Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

welk ras voor grote mensen.

 
Profiel   

Hallo


Ik ben terug na 25 jaar weggeweest van het pony/paardrijden. de kinderen zijn net begonnen met hun eerste lessen en nu als 39 jarige man ben ik aan het overwegen om zelf terug te starten. Uiteraard sowieso via lessen om terug onder de knie te krijgen. Ik ben indertijd gestopt na een stamp van een op hol geslagen pony en ben daarna (verplicht) gestopt. Mijn ouders waren toen erg geschrokken maar ik heb dat altijd wel jammer gevonden.

Als het echt m'n ding is en de kinderen zijn iets groter, zou ik op termijn een eigen paard overwegen maar zover zijn we bijlange nog niet.

alleen vroeg ik me af;
Ik ben 1m86, heb vrij lange benen en weeg iets boven de 80kg. Als ik zo wat lees, moet ik dan al naar vrij grote paarden gaan wat voor mij wat tegenstrijdig voelt want die dieren zijn meestal vrij imposant, krachtig etc. Als ik gewoon wat 2dehands sites afzoek op paarden van 1m70, staat er bij veel zoekertjes dat het geen paarden voor beginners zijn. Zijn de grotere rassen dan misschien meestal de moeilijke karakters? ik zag op de manege een gigantische hengst en om eerlijk te zijn beangstigt zo'n groot beest me nogal. Ik had als kind best wat schrik als ik naast het paard stond. In het zadel viel dat wel mee.

Ik heb al begrepen dat je best een ervaren paard zoekt. freilanders zouden een goeie keuze zijn of quarterhorse maar die zijn max 1m60. Welke rassen zijn niet al te groot en misschien iets breder?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 23:39 



 
Profiel   

Denk dat je dan bij de koudbloeden uit komt, een grote maats tinker, drumhorse, trekpaard (bijvoorbeeld belgisch, nederlands, ardenner, percheron etc) De echt grote rassen clydesdale of shire maar die zijn wel heel groot vaak.

Wellicht een gelderse kwpn nog een optie? die zijn vaak wat gemoedelijker dan een bloederig gefokt paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 00:59 



 
Profiel   

Ik denk dat je niet perse een heel groot paard hoeft te kopen. Ik ben 1,80 en mijn paard is 1,60. Het is een groot uitgevallen Welsh Cob.

[ img ]

Volgens mij lijkt dit helemaal niet gek. :D

Ik zou wel een breed / fors type zoeken. Dan past het eerder dan wanneer je een rank paard kiest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 07:14 



 
Profiel   

Ik heb een kwpn staan van plm 1.70, 10 jaar en super lief. Ook voor echte beginners, dus ze zijn er wel. Mijn vriend is ook 1.86 en heeft een normaal postuur. Hij past mooi op de kwpn. En ook prima op de Fries van 1.60m maar stel dat hij een paard voor zichzelf zou mogen uitzoeken vind ik qua formaat voor het oog de 1.70 mooier staan.

Je zou ook kunnen kijken of je op een mechanisch paard (die wordt vaak joker genoemd) je eerste lesjes kan doen gericht op houding en zit (bv door een centered riding instructrice)

Je kan zo alvast de beweging leren voordat je op een echt (&in jouw ogen monsterlijk groot) paard stapt. Denk dat het zowel voor jou als voor het paard fijn is als je wat meer gevoel hebt opgepakt qua meebewegen en bv lichtrijden.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:10 



 
Profiel   

Een mooie Gelderse inderdaad, beetje rond geribt, niet te rank en 1.68 of iets groter.

Eerst natuurlijk zelf weer gaan lessen en vertrouwen opbouwen. En misschien staat er op de manege wel een leuk paard die je een tijdje kan leasen om zo het 'eigen' paard wat te proeven en voelen.

Super leuk dat je na zo lang weer gaat beginnen, spannend maar vooral genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:16 



 
Profiel   

Genoeg te vinden hoor, wat past bij jouw maat!
Ik ben 1,75 en ca. 70kg en rijd op een grote haflinger. Ik hou niet van paarden met een hele flinke stokmaat. Als je iets groter bent dan dat, zijn er leuke tinkers (type vanner) te vinden, schwarzwalder fuchs, noriker. Die zijn wel heel grof, maar niet per se heel groot. Daarnaast kun je kijken naar bijvoorbeeld Gelderse paarden, Groninger paarden. Je hoeft met jouw postuur écht niet direct naar hele grote warmbloeden of naar Trekpaarden van 1,70 te gaan hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:22 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad eens naar Gronimger paarden kijken, over het algemeen zijn dat rustige eerlijke paarden :j Het zijn eigenlijk KWPN'ers maar dat wat steviger gebouwd, dus niet zo tankerig als een trekpaard. www.hetgroningerpaard.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:33 



 
Profiel   

Een Groninger paard. Prachtig nuchter ras met (vaak) wat meer massa, waar je ook met jouw lengte prima op past. Ook een wat minder groot paard van dit ras zou dan nog goed passen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:34 



 
Profiel   

Kijk eens naar de Ierse paarden! En dan niet de Tinker, maar de Irish Draught of Irish Sport Horse (ISH). Die zijn vrij fors (de ID meer dan de IDx of ISH) en breed inzetbaar. Als je dan een wat minder groot exemplaar uit zoekt dan pas je daar prima op hoor :j

Het enige nadeel is dat ze niet heel bekend zijn in NL, en daardoor niet op elke straathoek te krijgen zijn. Maar het is een geweldig ras, ik zou niet anders meer willen.

[ img ]

[ img ]
(de linker dan he :P Al zou de rechter ook prima passen :)) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:40 



 
Profiel   

Hmm eigenlijk hangt het niet zoveel af van de stokmaat maar van de bouw. Paarden met brede lendenen en stevige benen kunnen meer dragen dan smalle paarden (vergelijk een stevige kleinere tinker met een moderne smalle hoge fries). Ook kunnen paarden die gebouwd zijn om te rijden meer dragen dan paarden die gebouwd zijn om te trekken, omdat die laatste het moeilijker vinden om hun rug goed te gebruiken waardoor het dragen zwaarder voor ze is en meer rijkunst bij de ruiter nodig is. Ik zou naar een manege gaan en hen om advies vragen.

Overigens. Ik rijdt met jouw lengte op een quarter en dat gaat prima maar ik ben een ervaren ruiter en zit goed in het zadel. Overigens rijden vrijwel alle usa westernruiters op dit type paarden, klein, stevig en wendbaar. Ook de kerels van 2 meter met een buik. Nu vind ik dat laatste niet perse een goed idee maar de paardjes zijn erop gefokt en worden er 30 mee. In NL zijn we wat extreem met ons beeld van wat past, waarschijnlijk omdat we zo gewend zijn aan de gigantische warmbloeden die hier zoveel gefokt worden.

Voor het beeld, 187 ben ik en treas is 153
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:41 



 
Profiel   

Het is vooral de bouw van het paard die het doet.
Een smal gebouwd paard ben je snel voor het oog te groot.
Een breder gebouwd paard gaat meteen weer beter. Dat hoeft echt geen koudbloed te zijn, ook genoeg sport gefokte paarden met wat meer body.
En dan hoeven ze echt geen 170 of groter te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:45 



 
Profiel   

Wij hebben zelf een fjord van 152. Mijn moeder en ik rijden hier beide op, 182 en 185 en dit gaat echt prima! Ik denk dus dat een stevige fjord of haflinger ook goed gaan! En die je zelf al noemt, de freiberger zijn ook fantastische allround paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 08:55 



 
Profiel   

Een Groninger is regelmatig een goede match, hoewel daar ook hele gevoelige dieren tussen zitten (o.a. degene die we hier thuis hebben staan). Voor jouw lengte zou je op zoek moeten gaan voor een breed dier van minimaal 1.60 of een gemiddeld dier van minimaal 1.65. Met jouw gewicht moet het dier minimaal 500kg wegen en liever 550-600kg (ideaalgewicht), dus dat gaat het probleem niet zijn (zowel een breed paard van 1.60 als een gemiddeld paard van 1.65 is meestal zo'n 550-600kg. En des te groter des te zwaarder).

Wij hebben thuis ook een kruising haflinger x fries staan, en ik heb er nu al een heel aantal gezien en ze zijn allemaal verbazingwekkend goed gebouwd en hebben een zeer fijn karakter. Voldoende pit, voldoende gevoelig, maar toch wel met koudbloed-insteek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 09:14 



 
Profiel   

Een Groninger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 09:29 



 
Profiel   

De grootte van een paard zegt echt niks over het karakter. Sterker nog, veel grotere paarden zijn zelfs wat milder qua karakter. Het ras zal ook veel uitmaken, een sportgefokte KWPN'er zou ik niet naar zoeken. Ik denk dat dat meer in jouw hoofd zit, wellicht door vroeger en het idee dat een kleiner paard makkelijker in de hand te houden zou zijn (hoeft echt helemaal niet namelijk).
Zelf vind ik het altijd uiterst belangrijk om een goede match te vinden qua gewicht. Als je internet afstruint zal je percentages tegenkomen van 15 - 20%, waarvan vaak word benoemd dat 20% voor pony's is en 15% voor paarden. Naar mijn idee is dit onzin, een onderzoek met gewicht op diverse paarden van diverse groottes dat boven de 17% toch echt wel ongemakken leek te veroorzaken. Dit begint bij subtiele ongemakken maar zijn er wel degelijk.
Als je zelf iets zwaarder bent dan 80 kg, is dat dus 82 kg, kleding + gewichtschommelingen = +4 kg, zadel = 6 kg dus bij elkaar zou jij 92 kg op een paard wegen, ruim genomen. Als dit 15% is van het gewicht van jouw paard, zal jouw paard rond de 610 kg moeten wegen. Ik denk dat je dan een 1,65+ paard moet zoeken, echt niet kleiner.
Ik ben zelf 1,80, 75 kg incl schommelingen met een zadel en kleding 8 kg erbij komt uit op 83 kg. Mijn paard, een spanjaard, is 1,64 en weegt 580 kg (op de weegschaal gestaan een jaar geleden en was/is nog niet uitgegroeid) waarbij ik dus op 14,3% uit kom op zijn lichaamsgewicht. Wat dus ruim voldoende kan. Als je een paard wilt aanschaffen, hou zo'n berekening alsjeblieft in gedachten. Het komt te vaak voor dat de ruiter veel te zwaar is voor het paard.
Een Groninger, Gelderse, Irish draught, Shire/trekpaard, KWPN'er boven de 1,65 lijkt mij een goede match voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 09:47 



 
Profiel   

Ik denk Zoals gezegd meest belangrijk kijken naar het gewicht wat het paard kan dragen. Let wel dat het paard zelf ook een gezond gewicht moet hebben dat bij zijn bouw past. Een te zwaar paard zou volgens deze berekening dus meer kunnen dragen maar dat klopt dus niet omdat het zelf al zijn overgewicht meeneemt!
Je komt dus uit bij de stevig gebouwde (en dus niet te dikke!) kleinere paarden of een “normaal” gebouwd paard van 1.70 of groter.
Ik ben zelf 1.85 met lange benen en eigenlijk vind ik het niet uitzien als ik op een paard zit <1.65. Bovendien is Het ook belangrijk dat je kuit aan kan liggen zonder je been omhoog te moeten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 10:14 



 
Profiel   

Zoals meerdere hier aangeven is de bouw van het paard belangrijker dan de stokmaat. Een rondgeribt breder paard zal voor een langer persoon handiger zijn.

Een Gelderse of een Groninger is inderdaad heel geschikt. Vaak net wat kleiner qua stokmaat maar breed genoeg om je lange latten op kwijt te kunnen.

Als voorbeeld. Ik ben 178 lang met naar verhouding erg lange benen. Ik heb op een Gelderse gereden van 162 en dat ging meer dan prima.
Mijn man rijd op mijn huidige Gelderse. Hij is 190 lang met lange benen en rijd op mijn Gelderse van 169 stm. Is groot genoeg voor hem. 165 was ook prima geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 10:51 



 
Profiel   

[ img ]
Dit ben ik, 176cm op een rank slank paard van 160. Qua gewicht zou ik voor haar 80 kilo een beetje veel vinden op dit moment maar qua lengte kan het makkelijk. Dus zo gigantisch breed hoeft ook niet eens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 10:55 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Ik ben 1.69 en rijd met een IJs van 1.32 en mijn quarter is 1.50.
Kan beide goed, vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 10:58 



 
Profiel   

Gewoon geluk hebben. Ik heb er 1 van 177 hoog, gewone kwpner. Super super braaf en ps 6 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 11:56 



 
Profiel   

waauw zoveel reacties dank jullie hiervoor! Ik ga nog niet te hard van stapel lopen maar ik ga denk ik rond de 1m70 zoeken. liefst niet veel groter. Ik lees vanavond ff verder. nu wat verder werken hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 12:21 



 
Profiel   

Freiberger, Gelders paard, Groninger of Quarterhorse zijn mooie dieren. Ik vind er toch mooie exemplaren van terug :j Al lijken de eerste 2 vrij zeldzaam?

Stiekem vind ik friezen en arabieren ook erg mooi(wie niet). Vooral omwille van hun sierlijke hoofd. Ik was op de manege een arabier aan het aaien. Die begon telkens op de staldeur te bonken toen ik stopte met aaien. Ik was direct verkocht hahaha <3 . Erg aanhankelijke dieren maar ik heb diezelfde nadien in de piste gezien en ik zag toch regelmatig een schrikreactie. Niks voor beginners die nog niet genoeg zelfvertrouwen hebben.

Het moet vooral wat in verhouding blijven. Het mag er ook niet uitzien alsof het paard te klein is. Ik hou wel van een mooi sierlijk hoofd en houding. Erg geblokte paarden met (dikke) korte poten of een zwaarder hoofd vind ik bvb niet zo mooi. de 4 rassen hierboven lijken een goed alternatief. In enkele of allemaal zit ook wat Arabische invloed.

wat ik waauw vind:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:30 



 
Profiel   

Als je arabieren leuk vind en quarters dan kan je ook kijken naar de kruising hiervan, de quarab. Al worden die niet heel veel gefokt.

In een reguliere quarter zit overigens geen arabier maar regelmatig wel engels volbloed. In sommigen zelfs heel dichtbij, zo doorgaans in de ‘pleasure gefokte’ quarters. Die zijn vaak een stukje slanker gebouwd en hoger op de benen dan de reining gefokte.

Bijvoorbeeld:
Pleasure type
[ img ]

Reiner (cutting type lijkt hier ook op)
[ img ]

Er is (ruwweg) nog een type maar die vind je minder in nederland. De halter gefokte, die zijn vooral geschikt voor het showen aan de hand en minder om te rijden.

Overigens zijn paints min of meer vergelijkbaar met quarters. Soms met vlekken en soms ook niet. Misschien ook goed voor in je lijstje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 09:47 



 
Profiel   

Heb je al eens aan een vlaamstrekpaard gedacht?
Even googelen en je ziet een steviger hoog gebeend paard, ik leerde ze kennen in de tijd dat ik in vlaanderen woonde...ze staan hoog in mijn top3!

https://www.vlaamspaard.be

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:14 



 
Profiel   

Ik zou voor een Gelder gaan, of voor een KWPN. Er zitten zo leuke dieren tussen als je de goed zoekt. Groot en lief
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen