetten, kan je erop wachten dat je kritische vragen zult moeten beantwoorden.
Dat is ook niet erg, want juist daardoor kom je zwakke punten in je plan tegen, die je eventueel kan verbeteren.
Probeer de reacties hier dus niet als negatief te zien, maar juist als iets waar je dingen van kan leren, en waar je eigen plannen beter van worden.

Ik ben benieuwd wat er van je plannen terecht gaat komen, of je het rond kan krijgen! :D

Ja klopt, ik voel mij niet afgekraakt hoor, maar ik kan nu nog geen concreet plan voorstellen qua regeling van financiën omdat ik denk dat het duidelijkste is om dat persoonlijk met de mensen die willen meewerken, af te spreken.
Bedankt alvast voor uw berichtje, je slaat de nagel op de kop en dat is eigenlijk heel erg waardevol voor mij om aan de slag mee te gaan, dus dames, dank hiervoor.
Het is mooi te dromen en we zien wel wat eruit voortkomt ;-)


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-01-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 17:10 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Cambiar schreef
De titel zegt het al een beetje, ik ben met de Belgische staat in een begrazings project gestapt (naast het oude project die ook nog doorgaat, de Ibero-berber kruisingen), en het doel is om begrazing te doen met mijn Spaanse Mustangs, die deel uitmaken van het Sorraia genenpool project.
Het beheer van begrazings gronden is enthusiast over mijn idee en wil mij een kans geven, zodat het eens iets anders is dan koniks, exmoors en Galloway koeien die ingezet worden voor begrazingen. Het Spaanse mustang begrazings project gaat van start begin april 2021.

Waarom ik dit deel?
Omdat ik droom om een mustang merrie van het juiste type te importeren, maar dat kan ik niet alleen.
Ik zoek naar mensen die me willen helpen met ideeën, hoe ik het best aanpak om hiervan een gemeenschappelijk plan te maken waarbij meerdere mensen betrokken zijn met zelfde droom. Stel nu: ik ben er niet meer, dan gaat dit plan niet verloren als er nog betrokkene deel uitmaken van dit project.
Ik wil hierbij mijn beide Mustangs afstaan aan het project als er een gedegen overeenkomst zou komen, ook voor de toekomst van de paarden zelf, maar heb nog niet helemaal uitgedacht hoe ik dit best zou aanpakken.
Mensen met passie voor natuur en authentieke Spaanse paarden, misschien kunnen jullie me wat ideeën geven.
Hier heb ik proberen uitleggen wat mijn doel is en wat ik zoek.
Alvast bedankt.
https://www.facebook.com/13166945484786 ... 258689885/


Ik weet wel iets van jouw passie en fokkerij en vind het mooi dat je er zo mee bezig bent. Ga vooral je droom achterna zou ik zeggen.

Wat betreft idee'en, misschien helpt het om een stichting op te zetten met meerdere mensen die dezelfde droom delen. Belangrijk is dan om te onderzoeken waar de inkomsten vandaan kunnen komen die je nodig hebt. En een heel duidelijk contract er onder te leggen waar in staat wat er met de paarden gebeurd, ook als je er niet meer mocht zijn bijvoorbeeld. Het is denk ik handig om op te zoeken wat hier in rechtsgeldig kan zijn.

En ook belangrijk, is er markt voor deze paarden? wil je de jonge paarden gaan verkopen? zoja op welke leeftijd en aan welke mensen?
Wie draaien er op voor de kosten van een dierenarts? hoe wordt dat bekostigd? Nouja er zijn vast nog wel meer van zulke vragen die belangrijk zijn om te onderzoeken.

Thx Elisa, mooie tips ;). Dankuwel!
Ik probeer via jullie tips een beter beeld te krijgen hoe ik het beter kan aanpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 17:12 



 
Profiel   

Er praten hier mínstens twee mensen mee voor wie het notabene hun werk is om genetica uit te leggen.

Op die mensen reageer je erg afwijzend.

Maakt dat ik dit topic ga verlaten.

Ik gun je je dromen.
Uit je teksten blijkt dat je op inhoudelijk kennisniveau nog wat bij kunt leren.

Topics van mensen die daar voor open staan, zijn vaak leuk.
Topics van mensen die vínden dat ze veel weten, énorme lappen tekst schrijven waarin in iedere alinea wel iets staat dat rammelt of niet klopt of niet doordacht is, maar die absoluut zelf vinden alles te weten zonder oprecht open te staan voor -in eerste instantie vaak goed bedoelde- vragen of opmerkingen, die topics zijn vaak niet leuk.

So I am out.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 17:24 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Er praten hier mínstens twee mensen mee voor wie het notabene hun werk is om genetica uit te leggen.

Op die mensen reageer je erg afwijzend.

Maakt dat ik dit topic ga verlaten.

Ik gun je je dromen.
Uit je teksten blijkt dat je op inhoudelijk kennisniveau nog wat bij kunt leren.

Topics van mensen die daar voor open staan, zijn vaak leuk.
Topics van mensen die vínden dat ze veel weten, énorme lappen tekst schrijven waarin in iedere alinea wel iets staat dat rammelt of niet klopt of niet doordacht is, maar die absoluut zelf vinden alles te weten zonder oprecht open te staan voor -in eerste instantie vaak goed bedoelde- vragen of opmerkingen, die topics zijn vaak niet leuk.

So I am out.


Het rammelt inderdaad omdat de waarheid pijn doet en daar wringt het schoentje en daarom ben je zo boos.
Ik denk dat het idd gewoon beter is om niet op mijn topics te reageren, want in elk topic probeer je me belachelijk te maken of het zwijgen op te leggen, omdat ik dingen zeg die je niet leuk vindt.
Ik denk niet dat ik ook maar 1 onzinnig iets gezegd heb over genetica, en als dat wel zo is, lijkt het me eerlijker om te zeggen wat niet klopt.
En herlees nog eens je tekst, daarin vergelijk je mijn sorraia mustang kruisingen met Koniks en dat op dit type niemand zit te wachten, wie ben jij wel om dit te bepalen? Ik denk dat je gewoon niet weet waarover gepraat wordt.
Jij hebt van meet af aan alles beginnen afkraken omdat het je niet aanstaat wat er gezegd wordt.
In Zweden en Duitslqnd worden ze er wel vrolijk van zulke type paarden en betalen er gigantische bedragen voor, dus zo erg zal het wel niet zijn.
Als mijn project je niet zint, dan lijkt het me logisch dat je dit topic negeert? Lijkt me voor beide veel aangenamer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 18:10 



 
Profiel   

En mijn titel sloeg op de kruisingen die ik wil introduceren in de begrazing, ik had niet veel tijd door de sneeuwval omdat ik hier hooi aan het opslaan was, maar zeg mij eens wat niet klopt ivm barok? Mijn 2 Sorraia Mustangs zijn nota bene kruisingen met Apta gekeurde merrie's, wat is daar niet barok aan?
Dus die kruising (Kiger Mustang x Sorraia x PRE Apta) bezitten de oude antieke Iberische genen enerzijds + de moderne barokke Iberische genen, gaan we daar nu echt een drama over maken? Jezus zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 18:21 



 
Profiel   

Wat een grote droom om na te streven TS! En een mooi doel. Ik heb verder geen kennis van genetica en rassen(historie) maar als tip zou ik wel willen meegeven dat enthousiasme en positiviteit altijd meer trekt dan afkraken van "alle anderen" die wellicht niet dezelfde denkwijze hebben ("welke dan weer een olifant met ruime gangen willen fokken"). Als ik zoiets lees knap ik meteen af, ik vindt het veroordelend en getuigen van weinig respect naar de medemens en andere meningen en is voor mij een reden om, ook al zou ik het wel interessant vinden, het te laten voor wat het is. :o misschien als dat soort zinnen/overtuigingen weggelaten worden dat je ook meer mensen zal vinden welke interesse hebben om hieraan deel te nemen. Succes! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 18:36 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Ik denk niet dat ik ook maar 1 onzinnig iets gezegd heb over genetica, en als dat wel zo is, lijkt het me eerlijker om te zeggen wat niet klopt.


Vertel eens, hoeveel 'authentiek "barok" DNA' denk je na 500 jaar 'mustangvermeerdering-in-het-wild' terug te vinden?
Zolang je je niet realiseert dat het onmogelijk is 'authentiek DNA' gericht terug te vinden in wélke subpopulatie mustangs dan ook, heb je inderdaad weinig kaas gegeten van genetica.

Als vergelijking: Lady Anne Blunt probeerde nog geen 200 jaar na het 'creeëren' van de Engelse Volbloed uit Arabische en Berberpaarden datzelfde Engelse Volbloed te verbeteren door 'originele woestijnarabieren' ('authentieke bloed' dus) te kopen van de Bedouinen. Missie hopeloos mislukt.
Het was wél goed voor de volbloed Arabieren, dat wel.

Op basis daarvan zou ik zeggen: importeer gewoon Mustangs en ga daar mee fokken, al dan niet met wat PRE-bloed als je denkt dat ze daar beter van worden. Maar ga niet gooien met 'authentiek barok DNA', want dat ís er niet na 500 jaar.

Dat kunnen alle mensen die de Tarpan hebben willen terugfokken uit de Konik je ook vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 18:46 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Het rammelt inderdaad omdat de waarheid pijn doet en daar wringt het schoentje en daarom ben je zo boos.


Wauw, nu ben je gewoon downright respectloos. Echt super slim van je om zo bezig te zijn, zo ga je echt op een goede manier herinnerd worden in de paardenwereld als je investeerders en geïnteresseerden zoekt! You can kiss your idea goodbye, op deze manier. Bah!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 18:54 



 
Profiel   

Barok (de periode) ontstond begin 17e eeuw.

Zo rond 1600 dus.

Er is geen énkel barok ras ouder dan hooguit 400 jaar.

De voorlopers ervan wel. De rassen waar de barokke paardenrassen uiteindelijk mee ontwikkeld zijn. Maar die 'oorsprong' rassen kun je zelf níet barok noemen.

_

Waarom zeg je dat ik je áltijd in al jouw topics belachelijk probeer te maken?
Ik herinner me ooit 1 topic eerder, redelijk lang geleden, waar we het niet eens waren, verder niets?
Dus ik vraag me af waar deze aanval op de man vandaan komt?
Ik herken me er in ieder geval niet in.


__

Daarnaast, een discussie op inhoud is iets anders dan iemand belachelijk maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 18:57 



 

Cambiar schreef
En mijn titel sloeg op de kruisingen die ik wil introduceren in de begrazing, ik had niet veel tijd door de sneeuwval omdat ik hier hooi aan het opslaan was, maar zeg mij eens wat niet klopt ivm barok? Mijn 2 Sorraia Mustangs zijn nota bene kruisingen met Apta gekeurde merrie's, wat is daar niet barok aan?
Dus die kruising (Kiger Mustang x Sorraia x PRE Apta) bezitten de oude antieke Iberische genen enerzijds + de moderne barokke Iberische genen, gaan we daar nu echt een drama over maken? Jezus zeg
Als je twee korte posts die hieraan gewijd zijn al een drama noemt, gaat het iig goed met je. :D

Anyway, wat is nu precies het doel? Ik lees hier namelijk nogal verschillende dingen: een verwilderde kudde voor begrazing, het voor het publiek betaalbaar maken van mustangs uit de VS, fokken met sorraia's en mustangs uit de VS, fokken met kruisingen tussen mustangs uit de VS en PRE's/Lusitano's, verbetering op quarter horses en PRE's (wat, zoals al gezegd is, twee héél verschillende rassen zijn). Het één sluit het ander overigens niet per se uit, maar er ligt niet echt een duidelijk plan of duidelijk doel, en dat heb je wel nodig om mensen aan boord te krijgen.

Daarnaast moet je je ook afvragen of hier echt markt voor is, en daarvoor moet je verder kijken dan je eigen kringetje met liefhebbers en, wat xyzutu2 zegt: houd het bij de feiten. Je strooit inderdaad met lange teksten, maar inhoudelijk zeggen ze niet zoveel, of in ieder geval niets wat direct verifieerbaar is - deze verwilderde paarden zijn precies dat: verwilderde paarden, die hebben na 500 jaar echt niet meer dezelfde eigenschappen als de werkpaarden die de conquistadors meenamen naar Amerika. Wat hebben deze paarden feitelijk nog voor op een Lusitano/PRE/cruzado die bijvoorbeeld echt nog voor het werk op het land of in de arena gefokt is? Dus niet de grootbewegende paradepaardjes, maar de échte werkpaarden die een stuk minder kosten dan paarden waarmee je de blits maakt in de dressuurring. Waarom zou ik zo'n dure mustangkruising kopen, terwijl ik ook zo'n dier kan kopen, of een konik of Dartmoor als ik verder geen wedstrijdambities heb, maar gewoon een veelzijdig dier wil?

In het verlengde daarvan: het beeld dat je schetst is heel erg polariserend, waardoor je direct al weerstand oproept bij mensen. Je doet net alsof iedereen die niet geïnteresseerd is in jouw project KWPN'ers met te lange benen en te kleine hoofden wil fokken, terwijl er natuurlijk legio rassen zijn die nog wél een gezond exterieur hebben en ook veel dichter staan bij de paarden- en ponyrassen van weleer, eveneens met liefhebbers. Dat viel me ook op aan een bericht op de vorige pagina: enerzijds zeg je dat iedereen voor de sport fokt en grote dieren met grote bewegingen wil hebben, maar dat er tegelijkertijd mensen zijn die daar vanaf willen. Dit zijn twee verschillende groepen - de eerste groep is sowieso niet jouw markt, en voor de tweede groep is ook nog voldoende voorhanden, dus afgezien van een sentiment naar wat er mógelijk onder de motorkap in het DNA van het paard zit, waarom zouden zij nou juist hiervoor moeten kiezen als er, zoals ik al zeg, rassen beschikbaar zijn als de konik, de Dartmoor, Connemara, Dülmener, Camargue etc.? Niet allemaal direct hetzelfde type, maar wel allemaal rassen die wat ouderwetser zijn, en ook nog voor minder geld te krijgen zijn. De gemiddelde recreatieruiter gaat immers geen 20.000 euro neertellen voor een paard.

Tot slot ook nog iets waar je imo nú de kans hebt om over na te denken: je geeft zelf al aan dat dit sobere paarden zijn, zou je het heel eerlijk vinden naar deze dieren toe als je ze zou moeten plaatsen bij particulieren en er moet met allemaal kunst- en vliegwerk voorkomen worden dat ze tonnetje rond worden op onze groene weilanden? In het meest ideale geval komen ze natuurlijk in een omgeving terecht waar het gras arm(er) is, maar dat is een utopie die vrij ver van de realiteit staat als je écht een groter (overigens niet per se kolossaal) publiek wilt bereiken, en dat laatste is denk ik wel van belang als je echt investeerders voor je project wilt trekken. Mensen doen zoiets niet snel uit liefdadigheid - als ik hier bijvoorbeeld een paar duizend in zou investeren, dan verwacht ik wel meer eruit te krijgen dan een paard dat in een natuurgebied rondhobbelt en 's winters bij jou aan huis staat. Stel ik zou een significant bedrag bijdragen, dan zou ik bijvoorbeeld als voorwaarde kunnen stellen dat het eerste merrieveulen voor mij is, dat er een x aantal veulens uit gefokt mag worden, maar dat ik daarna met het dier kan doen en laten wat ik wil.

Wat vooral doorsijpelt in je berichten, is inderdaad een groot enthousiasme, veel passie, maar ook een roze bril, veel sentiment en een heel romantisch beeld. Daarom zeg ik ook vooral: kijk buiten je eigen kring. Natuurlijk staan je medeliefhebbers achter dit plan, maar is er echt een markt voor - ik denk het overigens wel -, en zo ja, hoe groot is die markt en hoe bereik je die mensen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 19:13 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Cambiar schreef
Het rammelt inderdaad omdat de waarheid pijn doet en daar wringt het schoentje en daarom ben je zo boos.


Wauw, nu ben je gewoon downright respectloos. Echt super slim van je om zo bezig te zijn, zo ga je echt op een goede manier herinnerd worden in de paardenwereld als je investeerders en geïnteresseerden zoekt! You can kiss your idea goodbye, op deze manier. Bah!

Ah komaan, herinnerd worden in de paarden wereld, alsof ik daar ook maar 1 seconde van wakker lig 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 20:04 



 
Profiel   

Mkango schreef
Cambiar schreef
En mijn titel sloeg op de kruisingen die ik wil introduceren in de begrazing, ik had niet veel tijd door de sneeuwval omdat ik hier hooi aan het opslaan was, maar zeg mij eens wat niet klopt ivm barok? Mijn 2 Sorraia Mustangs zijn nota bene kruisingen met Apta gekeurde merrie's, wat is daar niet barok aan?
Dus die kruising (Kiger Mustang x Sorraia x PRE Apta) bezitten de oude antieke Iberische genen enerzijds + de moderne barokke Iberische genen, gaan we daar nu echt een drama over maken? Jezus zeg
Als je twee korte posts die hieraan gewijd zijn al een drama noemt, gaat het iig goed met je. :D

Anyway, wat is nu precies het doel? Ik lees hier namelijk nogal verschillende dingen: een verwilderde kudde voor begrazing, het voor het publiek betaalbaar maken van mustangs uit de VS, fokken met sorraia's en mustangs uit de VS, fokken met kruisingen tussen mustangs uit de VS en PRE's/Lusitano's, verbetering op quarter horses en PRE's (wat, zoals al gezegd is, twee héél verschillende rassen zijn). Het één sluit het ander overigens niet per se uit, maar er ligt niet echt een duidelijk plan of duidelijk doel, en dat heb je wel nodig om mensen aan boord te krijgen.

Daarnaast moet je je ook afvragen of hier echt markt voor is, en daarvoor moet je verder kijken dan je eigen kringetje met liefhebbers en, wat xyzutu2 zegt: houd het bij de feiten. Je strooit inderdaad met lange teksten, maar inhoudelijk zeggen ze niet zoveel, of in ieder geval niets wat direct verifieerbaar is - deze verwilderde paarden zijn precies dat: verwilderde paarden, die hebben na 500 jaar echt niet meer dezelfde eigenschappen als de werkpaarden die de conquistadors meenamen naar Amerika. Wat hebben deze paarden feitelijk nog voor op een Lusitano/PRE/cruzado die bijvoorbeeld echt nog voor het werk op het land of in de arena gefokt is? Dus niet de grootbewegende paradepaardjes, maar de échte werkpaarden die een stuk minder kosten dan paarden waarmee je de blits maakt in de dressuurring. Waarom zou ik zo'n dure mustangkruising kopen, terwijl ik ook zo'n dier kan kopen, of een konik of Dartmoor als ik verder geen wedstrijdambities heb, maar gewoon een veelzijdig dier wil?

In het verlengde daarvan: het beeld dat je schetst is heel erg polariserend, waardoor je direct al weerstand oproept bij mensen. Je doet net alsof iedereen die niet geïnteresseerd is in jouw project KWPN'ers met te lange benen en te kleine hoofden wil fokken, terwijl er natuurlijk legio rassen zijn die nog wél een gezond exterieur hebben en ook veel dichter staan bij de paarden- en ponyrassen van weleer, eveneens met liefhebbers. Dat viel me ook op aan een bericht op de vorige pagina: enerzijds zeg je dat iedereen voor de sport fokt en grote dieren met grote bewegingen wil hebben, maar dat er tegelijkertijd mensen zijn die daar vanaf willen. Dit zijn twee verschillende groepen - de eerste groep is sowieso niet jouw markt, en voor de tweede groep is ook nog voldoende voorhanden, dus afgezien van een sentiment naar wat er mógelijk onder de motorkap in het DNA van het paard zit, waarom zouden zij nou juist hiervoor moeten kiezen als er, zoals ik al zeg, rassen beschikbaar zijn als de konik, de Dartmoor, Connemara, Dülmener, Camargue etc.? Niet allemaal direct hetzelfde type, maar wel allemaal rassen die wat ouderwetser zijn, en ook nog voor minder geld te krijgen zijn. De gemiddelde recreatieruiter gaat immers geen 20.000 euro neertellen voor een paard.

Tot slot ook nog iets waar je imo nú de kans hebt om over na te denken: je geeft zelf al aan dat dit sobere paarden zijn, zou je het heel eerlijk vinden naar deze dieren toe als je ze zou moeten plaatsen bij particulieren en er moet met allemaal kunst- en vliegwerk voorkomen worden dat ze tonnetje rond worden op onze groene weilanden? In het meest ideale geval komen ze natuurlijk in een omgeving terecht waar het gras arm(er) is, maar dat is een utopie die vrij ver van de realiteit staat als je écht een groter (overigens niet per se kolossaal) publiek wilt bereiken, en dat laatste is denk ik wel van belang als je echt investeerders voor je project wilt trekken. Mensen doen zoiets niet snel uit liefdadigheid - als ik hier bijvoorbeeld een paar duizend in zou investeren, dan verwacht ik wel meer eruit te krijgen dan een paard dat in een natuurgebied rondhobbelt en 's winters bij jou aan huis staat. Stel ik zou een significant bedrag bijdragen, dan zou ik bijvoorbeeld als voorwaarde kunnen stellen dat het eerste merrieveulen voor mij is, dat er een x aantal veulens uit gefokt mag worden, maar dat ik daarna met het dier kan doen en laten wat ik wil.

Wat vooral doorsijpelt in je berichten, is inderdaad een groot enthousiasme, veel passie, maar ook een roze bril, veel sentiment en een heel romantisch beeld. Daarom zeg ik ook vooral: kijk buiten je eigen kring. Natuurlijk staan je medeliefhebbers achter dit plan, maar is er echt een markt voor - ik denk het overigens wel -, en zo ja, hoe groot is die markt en hoe bereik je die mensen?


Je haalt veel door elkaar. De konik, dulmner enz... Haalde ik aan in het wildkleur verhaal, om te antwoorden op iemand die kritiek had op het feit dat alleen wildkleur toegelaten was voor het project. Ze vroeg zich af of fokken op kleurtjes, wildkleur voor problemen ging zorgen, ik antwoorde neen: het is de natuur zelf die wildkleur kiest ivm grootste overlevingskansen bij paarden die lang genoeg zonder bemoeirnis van de mens geleefd heeft omdat het voor het paard zelf tal van voordelen heeft. Ik denk dat mensen gewoon diagonaal lezen en niet lezen wat er staat.
Om het type paard waar ik het over heb te vergelijken met een Dartmoor of konik of connemara, die trouwens vol genetische afwijkingen zit, slaat nergens op. Om te beginnen zijn mijn kruisingen geen pony's, maar paarden. Turron wordt ongeveer 1m55/57 en Hada Linda is nu al 1m58.
Er zijn genoeg voorbeelden toegevoegd waar je kan zien hoe het type er ongeveer uitziet.
Om te antwoorden op je vraag wat er nog over schiet van antieke genen? De segment paarden waar ik interesse in heb, heeft tijdlang ongemoeid door de mens in een onherbergzamee streek geleefd. Deze genen Zijn nog intakt, hiervoor ben ik in contact met een Amerikaan die hiermee bezig is, en weet meer over wetenschappelijke analyses. Deze paarden zijn na in gevangenschap terecht te komen, opgevangen in reservaten. Bvb Black Hills om er 1 te noemen.
Ook worden deze opvang paarden niet gefokt om te rijden, maar behouden in reservaten door echte liefhebbers. Ze blijven zoals ze uit het wild gehaald zijn.
Ik denk ook dat er 1 heel groot misverstand heerst, er wordt vaak terug gekomen op dat verkopen.
Dat is vooral niet mijn doel, ik heb tot nu toe maar 1 merrie he als er geen mustang merrie bijkomt?
Het doel is in eerste plaats gezonde paarden fokken, en die kans krijg ik omdat ik extreem veel geluk heb met het feit dat men mijn project een kans wil geven en dat deze gronden zeer geschikt zijn voor schrale paarden. Ik plaatste hiervoor links.
De mensen die mij al gecontacteerd hebben, soms gewoon spontaan omdat ze ook houden van authentieke paarden, zijn mensen die ook op de hoogte zijn van de behoeftes van zulke paarden.
Er moet daar ook niet zo mysterieus over gedaan worden, die kruisingen waarvan ik droom worden al in Frankrijk en Duitsland gemaakt, deze dame heeft ook Mustangs uit Amerika geimporteerd:
https://lacastelleraie.com/lelevage-de-chevaux/
Dit is het veulen uit een mustang merrie en haar Sorraia hengst, ook de vader van mijn Sorraia mustang merrie :

https://www.facebook.com/72443461764317 ... 315925559/

Die kruisingen PRE X Sorraia x Mustang zijn niets anders dan een sober paard, zoals alle andere iberiers. De Mustangs die bij mij op de opfok stonden waren zelfs behoorlijk schraal en kregen goed bijgevoerd, maar in principe behandel en onderhoud je ze net zoals je een sobere PRE of Berber behandelt.
Het voordeel is dat ze hier geboren zullen worden en gewoon zullen zijn aan onze omgeving. Magere weides met veel variatie zoals mijn begrazings gronden en streken zoals in Wallonië, Ardennen, magere zandgronden zijn allemaal geschikt voor ze.
In Zweden is het gras ook niet zo speciaal anders hoor, daar lopen die kruisingen ook gewoon gezond rond.
De link die ik plaatste, zal hem nogmaals plaatsen
https://teamkigers.com/
Ik weet waar deze Kigers vandaan komen en sommige zijn ook gewoon kruising van Lusitano x Kiger Mustang x Sorraia. Ik volg deze fb sites al heel lang en ook de site met dna analyses. Dit zijn niet allemaal zuivere Kigers maar kruisingen met Lusitano.
Dit is bvb ook een kruising Kiger Mustang (Charro aka Geronimo) met een Lusitano. Dus dezelfde manier van houden als onze Iberische paarden.
https://www.facebook.com/171566921319/p ... 338881320/
Persoonlijk kick ik op zulke paarden, klopt. En ben ook enthousiast, waarom niet. Dat niemand daar zit op te wachten? Tja, daar heb ik geen idee over, dat zien we wel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 20:43 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Om te antwoorden op je vraag wat er nog over schiet van antieke genen? De segment paarden waar ik interesse in heb, heeft tijdlang ongemoeid door de mens in een onherbergzame streek geleefd. Deze genen Zijn nog intakt, hiervoor ben ik in contact met een Amerikaan die hiermee bezig is. Deze paarden zijn n'a in gevangenschap terecht te komen, opgevangen in reservaten. Bvb Black Hills om er 1 te noemen.


Maar hoe weet je dan dat die genen ook echt aanwezig zijn gebleven? :)
Die dieren zijn eerst gefokt door de mens. Vervolgens inderdaad ongemoeid geleefd als verwilderd paard. Maar dat er geen kunstmatige selectie heeft plaatsgevonden, betekent niet dat er helemaal geen selectie heeft plaatsgevonden, je hebt namelijk nog gewoon natuurlijke selectie. Ipv dat een fokker is gaan selecteren op functionaliteit voor de mens, is de natuur gaan selecteren op 'fitness', welke dieren het best kunnen overleven en het sterkst blijven. Er is dus juist op andere dingen geselecteerd dan dat de mens in de oude tijd deed. Het lijkt mij dat deze antieke genen voor een redelijk deel gewoon weg geselecteerd zijn en vervangen met genen waardoor ze beter in het wild konden leven. Uiteraard zijn er authentieke Iberische genen over in zo'n mustangpopulatie, maar hetzelfde geldt voor de huidige Iberische rassen die nooit van de menselijke selectie af zijn gekomen.

Daarnaast, wat is sowieso het antieke Iberische paard? Want er zijn meerdere type paarden meegenomen en dus ontsnapt en in die populatie verwilderde mustangs terecht gekomen, lijkt mij.
Ook de Sorraia lijkt mij uit meerdere type portugese paarden te komen (en heeft daarna ook die natuurlijke selectie gehad) waardoor de Sorraia niet met het antieke iberische paard zal zijn.

Vind het verder wel mooie paarden, maar ik vind het verhaal erom heen op het eerste gezicht vooral erg op z'n Amerikaans, van alles kruisen en dat dan 'terug naar het origineel' noemen. Ik denk dat je dan echt beter kan richten op uiterlijk&functie waarop je fokt, zonder daarmee bij te betrekken met hoe het vroeger eruit zag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 21:32 



 

Ik haal helemaal niets door elkaar, maar stel je wel de vragen die een 'outsider' aan je gaat vragen als je deze paarden of dit idee probeert te pitchen. Je wilt investeringen, dan moet je ook gewoon een waterdicht verhaal hebben en duidelijk kunnen maken waarin deze dieren zich onderscheiden. "Hallo, mag ik x-duizend euro om dit verwilderde paard voor nog-meer-duizend euro over te laten komen uit de VS zodat het ergens in een natuurgebied kan staan grazen" gaat je weinig bijdragen opleveren die echt zoden aan de dijk zetten, ben ik bang.

Verder lees ik zoveel tegenstrijdigheden waar ik op dit uur weinig zin heb om op in te gaan.

ApoCowlypsee schreef
Cambiar schreef
Om te antwoorden op je vraag wat er nog over schiet van antieke genen? De segment paarden waar ik interesse in heb, heeft tijdlang ongemoeid door de mens in een onherbergzame streek geleefd. Deze genen Zijn nog intakt, hiervoor ben ik in contact met een Amerikaan die hiermee bezig is. Deze paarden zijn n'a in gevangenschap terecht te komen, opgevangen in reservaten. Bvb Black Hills om er 1 te noemen.


Maar hoe weet je dan dat die genen ook echt aanwezig zijn gebleven? :)
Die dieren zijn eerst gefokt door de mens. Vervolgens inderdaad ongemoeid geleefd als verwilderd paard. Maar dat er geen kunstmatige selectie heeft plaatsgevonden, betekent niet dat er helemaal geen selectie heeft plaatsgevonden, je hebt namelijk nog gewoon natuurlijke selectie. Ipv dat een fokker is gaan selecteren op functionaliteit voor de mens, is de natuur gaan selecteren op 'fitness', welke dieren het best kunnen overleven en het sterkst blijven. Er is dus juist op andere dingen geselecteerd dan dat de mens in de oude tijd deed. Het lijkt mij dat deze antieke genen voor een redelijk deel gewoon weg geselecteerd zijn en vervangen met genen waardoor ze beter in het wild konden leven. Uiteraard zijn er authentieke Iberische genen over in zo'n mustangpopulatie, maar hetzelfde geldt voor de huidige Iberische rassen die nooit van de menselijke selectie af zijn gekomen.

Daarnaast, wat is sowieso het antieke Iberische paard? Want er zijn meerdere type paarden meegenomen en dus ontsnapt en in die populatie verwilderde mustangs terecht gekomen, lijkt mij.
Ook de Sorraia lijkt mij uit meerdere type portugese paarden te komen (en heeft daarna ook die natuurlijke selectie gehad) waardoor de Sorraia niet met het antieke iberische paard zal zijn.

Vind het verder wel mooie paarden, maar ik vind het verhaal erom heen op het eerste gezicht vooral erg op z'n Amerikaans, van alles kruisen en dat dan 'terug naar het origineel' noemen. Ik denk dat je dan echt beter kan richten op uiterlijk&functie waarop je fokt, zonder daarmee bij te betrekken met hoe het vroeger eruit zag?
Bovendien is er wel degelijk selectie door de mens toegepast: eind jaren '70 hebben ze een clubje paarden met vergelijkbare kleur en exterieur uit een grotere kudde weten te vissen en deze op twee plekken uitgezet. Dit is de Kiger mustang geworden, waarbij vrijwel alle paarden afstammen van één hengst, dus ook nogal wiedes dat ze veel op elkaar lijken en veel overeenkomstig DNA hebben. :+ En ook nu nog zijn het mensen die tijdens round-ups bepalen - op basis van onder andere kleur en exterieur - welke dieren terug mogen het reservaat in om zich voor te planten en welke eruit gehaald worden en verkocht worden. Dus tot zo ver "ongemoeide" genen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 22:18 



 
Profiel   

Als je geen zin hebt om hierop in te gaan, misschien gewoon niet doen dan? Begrijp ik niet zo goed.
Lijkt me ook behoorlijk tegenstrijdiger eerlijk gezegd.


Ja dat verhaal ken ik van de Kiger.
Daarom plaatste ik in mijn link de foto van het type dat ik verkies, was een sulphur, geen kiger.
https://youtu.be/poq0mdBR1R0

[ img ]

Zowel Gonçalo als ik staan in verbinding met iemand die analyses heeft laten doen en dit zijn de minst beïnvloedde door andere rassen. De Kiger is wel degelijk met meerdere rassen gekruisd en is minder zuiver, maar heeft een bredere genen variatie dan de Sulphur daardoor omdat de Sulphur op bepaald moment ook door een bottleneck ging.
De Sulphur is ook degene die nauwst clustert met de Sorraia, en daarom leek mij dat de beste match in combi met mijn Sorraia Mustangs. Het is hetzelfde type paard.

Het gaat mij niet enkel om de pure Iberische genen, heb ik nergens, maar dan ook nergens gezegd, ze zijn een combi van Garrano, Berber en het Antieke Iberische paard die eeuwenlang leefde onder natuurlijke selectie en er een sterk natuurlijk Iberisch type van maakte.
Het is omdat ze van type nauw aansluiten bij wat ik fok, dat ik dit type het meest interessante vind om te kruisen met mijn Sorraia Mustangs.
Wat jullie mij allemaal in de mond leggen is ook wat absurd, ik heb nergens gezegd dat het me om puur of zuiver gaat, wel om een oud, antiek natuurlijk type dat onder natuurlijke selectie sterk geworden is en ik die antieke genen en sterkte graag zou combineren. Meer moet daar niet bijgefantaseerd worden. Ook niet dat ik vraag om duizenden euro's te investeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 00:51 



 
Profiel   

Nou snap ik er als geïnteresseerde meelezer helemaal geen snars meer van. Nu zeg je dit:

Cambiar schreef
Ja dat verhaal ken ik van de Kiger.
Daarom plaatste ik in mijn link de foto van het type dat ik verkies, was een sulphur, geen kiger.


Het gaat mij niet enkel om de pure Iberische genen, heb ik nergens, maar dan ook nergens gezegd, ze zijn een combi van Garrano, Berber en het Antieke Iberische paard die eeuwenlang leefde onder natuurlijke selectie en er een sterk natuurlijk Iberisch type van maakte.


Maar eerder zei je dit:

cambiar schreef
Ik wil die kostbare Kiger Mustang genen die van het echte Iberische paard, terugbrengen naar Europa.



Ik proef ook een heleboel tegenstrijdigheden in je verhaal. Aan de ene kant wil je een betaalbaar recreatie paard aanbieden, maar aan de andere kant noem je regelmatig dat je heel veel geld voor ze kunt vragen (waarom dan niet?)

Daarnaast zeg je aan de ene kant dat dit voor de niche markt is, en dan later weer dat er heel veel vraag naar is.

Ik snap het in ieder geval niet meer. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 01:08 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Nou snap ik er als geïnteresseerde meelezer helemaal geen snars meer van. Nu zeg je dit:

Cambiar schreef
Ja dat verhaal ken ik van de Kiger.
Daarom plaatste ik in mijn link de foto van het type dat ik verkies, was een sulphur, geen kiger.


Het gaat mij niet enkel om de pure Iberische genen, heb ik nergens, maar dan ook nergens gezegd, ze zijn een combi van Garrano, Berber en het Antieke Iberische paard die eeuwenlang leefde onder natuurlijke selectie en er een sterk natuurlijk Iberisch type van maakte.


Maar eerder zei je dit:

cambiar schreef
Ik wil die kostbare Kiger Mustang genen die van het echte Iberische paard, terugbrengen naar Europa.



Ik proef ook een heleboel tegenstrijdigheden in je verhaal. Aan de ene kant wil je een betaalbaar recreatie paard aanbieden, maar aan de andere kant noem je regelmatig dat je heel veel geld voor ze kunt vragen (waarom dan niet?)

Daarnaast zeg je aan de ene kant dat dit voor de niche markt is, en dan later weer dat er heel veel vraag naar is.

Ik snap het in ieder geval niet meer. :')

Dan heb ik me mistypt. Het is wel een feit dat ik sommige Kigers ook zeer goede types zijn, zoals ik noemde Charro, maar sulphur is degene die clustert met Sorraia, niet de Kiger.
Waar heb ik geschreven dat er heel veel vraag is?
Niche markt ken ik niet eens. Heb ik nooit vernoemd.
Ik heb zelfs al meermaals proberen duidelijk maken dat het verkopen nu niet aan de orde is. Dan zijn we meer dan 5 jaar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 01:19 



 
Profiel   

Ik zie het persoonlijk als een project, wat iemand heeft bedacht, door anderen gefinancieerd moet gaan worden, door de onlosmakelijke investeringen.

Erg skeptisch dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 07:42 



 
Profiel   

Na al die lappe tekst vind ik het lastig om te reageren. Heb van de genetica geen verstand. Maar wens je veel succes. Als je de kans hebt je droom waar te maken dan moet je er voor gaan! De tips van een stichting vind ik wel een goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 08:10 



 
Profiel   

Ik zie vooral iemand die erg vol is van zichzelf, volledig overtuigd van je eigen ideeën en niet open staat voor op- of aanmerkingen die niet in je eigen straatje passen. Sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 08:23 



 
Profiel   

● Ik vind je teksten lang, vaag, verwarrend, onvolgbaar. Misschien snappen insiders het goed en is het niet je bedoeling mensen met wat minder kennis van de materie mee te krijgen, maar ik haak af tijdens het lezen. Terwijl ik op voorhand dacht 'interessant!'. Misschien je teksten juist niet te lang maken en duidelijk indelen.

● Je voelt nogal negatief. Tov van iedereen met vragen of tips. Helpt niet mee om je dan nog in jouw project te willen verdiepen.

● Op de vragen over bv financiën, de mogelijke trainer, wat er gebeurt bij beëindigen project, wil of kan je geen antwoord geven. Of wil je alleen bespreken met mensen die meedoen. Maar juist dit soort informatie heeft men nodig om te kunnen bepalen of ze willen investeren. Zonder deze info stap je toch niet ergens in? Ik zou denken 'vaag verhaal, heeft nog niks op een rijtje, daar ga ik me niet aan wagen'.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 08:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen